Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Matěj Kašík: Máme poměrně velké ambice

    Rozhovor s ředitelem Divadla Šumperk

    Herec Matěj Kašík se v roce 2013 stal nejmladším ředitelem divadla. Jeho jmenování vzbudilo ve městě značný rozruch a byli i takoví, kteří divadlu prorokovali zánik. Dnes divadlo zvenčí působí velmi upraveně, na premiéře adaptace slavného románu Lidé v hotelu, uváděné pod názvem Grand hotel Berlín, vítá ředitel diváky osobně a prozrazuje, co je čeká v příští sezoně. Atmosféra je tu téměř rodinná a velmi vstřícná.

    Co se za těch šest let povedlo a jaké úkoly máte jako ředitel ještě před sebou?

    Když se ohlédnu zpět, povedlo se mnohé, vlastně vše důležité, co jsem si před těmi šesti lety předsevzal. Podařilo se mi jak ekonomicky, tak personálně stabilizovat divadlo. Dnes je v podstatě skoro vyladěno k mé spokojenosti. Jako úspěch vnímám fakt, že město ze svého rozpočtu pravidelně podporuje náš každoroční plán oprav a investic a že vedení města mělo a má v mou osobu důvěru. Díky tomu se nám povedlo mnoho věcí opravit nebo vylepšit, mimo jiné máme novou kotelnu, nové jeviště, přečalouněné sedačky, opravenou střechu na dílnách, nový osvětlovací pult, světla, schválené finanční prostředky na plastová okna v hereckém domě a nákup nákladního vozidla. Provozní agenda funguje dobře.

    A co umělecká stránka divadla?

    Největší radost mi činí, že se ve větším počtu vrátili diváci. Především máme klasické předplatné, ale prodej na volnou kasu je také nezanedbatelný. Premiéry jsou pravidelně vyprodány, což před těmi pěti lety nebývalo. Diváci evidentně oceňují skladbu dramaturgického plánu her, které jim nabízíme. Pestrost a kvalita je pro mě stěžejní. Ovšem v žádném případě to nepovažuji za strop našich možností. Není to pro nás vrchol, ale jen jeden z výškových táborů. Chystáme se rozšířit předplatitelské skupiny a prezentovat se třeba na některých festivalech, což se nám zatím nedaří. Zlepšit pověst je velmi obtížné.

    Jaké tituly jsou nejúspěšnější? Co se nejdéle hraje?

    Kdybyste se mě zeptala ještě před rokem, jednoznačně bych odpověděl, že jsou to samozřejmě komedie. Je to klasika, která na oblastech funguje vždy. A bylo tomu tak i v Šumperku. Nicméně v průběhu posledního roku mám od diváků ohlasy, že už se nepotřebují jen bavit, už nepotřebují pouze situační komedie, ale vzrůstá počet těch, kteří ocení i vážnější žánr, a dokonce ho vyžadují. To pokládám za dobré znamení.

    Jaký je dramaturgický plán na příští sezonu?

    Podle výše zmíněného – pestrý a kvalitní. Sezonu v září otevřeme českou klasikou – Romancí pro křídlovku. Cílíme tím na celou rodinu, na středoškolské studenty. Poté uvedeme hru Vinnetůůů, autorský kus Roberta Bellana, který ho napsal pro své domovské divadlo v Uherském Hradišti a bude ho u nás i režírovat. Oslovili jsme ho společně s dramaturgem před rokem a on tady nazkoušel českou premiéru Sexu na vlnách. Je to v současné době nejúspěšnější komedie co do spokojenosti diváků a počtu repríz. Hraje se dodnes a budeme ji přetahovat ještě do další sezony. Jak vidno, Bellan má pomyslný klíč k úspěchu, ví, co divák chce (viz Rychlé šípy ve Slováckém divadle). Českou premiérou bude třetí titul, Sladké mámení, situační komedie Marcii Kash a Douga Hughese. V nové sezoně chceme udělat jedno tzv. velké plátno, a tak se pustíme do Shafferova Amadea. A celou sezonu uzavřeme Chválou bláznovství Axela Hellsteniuse. Máme poměrně velké ambice.

    Máte v divadle stálý tvůrčí tým?

    Pokud nepočítám sebe (s kumulovanou funkcí ředitele, uměleckého šéfa a herce) a dramaturga, který mi pomáhá víc pro radost než pro peníze, tak ne. Jsme příliš malé divadlo. Nemůžeme si dovolit kmenového režiséra. Realizační týmy inscenací jsou vždy externí.

    Jak jste na tom s hereckým ansámblem?

    Výborně, i když je náš herecký soubor poměrně malý. Máme pouze desetihlavý soubor a spousty aktivit. O to víc je přátelský, pracovitý, otevřený a disciplinovaný. Každá inscenace má zkoušecí turnus pouze šest týdnů, přičemž musíme za sezonu zvládnout pět večerních inscenací, dvě pohádky a jednu hru na studiové scéně. Šumperské divadlo je skvělá štace pro herce, kteří milují divadlo, chtějí makat a dostávat velké role. Jsem hodně otevřený vůči mladým lidem, dávám jim šanci ukázat se. A oni mi to vracejí vymýšlením projektů na studiovou scénu Hrádek a zapojováním se do všemožných divadelních tvarů v naší produkci. Jsou poměrně dost vytížení, takže takové tempo může zvládnout pouze herec, který opravdu hodně chce. A takové herce já mám. Jsem na ně pyšný.

    Takže je to dobrá šance pro začínající herce?

    Pro nasbírání zkušeností a vyhrání se je to nejlepší možná štace. Bohužel často se stává, že přijmu nového herce či herečku, dám mu nebo jí výrazné role a šup – jde jinam. Jak moc bych si přál mít mladé talentované herce s větší chutí zůstat v menším městě.

    Hrajete jen v Šumperku, nebo vyjíždíte i na další scény?

    Vyjíždíme do okolních měst, jako je Bruntál, Jeseník, Javorník, Opava, a do mnoha dalších míst po okolí, ale základ je na naší scéně. Nechci mít z divadla zájezdovku. Mrzí mě jen ty divadelní festivaly. Produkujeme kvalitní představení, která kritika nevidí. Věřím, že se to v budoucnu změní.


    Komentáře k článku: Matěj Kašík: Máme poměrně velké ambice

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,