Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Sny o létání a Celník Rousseau

    Holektiv Andrey Vykysalé, Evy Staré a Karolíny Křížkové je již zavedenou, jakkoli velmi mladou novocirkusovou skupinou dam, vzešlých z taneční konzervatoře Duncan Centre, které se během následného studia na AMU zamilovaly do nového cirkusu. Po posledním projektu Lov, který uvedly společně s Bratry v Tricku, nyní představily v alternativním prostoru La Fabrika další inscenaci pod názvem Božena, v níž opět rozehrávají nostalgicko-naivistickou a romantizující poetiku. Podtitul by mohl znít Sny o létání.

    Divák je vystavován zkoušce při nezvyklém pohledu na dívky z Holektivu v silové roli FOTO DITA HAVRÁNKOVÁ

    Titulní postavou je první česká pilotka ze začátku dvacátého století Božena Gabriela Vítězslava-Viktorie Laglerová z pražských Vinohrad. Když jí nemoc překazila operní dráhu, začala se tato protofeministka, bojující za ženská práva, věnovat aviatice. Ústředním motivem inscenace je konstruování letadla a opakované pokusy o vzlétnutí; odtud je to na scéně samá kladka, samý tah, mechanické divadlo. Inscenace se vyznačuje lehce naivistickou, dobově zabarvenou poetikou, která mu sluší. Vejdou se do ní i papírové vlaštovky či plastová letadélka, která si „tři Boženy“ (je to role přenosná) vyměňují s publikem. Evokace obrazu Celníka Rousseaua Malířův ztracený ráj se spící dívkou v popředí, k níž z lesa v pozadí přichází kouzelník hrající na dudy, završuje výtvarný design a spoluvytváří poetickou atmosféru počátku dvacátého století. Rousseau tento obraz okomentoval verši: Jadwiga ve snu plném krásy / usnula. Náhle jako vzlyk / zaslechla dudy, na něž hrá si / on dobře smýšlející kouzelník. / Zatímco luna planouc v kraji / zrcadlí zeleň na květech / divocí hadi naslouchají / kouzelným nápěvům dud těch.

    V tematickém prostoru snů o létání se mohou jistě šťastně uplatnit prostředky nového cirkusu. Všechna čísla jsou velmi přirozeně vkomponována do celkového obrazu příprav zanícené, umanuté, ač mnohokrát zklamávané pilotky k závěrečnému triumfálnímu vznesení. Ženskost akrobatek oblečených do khaki kombinéz mechaniků podtrhují drobné kostýmní detaily – třeba zářivě bílé úpravné límečky. Čistě holčičí „holektiv“ si musí vystačit bez chlapů, včetně zvedaček a dalších silových kousků. A tak opakovaně můžeme vidět pyramidy, kdy jedna z dívek nese na ramenou zbylé dvě (nebo alespoň jednu). Divák je vystavován zkoušce při nezvyklém pohledu na dívky v silové roli; bojíme se o ně, když jim na ramenou stojí dvě další akrobatky, a pochopitelně nejenom stojí. Nejobvyklejším „untermanem“ je Eva Stará; stejně silná jako ohebná a půvabná. Akrobatické kompozice, založené na balanci a síle, jsou vtipné a vyvolávají nejen obdiv, ale i úsměv. Přes všechny expertní a silové kousky je celé provedení nenucené a trochu poťouchlé. Publikum přijalo premiéru velmi příznivě.

    Holektiv, Praha – Andrea Vykysalá, Karolína Křížková a Eva Stará: Božena. Hudba Julie Lupačová, scéna Matěj Forman, kostýmy Marianna Stránská, světelný design Jiří Zewll Maleňák, zvuk Niels Doucet, supervize Martin Kukučka. Premiéra 5. května 2019 v La Fabrice.


    Komentáře k článku: Sny o létání a Celník Rousseau

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,