Kategorie článků:
Boje a souboje aneb Semafor

17/2016 V mnoha rozhovorech na otázku, co má nejméně rád, Jiří Suchý odpověděl, že jakékoliv oslavy. Pominout jubileum svých pětaosmdesátin by asi přece jen bylo nezdvořilé, a tak je 1. a 2. října slavil „pracovně“, „doma“ v Semaforu. Oba večery pod titulem Znám ještě...
Mozart ve stínu Stalina

16/2016 Skupina studentů opery na HAMU pod vedením režisérky Veroniky Loulové před rokem založila Spolek Run Operun. Chtějí operu hrát tak, aby zajímala mladé lidi. Svou představu předvedli projektem Mozart na Stalinovi – sehráli zkrácenou verzi Mozartovy Kouzelné flétny pod bývalým...
Vyhovuje Pan Nikdo

15/2016 Byl bych velmi rád, kdyby se Proces mohl hrát v Praze, řekl před prázdninami v rozhovoru pro Divadelní noviny Krystian Lupa, který se intenzivně připravoval na zkoušení Kafkova románu, a dodal: K inscenaci Kafky mě dohnala extrémní iracionalita politického diskursu v Polsku. Lupův...
Opera poprvé v Karlíně

15/2016 V úterý 13. září zahájil soubor Státní opery své působení v Hudebním divadle v Karlíně operou Giuseppe Verdiho Nabucco. Představení bylo dobře prodané, stejně jako několik následujících – soubor bude v karlínském divadle hrát nepravidelně zhruba pět až osm...
Tryzna za lepší včerejšky

15/2016 Léto bylo opravdu vzrušující, plné událostí, jak na vedlejší stránce píšou Karel Steigerwald s Evou Salzmannovou. Ale nemám z překotných událostí dobrý pocit. Neshledávám v nich smysl, rozumné směřování. Demokracie dneška, když to napíšu provokativně, se realizuje v...
Poslední komentáře
- on Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 505) Není divu, že ve světě je Rusalka nejhranější oper…
- on K situaci kolem Studia Alta O celé kauze a aktuální siruaci kolem Studia Alta…
- on Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 506) Od prvního setkání se Zdeňkem Černínem v hlavní ro…
- on „Obyčejní Češi“ vystoupí v Avignonu Díky za pečlivý vhled do hostování českých a morav…
- on Velký rozhovor s Petrem Skoumalem Paní Kalendová-Keslová, ozýváte se trochu pozdě, P…
- on Velký rozhovor s Petrem Skoumalem Dovoluji si v článku jen oponovat a očistit památk…
- on Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 505) V textu Rusalky je celá řada hlubokých myšlenek, p…
Elá, helá… hop, nebo stop?

Co si tak trochu zatančit a zazpívat? Několik slov k inscenaci Ela, Hela a stop a také k nové divadelní sezoně...
Ediční čin, nebo simulacrum?

13/2016 Bezmála sedmisetstránková kniha předloni zemřelého významného teatrologa Bořivoje Srby o okupačním divadle Prozření Genesiovo (vydala JAMU, s vročením 2014) budí na první pohled dojem seriózního edičního činu.
Divadlo podle zaměstnanců

12/2016 Slovo šéfredaktora
O symbolech

11/2016 Konec druhé světové války slaví západní spojenci 8. května, Rusko a jeho pohrobci 9. května. Vzniklo to tak, že Němci kapitulovali 7. května v Remeši, 8. května se však na žádost Sovětů kapitulace opakovala v Berlíně, v Moskvě však již bylo 9. května.
Alespoň Shakespeara aby přečetli

10/2016 Zkratka ASAP (z anglického As Soon As Possible – co možná nejdříve) je název nové televizní literární revue, kterou stanice ČT art vysílá od března. Její pátý díl byl zpola divadelní – věnoval se nepřehlédnutelnému 400. výročí úmrtin (pravila moderátorka Kristýna...
KKP – dobrý džob

10/2016 Institut umění – Divadelní ústav vydal certifikovanou metodiku mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR. Už nic nebrání cestě zdejší kultury k prosperitě!
Nefňukejte! Vzkazuje The Tap Tap

9/2016 Po mnoha letech úspěšného koncertování vplula kapela studentů a absolventů Jedličkova ústavu The Tap Tap (TTT) do divadelních vod.
Kladenské divadlo otevírá „na zkoušku“

9/2016 Otevření rekonstruované budovy Městského divadla Kladno se odkládalo mimo jiné proto, že ho radnice odmítla věnovat „intelektuálnímu“ divadlu, které prý Kladeňáky nezajímá. Prototypem budoucího hlavního programu zřejmě byla premiéra konverzačky Tlustý prase, hrála se...
Slovenská svoboda, verze 2016

Co je to dnes svoboda a jak rozplést nitky, jimiž skuteční majitelé moci politiky ovládají? aneb O novém bratislavském Fideliovi režiséra Martina Bendika v SND Bratislava.
Ceny Thálie 2015 – Jak tak nakukuji

8/2016 ...z přízemní lóže na předávání Cen Thálie v Národním divadle, dochází mi, jak dlouho jsem ten ceremoniál neviděl. Nemám takové pořady rád. Zjišťuji, že i po letech stále moderuje Antonín Procházka, jen už tolik nemluví a nevtipkuje, vlastně večer jen zahájil a...
Umíme dávat ceny?

Nad streamovaným přímým přenosem z letošního předávání Cen české divadelní kritiky mě poprvé napadlo, zda formální ledabylost ceremoniálu nemá nakonec pro společenské vnímání divadla širší důsledky, než jsme vůbec ochotni si připustit.