Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Dramaturgové a kritici se nepoprali

    Další setkání z cyklu Nová krev – SPEED DATING uspořádala 13. května Činohra Národního divadla v prostoru kavárny Nona na Nové scéně. Navázala tak na první večer konaný v lednu a nazvaný prostě Režiséři.

    Zatímco na prvním speed datingu se potkali začínající režiséři se svými zkušenějšími profesními kolegy, takže smyslem akce byl především dialog směřující k předání zkušeností, druhý večer už svým názvem Dramaturgové versus kritici signalizoval konfrontační charakter. Ten ostatně podpořil i moderátor večera Jan Frič, když v úvodním slovu mluvil o boji na dvou stranách barikády i o biblickém břevnu v oku svém i partnerově. Ani jedné z obou skupin, jejichž zástupci se už před zahájením samotného speed datingu přátelsky bavili mezi sebou, se ale do žádného válčení zjevně nechtělo.

    Každou skupinu (jako v předchozím případě) reprezentovalo osm osob, které byly vybrány tak, aby postihly široké spektrum jak na straně divadel, tak kritiků, tj. od klasických repertoárových činoher po divadla takzvaně alternativní a od deníků až po odborná periodika. Za dramaturgy se květnového speed datingu zúčastnili Barbora Hančilová, Lenka Havlíková, Marta Ljubková, Matěj Nytra, Matěj Samec, Dora Viceníková, Martina Pokorná a Martin Urban. Z kritiků byli pozváni Jan Císař, Barbora Etlíková, Radmila Hrdinová, Martin Macháček, Karolina Plicková, Alena Zemančíková, Pavla Bergmannová, Jakub Škorpil. Profesor Císař se ale pro své zaneprázdnění na poslední chvíli ze setkání omluvil, čímž vznikla trhlina v hladkém speed datingovém soukolí.

    Na principu rychlého rande, během něhož mají účastníci šanci letmo se seznámit s co největším počtem svých protějšků, funguje i tato divadelní akce. U jednoho stolečku proti sobě zasednou dva partneři, a zatímco na jedné straně zůstane obsazení stolků stabilní, na straně protilehlé se partneři po krátkém časovém úseku posunují jako apoštolové na orloji, až dojde k absolutní výměně partnerů. Při setkání dramaturgů s kritiky mezi stranami nezela žádná propast, dělil je jen jeden stále víc oprskávaný chlebíček a mikrofon, který to, co si obě strany povídaly, nahrával pro potřeby budoucích generací. Nevím, jaká moudra a perly padaly u ostatních stolků, ale já jsem si se svými dramaturgickými kolegy docela příjemně popovídala. O tom, co kritika vede k jeho profesi, zda a jak udržuje svůj zájem o vývoj divadla, o odpovědnosti vyřčeného či napsaného slova, o smyslu kritiky jako způsobu vzájemného dialogu o umění, o nutnosti nalezení společného jazyka divadelních praktiků i teoretiků, o specifice vnímání Národního divadla a o mnohém dalším. Vytyčených šest až osm minut na jedno setkání se nakonec ukázalo jako velmi krátká doba, takže jsme se často rozcházeli uprostřed dialogu, nemilosrdně vytlačováni dalším speed datingovým „apoštolem“. Na dokončení hovoru o nakousnutých tématech ale dostali účastníci prostor po skončení oficiálního speed datingu, kdy se z jednotlivých stolečků stal symbolický společný stůl s občerstvením a hojnou neformální debatou.

    Pokud si organizátoři od dramaturgicko-kritického speed datingu slibovali jakoukoli formu vyostřené konfrontace, pak na ni nedošlo. Pozapomnělo se na fakt, že právě tyto dvě skupiny k sobě mají velice blízko: mnoho z nich se přátelsky vzájemně stýká, představa o kritikovi zavřeném ve svém teoretickém skleníku před zhoubným infikováním praktiky je poněkud trapným omylem. Řada dnešních kritiků se ostatně po jistou část své profesní kariéry zabývala právě praktickou dramaturgií, stejně jako se od dramaturgů očekává schopnost kritické reflexe divadelní praxe. Pokud smyslem setkání měla být opravdu zásadní názorová konfrontace, měli proti kritikům zasednout spíše režiséři či umělečtí šéfové souborů. Pak by to možná u stolečků jiskřilo o poznání více a něco by z toho mohli mít i diváci postávající trochu rozpačitě i voyeursky okolo diskutujících dvojic.


    Komentáře k článku: Dramaturgové a kritici se nepoprali

    1. jan frič

      Profilový obrázek

      Děkuji za kritickou reflexi.

      Následuje organizátorská:
      Organizátoři si od dramaturgicko-kritického speed datingu neslibovali jakoukoli formu vyostřené konfrontace, a proto na ni nedošlo. Vybrali tyto dvě skupiny právě kvůli faktu, že k sobě mají velice blízko: zabývají se myšlením o divadle. Koneckonců řada dnešních kritiků se po jistou část své profesní kariéry zabývala právě praktickou dramaturgií, stejně jako se od dramaturgů očekává schopnost kritické reflexe divadelní praxe (a já mám za sebou tři roky studia divadelní vědy). Smyslem neměla být zásadní názorová konfrontace, a proto proti kritikům nezasedli spíše režiséři či umělečtí šéfové souborů. U stolečků došlo k setkání. A to bylo jedním ze smyslů: happeningem prakticky ověřit, že představa o kritikovi zavřeném ve svém teoretickém skleníku před zhoubným infikováním praktiky je poněkud trapným omylem. 😉

      (Aby nedošlo k dohadům: Poslední větu berte s rezervou, když už parafrázuji, nemohl jsem to nenapsat. Ono je to ale složitější a je to každého kritika věc – např. kolega Mikulka právě proto, že si chce držet odstup, bohužel účast odmítl a plně to respektuji.)

      Děkuji všem zúčastněným. Byly to, věřím že pro všechny z nás, velmi obohacující chvíle. Speed datingy totiž neorganizujeme se záměrem senzačních výbušných konfrontací, ale naším cílem je propojování, setkávání – ostatně dating znamená česky rande. A protože se takovýto formát osvědčil (pro kontext dodávám, že proběhla ještě třetí akce – absolventi kurzu ND young se zaměstnanci ND různých profesí), těším se na další jiskřivé večery i v příští sezoně.

      S pozdravem,
      Jan Frič,
      spoluorganizátor

      28.05.2019 (23.03), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Ok,
      jde-li o rande, o pro všechny ze zúčastněných „velmi obohacující chvíle“, proč na ně zvete diváky? Byl jsem na předchozím setkání z tohoto cyklu – studujících a zkušených režisérů – a bylo to pro mimostolovníky útrpné přihlížení bez možnosti cokoli více – natož smysluplně – zaslechnout.

      29.05.2019 (3.33), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. jan frič

      Profilový obrázek

      Pro jiné „diváky“
      (upřednostňuji termín návštěvníci, protože nejde o divadlo) to zas byl neuvěřitělně skvělý zážitek. Holt někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Nemusíte hned kategorizovat. Navíc tuto akci vyvíjíme – my nevíme, jak takové akce dělat, vymýšlíme je a při každé další upravujeme. Takže třeba po prvním speed datingu jsme si vámi pojmenovaný problém pro některé poutavou show očekávající návštěvníky uvědomili, a tak od druhého speed datingu kromě nižší hladiny doprovodné hudby je akce přístupná pro diváky, ale nevybírá se vstupné. Spousta lidí i tak tuto druhou (a třetí) akci divácky ocenila, byli nadšeni z přítomnosti na takovém setkání. Nelze k tomu přistupovat s očekáváním, že jde o divadlo.

      29.05.2019 (11.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,