Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2019

ročník 28
10. 12.–23. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 2019

    Venuše ve Švehlovce, Praha

    15. dubna 2019 1 komentář

    Jakub Čermák & kol.: Maryša (mlčí) Ve dnech 2.–6.dubna se na pražské scéně Venuše ve Švehlovce uskutečnil už počtvrté festival Venušiny dny, věnovaný převážně divadelní tvorbě o ženách, od žen, pro ženy, ale i muže. V rámci festivalu uvedl domácí soubor Depresivní děti touží po penězích zcela novou verzi legendární hry bratří...

    Nový kožich pro novou hru

    Nový kožich pro novou hru
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Každoročně, už celých devět let, objíždí komise dramaturgů a kritiků, jejíž jsem poprvé byla součástí, česká a moravská divadla, aby udělila Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci původní hry.

    Je na čase, abych opustil velení

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    K jednatřicátému prosinci 2020 odejdu z pozice ředitele Nordisk Teaterlaboratorium v Holstebro. Role uměleckého koordinátora se ujme Julia Varleyová a od 1. ledna 2021 bude celková odpovědnost spočívat v rukou nového ředitele zvoleného představenstvem.

    Milan Kundera (neztracen) v překladech

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Tak pojmenovali v Moravské zemské knihovně výstavu, kterou k devadesátinám jednoho z nejpřekládanějších spisovatelů světa připravil Tomáš Kubíček. Otevřela se v jubilejní den 1. dubna 2019 a potrvá do 17. května. V pěkném grafickém a prostorovém řešení Martina Hrdiny jsou vystaveny Kunderovy práce v různých jazycích, fotografie i Kunderovy málo...

    Kritický žebříček 8/2019 – pražská činohra, hostování

    Kritický žebříček 8/2019 – pražská činohra, hostování
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Radmila Hrdinová Josef Chuchma Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin J. Švejda Venuše ve Švehlovce (Depresivní děti touží po penězích),...

    Ke Kunderovým devadesátinám?

    Připadá mi to jako návrat do mládí, kdy jsem na Purkyňovu 6 v Brně-Králově Poli docházel za otcem Milana Ludvíkem Kunderou, abych konzultoval svou práci o Janáčkovi a avantgardě dvacátých let.

    Feste: divadlo angažované, aktivizující, občanské…

    Feste je patrně nejmoudřejší šašek Williama Shakespeara, ale také název divadla, které v Brně koncem roku 2006 založil absolvent režie na JAMU Jiří Honzírek.

    Příliš galantní známosti

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Román v dopisech Pierra Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti se v posledních desetiletích těší velké oblibě.

    Je to blázen, řekl hasič (pro)

    Je to blázen, řekl hasič (pro)
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Pražské Národní divadlo připomnělo nejnovější inscenací Za krásu v režii Daniela Špinara jednoho ze svých legendárních šéfů a zároveň jednoho z nejvýraznějších českých režisérů 20. století Karla Hugo Hilara.

    Bernhard vyztužený artistikou

    Studio Hrdinů uvádí v režii Michala Pěchoučka a Jana Horáka hru Zdání klame význačného rakouského spisovatele Thomase Bernharda z roku 1984.

    K Hilarovi a Baldové

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Národní divadlo buď programově, nebo z nevědomosti šíří jeden tradovaný mýtus. Zazněl v živém dramaturgickém exposé před představením, opakuje se v tištěném programu – a bohužel je na něm postavena i poslední věta nejnovější hilarovské inscenace na Nové scéně Za krásu.

    Ten kámen je dutý

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Jevištní ploše pražského podzemního prostoru DUP39, který byl v minulých dnech oficiálně přejmenován na Divadlo X10, dominuje velký kámen.

    Saša Rašilov: Vždycky sčítám modřiny

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Herec Saša Rašilov má za sebou třicet let herecké práce a více než osmdesát rolí. I když mnohé z postav, které ztvárnil, byly pozoruhodné, svou první cenu získal až nyní. Mefisto ve Faustovi v pražském Národním divadle mu vynesl Cenu kritiky za nejlepší mužský herecký výkon minulého roku. Náš rozhovor ovšem vznikl v době, kdy to ještě...

    Třikrát o divadle Alfred ve dvoře (III)

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Po dvou pokračováních nazvaných Oázy neklidu, ve kterých Ewan McLaren, v letech 2011–2018 umělecký ředitel, zhodnotil a zmapoval aktivity a činnost divadla Alfred ve dvoře a přidal i vize do budoucna, nabízíme polemickou stať zakladatele divadla, režiséra, pedagoga a mima Ctibora Turby, jež vznikla jako reakce na pořad ČT mapující historii Alfreda ve...

    Učitel je vykladač znamení

    Učitel je vykladač znamení

    Monografie věnovaná pedagogické činnosti pedagoga a režiséra, profesora Ctibora Turby od herečky a režisérky Martiny Krátké čerpá z jejích poznatků, jež získala během studia pod jeho vedením v Ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby DIFA JAMU v Brně.

    Rozloučení se Stanislavem Zindulkou

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Vážená rodino pana Zindulky, vážení smuteční hosté, tedy vlastně my všichni dočasně pozůstalí.

    Nejbližší jí říkali Deny

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Antonie Denygrová (27. 11. 1934 Hronov – 21. 3. 2019 Praha)

    Bezchybně a spolehlivě

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Stanislav Zindulka (5. 5. 1932 Jilemnice – 14. 3. 2019 Praha)

    (Ne)pamatování aneb Jak Dušan D. Pařízek vstupuje na pole historického dramatu (II)

    (Ne)pamatování aneb Jak Dušan D. Pařízek vstupuje na pole historického dramatu (II)
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    V aktuální divadelní sezoně se český režisér působící v Německu Dušan D. Pařízek zapsal do německojazyčného divadelního prostoru dvěma výraznými inscenačními počiny reflektujícími nedávnou i dávnou mocenskou politiku spjatou s těmito zeměmi.

    David Košťák

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    aneb Vyhlížení divadelního času

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Almanach 2002–2018 Průřez Geisslery Soubor Geisslers Hofcomoedianten se rozhodl udělit si ke svým patnáctým narozeninám Almanach. Praktické oslavy výročí, tedy nové scénické projekty, však zabraly tolik času, že se vydání Almanachu opozdilo. Ale rozhodně to nevadí. A nevadí ani forma, kterou tato publikace má. Zájemci si Almanach mohou stáhnout na...

    Honza Miřejovský

    Honza Miřejovský

    Byl z nás, ale já se k nim vlastně ani nepočítám, asi v těch šedesátejch nejvzdělanější a nejsečtělejší. Už v šesti uměl francouzsky a pak si přidával další jazyky. S holkama to neměl snadný. Často ho předběhlo nějaký přiblblo s tenisovou pálkou… Taky se mi to stávalo, ale já nebyl tak vzdělanej. * * * […]

    Blogy /

    Připomenutí

    Připomenutí
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Skupina českých herců a hereček Stavovského divadla zaslala nově zřízenému a jmenovanému intendantovi českého divadla a přísedícímu královského zemského výboru Aloisi Pravoslavovi Trojanovi 21. dubna 1850 stížnost na ředitele divadla Johanna Hoffmanna. Začali proklamací: Vyhlášením konstituce se dostalo všem národům Rakouska rovnoprávnosti v...

    Jednou větou

    Jednou větou
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    V rámci mezinárodního festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio převzala v Olomouci Cenu Thálie za herecký výkon v rozhlasové hře herečka Zdenka Procházková; ocenění si vysloužila za hlavní roli Rozálie Lautmanové ve hře Obchod na korze. Loni rozhlasovou Thálii dostala Helena Dvořáková za roli paní Lemarchandové v dramatu Hilda. Open Air festival...

    Burza /

    Pražské Divadlo X10 mění vizuální identitu

    Pražské Divadlo X10 mění vizuální identitu
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Na definitivní přestěhování ze Strašnic do prostor Domu uměleckého průmyslu DUP39 poblíž Národní třídy zareagovalo X10 změnou vizuální identity, ta signalizuje rozšíření portfolia jeho aktivit. Autorem grafického návrhu je Martin Poláček. Vizuál graficky vyjadřuje X10 jako sebevědomou značku, která s jistou hravostí překračuje pravidla a buduje...

    Zemřeli

    Zemřeli
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    AGNÈS VARDA (30. 5. 1928 Ixelles, Brusel, Belgie – 29. 3. 2019 Paříž, Francie) Filmová režisérka, scénáristka a dokumentaristka, klíčová postava francouzské nové vlny. Ve svých filmech se zabývala sociální problematikou a feminismem. JINDŘICH GREGORINI (28. 12. 1939 – 6. 4. 2019) Divadelní ekonom, ředitel Divadla na Vinohradech v letech 2000–2012....

    Výročí 1.−15. května

    Výročí 1.−15. května
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Fialová Hana, sólistka operety (1. 5. 1969) △ Horák Jaroslav, herec (1. 5. 1949) △ Kaňkovský Jiří, herec (1. 5. 1964) △ Dobrý Karel, herec (2. 5. 1969) △ Patočková Jana, teatroložka (3. 5. 1939) △ Petrová Pavla, ředitelka (3. 5. 1969) △ Zavřelová Táňa, sólistka baletu (4. 5. 1939) △ Babrajová Zdena, herečka (5. […]

    Burza /

    Brňáci připravili muzikál pro Švýcary

    Brňáci připravili muzikál pro Švýcary
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    V Brně se inscenace hudebního dramatu Daniela Grosseho Boymanna a Thomase Kahryho o dvou ikonách světového showbusinessu Edith Piaf a Marlene Dietrich hraje od konce roku 2015 pod názvem Vrabčák a anděl a má za sebou šestašedesát repríz. Nyní se uskutečnila švýcarská premiéra inscenace, která vznikla v koprodukci s Městským divadlem Brno v režii...

    Burza /

    Oprava rozhovoru s Ondřejem Sokolem z DN 7/2019

    Oprava rozhovoru s Ondřejem Sokolem z DN 7/2019
    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Ondřej Sokol hrál poprvé v Činoherním klubu v roce 1998 v inscenaci Ladislava Smočka Kosmické jaro (premiéra 1995) za Michala Dlouhého postavu Romana. Do angažmá nastoupil na podzim 1999 a hned alternoval v postavě Mistr Jakub v inscenaci Vladimíra Strniska Lakomec (premiéra 1992). Nespolupracuje tedy s Činoherním klubem od roku 1992, jak bylo mylně uvedeno,...

    Burza /

    Olivier Awards 2019

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    V Londýně byly vyhlášeny výsledky prestižních divadelních cen Olivier Awards za minulý rok. Nejvíce jich získala hra Matthewa Lopeze The Inheritance v režii Stephena Daldryho. Hrála se původně v divadle Young Vic, a nyní byla přenesena do West Endu, do Divadla Noëla Cowarda. Příběh, který se většinou uvádí ve dvou oddělených částech (protože má...

    Burza /

    Příliš krátké životy (VIII)

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Nedovedli jsme si představit, že zůstaneme žít „nastálo“ v Rakousku. Chtěli jsme dál do Francie. Když nás koncem léta 1977 navštívil francouzský kamarád, požádali jsme ho, aby nějak dosáhl toho, abychom se do Francie mohli nastěhovat.

    Podobnost čistě záměrná

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    S často používanou mantrou o podobnosti čistě náhodné nás tvůrci inscenace Poslední kšeft, vzniklé ve spolupráci činohry Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni a Činoherního studia Ústí nad Labem, neobtěžují.

    Stará dáma Budapešť

    15. dubna 2019 Žádný komentář

    Budapešť svou monumentální architekturou, často ještě z časů Rakouska-Uherska, připomíná starou dámu, která byla kdysi krásná, ale je nyní už dost zdevastovaná.

    Bohuslav Martinů: Julietta aneb Snář

    29. dubna 2019 Žádný komentář

    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, dirigent Jakub Klecker, režie SKUTR, premiéra 11. dubna 2019. Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským – aneb režijní duo SKUTR – vytvořili další z originálních operních kreací. Opět neprosazovali sami sebe ani nesloužili skladateli, jenom přečetli hudbou vyprávěný surrealistický příběh o hledání dívky v...



    Obsah,