Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Předběžná glosa k Boženě

    Ať už si o čtyřdílné sérii České televize Božena (režie Lenka Wimmerové, scénář Hana Wlodarczyková a Martina Komárková) myslíme cokoli, jedno jí upřít nemůžeme. Znovu probudila nebývalou vlnu zájmu o spisovatelku. A v lepším případě tak enormní zájem snad může přivést maturanty dnešní i ty dříve narozené k tomu, aby si od této po desetiletí zaprášené ikony povinné školní četby konečně něco přečetli. Kromě obligátních pohádek a Babičky bych doporučoval zejména její pozdní novelistické práce a především po slovesné stránce vrchol jejího psaní: autentickou, syrovou, zároveň lyrickou i drsně ironickou a vzdor vší hořkosti i vtipnou korespondenci. Zatímco Božena při konvenční omalovánce pražské obrozenecké společnosti, ale například i při čítankově falešném líčení domažlické „chodské“ epizody až příliš často nechtěně upadá do ryzí cimrmanovštiny, právě korespondence Němcové naopak ukazuje to, co seriálu i při všech zdařilých dramatických momentech schází: vtip, ironii, cit pro slovo a hru s jeho významy.

    Ta horší varianta recepce seriálu pak bude, když diváci budou sice vyvedeni z jiráskovsko-nejedlovského mýtu Naší Paní světlem oděné či fučíkovské Němcové bojující, ale po zbourání jednoho sádrového pomníku upadnou do jiného, módně placatého, vůči Němcové stejně zjednodušeného mýtu eroticky odvážné bojovnice za práva žen. Že v nich tedy zůstanou už napořád jen ty vnější senzace, erotické polopatismy a melodramatické naturalismy a sami nepůjdou dál, k vlastnímu dílu. Ostatně nejsem první, koho zarazilo, že tvůrkyně seriálu při své červenoknihovní honbě na diváka, jež ze scénáře občas trčí jako sláma z bot, jako by vlastní spisovatelčino dílo téměř nezajímalo. Jedno bychom však měli přesto uvítat: že velkoryse rozevřené historické plátno, vykreslující někde, pravda, příliš křiklavými barvami s mnoha pikantními, „explicitními“ naturalismy erotický život i hororově nešťastné manželství největší české obrozenecké spisovatelky, probudilo tak spontánní veřejnou debatu. A zájem, jaký tu snad od dob seriálu Most! nebyl. Všechny tyto kontexty, zde pouze tezovitě naznačené (včetně souvislostí s jinými obdobnými projekty), se pokusím vysledovat v širší studii v příštím čísle DN.


    Komentáře k článku: Předběžná glosa k Boženě

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,