Divadelní noviny Aktuální vydání 11/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

11/2020

ročník 29
26. 5.–8. 6. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Každému festivalu to, co si zaslouží aneb GRAND festival smíchu v Pardubicích

    Pardubický GRAND festival smíchu oslavil dvacáté narozeniny. Slovy ředitele Východočeského divadla Pardubice Petra Dohnala je to švarný jinoch, který sice dospěl, ale je potřeba nad ním stále bdít a držet ochrannou ruku.

    Galavečer moderovali Miroslav Hanuš (na snímku) a Petra Janečková FOTO MICHAL KLÍMA

    Když v době konání festivalu procházíte Pardubicemi, nelze si nevšimnout plakátů s programem. Jsou žluté, jsou všude. Ať jdete kamkoli, shlíží na vás barevný smajlík a zve vás na nejlepší komedie, které se daný rok urodily na českých jevištích. Republiku kvůli nim kolem dokola celý rok objíždí Jana Uherová, dramaturgyně festivalu. GRAND festival smíchu vymyslel Petr Dohnal v době, kdy se ujímal ředitelského křesla ve Východočeském divadle, a za dvě desetiletí se z akce stala opravdová událost.

    Žánrově velmi vyhraněný festival se v hlavním programu soustředí na komedie, které vznikly v kamenných divadlech se stálým souborem. Každá z inscenací má patrona či patronku z řad známých herců (letos přijeli například Valérie Zawadská či Josef Dvořák), kteří ve spolupráci s moderátory ze souboru Východočeského divadla představení uvedou a popřejí kolegům, ať zlomí vaz. Každé představení ještě ten večer zhodnotí odborná porota na setkání spojeném s rautem pro zástupce města, vážené hosty a hostující soubor. Letos ji tvořili Miroslav Ondra, pedagog JAMU a člen BuranTeatru, Jiří Janků, dramaturg z libereckého Divadla F. X. Šaldy, Jana Paterová, předsedkyně činoherní komise Cen Thálie, a Karola Štěpánová, dramaturgyně z Divadla v Dlouhé. A já, bylo mi ctí.

    Ředitel Východočeského divadla v Pardubicích Petr Dohnal, autorka článku a Karola Štěpánová Foto Michal Klíma

    Festival je otevřeně soutěžní, „hraje“ se hned o několik hlavních cen. A jestli se divadelní (i jiné) festivaly většinou potýkají s financemi, v Pardubicích vítězové obdrží nejen perníkovou cenu, ale i nemalou finanční odměnu. Ceny se vyhlašují na závěrečném velkolepém galavečeru v přímém přenosu České televize.

    Letošní GRAND festival smíchu se sedmi soutěžními inscenacemi rozkročil od crazy komedie po černočerný humor. Ve dvou případech šlo o inscenace původních českých her (Městské divadlo Brno přivezlo Osmyčky a pražské Švandovo divadlo Smrt mu sluší), dále byly uvedeny dvě hry od stejného autorského kolektivu tvořeného třemi britskými herci, zakladateli londýnského Mischief Theatre (Hra, která se zvrtla Kladenského divadla a Velká bankovní loupež v podání pardubického souboru). Další českou premiérou britského textu byla inscenace Divadla F. X. Šaldy Naše sebrané trable. Sedmici doplnil zlínský Testosteron a ústecké Činoherní studio s Panem Kolpertem. Cenu odborné poroty a zároveň ocenění Komedie roku vyhrála kladenská Hra, která se zvrtla. Cenu za režii získal David Šiktanc za inscenaci Pan Kolpert. Cena studentské poroty a Cena diváků zůstaly v Pardubicích. Za herecké výkony byli oceněni Jiří Š. Hájek (Hra, která se zvrtla) a Kristýna Hulcová (Velká bankovní loupež). Cenu Génia smíchu 2020 získal Jan Schmid ze Studia Ypsilon.

    Nešlo by to všechno bez produktivní spolupráce s vedením města, kterou by pardubickému divadlu mohly všechny městem zřizované scény v Česku závidět. Mnozí z politické reprezentace Pardubic navštívili některá z představení a užívali si atmosféru festivalu.

    Specifická atmosféra GRAND festivalu smíchu, na níž se podílejí všichni místní, ať už se jedná o herecký soubor, ředitele, dramaturgyni festivalu, tajemnici, či paní šatnářky, je totiž fenomén, který nemá obdoby. Po celý týden se o všechny hosty starají tak, aby se v Pardubicích cítili jako doma, a dávají jim najevo, že si jejich přízně váží a že jsou za ni ze srdce vděčni. Jedinečná symbióza vážených hostů s místními divadelníky pak samozřejmě zajišťuje benefity jak pro divadlo, tak pro město i pro podnikatele, kteří divadlo podporují. A unikátní atmosféru hlavně vnímají a spoluvytvářejí pardubičtí diváci. Východočeské divadlo má vysokou návštěvnost, ale v době festivalu jsou vstupenky dle Uherové téměř hned vyprodané. Inu, každé divadlo má takové diváky, jaké si zaslouží, a každé město má takové divadlo, jaké si vytvoří. A platí to i pro festivaly.


    Komentáře k článku: Každému festivalu to, co si zaslouží aneb GRAND festival smíchu v Pardubicích

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,