Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2020

ročník 28
31. 3.–13. 4. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 4/2020

    13 let s 13+

    13 let s 13+

    Od roku 2007 v Divadle v Dlouhé pořádáme vedle festivalu pro děti Dítě v Dlouhé přehlídku „nejen pro teenagery“ Festival 13+.

    Mezinárodní ocenění pro scénografa Petra Hlouška

    15. února 2020 Žádný komentář

    Petr Hloušek, grafik a scénograf Městského divadla Brno, byl na začátku letošního roku za svoji práci pro divadlo Folketeateret v Oslu oceněn v prestižní divadelní soutěži Broadway World Norway Awards 2019. Cenu získal za nejlepší scénický design k pohádkovému rodinnému muzikálu z počátků anšlusu Rakouska Za zvuků hudby (The Sound of Music), který...

    Martin Otava a Tomáš Ondřej Pilař: Máme gentlemanskou dohodu

    15. února 2020 2 komentáře

    Dvojrozhovor s ředitelem a šéfem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni

    Opera bez souboru?

    Opera bez souboru?
    15. února 2020 Žádný komentář

    Slezské divadlo v Opavě je léta podfinancované. Opavská radnice mu utahovala opasek postupně, razantně v roce 2012 o tři miliony, proto tehdejší ředitel Jindřich Pasker redukoval všechny soubory a v úvazku zůstalo pouze šest operních sólistů.

    Kritický žebříček 4/2020 – činohra

    Kritický žebříček 4/2020 – činohra
    15. února 2020 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Petr Klarin Klár J. P. Kříž Luboš Mareček Jana Paterová Marie Reslová Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin J. Švejda Petra Zachatá […]

    I skleróza je někdy prospěšná

    O skleróze toho bylo napsáno dost a dost a pochvalami dáma příliš neoplývá. Kdo by ji taky vítal, že…

    Na střeše Národního divadla

    15. února 2020 Žádný komentář

    Pražské Národní divadlo se snaží divákům zatraktivnit pobyt ve zlaté kapličce. Obrozenecké nadšení a slzy v očích při pohledu na zlatou střechu z dálky už nestačí, a tak mají fanoušci elegantní novorenesanční architektury a zároveň návštěvníci představení v Národním divadle nyní možnost vychutnat si pohled z terasy pod trigami....

    Prohlášení předsednictva APD k situaci v opavském divadle

    15. února 2020 Žádný komentář

    Asociace profesionálních divadel oceňuje snahu ministra kultury Zaorálka akčně vyřešit problém s financováním provozu operního souboru ve Slezském divadle Opava.

    K čemu došlo v Opavě?

    15. února 2020 Žádný komentář

    Došlo k prvnímu z očekávaných kolapsů rozpočtů divadel po nekrytém navýšení tabulkových mzdových tarifů v kultuře.

    Návrat k dnešku

    17. února 2020 Žádný komentář

    Uvedením dramatického textu Viktora Dyka Zmoudření Dona Quijota se Divadlo na Vinohradech přihlásilo nejen k vlastní slavné minulosti, ale připomnělo i zásadní událost z dějin českého divadla.

    Husité postaru, jen s novým nátěrem

    17. února 2020 Žádný komentář

    Den vítězství spojených českých stran nad vojskem táborů a sirotků je šťastným dnem našich dějin… Skutečnost, že Čechové sami, bez cizí pomoci, přemohli u Lipan vojenské formace, před nimiž vybraní válečníci evropští opětovně ve strachu utíkali, budila největší podiv v cizině.

    Mezi operou a muzikálem

    Mezi operou a muzikálem
    17. února 2020 Žádný komentář

    Pod vedením Gabriely Petrákové zůstala v ostravském souboru operety a muzikálu z předchozí dramaturgické linie produkčně náročných a běžným divákům asi nepříliš známých titulů jen Kunzeho a Levayova Rebecca.

    V pavučině slov

    17. února 2020 Žádný komentář

    Od nástupu režiséra Ivana Buraje v roce 2015 do čela brněnského HaDivadla mají jednotlivé sezony ústřední motta. To pro letošní, pětačtyřicátou sezonu zní: Zdroje. Je to téma, které Buraj považuje za zásadní pro současnou dobu a jímž nasvěcuje mnohé své inscenace.

    Já jsem tvé stáří. Pozvi mě dál!

    Divadlo Husa na provázku se ve své nejčerstvější inscenaci vydává na riskantně křehkou půdu múzické eseje, jejímž ústředním tématem není nic menšího než – mnohdy neradostná – životní finále. Divadlem proti ageismu? Proč ne!

    Hra o koule

    17. února 2020 Žádný komentář

    Hra současného britského dramatika Luka Norrise Řekni mi něco hezkýho zprostředkovává příběh o hluboké duševní proměně jedince, a to skrze zážitky mladíka Tobese, který po bolavém rozchodu zjistí, že má bulku na varleti.

    Odlesk heroismu

    Premiérou inscenace Růžový samuraj. Příběh zuřivého větru. vyvrcholil rezidenční projekt souboru Burki&com v trutnovském multifunkčním prostoru UFFO. Autorka a režisérka Jana Burkiewiczová pro svou novinku čerpala z palety odstínů dnes lehce nadužívaného slova „hrdinství“.

    Pod duhovou vlajkou

    17. února 2020 Žádný komentář

    Divadlo LETÍ slaví 15 let své existence, jak se patří: novými texty pro domovskou scénu ve VILE Štvanice. Autorem toho prvního s názvem HOMO 40 je šéf činohry pražského Národního divadla Daniel Špinar, který inscenaci o gayích kolem čtyřicítky a nemoci jménem nezávazný sex také zrežíroval.

    Bůh žongluje s lidmi jako s míčky

    17. února 2020 Žádný komentář

    Jakub Nvota se do třetice chopil Dvorních šašků Viktora Fischla a završil tak inscenační linii zabývající se otázkami víry, podobami zla a pomíjivostí lidství.

    Ivan Buraj: Divadlo jako zkoumání cizího

    17. února 2020 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Račte vstoupit do divadla

    17. února 2020 Žádný komentář

    Národní muzeum produkuje jednu výstavu za druhou, na můj vkus se jimi prezentuje možná víc než svou hlavní náplní práce, to jest sbírkotvornou a badatelskou činností. Nicméně výstavy jsou to pěkné, podnětné, dobře kontextuálně tematicky promyšlené napříč různými obory. Výstava Račte vstoupit do divadla je naopak monotematicky zaměřená k...

    Za podivuhodnými kouzelníky

    17. února 2020 Žádný komentář

    Pražská výstava Devětsil 1920–1931 ukazuje pestrost a estetickou sílu naší první meziválečné avantgardy, k tomu však ještě dodává, že i po sto letech a po historické zkušenosti lidstva s politickými ideologiemi, které jsou s avantgardou neoddělitelně spojeny, si udržuje sdělnost jazyka, a má tedy dnešnímu člověku co říct. Ba víc, v některých...

    Mystická dálava a nadhled z dronů

    17. února 2020 Žádný komentář

    V desátém udílení Cen české filmové kritiky, jež proběhlo první únorovou sobotu v pražském Divadle Archa, dominovaly hrané filmy Staříci a Vlastníci. Protagonisté prvního snímku – herci Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička – získali o týden dřív i Ceny Trilobit udílené FITESem.

    Račte vstoupit do dějin českého divadla

    17. února 2020 Žádný komentář

    V jednom ze svých životopisů vzpomíná Hans Christian Andersen na počátky své tvůrčí činnosti: Nejoblíbenějším místem se mu stalo divadlo, ale často neměl na vstupné, tak se spřátelil s člověkem, který každý den roznášel divadelní pozvánky, a ten mu dennodenně po ceduli dával.

    Divadlo, které rozmlouvá s Lidstvím aneb Frankofonie není národní rezervace

    17. února 2020 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Mária Schumerová: Na první čtenou jsem šla s mrazením v zádech

    Mária Schumerová: Na první čtenou jsem šla  s mrazením v zádech
    17. února 2020 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Každému festivalu to, co si zaslouží aneb GRAND festival smíchu v Pardubicích

    Pardubický GRAND festival smíchu oslavil dvacáté narozeniny. Slovy ředitele Východočeského divadla Pardubice Petra Dohnala je to švarný jinoch, který sice dospěl, ale je potřeba nad ním stále bdít a držet ochrannou ruku.

    Jan Grundman

    17. února 2020 Žádný komentář

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Postkriminální kydy

    Vratislav Brabenec
    17. února 2020 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Jakub Deml: Miriam

    17. února 2020 Žádný komentář

    (Nakladatel Jakub Deml, 1. vydání Praha 1916, 212 stran) Divadlo mě fascinovalo od dětství a byl jsem častým divákem. Ve chvíli, kdy jsem někdy v šestnácti začal o něm, jako formě, pochybovat, staly se dvě události, které způsobily, že se mu nakonec věnuji. Objevil jsem tvorbu Jakuba Demla, konkrétně jeho Miriam, zamiloval se, a proto […]

    Tvrdohlaví zase spolu!

    17. února 2020 Žádný komentář

    Sešli se 1. února po dlouhých letech v ateliéru Jaroslava Róny u příležitosti šedesátin Václava Marhoula, dnes především známého filmového režiséra. Ten dal v osmdesátých letech minulého století jako manažer dohromady výtvarnou skupinu Tvrdohlaví (1987–1991), ale také proslavenou Pražskou pětku. K jejich kulturnímu společenství patří celá...

    Jednou větou

    Jednou větou
    17. února 2020 Žádný komentář

    Nové brněnské náměstí má nést jméno prvního rektora JAMU Ludvíka Kundery, návrh už schválilo zastupitelstvo městské části Brno-střed a nyní se jím musí zabývat pracovní skupina pro názvosloví, poté brněnští radní a zastupitelé. Novou ředitelkou orchestru PKF – Prague Philharmonia bude Kateřina Kalistová, někdejší předsedkyně Rady pro...

    Burza /

    Výročí 1.−15. března

    Výročí 1.−15. března
    17. února 2020 Žádný komentář

    Kareninová Zdenka, sólistka opery (1. 3. 1930) △ Císařová Eva, herečka (2. 3. 1940) △ Koubek Václav, loutkoherec (2. 3. 1955) △ Kováčová Judita, scénografka (2. 3. 1945) △ Nedvěd Pavel, inspicient (2. 3. 1965) △ Sádecká Marta, loutkoherečka (3. 3. 1950) △ Bohdanová Blanka, herečka (4. 3. 1930) △ Haklová Svobodová Dana, scénografka (4....

    Zemřeli

    Zemřeli
    17. února 2020 Žádný komentář

    Otto Bubeníček (24. 1. 1943 Praha – 21. 1. 2020 Praha) Varietní artista. Spolu s rodinnými příslušníky byli jako 5 Bertis oceněni za akrobacii na jednokolkách na festivalu v Monte Carlu (1981). S asistentkou manželkou Ilonou jako Duo Bertis předváděli disciplínu sklobalanc. Otec tanečníků a choreografů Otta a Jiřího Bubeníčkových. Milan Hodný (23. 4....

    Burza /

    Bylo jich osmnáct

    17. února 2020 Žádný komentář

    Bolo nás jedenásť je erbovní album písniček trojice Lasica–Satinský–Filip.

    Jiří Anderle: Na Hradčanech

    Jiří Anderle: Na Hradčanech
    17. února 2020 Žádný komentář

    Od šedesátých let do roku 1989 žil malíř a grafik Jiří Anderle na Novém světě a hluboká stopa tohoto pobývání je stále přítomna v jeho výtvarném díle

    Nesouřadné vzpomínky (IV)

    17. února 2020 a Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.



    Obsah,