Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Práce s divákem

    Kancelář Kreativní Evropa vyhlašuje výzvu na představení zajímavých a úspěšných projektů práce s publikem, přečetl jsem si na příslušných stránkách, které se tím skoro vědátorsky zabývají, některé z nich se tím asi i slušně živí, včetně oné kanceláře a vůbec Kreativní Evropy. Dostávám pupínky už jen z termínu „práce s divákem“, připomíná mi řízenou kulturu a naivní představu, že s divákem lze pracovat jinak než prostřednictvím dobrého divadla, než nabídkou dialogu, který všechny účastníky zázraku jménem divadlo bude zajímat. Připomíná mi kulturní úředníky, z nichž si svého času dělal legraci kreslíř Oldřich Dudek: třeba tři klauny, kteří večer upracovaně vycházejí z kanceláře, v rukou aktovky s důležitými materiály, a loučí se: Tak zase zítra ráno. A nemohu nevzpomenout na jeden těsně poválečný vtip tuším z Lidové demokracie. Kreslený, jakýsi Kondelík s bříškem na něm po dobrém obědě pročítá v novinách programy divadel a říká manželce: E. F. Burian tu píše, že v divadle pracují na divadle nové doby. Tak abychom jim nepřekáželi, půjdeme raději do operety! HER


    Komentáře k článku: Práce s divákem

    1. Josef Herman

      Josef Herman

      Obdržel jsem mail:
      Práce s šéfredaktorem

      Dobrý den,
      reaguji na glosu šéfredaktora Josefa Hermana „Práce s divákem“ uveřejněnou v posledním čísle DN, v níž se vypořádává s výzvou Kanceláře Kreativní Evropa na projekty práce s publikem.
      Ačkoli jsem ráda, že si pan šéfredaktor naší činnosti povšiml, některé body z jeho poznámky si žádají reakci.
      Hned zkraje čtu, že se tématem „skoro vědátorsky“ zabýváme, také že se tím „asi i slušně živíme“. Přijde mi pozoruhodné, když se takhle o něčí práci vyjadřuje vedoucí redaktor kulturního periodika. Tento způsob argumentace, jež shazuje něčí konání a zároveň naznačuje, že je dotyčný za něco pochybného ještě ke všemu dobře placen, obvykle posiluje jinak ochablou argumentaci některých rádoby žurnalistů.
      Jádrem glosy je pak tato pasáž: „Dostávám pupínky už jen z termínu ‚práce s divákem‘, připomíná mi řízenou kulturu a naivní představu, že s divákem lze pracovat jinak než prostřednictvím dobrého divadla, než nabídkou dialogu, který všechny účastníky zázraku jménem divadlo bude zajímat.“
      Mrzí mě, že má pan šéfredaktor takové reakce. Ráda bych jej proto uklidnila, že nic z jím zmíněného se u nás neděje. Práce s publikem nemá nahrazovat dobré divadlo nebo někoho „řídit“, ale právě na to dobré divadlo publikum upozornit, přilákat jej, a přijde-li, tak jej udržet. Tedy žádná řízená kultura, ale například programy, jež zkoušejí do divadla dostat i ty, kteří by normálně šli na medvědy.
      O problematice jsme vydali několik publikací, pořádáme konference a třeba i právě připravovaný Střed zájmu: PUBLIKUM, na který bych si dovolila touto cestou pana šéfredaktora pozvat. Věřím, že až se přesvědčí, oč nám jde, pupínky určitě zmizí.

      S pozdravem,
      Magdalena Müllerová
      Kancelář Kreativní Evropa – Kultura
      Institut umění – Divadelní ústav
      http://www.kreativnievropa.cz

      06.11.2019 (16.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Děkuji za reakci,
      kterou jsem chtěl vyvolat. Ono „slušně živíme“ nemělo znamenat nějakou závist, ale konstatování, že se, málo platné, v kancelářích podobného typu prostě musejí zaměstnat pracovní síly, a protože pochybuji o smyslu takových kanceláří, pochybuji i o smyslu jejich zaměstnanců. Mé pochybnosti jste jen podpořila.
      Když tu ocituji základní program Kreativní Evropy, nepřipomíná vám to evropský Prognostický ústav?:
      Kreativní Evropa je program EU na podporu kinematografie a kulturních a kreativních odvětví, plánovaný na období let 2014–2020.

      Cílem programu Kreativní Evropa je vytvořit jednotný rámec pro financování projektů v oblasti scénických umění, výtvarného umění, nakladatelství a literatury, filmu, televize, hudby, mezioborového umění, kulturního dědictví a videoher, maximálně využít synergii mezi různými sektory a zvýšit tak účinnost poskytované podpory.

      Program Kreativní Evropa se skládá ze dvou dílčích programů a mezioborové části.

      dílčí program MEDIA – podpora evropské kinematografie a audiovizuálního průmyslu
      dílčí program KULTURA – podpora mezinárodních projektů v oblasti kulturních a kreativních odvětví
      mezioborová část – zahrnuje Záruční fond, který je určen na půjčky ziskových projektů v oblasti kulturních a kreativních odvětví. Mezioborová část také nabízí prostředky na vypracování studií a podporuje lepší sběr dat s cílem zdokonalit argumenty pro strategická opatření nebo prostředky na podporu pilotních projektů spolupráce mezi audiovizuálním a dalšími kulturními a kreativními odvětvími.
      Celkový rozpočet programu Kreativní Evropa na období 2014–2020 je 1,462 mld. eur. Na dílčí program MEDIA připadá 56 % (818 720 tis. eur), na dílčí program Kultura 31 % (453 220 tis. eur) a na mezioborovou část 13 % (190 060 tis. eur).

      06.11.2019 (16.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,