Obsah Divadelních novin 2019
Kritika /
Historie až k slzám
Jako poslední premiéru minulé sezony uvedlo Národní divadlo Brno dramatizaci románu Hana. Alena Mornštajnová v něm pojednává o osudech židovské rodiny Hellerových z Valašského Meziříčí v časovém rozmezí třiceti let.
Kritika /
Komediální konejšení v Ungeltu
Právě uplynulou divadelní sezonu zakončilo Divadlo Ungelt dvěma premiérami, jednou českou a druhou světovou. Ta první – Přítelkyně americké feministky a queer aktivistky Jen Silverman – má s druhou – Trhni si, otče! britského dramatika Petera Quiltera – společné nejen to, že v obou hrají jistou roli drogy, ale i to, že se pohybují někde mezi...
Kritika /
Ztraceni v básni
Do repertoárové řady Losers Cirque Company, novocirkusového souboru zvučného jména, letos přibyl titul Heroes.
Kritika /
Ostrá jízda z Hradiště do Chicaga
Jakkoli není jeviště Slováckého divadla dimenzované pro výpravnou muzikálovou podívanou, tohoto žánru se nezříká.
Kritika /
Divadlo v říši za Alenkou
Divadlo J. K. Tyla v Plzni patří k několika málo regionálním scénám, jejichž tvorba pro nejmladší diváky se vyznačuje vysokou úrovní inscenační přípravy a nešetří se na ní ani finančně, ani umělecky.
Rozhovor /
Pavel Neškudla: Je dobré hrát někdy na koberci a někdy v blátě
Herec Pavel Neškudla má letos v říjnu třicet let a za sebou více než čtyřicet rolí. Od absolutoria DAMU v roce 2013 prošel několik angažmá – od kladenského loutkového divadla Lampion přes plzeňské Divadlo J. K. Tyla a hostování v Klicperově divadle v Hradci Králové až po pražské Divadlo v Dlouhé. A v portfoliu má taky pěknou řádku nezávislých...
Vídeňské šrapnely – Wiener Festwochen 2019
Festivalový kolos jménem Wiener Festwochen, který letos trval pět týdnů a čítal šestačtyřicet produkcí z devatenácti zemí světa, není lehké ukočírovat. Loni po pouhých dvou ročnících odstoupil pod tlakem kritiky intendant Tomas Zierhofer-Kin.
Bezmocnost
Bezmocnost se dá do latiny bezbolestně přeložit jako impotence.
Burza /
Připomenutí
Divadlo v Paláci U Nováků Řekneme-li divadlo ABC, většina divadelních fanoušků asi bude vědět. Ale Palác U Nováků? Název ABC je ovšem relativně nový, vznikl podle legendy až po druhé světové válce díky tehdy nastupujícímu řediteli Janu Werichovi. Obrovský poutač v proluce v ulici V Jámě ale připomíná, že právě (Pokračování textu…)
Zemřeli
JAROSLAV WEIGEL (2. 1. 1931 Rychnov nad Kněžnou – 5. 9. 2019 Praha) Herec, grafik, malíř a scénograf, dlouholetý člen Divadla Járy Cimrmana. Nekrolog najdete na i-DN (Pokračování textu…)
Výročí 16.−30. září
Hložek Stanislav, zpěvák (16. 9. 1954) △ Mannová Zdeňka, kostýmní výtvarnice (16. 9. 1949) △ Hron Martin, herec (17. 9. 1949) △ Bártová Monika, dramaturgyně (18. 9. 1969) △ Kopečný Miloš, herec (18. 9. 1944) △ Vodrážka Mirek, performer (19. 9. 1954) △ Hrubá Irena, herečka (21. 9. 1969) △ (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Ilona Smejkalová: Zábradlí 1958–2018 Divadlo Na zábradlí, 200 stran, 1. vydání. Dokumentární, víceméně popularizační publikace mapující – s různou intenzitou – v osmi kapitolách historii pražského Divadla Na zábradlí: od Vyskočila k Mikuláškovi, jak zní podtitul knihy. Materiály editorsky zpracovala a texty jednotlivých kapitol sepsala...
Jednou větou
Ve dnech 26.–28. září se uskuteční druhý ročník Festivalu českého divadla ve Francii – z Česka sem dorazí dvě oceňované české inscenace, Deník zloděje divadelní společnosti Masopust a Požitkáři Divadla Na zábradlí; kromě toho se představí současní čeští dramatici, pět úryvků poprvé přeložených her přinesou Dramatické jednohubky,...
Divadlo je věc veřejná (II)
Otevřme divadlo! Tak nazvala Vlasta Gallerová svou studii otištěnou v roce 1980 ve sborníku České divadlo /divadla studiového typu/ shrnující koncepci divadla, kterou vytvářel tvůrčí tým, jenž se sešel od konce šedesátých let 20. století v libereckém Divadle F. X. Šaldy. Kromě ní a režiséra Karla Kříže ho tvořili i výtvarníci Jaroslav Malina,...
Kontext /
Autor, nebo interpret?
Kulatý stůl Divadelních novin o režisérovi v autorském zákoně
Burza /
Kdo získá Ceny Thálie?
Po dobrodružných, a ne vždy zřetelných proměnách v systému a organizaci byly vyhlášeny nominace na Ceny Thálie 26. ročníku.
Kritický žebříček 16/2019 – Mezinárodní festival Divadlo Plzeň
Steve Capra (US) Georg Dox (A) Géza Hizsnyan (SK-H) AndriejMoskwin (PL) Klára Nagy (H) Malgorzata Semil (PL) PinoTierno (I) Boris Tuch (EST) Anežka Berčíková Vladimír Hulec Jiří P. Kříž Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Marie Reslová Vlasta Smoláková Jana Soprová Veronika Štefanová Milan Uhde Adéla Vondráková Petra Zachatá Ivan Žáček Škola...
Těžká váha
Překvapení z toho, kdo po mnohaměsíční přetahované dostal za úkol starat se z ministerského postu o resort kultury, vystřídal v kulturní obci pozitivně laděný pocit očekávání věcí příštích. Do ministerského křesla usedla po dlouhých letech personální beznaděje těžká váha.
Sukces festivalu Divadlo Plzeň
Martin Huba v roli Mathiase Clausena (Gerhart Hauptmann: Před západem slunce, r. Michal Vajdička, Slovenské národní divadlo, Bratislava, Slovensko) Krystyna Janda v monodramatu Zápisky z vyhnanství (předloha Sabina Baral, r. Magda Umer, Teatr Polonia, Varšava, Polsko) Letošní ročník festivalu Divadlo Plzeň lze – v nejlepším slova smyslu – označit za...
Matyáš Dlab: Nad volbou prostoru uvažujeme jako nad dramaturgickým gestem
s uměleckým šéfem platformy Terén
Evropské unii chybí komisař pro kulturu
Nově zvolená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen představila 10. září 2019 složení svého týmu komisařů. Přestože se tento krok setkal zejména s pozitivními ohlasy, a to převážně díky zaměření komise na klimatické změny a téměř vyrovnanému počtu žen a mužů v ní, kulturní organizace bijí na poplach. Žádný eurokomisař nemá...
Baletka
Učení malou Jitku moc nebavilo. Místo školy zamířila často do lesa za městem, aby mohla vnímat jeho ostrou vůni. Nejraději ovšem chodila do rytmiky.
Naděje pro kulturu?
Po dlouhých měsících nejistoty a handrkování máme nového ministra kultury Lubomíra Zaorálka. Podle jeho prvních kroků se zdá, že by konečně mohl uvést živou kulturu do správného kontextu, jak ekonomicky, tak významem. Jeho návštěva Mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni naznačila (ať už náhodou, či úmyslně) přinejmenším tři informace: že...
Zápisky z vyhnanství
Ze tří polských představení, která se letos v Plzni objevila, považuji za nejucelenější a nejpřesvědčivější scénickou adaptaci Zápisků z vyhnanství Sabiny Baral, kterou v roce 1968 komunistický režim přinutil spolu s patnácti tisíci dalších „sionistů“ opustit rodnou zemi.
Před západem slunce
Hra z roku 1932 sice není považována za vrchol tvorby čelného představitele německého naturalismu Gerharta Hauptmanna, nicméně vždy sloužila jako základ pro výjimečné herecké příležitosti.
Když divadlo volá SOS aneb Mezinárodní festival Divadlo 2019
Žeň, již v Plzni předložil prestižní Mezinárodní festival Divadlo svým 27. ročníkem (11.–19. září 2019), obsahovala takovou míru až drásavé sebereflexe, že nemohla nikoho nechat chladným. Zřejmě přituhuje.
Jiní lidé
Festival zakončila hiphopově rozevlátá inscenace jednoho z nejznámějších polských režisérů, Grzegorze Jarzyny.
Bez věna
Festival zahájila moskevská inscenace Ostrovského hry Bez věna v nastudování režiséra a především scénografa Dmitrije Krymova.
Americký císař
Slovenská koprodukční inscenace Štúdia 12 a Divadla Pôtoň je nekompromisní sondou do světa haličských židů, kteří na konci 19. století odcházeli za vidinou lepších podmínek za oceán.
Hymnus na lásku
Na jevišti osm chlapců a mužů a sedmnáct dívek a žen nejrůznějšího věku a vzrůstu, mezi nimi výrazné a vysoké děvče tmavé pleti, kostýmy vyvedené v duchu oblečení, jaké se porůznu u nás nosí, podlaha z prken, troje housle a řada plyšáků uložené po straně – tak se pod nápisem Hymn do miłości.
Je těžké být bohem
Maďarský režisér Kornél Mundruczó svou tvorbu v Plzni prezentoval již popáté. A každá inscenace byla událostí, jež vyvolala kontroverze, vzbuzovala vyhraněné reakce.
Ostravské dny s Mortonem Feldmanem
Bienále nové hudby v Ostravě, jež se střídá s přehlídkou nové opery, uvedlo letos také spektakulární Dlouhou noc (trvala 18 hodin), zahrnující prvky teatralizace hudby i site-specific.
Kritika /
Stará dáma opět navštívila Vinohrady
Ta hra má v Čechách trochu smůlu. Nejprve Návštěvu staré dámy koncem padesátých let odmítlo Národní divadlo. Pak kvůli ní dostalo od české kritiky přes prsty Werichovo a Horníčkovo ABC za to, že si k nám vůbec dovolilo uvést švýcarského dramatika právě touto nihilistickou hrou, černou, zlou, antihumanistickou, cizí socialisticky myslícímu...
Kritika /
Divadlo jako agora
Diváci vcházejí na jeviště Nové scény a rozsazují se do neúplného kruhu, jakoby kolem chystajícího se ohně. Nebo jako by přicházeli na náměstí nebo náves či do antické agory. Tedy na místa, kde se odehrává veřejný život, lidé tam hovoří o podstatných i nepodstatných věcech, vyprávějí si příběhy, vidí si do tváří.
Rozhovor /
Jan Burian: Na Národní divadlo má každý Čech názor
Do našeho setkávání v ředitelně Národního divadla na jaře tohoto roku jsem netušil, že Jan Burian (1959) je o rok mladší než já. Vždy jsem ho považoval za konzervativního člověka, který se v saku cítí až příliš dobře, než aby se ho v nádechu života dotkla idealistická léta lásky a míru, která nasměrovala většinu mé generace.
Jaroslav Weigel
(2. ledna 1931 Rychnov nad Kněžnou – 5. září 2019 Praha)
Kontext /
Anketa exministrů kultury (II)
Ilja Šmíd (nestraník za ANO), ministr kultury v první vládě Andreje Babiše 13. 12. 2017 – 27. 6. 2018