Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2019

ročník 28
14. 5.–27. 5. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 2019

    Stará dáma Budapešť

    15. dubna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Bohuslav Martinů: Julietta aneb Snář

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, dirigent Jakub Klecker, režie SKUTR, premiéra 11. dubna 2019. Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským – aneb režijní duo SKUTR – vytvořili další z originálních operních kreací. Opět neprosazovali sami sebe ani nesloužili skladateli, jenom přečetli hudbou vyprávěný surrealistický příběh o hledání dívky v...

    Odpovědnost

    Když si člověk ze střípků uložených v paměti konstruuje svůj životní příběh, je jeho pravdivostí, jeho otevřeností nebo vyzněním odpovědný sám sobě. Víme, že často tuto odpovědnost neunese, vyváří si příběh vylepšený, nebo dokonce falešný a buď pod tlakem svého svědomí, nebo pod tlakem vnějším ho musí třeba několikrát za život...

    Opavu navštívila paní Yvonne Kálmán

    Opavu navštívila paní Yvonne Kálmán
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Nejmladší dcera legendárního skladatele Emmericha Kálmána přijela na derniéru jeho poslední operety Arizona Lady 14. dubna 2019. Noblesní dáma sleduje inscenace operet svého otce po celém světě a teprve druhé evropské uvedení operety Arizona Lady (po světové premiéře v Bernu v roce 1954) v Opavě pochválila. Jako by s ní do Opavy zavítaly staré dobré...

    Kritický žebříček 9/2019 – SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2019

    Kritický žebříček 9/2019 – SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2019
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Martina Pecková Černá Jan Grulich Otto Kauppinen Jan Kerbr Petr KlariN Klár Tatjana Lazorčáková Luboš Mareček Jaroslav Tuček Vít Závodský Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, Krakov, Polsko: My anxiety pax a weapon 4 […]

    Těch divadelních cen je nějak moc…

    Věta, že divadelních cen je nějak moc, zaznívá s železnou pravidelností na všech tiskovkách věnovaných této tematice. Naposledy na setkání k novým podobám Cen Thálie v pražské Viole. A přitom je to jen tvrdošíjně šířená iluze. Celostátní každoroční oborová ocenění (s výjimkou cen Ministerstva kultury ČR, jež se netýkají jen divadla) jsou...

    Okouzlení pozorovatelé situací

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    To jsou podle mého Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským. Sotva by jim v roce 2004, kdy – mám-li dobré informace – začínali, někdo prorokoval, že počínaje hned Donem Giovannim a hned pro Stavovské divadlo v roce 2012 začnou pravidelně režírovat operu. Julietta aneb Snář Bohuslava Martinů v Ostravě je už jejich čtvrtou operní inscenací, a to si tu...

    Divadlo, které se nebojí být bezelstné

    Nezávislý divadelní soubor 6-16 působí na české scéně již třetím rokem. Jeho poetika je vlastně modelovým příkladem chudého divadla. S minimálními prostředky, kočováním po různých divadelních i nedivadelních prostorách, s pár herci a kvalitními neokoukanými texty otevírají neotřelý dialog s publikem bez ambice naplnit velké sály.

    Po šachovnici k živé a mrtvé vodě

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Nedávno uplynulo osmdesát let od brněnské světové premiéry Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Za tu dobu se u nás stal evergreenem. Nová ústecká premiéra je už 34. českým nastudováním. Připravila ho Marika Hanušová, někdejší přední sólistka Šmokova Pražského komorního baletu. Po dvou jednoaktových baletech Carmen a Peer Gynt se poprvé pustila do...

    Nejen mé potíže s Lízinkou

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Zdramatizovat Katyni, svůj neznámější a do mnoha evropských jazyků přeložený román, Pavla Kohouta napadlo po zhlédnutí její jevištní verze v Profidivadle, studentské amatérské scéně brněnské Fakulty informatiky. Vlastní divadelní adaptaci psal pro Divadlo na Vinohradech, jež je – s vynucenou normalizační přestávkou – dramatikovou domovskou...

    Maryša (mlčí) ve zlaté kleci

    Maryša (mlčí) uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích je po Stroupežnického Našich furiantech další „velkou klasikou“, po které soubor působící ve Venuši ve Švehlovce sáhl. A ani tentokrát s ní nenakládá s ostychem.

    Láska a nenávist v muzeu věčnosti

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Hra Tankreda Dorsta Fernando Krapp mi napsal dopis inspirovaná španělskou novelou z počátku dvacátého století byla poprvé uvedena v roce 1992 v Akademietheater ve Vídni a ještě na sklonku téhož roku měla českou premiéru v divadle Labyrint, dnešním Švandově divadle, v režii Petra Lébla.

    Faidra z Brna, Romulus z Grazu a Oidipús z Filipín

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Inspirativní mezinárodní studentský festival Setkání/ Encounter, který se v Brně konal letos již po devětadvacáté, nabídl v hlavním programu jedenáct inscenací.

    Marný boj věšáků na bikiny

    Petra Hůlová svou zatím poslední prózou Stručné dějiny Hnutí a její následnou dramatizací pro Městská divadla pražská v koprodukci se Státními divadly v Norimberku a Stuttgartu dokázala dvě věci.

    Lenka Vagnerová: Řád a systém v přírodě je zázrak

    29. dubna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Divadlo s přídomkem NÁRODNÍ…

    29. dubna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Dobrodružství intimních poznání – Fenomenologie novodobých partnerství

    Dobrodružství intimních poznání – Fenomenologie novodobých partnerství
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Producentka a současná pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková (nar. 1982) se poprvé představuje jako režisérka. Ve svém časosběrném dokumentu Manželské etudy: Nová generace pokračuje v impozantním díle své matky, režisérky Heleny Třeštíkové (nar. 1949), která se stejně koncipovaným svědectvím věnuje celý život.

    Proč dávám přednost tělu?

    Ke stodvacátému výročí narození Etienna Decrouxe (1898–1991) vydalo nakladatelství JAMU pod názvem Slova o mimu knihu jeho sebraných statí Paroles sur le mime jako vůbec první kompletní překlad této mezi světovými odborníky známé publikace. Otec moderního mimu či gramatik moderní pantomimy, Francouz Etienne Decroux (1898–1991) vybudoval v průběhu...

    Země odvážných divadelníků

    29. dubna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Den jako v operetním snu!

    29. dubna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Městské divadlo v Mostě

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Ve „starém“ Mostě stálo secesní divadlo, vybudované podle návrhu architekta Alexandra Grafa v letech 1910–1911. Těžba hnědého uhlí však historické město, včetně divadla, v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století srovnala se zemí. Nový Most – vzorové hornické město – měl dostat moderní divadelní budovu se špičkovou...

    Jana Vyšohlídová

    aneb Vyhlížení divadelního času

    Když…

    Vratislav Brabenec
    29. dubna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Burza /

    Připomenutí

    Připomenutí
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Manifesty a prohlášení Každá společnost se vymezuje manifesty, programy, symbolickými činy. Je to s odstupem let roztodivné čtení. V Manifestu českých spisovatelů určeném poselstvu na Říšské radě 17. května 1917 čteme: Obracíme se k vám, pánové, ve veliké době našeho národního života, v době, za niž všichni budeme odpovídat celým staletím....

    Zemřeli

    Zemřeli
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    PAVEL BROŽKA (17. 2. 1951 Chrást u Chrudimi – 30. 3. 2019 České Budějovice) Loutkář, zakladatel Divadla Viďadlo. ZUZANA SKALNÍKOVÁ (20. 6. 1949 Přerov – 12. 4. 2019 Praha) Herečka a dabérka, která propůjčila hlas postavě Mufa ve Studiu Kamarád. BIBI ANDERSSON (11. 11. 1935 Stockholm, Švédsko – 14. 4. 2019 Stockholm, Švédsko) Švédská herečka,...

    Jednou větou

    Jednou větou
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Laureátkou Ceny Marka Ravenhilla se stala Martina Kinská, autorka hry a zároveň režisérka inscenace Agent tzv. společenský, kterou od listopadu 2018 uvádí skupina Testis ve Studiu Švandova divadla. Třiatřicátý ročník festivalu Kopřiva, na němž se představila řada souborů z celé republiky, proběhl ve dnech 26. a 27. dubna 2019 v Katolickém domě a v...

    Výročí 16.−31. května

    Výročí 16.−31. května
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Kopecká Jana, tanečnice (16. 5. 1939) △ Schneider Antonín, choreograf (16. 5. 1954) △ Jelénková Yvona, herečka (16. 5. 1969) △ Lapešová Aranka, herečka (17. 5. 1944) △ Korn Jiří, zpěvák (17. 5. 1949) △ Vlček Oldřich, herec (18. 5. 1939) △ Vrabcová Daniela, sólistka baletu (18. 5. 1954) △ Brodský Marek, herec (19. 5. […]

    Čas naplněný na tři životy

    Čas naplněný na tři životy
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Milovala přírodu, šumění lesa i vln v oceánu, sběr borůvek i hub. A také milovala své děti.

    Burza /

    Kladno – od všeho kousek

    Kladno – od všeho kousek
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Městské divadlo Kladno vyhlásilo dramaturgický plán na novou, 105. sezonu a zdá se, že se rozhodlo uspokojit opravdu velmi různorodé publikum. V říjnu vystartuje se svérázným humorem kultovní britské skupiny, muzikálem Monty Python’s Spamalot v režii Jiřího Š. Hájka, v další – sezonní – premiéře se do Kladna vrátí někdejší hit Jiřího...

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Filip Topol: Nebe je zatažený 3CD Indies Scope 2019, 73:01 / 79:16 / 45:12 min. Záznam dvou sólových koncertů předčasně zesnulého rockera a básníka Filipa Topola (1965–2013), známého především jako vedoucího a zpěváka skupiny Psí vojáci. Zpěvák, pianista a autor většiny písní a textů této skupiny byl však v podstatě solitér, což se...

    Příliš krátké životy (IX)

    29. dubna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Divadelní svět Brno

    Divadelní svět Brno
    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Příloha Divadelních novin 9/2019 – Divadelní svět Brno

    Co jsme si nadrobili

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Autor textu datovaného 7. dubnem 2019 a podivně nazvaného Kulturní manifest: Manifest kultury uveden není. Jen prvních čtrnáct signatářů v čele s dokumentaristkou Olgou Sommerovou, z oblasti divadla Břetislav Rychlík, Arnošt Goldflam a Bára Štěpánová. Na internetu se dalo vyhledat, že aktivita je spjata se „studentským listem pro seniory“ Babylon,...

    Spisovatel a jeho povinnosti

    Spisovatel a jeho povinnosti
    13. května 2019 Žádný komentář

    Zaznělo to v televizní debatě věnované Milanu Kunderovi: spisovatel jako svědomí národa má o své minulosti veřejně promluvit. Bouřil jsem se proti tomuto požadavku. Pokládám jej za neobhajitelný. Nesnesitelná je pro mne sama výchozí představa: svědomí je totiž jen a jen individuální. Žádný jedinec, byť sebenadanější a nejvýš obětavý a...

    International Opera Awards pro Mezinárodní festival Janáček Brno 2018

    13. května 2019 Žádný komentář

    Mezi vítězi prestižních mezinárodních operních cen, jimiž se od roku 2012 oceňují nejlepší počiny v řadě kategorií, se poprvé objevil zástupce z České republiky, když v kategorii festivalů zvítězilo Národní divadlo Brno šestým ročníkem janáčkovského bienále. Cenu převzali 29. dubna 2019 na galavečeru v Sadler’s Wells Theatre v Londýně...

    Steve Gove: Dejte tomu šanci!

    13. května 2019 Žádný komentář

    s ředitelem festivalu Prague Fringe

    Na okraj sedmdesátky MDP

    Na okraj sedmdesátky MDP
    13. května 2019 Žádný komentář

    Městská divadla pražská, za nového vedení už opět o třech scénách – tedy ABC, Rokoko a Komedie –, vstupují do sedmdesátého roku své existence.



    Obsah,