Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 10/2014

    Kritický žebříček 10/2014

    Kritický žebříček 10/2014
    13. května 2014 1 komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Zdeněk Hořínek Vladimír Hulec Jan Kerbr Vladimír Just Jan Kolář Luboš Mareček Kateřina Rathouská Josef Rubeš Jana Soprová Michal Zahálka Vít Závodský Národní divadlo (Stavovské divadlo) – J. Hašek, K Kraus. […]

    O násilí bez burgessovské naléhavosti

    Hodní chlapci
    13. května 2014 Žádný komentář

    Poslední absolventskou inscenaci nastudoval se 4. ročníkem herectví Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU režisér Jan Mikulášek. Hodní chlapci aneb Když násilí patří k lidské podstatě jsou „inspirováni“ kultovním románem o násilí – Mechanickým pomerančem Anthonyho Burgesse z roku 1962, který česky vyšel poprvé v roce 1992,...

    Mezi kostelní věží a urychlovačem částic

    Létající dítě

    Šest šedě oděných herců přichází, aby vyprávěli příběh. Příběh o velkém černém autě bez světel, zpívajících dětech, brazilském deštném pralese, urychlovači částic a především o malém angličáku. Usedají na spoře osvícenou kovovou lavici a počínají hovořit, zdánlivě nesouvisející obrazy vytržené z různých životů se tak pomalu...

    Příběh starého psa Šajloka

    Benátský kupec
    13. května 2014 Žádný komentář

    Shakespearova Benátského kupce inscenoval Stanislav Moša na Hudební scéně Městského divadla v Brně – oproti Činoherní scéně větší a technicky špičkově vybavený prostor jistě skýtá příznivější možnosti pro lákavou podívanou, navíc však pojme víc diváků zvědavých na atraktivního hosta v roli židovského kupce Šajloka: Boleslava Polívku....

    Kraus, Hašek a Wilson 1914–2014

    1914
    13. května 2014 Žádný komentář

    Jako námět to byl od Soni Červené a Aleše Březiny nápad vynikající, ba geniální. A už na dálku jsem se jím coby potenciální divák nadchl.

    Přežije jen Shakespeare

    Hamlet Olomouc
    13. května 2014 Žádný komentář

    Moravské divadlo Olomouc vsadilo v letošní sezoně na klasiky – po Goldoniho Sluhovi dvou pánů a Maryše bratří Mrštíků se v repertoáru objevil Shakespearův dánský kralevic. Na zdejší jeviště jej po pětatřiceti letech vrátil umělecký šéf činohry Michael Tarant. Roli prince Hamleta svěřil dlouholetému členu olomouckého souboru Petru Kubesovi.

    Co s tolika jablky?

    Zahrada Jane Austenové
    13. května 2014 Žádný komentář

    Osud slavné anglické spisovatelky se stal východiskem pro novou hru Lenky Lagronové Zahrada Jane Austenové. V pražské Viole ji realizoval režisér Radovan Lipus s herečkami Apolenou Veldovou (Jane), Lucií Štěpánkovou (její sestra Cassandra) a Marií Málkovou (jejich matka).

    Síla násilí

    Hodní chlapci
    13. května 2014 Žádný komentář

    Mnohokrát již byla přetřásána otázka převádění kultovních filmů na jeviště. A to především proto, že tyto divadelní „předělávky“ téměř nikdy nenaplnily očekávání, velice často nám totiž byly předkládány pajdavé, kulhavé i beznohé napodobeniny. Hodní chlapci v DISKu však nejsou slaboduchý odvar, ale svébytný, intenzivní sled...

    Taková ztráta krve

    Krev Wälsungů
    14. května 2014 Žádný komentář

    Jsou scény, jejichž inscenační týmy by se mohly rozkrájet, a přece se o nich nepíše, a když, tak se špatně skrývaným despektem: poznáte je snadno – jsou to ty, jež se neumisťují v anketách a neobrážejí žádný z prestižních festivalů (to druhé souvisí s prvním a první s druhým – jsou-li mimopražské, většina pražských publicistů se o...

    Divadlo, které vyvolává úžas aneb Jako prkno

    #File_Tone
    14. května 2014 Žádný komentář

    Nový cirkus, to je rock’n’roll dneška. Tak jako v padesátých letech Bill Haley a jeho Comets, Buddy Holly, Elvis Presley a další protrhávali kožený swingový, countryový, kabaretní či (u nás) dechovkový kabátec tehdejší kantilénové pop-music a přinášeli divokou hudbu, sex, kožené obleky, autenticitu a spontánnost, tak dnes novocirkusoví umělci...

    Martin Donutil: Neuznávám cestu vzorů, ale vzdoru

    Martin Donutil

    Martin Donutil to nemá lehké. Být synem slavného herce Miroslava, vydat se v jeho stopách, to chce přinejmenším odvahu. Martin jde ještě dál. Nebojí se postavit vedle svého otce na jevišti. On jako Amadeus hraje se svým tátou v roli Salieriho v Morávkově inscenaci na Provázku. A Miroslav Donutil to nemá lehké. Čím dál víc se stává otcem svého syna....

    Macaráti všech zemí, proslavte se!

    Macaráti všech zemí, proslavte se!
    14. května 2014 Žádný komentář

    Byl jsem vyzván redakcí Divadelních novin, abych pro čtenáře poreferoval o výstavě Tima Burtona v Domě U kamenného zvonu. Prý nějak odtušili, že by mi TO mohlo být blízké.

    A zařvalo celé Rakousko!

    Dělníci Bulváru
    14. května 2014 1 komentář

    Úvahy posttelevizní

    Čtení pro myšlení

    Čtení pro myšlení
    14. května 2014 Žádný komentář

    Útlá knížka Deník zkoušek Tragédie Carmen Petera Brooka (AMU Praha 2013), jak je zaznamenal Michel Rostain v roce 1981, kdy Peter Brook v pařížském divadle Bouffes du Nord připravil svoji verzi Bizetovy opery, představuje zase jednou poctivé a podnětné uvažování o podstatných věcech divadla.

    O kavalíru páně s puncem kolaboranta

    O kavalíru páně s puncem kolaboranta
    14. května 2014 2 komentáře

    Osobnost Miloše Hlávky byla po roce 1945 vymazána z české divadelní kultury tak rezolutně, že zůstávala jen v paměti jejích generačních souputníků. Za zmínku nestála ani „liberálnímu“ Slovníku českých spisovatelů z roku 1964, v úctyhodných Dějinách českého divadla bylo jméno Miloše Hlávky zmiňováno jenom „pod čarou“, a dokonce u...

    Marius von Mayenburg: Píšu z politického hněvu

    Marius von Mayenburg: Píšu z politického hněvu
    14. května 2014 Žádný komentář

    Do Prahy přijel na skok, společně s herci ze Schaubühne, na jednu z posledních repríz své hry Perplex v divadle Rokoko, a to na pozvání spolužáka z Letní školy The Royal Court Theatre, režiséra Petra Svojtky. Jak autor, tak herci (pro které v roce 2000 Perplex napsal) se při představení nefalšovaně bavili. I proto, že najednou měli možnost vidět postavy...

    Burza /

    Just píše Rejžkovi

    Just píše Rejžkovi
    14. května 2014 Žádný komentář

    Dík za přizvání k poslednímu Putování diletantů v Balbínově kavárně. Docela se mi to jako osvěžující drink hodí do krámu, neboť druhý den jdu v rámci své celosezonní vinohradské kritické mise zase navštívit ten velký barák vedle.

    Burza /

    Divadlo Šumperk

    Zdravý nemocný

    Divadla na hranici

    Burza /

    3SES3

    3SES3
    14. května 2014 Žádný komentář

    Ruský akademik Komkov navrhl mírotvůrce Putina jako kandidáta na Nobelovu cenu za mír; poté i Miloše Zemana za vyvážený přístup k ukrajinské krizi. Nemyslíte, že by v čase harašení zbraní mohlo z české strany zaznít odlišné gesto, například oficiálně pozvat skutečného nobelistu za mír, dalajlámu, ačkoliv se s ním nedá obchodovat?

    Burza /

    Můžeš se na začátek představit?

    Můžeš se na začátek představit?
    14. května 2014 Žádný komentář

    Dva skladatelé, dva Magoři

    Burza /

    Vracíme se k barokní době

    Vracíme se k barokní době
    14. května 2014 Žádný komentář

    Na zámku v Českém Krumlově se po více než roční pauze sešla začátkem dubna komise ministra kultury pro řešení problematiky Otáčivého hlediště a revitalizace zámeckých zahrad v Českém Krumlově.

    Burza /

    Burza /

    Premiéry 17. 5. – 9. 6. 2014

    15. května 2014 Žádný komentář

    Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze

    Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem V

    Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem V
    14. května 2014 Žádný komentář

    do četl začátek tohoto vyprávění, jistě se domnívá, že jsme rodinu Masarykových zdědili po dědečkovi Kröschlovi. Ale jeho „spolek výletníků“, do kterého patřil prof. T. G. Masaryk, fungoval jako „pánská jízda“. Rodiny se vůbec neznaly, ale když matka zahájila v Praze svou činnost, přišla na její přednášku dr. Alice Masaryková, protože...

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/4)

    15. května 2014 Žádný komentář

    Večer je Hamlet, odpoledne zkouška aneb Mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU ve Studiu Marta, den čtvrtý, hamletovský.

    Plody Divadelní Flory (No. 2)

    20. května 2014 Žádný komentář

    Sobota byla otevřena Vintage Marketem a wrestlingovým workshopem v Divadle na cucky, čistě divadelní entrée pak obstarala prezentace aktuální formy činohry Moravského Divadla Olomouc - inscenace Amazonie. A následovaly Slzy ošlehaných mužů...

    Plody Divadelní Flory (No. 1)

    18. května 2014 Žádný komentář

    Divadelní Floru, nekorunovanou královnu olomoucké kulturní nadílky, přivítalo na prahu její plnoletosti počasí, jež z ruky zobe vodníkům, rybářům a smutečním vrbám.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/5)

    16. května 2014 Žádný komentář

    Žít je třeba. K čemu smrt? aneb Mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU ve studiu Marta den pátý, derniérový.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/6)

    18. května 2014 10 komentářů

    Mládí i láska vítězí, a větší bere! aneb Zlomte vaz, vážení a milí! Zavěrečné mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU ve studiu Marta, den šestý.

    Plody Divadelní Flory (No. 3)

    21. května 2014 Žádný komentář

    Ani počasí nedělní nepropůjčilo obloze usměvavější tvář, o to šťavnatější programové menu však bylo zoceleným divákům festivalovou dramaturgií předhozeno - Zahradní slavnost, Sayat Nova, Souboj Titánků.

    Fringe 2014 – od Havla po beat box

    22. května 2014 Žádný komentář

    Vytrvalost a nadšení organizátorů festivalu netradičního divadla Fringe Prague, jakož i práce mnohých dobrovolníků, nezná mezí... Festival se bude konat již potřinácté ve dnech 23. - 31. května.

    Nebudou to jednoduché roky

    21. května 2014 Žádný komentář

    Jiří Hromada zůstal šéfem Herecké asociace. Na valné hromadě v neděli v Činoherním klubu byli zvoleni i dva noví členové prezidia.

    Plody Divadelní Flory (No. 6)

    27. května 2014 Žádný komentář

    Sedmý den odhalila olomoucká Divadelní Flora další ze svých neotřelých půvabů, tentokrát byla štědrá především k publiku rodinnému. Na programu se objevili: Plovárna souboru (bra)Tři v tricku, hradecké Labutí jezero a Audience od Bezručů.

    Plody Divadelní Flory (No. 5)

    24. května 2014 Žádný komentář

    Festivalové úterý v Olomouci sice opětovně potěšilo parádním počasím i bezchybnou atmosférou kulturního svátku, další důvody k nezřízené radosti se bohužel tentokrát hledaly o poznání hůře.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 55)

    24. května 2014 Žádný komentář

    Co je to za zvonky, které tu slyším znít / kdo hraje hudbu tak přeteskně svíravou... aneb Mudrování nad bolem, zmarem a skonem Vojtěcha Barchovského.

    Legendární Karavan Mir ožívá v projektu Meeting the Odyssey

    23. května 2014 Žádný komentář

    Mezinárodní přehlídka pohybového divadla Divadelní Odysea startuje dnes v Petrohradě. Do Prahy zamíří v červenci.

    MY MIME aneb Potichu v Berlíně (No. 1)

    23. května 2014 Žádný komentář

    Poprvé. Je to hezký pocit, ale zároveň velké nervy, když je něco poprvé. A ještě napínavější to je, když se rozjíždí festival, který by měl stát u zrodu tradice. A ještě napínavější to je, když se jedná o festival mezinárodní.

    Fringe Prague – zápisky z Malé Strany (No.1)

    26. května 2014 1 komentář

    Už když jsem poprvé listovala programem letošního Fringe, věděla jsem, že chci určitě vidět walking show (nebo promenade show) Holanďanky Nancy Wiltinkové...

    Dolls v Uffu a mnohem více

    24. května 2014 Žádný komentář

    Mezinárodní festival nového cirkusu Cirk-UFF odstartuje 27. května světová premiéra projektu Dolls Cirku La Putyka. Během šesti dní festival nabídne to nejzajímavější z české i mezinárodní novocirkusové produkce.



    Obsah,