Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Názory – Glosy

Na okraj jednoho seriálu

Česká televize se už hezkou řádku let systematicky věnuje divadlu. I tomu loutkovému. V podzimních měsících minulého roku program ČT Art nabídl sedmidílný dokumentární cyklus režiséra Pavla Jiráska Česká loutka s „experty na odborné úrovni“. Je pravda, a to je nezpochybnitelné, že cyklus shromáždil o českém loutkářství množství podstatných informací, překvapivých souvislostí, archivních materiálů. Zkrátka objevilo se tu hodně důležitých věcí. Ke kladům zcela určitě patřily i seriózní vstupy historiků loutkového divadla (Malíková, Dubská, Blecha, Králová, Lešková-Dolenská a Novák). Po právu byla zvýšená pozornost věnována Miroslavu Vildmanovi, dnes už málem zapomínané režisérské osobnosti přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století, zaslouženě byli připomenuti i další velikáni českého loutkářství: František Vítek a Věra Říčařová, Jan Malík, Josef Skupa, Vojtěch Sucharda, Josef Krofta, soubory Buchty a loutky či Continuo.

Jenže se objevily i propastné mezery: mapovat klíčové okamžiky dějin českého loutkového divadla a zcela pominout Makonjovo Vedené divadlo; v části zaměřené na novou vlnu hovořit o vstupu odkrytého herce na loutkové jeviště a nezmínit ani slůvkem Halíkova Míčka Flíčka, u něhož se žádná publikace zabývající se tímto tématem neopomněla zastavit; vyhodit do povětří fenomén Polákových a Kalfusových mateřinek, které významně spoluvytvářely tvůrčí klima v českém loutkovém divadle osmdesátých let; mít před kamerou Pavla Vašíčka a pomlčet o jeho inscenacích, významem i kvalitou kongeniálních s těmi Kroftovými (minimálně Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho patřilo k tomu nejlepšímu, co v osmdesátých letech české loutkové divadlo vyprodukovalo); pozvat si Luďka Richtera a nepřipomenout jeho vlastní přínos rozvoji našeho loutkářství, tedy vynechat soubor Paraple a tím vyškrtnout z dějin celou jednu významnou etapu amatérského loutkového divadla, a místo toho nechat snít producenta Národního divadla marionet nad divácky úspěšnou Brožkovou scénickou ilustrací zvukové nahrávky Mozartova a da Ponteho Dona Giovanniho o metafyzické dimenzi marionetového divadla, dosahované vedením shůry z nějakého božího principu, to už chce opravdu pořádnou porci expertní erudice…

A tak rozpačitou povahu tohoto cyklu, v němž jsou například Jan Schmid a Markéta Schartová odbyti jednou dvěma větami a drobnou ukázkou z pozdější tvorby, nakonec asi nejlépe vystihl jeden z bratří Formanů (jsou průvodci celým cyklem), když diváky České televize „poučil“, vo co tu vlastně tedy šlo. Vo ten balanc. (!) Zlatá slova. Minutu po dvanácté, ale z profesionálních kritiků by to těžko někdo zformuloval lépe.

(Seriál lze dosud zhlédnout na i-vysílání ČT.)


Komentáře k článku: Na okraj jednoho seriálu

  1. Josef Herman

    Josef Herman

    Oprava a omluva
    Omlouvám se čtenářům a Jaroslavu Etlíkovi za chyby, které jsem při redakci vnesl do jeho glosy Na okraj jednoho seriálu (DN 2002/2, s. 3) ve snaze zpřesnit údaje: zaměnil jsem mu režiséra Míčka Flíčka Jindřicha Halíka za autora té hry Jana Malíka, Vojtěcha Suchardu za Stanislava Suchardu a redaktorku Kateřinu Leškovou – Dolenskou zkrátil na Dolenskou. A k Luďkovi Richterovi doplnil soubor Kejklíř, když autor chtěl zmínit pouze Paraple. V internetové verzi jsou chyby opraveny
    Josef Herman

    04.02.2020 (2.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Josef Herman

    Josef Herman

    Ještě opraveno
    slovo Mateřinek na mateřinek, autorovi šlo o žánr loutkového divadla, nikoli o festival.

    04.02.2020 (13.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,