Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2020

ročník 28
31. 3.–13. 4. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Kategorie článků:

    Národní „na dotek“

    Národní „na dotek“
    07. prosince 2015 Žádný komentář

    Dan Špinar při konkurzu na šéfa činohry Národního divadla slíbil zážitky a „novou krev“. Obojí nabídl hned na začátku sezony při site-specific vycházkách po Stavovském divadle, Nové scéně a zlaté kapličce. Během Nové krve, jak s novým dramaturgickým týmem nazval...

    Žranice jako politikum

    Žranice jako politikum
    07. prosince 2015 Žádný komentář

    Ceny Ferdinanda Vaňka si vítězové mezinárodní soutěže krátkých her s politickou tematikou (pořádá ji časopis Svět a divadlo) převzali při letošní Noci divadel v Dejvickém divadle. Ferdinand Vaněk jako alter ego Václava Havla byl přítomen v zastoupení – hlavní cenu...

    Zavřete divadla!

    Zavřete divadla!
    07. prosince 2015 Žádný komentář

    Festival Akcent, jehož pátý ročník se konal v Praze a Plzni, představil převážně projekty tzv. dokumentárního divadla, ale – a často to splývá – též divadla komunitní, sociální, politická. Produkce, které vesměs opouštějí divadelní sály a vstupují do reálných...

    Plavky jsem právě ušil

    Plavky jsem právě ušil
    24. listopadu 2015 Žádný komentář

    Zatím si budu pouze připravovat nějaké koncepty, kdyby náhodou spadla nějaká bomba, aby mne nezastihla bez plavek – naráží Václav Havel v jednom ze svých dopisů otištěných v právě vydané publikaci Gauneři z Horních Počernic na zážitek z dětství, kdy přišel nálet a on...

    Bojová hra na Beethovena

    Bojová hra na Beethovena
    24. listopadu 2015 Žádný komentář

    Stálé, dobře vedené divadlo má být užitečné svému městu, proto si ho město zřizuje a platí – abych parafrázoval dosud platnou osvícenskou myšlenku Friedricha Schillera. Možností, jak divadelníci mohou být užiteční občanům, firmám, radnici, je mnoho.

    Poslední komentáře

    O drsné proměně Slavíka

    10. listopadu 2015 Žádný komentář

    První premiéra Stravinského hudební pohádky Slavík v Národním divadle v Praze (22. října) okouzlila vizuálně i hudebně. Snad jen polonahý císař vzbuzoval podiv a trochu i pochybnosti, které naplno potvrdila druhá premiéra (23. října), kdy jako by se hrálo „o něčem jiném“...

    Přejeme vám inspirativní čtení

    Přejeme vám inspirativní čtení
    09. listopadu 2015 Žádný komentář

    Tak zakončila Tereza Raabová úvod k prvnímu svazku internetové publikace Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR (IDU 2015), který v rámci stejnojmenného výzkumu publikovala minulý měsíc Eva Žáková a kol.

    Neobjevujme objevené

    Neobjevujme objevené
    09. listopadu 2015 Žádný komentář

    Transformaci Národního divadla i dalších příspěvkových organizací zřizovaných ministerstvem či územními správnými celky považuji za nezbytnou. Přimlouvám se za inspiraci v blízké cizině, přičemž považuji za důležité vyhnout se nevhodné a zbytečné normotvorbě a zvolit...

    Malá dekonstrukce herectví

    20. října 2015 Žádný komentář

    V rámci projektu Divadla D21 Velký třesk na Malé scéně, který si klade za cíl uvést původní a nekonvenční událost v režii českých neokoukaných umělců/autorů, se tentokrát představil Bohdan Bláhovec s projektem Main Charaker.

    CONTAIN[ERA] spasí svět?

    CONTAIN[ERA] spasí svět?
    29. září 2015 Žádný komentář

    CONTAIN[ERA], Transfer materializované informace v postinternetové éře. Díla osmi výtvarníků z osmi evropských zemí, nainstalovaná v kontejnerech, objedou všechny účastnické země a v Praze se o nich podiskutuje, řekl bych. Kurátorka Magdalena Jadwiga Härtelová soudí jinak...

    Fandí v Plzni divadlu?

    Fandí v Plzni divadlu?
    29. září 2015 Žádný komentář

    Ein Fest für Theaterfreunde – Festival pro přátele divadla nazval rakouský kulturní publicista Georg Dox plzeňský festival DIVADLO v článku primárně určeném rakouským čtenářům (publikovali jsme ho na i-DN). Poměrně přesně tím definoval, čím tento festival je.

    Evropský Pařízek a české pařezy

    Evropský Pařízek a české pařezy
    13. září 2015 Žádný komentář

    Když nejvýznamnější evropský divadelní časopis Theater heute vyhlásil koncem srpna výsledky své ankety, ve které hlasuje 42 kritiků z důležitých německojazyčných deníků a odborných revuí, ve Vídni začali slavit. Burgtheater a jeho tvůrci získali šest ocenění z deseti...

    ND Brno zahájilo před Janáčkovým divadlem

    03. září 2015 Žádný komentář

    Národní divadlo Brno zahájilo sezónu 2. září koncertem na prostranství před Janáčkovým divadlem. Lidí přišlo jako o pouti, s dětmi, psy, stáli a seděli kde se dalo - a zažili velmi příjemné odpoledne.

    Spása skrze nové umění

    Spása skrze nové umění
    30. srpna 2015 Žádný komentář

    Počin, který se Národní galerii mimořádně vydařil: z Frankfurtu dovezla objevnou výstavu Umělci a proroci. Kurátoři přibližují životní osudy pěti svérázných mesiášů moderní estetiky a několika jejich významnějších souputníků a následovníků. Lekci vyhrocené...

    Několik poznámek k Zápisníku zmizelého v Plzni

    12. května 2015 Žádný komentář

    Autorem scénáře i režisérem inscenace je ředitel DJKT Martin Otava, jenž Zápisník zmizelého poprvé uvedl v r. 2004 se studenty HAMU Praha. Je s podivem, že už tehdy neřekl pedagog ani nikdo jiný hlasité a rezolutní ne!

    Když pábení nevábí

    Bambini di Praga

    V loňském roce jsme oslavovali sté výročí narození Bohumila Hrabala. V lednu tohoto roku se ho v Jihočeském divadle rozhodli připomenout uvedením inscenace Bambini di Praga. Přizvali si Janusza Klimszu, který má se „zdivadelňováním“ díla tohoto spisovatele bohaté zkušenosti;...

    Průvodcovský třesk

    Divadlo D21 nechalo potřikráte "dramaticky" zaznít povídku Průvodce Jakuba Hauberta, vítěze prvního letošního kola Otevřené knihy Divadla D21, v níž je dáván prostor literárním nadšencům.



    Obsah,