Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 2019

    O čem mluví klaun

    O čem mluví klaun
    13. května 2019 Žádný komentář

    (na okraj jednoho představení) Nejsem asi jediný, kdo má rád romány a novely německého prozaika Heinricha Bölla, a Klaunovy názory považuji za jeho možná nejlepší dílo, za prozíravé zúčtování s celou generací, která zažila nástup nacismu, válku a poválečné strádání a musela se vyrovnat s břemenem být Němcem, po všem tom, co jsme způsobili,...

    Muzikály podobojí

    13. května 2019 Žádný komentář

    Připomeňme, že před rokem 1989 muzikály provozovaly specializované operetní soubory a sem tam i činohry. Mohly vybírat jen z toho, co cenzura povolila a hlavně na co operetní pěvci, operetní orchestry, případně pěvecky neškolení činoherci technicky stačili. Muzikálové inscenace produkovaly v logice stálých středoevropských souborů, nikoli v logice...

    Pitínský hledá v Brně „ztracený čas“

    13. května 2019 Žádný komentář

    Dát jevištní podobu sedmidílnému románu Marcela Prousta Hledání ztraceného času bylo snem vášnivého čtenáře J. A. Pitínského dlouhá léta.

    Co tak přitahuje na Neviditelném?

    13. května 2019 Žádný komentář

    Je trochu s podivem, že román Jaroslava Havlíčka Neviditelný, poprvé publikovaný roku 1937, byl pro divadlo zadaptován až v roce 2019.

    Oko uzlující arcimistři slovních hříček

    Cabaret Calembour oslavil desetileté výročí premiérou nové Kvidoule, v názvu tentokrát doplněné pouze římskou čtyřkou.

    Jak se (ne)vyrovnat se smrtí

    13. května 2019 Žádný komentář

    Divadlo v Dlouhé se pravidelně věnuje dětským divákům formou rodinných představení. A není to jen formální odškrtnutí kolonky mládež. Některá z nich, jako je Aškenazyho Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka, patří léta k divácky nejúspěšnějším titulům.

    Odvaha Dejvického divadla

    13. května 2019 Žádný komentář

    Když v roce 1881 vyšly tiskem v Kodani Ibsenovy Přízraky, vzbudily velké pohoršení a přízviska jako odporné, hrůzostrašné či skandální vyslovovaná na jejich adresu patřila k těm mírnějším.

    Tři režisérky přečetly českou prózu

    13. května 2019 Žádný komentář

    Výhradně českou sezonu směle realizovala v uplynulých měsících činohra Jihočeského divadla. O její první části, reprezentované Havelkovými Elitami a Havlovým Pokoušením, psala Jana Soprová v DN 3/19. Po Novém roce došlo v Českých Budějovicích na jevištní verze soudobých próz, režírovaly ve všech třech případech dámy.

    Muzikologie v pekle

    13. května 2019 Žádný komentář

    Ve Stavovském divadle vznikl zvláštní hybrid Mozart a ti druzí spojením minimalistické hříčky Letters, Riddles and Writs Michaela Nymana a operní koláže The Classical Style Stevena Stuckyho.

    Dalibor Buš: Byl jsem nejhorším fotbalistou v republice

    13. května 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Kolaps ve Staré aréně

    Kolaps ve Staré aréně
    13. května 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Společenství vstřícnosti a nenávisti

    13. května 2019 Žádný komentář

    Cítím tady negativní energii, konstatuje ve třetím díle seriálu Zkáza Dejvického divadla herečka Klára Melíšková. Scéna čtené zkoušky, kde tento výrok padne, vzápětí přeroste v její hysterický výlev. Hraju matky a babky už od školy. Já už chci hrát normální ženský postavy, který odpovídají mému věku, vykřikuje do tváří svých...

    Nekonečné transformatio transfiguratio Petra Váši

    Nekonečné transformatio  transfiguratio Petra Váši
    13. května 2019 Žádný komentář

    Brněnský performer, hudebník, pedagog, literát, výtvarník a kdoví co ještě – fyzický básník, jak sám sebe nazývá – Petr Váša je výjimečný zjev na naší kulturní scéně už od druhé poloviny osmdesátých let minulého století.

    Alexandra Badea: Doma jsem tam, kde mám práci

    13. května 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Psát nemilosrdně a nevybíravě aneb Lars Norén slaví 75. narozeniny

    13. května 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Klicperovo divadlo Hradec Králové

    13. května 2019 Žádný komentář

    Historie divadla v Hradci Králové se začala psát v roce 1796 v hostinci U zlatého orla (dnes druhá scéna Klicperova divadla Studio Beseda), kdy zde začalo působit ochotnické Královéhradecké městské divadlo, respektive Institutttheater. Na kvalitativním vzestupu souboru měl v první polovině devatenáctého století velký podíl dramatik Václav Kliment...

    Jan Hanny Firla

    13. května 2019 Žádný komentář

     aneb Vyhlížení divadelního času

    Stopy

    Stopy

    Jen málo jste toho objevili. Jedna z mála věcí i jistot je na dosah. Podívejte se na nepořádek kolem sebe! Je to tak trochu obraz až odraz toho, co se vám v hlavě, nebo kde, urodilo. Když máte zrovna uklizeno a vypulírováno, je to zas jen známka, kolik toho chcete nějak zakrejt, zatlouct, raději zapomenout, […]

    Burza /

    Připomenutí

    13. května 2019 Žádný komentář

    Dělnický dramatický sbor Velké Prahy „Dědrasbor“ Po vzniku Československé republiky posílily sociální požadavky dělnictva. Promítly se i do tzv. proletářského umění, které o pár let předešlo avantgardu. Vznik Dědrasboru inicioval režisér Jindřich Honzl, tehdy učitel, úředník Dělnické akademie Josef Zora a dělník nástrojař Sláva Kuneš....

    Jednou větou

    Jednou větou
    13. května 2019 Žádný komentář

    Český PEN klub našel nové sídlo ve Werichově vile na pražské Kampě; jejich aktivity podpoří Nadace Sekyra Group a Nadace Jana a Medy Mládkových; klub chce kromě svých literárních aktivit (scénická čtení) oživit projekt stavby nové Národní knihovny. Univerzitní divadlo v rumunském Târgu-Mureș uvedlo hru Davida Košťáka Lajka vzhůru letí v režii...

    Zemřeli

    Zemřeli
    13. května 2019 Žádný komentář

    EDUARDO ROVNER (20. 8. 1942 Buenos Aires, Argentina – 22. 4. 2019 Pinamar, Argentina) Argentinský dramatik, dramaturg, spisovatel a hudebník. PETER MAYHEW (19. 5. 1944 Barnes, Anglie, Velká Británie – 30. 4. 2019 Boyd, Texas, USA) Herec, který ztělesnil Žvejkala (Chewbacca), chlupatého mimozemšťana z Hvězdných válek. VLADIMÍR POŠTULKA (29. 4. 1943 Heřmanice,...

    Výročí 1.−15. června

    Výročí 1.−15. června
    13. května 2019 Žádný komentář

    Lazorčáková Tatjana, teatroložka (1. 6. 1954) △ Matoušek Josef, sólista baletu (2. 6. 1954) △ Ptáčková Jana, loutkoherečka (2. 6. 1949) △ Černá Blanka, sólistka opery (3. 6. 1959) △ Čtvrtečková Ivana, sólistka opery (3. 6. 1959) △ Panýrková Jaroslava, herečka (3. 6. 1939) △ Riháková Jana, herečka (3. 6. 1954) △ Jeníková Veronika, herečka...

    Burza /

    Šťastná dvaadvacítka v Budějovicích

    Šťastná dvaadvacítka v Budějovicích
    13. května 2019 Žádný komentář

    Zatímco celostátní Ceny Thálie si na výsledky budou muset počkat do podzimu, na jihu republiky už mají jasno. Na sklonku dubna zde byly předány skleněné sošky Jihočeské Thálie za nejlepší výkony v inscenacích roku 2018. Tato regionální tradice má už dvaadvacet let. Ceny Stanislavy Součkové a Karla Rodena byly předány umělcům za operní, činoherní...

    Burza /

    Jednou budem dál

    Jednou budem dál
    13. května 2019 Žádný komentář

    Městské divadlo Zlín vyhlásilo svou 74. sezonu jako „svobodnou“, většinu titulů směřují k třicátému výročí sametové revoluce. Umělecký šéf Patrik Lančarič říká na vysvětlenou: Získali jsme svobodu, ale co s ní? Co nám třicet let svobody přineslo? To jsou naše klíčové otázky pro nadcházející sezonu… A bude to právě on, kdo sezonu...

    Burza /

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    13. května 2019 Žádný komentář

    Vojen Drlík: Šťastně v „Říši“ (Brněnské německé divadlo za protektorátu) Vydala JAMU v Brně v roce 2018 jako 26. svazek edice Acta Musicologica et Theatrologica, 280 stran. Pečlivě připravená, zajímavou faktografií a mnoha dokumenty a fotografiemi vybavená publikace mapující dosud v českém povědomí v podstatě neznámé osudy brněnského...

    Příliš krátké životy (X)

    13. května 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Návod pro introvertní lidi

    Návod pro introvertní lidi
    26. května 2019 Žádný komentář

    Těžko bych tomu neuvěřitelnému příběhu věřila, kdyby nebyl můj. Introvertní holka, co si ráda čte, začne dělat divadlo, projde dvěma stěžejními studiovými divadly...

    Stephen Dolginoff: Thrill Me

    26. května 2019 Žádný komentář

    Vzruš mě! NDM Ostrava, režie Juraj Čiernik, premiéra 12. května 2019 v Divadle „12“ Skvělý dramaturgický nápad pro malinké jeviště, kde se hraje na dotek diváků. Režisér schopný v mikroprostoru skloubit nadsázku s detaily, v sugestivní minimalistické scéně i v hereckých prostředcích. Výtečná klavíristka Michaela Kadlecová zahrála obtížný...

    Markéta Fantová: Rozhodně chceme udržet identitu scénografie

    26. května 2019 Žádný komentář

    s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale

    Kapitola čtvrtá a poslední: Za minutu dvanáct

    Kapitola čtvrtá a poslední: Za minutu dvanáct

    Tři partneři, Tygr v tísni, Divadlo LETÍ a Jihočeské divadlo, v září 2017 společnými silami započali cestu, která vyvrcholí českým pavilonem PQ 2019.

    Invalidovna Open

    26. května 2019 Žádný komentář

    Karlínská Invalidovna, výjimečný barokní areál a národní kulturní památka v Praze-Karlíně, se opět probouzí k životu! Po letech opuštěnosti a chátrání otevřela 7. května celodenní akcí nazvanou Grand Opening Party svůj areál i vnitřní prostory kulturním, sousedským a společenským aktivitám. Oficiálně tak byl zahájen šestiměsíční...

    Kritický žebříček 11/2019 – činohra

    Kritický žebříček 11/2019 – činohra
    26. května 2019 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Vladimír Mikulka Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda A studio Rubín, Praha – L. Ferenzová […]

    Dramaturgové a kritici se nepoprali

    Dramaturgové a kritici se nepoprali
    27. května 2019 3 komentáře

    Další setkání z cyklu Nová krev – SPEED DATING uspořádala 13. května Činohra Národního divadla v prostoru kavárny Nona na Nové scéně. Navázala tak na první večer konaný v lednu a nazvaný prostě Režiséři.

    Revival ztřeštěné opery

    Revival ztřeštěné opery
    27. května 2019 Žádný komentář

    Druhá opera Sergeje Prokofjeva, Láska ke třem pomerančům, měla premiéru v roce 1921 v Chicagu za řízení autora. Dnes klasické dílo 20. století se u nás zatím hrálo jen v Národním divadle jedenáctkrát od premiéry v květnu 1963 do derniéry v červnu 1964. Tehdy i dnes coby exkluzivita festivalu Pražské jaro.

    Národní přináležitost není anachronismus

    27. května 2019 Žádný komentář

    Jako poslední premiéru sezony uvedlo Horácké divadlo původní hru domácího jihlavského autora Martina Koláře Zahrádky v nastudování uměleckého šéfa Michala Skočovského.

    Co má být zavrženo, shoří

    Z celkového počtu dvaatřiceti obrazů, ve kterých Michail Bulgakov vypráví příběh Mistra a Markétky, vytvořila dramaturgyně Divadla Petra Bezruče Kateřina Menclerová mozaiku klíčových scén.

    Revizor razantní, drastický – a současný

    27. května 2019 Žádný komentář

    Ve svých inscenacích David Drábek nikdy nezapomíná, že je též autorem. I Gogolovu klasickou komedii Revizor upravil pro Městská divadla pražská po svém.

    (Ne)spolehlivý vypravěč

    27. května 2019 Žádný komentář

    Má ještě smysl hledat ve světě, v němž skončila velká vyprávění, objektivní pravdu, nebo je moderní člověk odsouzen k věčným pochybám?

    Semafor zahleděný do minulosti

    Semafor zahleděný do minulosti
    27. května 2019 Žádný komentář

    Poslední premiéra divadla Semafor skrývá pod titulem Kdo jinému jámu kopá, toho píseň zpívej velmi prostý a silně improvizovaný kabaretní tvar, jakýsi autorský vzpomínkový večer nad starými písničkami, které mají Jitka Molavcová a Jiří Suchý rádi.



    Obsah,