Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Americký císař

    Slovenská koprodukční inscenace Štúdia 12 a Divadla Pôtoň je nekompromisní sondou do světa haličských židů, kteří na konci 19. století odcházeli za vidinou lepších podmínek za oceán. Vychází ze stejnojmenné reportážně-beletristické knihy rakouského spisovatele Martina Pollacka z roku 2010 a v Cenách Dosky byla vyhlášena nejlepší slovenskou inscenací sezony 2017/2018.

    Americký císař je prototypem chudého, krutého divadla FOTO JAROSLAV PROKOP

    Antisemitské ruské pogromy na konci 19. století donutily statisíce lidí po celém území Haliče, nacházejícím se na pomezí dnešní Ukrajiny a Ruska, opustit svá rodiště. Nejednalo se však pouze o Židy, za americkým snem odcházeli například Rusíni, Poláci i Slováci. Autor divadelní adaptace Michal Ditte aplikoval tento obecný historický jev na konkrétní příběh Mendela Becka. Rodinu, kterou opouští, reprezentuje jeho sestra Rifka. V Americe chce pro ni vydělat dost peněz, aby si mohla založit obchod se smíšeným zbožím, který by celé rodině zajistil v Haliči klidné živobytí.

    Režisérka Iveta Ditte Jurčová spolu s autorkou výtvarného konceptu Katarínou Cakovou zvolily formu krutého, chudého, fyzického, haptického divadla, která přesně koresponduje s tématem: zmařené lidské životy a žádná naděje v lidskost – i tak by se dalo popsat. Životní peripetie Mendela a Rifky metaforickým způsobem, pomocí přesné modulace těla a hlasu či prací s nejrůznějšími profánními objekty, znázorňují tři herci a dvě herečky. Obdélníkový hrací prostor mezi čtyřmi elevacemi diváků nenabízí prostor k úniku. Je pokryt hlínou, se kterou nuzně odění performeři pracují a jež špiní jejich bílé košile. Prach jsi a v prach se obrátíš. Prosklená krabice uprostřed, z níž postupně vytahují jednotlivé rekvizity, se nakonec stává Rifčinou rakví. Bezútěšná atmosféra je dokreslena dokumentárními fotografiemi promítanými na velké panely nad všemi stranami hlediště. Inscenace prostá opulentních prostředků mě pohltila do světa plného bolesti a beznaděje.

    Štúdio 12, Bratislava a Divadlo Pôtoň, Bátovce, Slovensko – Martin Pollack: Americký císař. Režie Iveta Ditte Jurčová, dramatizace Michal Ditte, výtvarný koncept Iveta Ditte Jurčová a Katarína Caková, hudba Ivana Mer a Cristian Estrella, digitální média Erik Bartoš. Premiéra 4. května 2018 (na festivalu 14. září 2019).


    Komentáře k článku: Americký císař

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,