Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2018

ročník 25
16. 10.–29. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 11/2017

    DN 11/2017 PDF

    Eugenio Barba: Zůstává po nás stopa

    30. května 2017 Žádný komentář

    Rozhovor s režisérem a divadelním antropologem

    Zrození divadla z ducha tržiště

    30. května 2017 Žádný komentář

    Batacchio znamená komediantskou klapačku v komedii dell’arte. Onu věčnou rekvizitu lidových, pouličních i nepouličních, loutkových (Punch a Judy, rakvičkárny) i živých podívaných. Vedle kopance do zadku je hlučná rána uštědřená klapačkou po hlavě tím nejzákladnějším gestem spektakulárního lidového humoru. Ani banánová slupka s ní nemůže...

    Obnažíme mrzkou existenci lidskou

    01. června 2017 Žádný komentář

    Velká dřevěná židle na způsob gotického trůnu. Její vysokánské opěradlo končí hlavou a trupem pštrosa. Vpravo černý klavír. A už přicházejí! Za klavír usedá lesní muž, hustá zelenohnědá srst. Rozloží noty a sejme si masku z hlavy: Martin Dohnal.

    Konec sibiřských Jánošíků

    01. června 2017 Žádný komentář

    Divadlo X10 začíná být expertem na násilné inscenace. Po Válce a Kolapsu, ale do jisté míry i Haarmannovi, nasadilo další roztomilý kousek, který počechrá kosti a pohladí vnitřnosti. Sibiřská výchova je zároveň po Dni bez Rusáka či Obchodu na korze další z řady dramatizací úspěšných knižních předloh.

    Divadelní učení v Polárce

    01. června 2017 Žádný komentář

    O inscenacích Divadla Polárka se nepíše tak často jako třeba o těch z Naivního divadla Liberec nebo plzeňské Alfy. A je to škoda, protože minimálně dvě, které měly premiéru v této sezoně, Naše třída a Škola Malého stromu, jsou pozoruhodné.

    Na ose Ostrava–Budějovice

    01. června 2017 Žádný komentář

    Budějovický operní šéf Tomáš Studený s dirigentem Jakubem Kleckerem pořídili v Ostravě novou inscenaci opery Bedřicha Smetany Tajemství. Režisér Dominik Beneš mezitím v Budějovicích uvedl s dirigentem Martinem Peschíkem Sullivanovu a Gilbertovu operetu Mikádo.

    Překonat siločáry (zlo)zvyku

    01. června 2017 Žádný komentář

    O místě Bernhardovy Síly zvyku v kontextu sezony My a oni muselo být vedení HaDivadla pevně přesvědčeno, vždyť relativně nedávno – v roce 2009 – tento titul nabídlo v české premiéře Městské divadlo Brno. A jako tehdy Hanu Burešovou si i nyní k jeho zpracování přizvali hosty z Prahy, Jana Horáka a Michala Pěchoučka ze Studia Hrdinů.

    Člověk ponechaný sobě samému

    01. června 2017 Žádný komentář

    Inscenace raného díla Harolda Pintera Návrat domů, kterou v nastudování Lukáše Kopeckého uvedlo Divadlo U stolu, nevybočuje nikterak z dramaturgických kolejí této sklepní scény.

    Prázdné rámy obrazů

    01. června 2017 Žádný komentář

    Hrubínova Romance pro křídlovku je otisk dospívání, se kterým se ztotožní snad každý mladý člověk. Objevování erotiky, uvědomování si smrti, prožívání romantiky, vědomí odpovědnosti.

    Námořník s hořícím srdcem na mořích světového divadla

    01. června 2017 Žádný komentář

    Laudatio při udělení čestného doktorátu Eugeniu Barbovi na JAMU v Brně

    Moskva slzám nevěří

    01. června 2017 Žádný komentář

    Název sovětského filmu z osmdesátých let se mi často vracel při návštěvě megaměsta Moskvy, dvanáctimilionového kolosu, jedné z nejdražších metropolí světa. Zejména při neustálých bezpečnostních kontrolách v hotelích, v galeriích, a dokonce i v některých restauracích. Strach z terorismu je i zde obrovský.

    Burza /

    Žižkovské divadlo Járy Cimrmana

    01. června 2017 Žádný komentář

    Do divadla zadním vchodem

    Burza /

    Valná hromada HA

    Valná hromada HA
    02. června 2017 Žádný komentář

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    Sdělení Opery Národního divadla

    Sdělení Opery Národního divadla
    02. června 2017 Žádný komentář

    Zasedání prestižní mezinárodní organizace Opera Europa proběhlo 18.–20. května 2017 v Kyjevě. Národní divadlo reprezentoval ředitel prof. MgA. Jan Burian a ředitelka Opery ND a Státní opery Silvia Hroncová. Jan Burian byl znovu zvolen za člena Boardu Opera Europa a v panelové diskusi vystoupil s přednáškou Business Models for Central and Eastern Europe...

    JAMU sedmdesátiletá (I) (události, vzpomínky, dokumenty)

    JAMU sedmdesátiletá (I) (události, vzpomínky, dokumenty)
    02. června 2017 Žádný komentář

    Svou paměť mají nejen tvůrčí osobnosti, ale také umělecké instituce. Cílem následujícího seriálu je přiblížit řadou vzpomínek a málo známých dokumentů významné události, osobnosti i zajímavé souvislosti ze života umělecké školy. JAMU za sedm desetiletí existence získala značné renomé, je značkou, kterou utvářejí a rozvíjejí...

    Ostravská továrna na sny (No. 5)

    05. června 2017 Žádný komentář

    Nabitý program zahájila loutková pohádka O ošklivém kačátku určená těm nejmladším divákům. Následoval hit letošní sezony, inscenace Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny pražského Studia Hrdinů. Brněnská Husa na provázku přivezla panoptikální Tango Macabre režiséra Vladimíra Morávka. Den uzavřela hudebně-dramatická výpověď...

    Ostravská továrna na sny (No. 4)

    03. června 2017 Žádný komentář

    Páteční program ostravského festivalu Dream Factory odpoledne vylákal návštěvníky z chladu divadel do rozpálených ulic a do dolu Hlubina. O silné zakončení čtvrtého festivalového dne se postaraly dvě výrazné ženské hrdinky: Nora Terezy Dočkalové (Divadlo pod Palmovkou) a Antigona Pavlíny Štorkové z moderního zpracování antického mýtu Anti-Gone:...

    Ostravská továrna na sny (No. 3)

    02. června 2017 Žádný komentář

    Včera byly na festivalu dva pozoruhodné průhledy do naší minulosti – Olga (Horrory z Hrádečku) pražského Divadla Letí a Atomová kočička libereckého Divadla F. X. Šaldy. A závěr patřil komické dvojici Pavol Seriš a Filip Teller, kteří v duchu nejlepší tradice stand-up comedy odhalovali pravdu o Češích a Slovácích.

    Ostravská továrna na sny (No. 2)

    01. června 2017 Žádný komentář

    Každoroční ostravská přehlídka současné nejen české divadelní produkce Dream Factory vstoupila konečně do svého zahajovacího dne. Do té slavnosti, kdy brány festivalu otevře nějaká hvězdná inscenace, ta se řádně zapije a zají a je zas o čem mluvit. Letošní ročník, stejně jako ten loňský, zahájilo Dejvické divadlo.

    Ostravská továrna na sny (No. 1)

    31. května 2017 Žádný komentář

    Ačkoli oficiální zahájení - tedy inscenace Vzkříšení z Dejvického divadla - nás čeká teprve dnes, už včera se v ostravském Divadle Petra Bezruče rozezněla známá znělka divadelního festivalu Dream Factory Ostrava. Obě včerejší inscenace byly loutkové - Pomník polského divadla Wroclawski Teatr Lalek i KAR skupiny Fekete Seretlek.

    Malostranské okraje 2017 (No.3)

    02. června 2017 Žádný komentář

    Tentokrát na švédskou notu, tedy hurá za souborem Teater Sláva, který má od roku 2004 sídlo v Tonsalen nedaleko Stockholmu.

    Malostranské okraje 2017 (No.2)

    01. června 2017 Žádný komentář

    Náhodné setkávání prostřednictvím internetové seznamky, chatování i jednorázové schůzky či sexuální dobrodružství, i tohle patří k autenticitě alternativy.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/5)

    04. června 2017 Žádný komentář

    Nadšené publikum povstalo a aplaudovalo… aneb Mudrování nad festivalem Divadelní svět Brno – závěr.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/4)

    03. června 2017 Žádný komentář

    Značně mokrý jsem pochopil, oč uvaděčkám šlo, když posílaly prominenty do prezidentské lóže… aneb Mudrování nad festivalem Divadelní svět Brno, den čtvrtý.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/3)

    02. června 2017 Žádný komentář

    Kouřili, protože to byla hra založená na historických faktech… aneb Mudrování na festivalem Divadelní svět Brno, den třetí.

    Dabing dabing dabing (No. 7)

    31. května 2017 Žádný komentář

    Film Teče tudy řeka se dočkal již třetího a dle mého názoru velmi povedeného českého znění.

    Čelákovické glosy (No. 12)

    31. května 2017 Žádný komentář

    Němý Varhaník od svatého Víta ve zvukové premiéře Jana Rybáře.

    Pomoc pro Pavla Zajíčka – nadační fond

    11. června 2017 Žádný komentář

    Podle platných zákonů ČR nemá Pavel Zajíček na ekonomicky zajištěné stáří právní nárok. Je proto i nadále odkázán na ekonomickou a sociální pomoc svých bližních.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 252)

    10. června 2017 Žádný komentář

    Byla to událost. Mahenovo divadlo bylo obleženo pamětníky i mladými ctiteli opery. Na programu byla premiéra v Brně dosud neuváděné opery italského skladatele Gioacchina Rossiniho. Aneb Mudrování nad premiérou opery Hrabě Ory v Mahenově divadle.

    Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem

    09. června 2017 Žádný komentář

    Ústecká činoherní scéna i na sklonku sezóny pokračuje v projektu Překročit hranice. V něm spojují síly studenti vysokých škol a divadelní profesionálové a uvádějí německojazyčné texty ve formě scénického čtení. Celý projekt má premiéru tuto neděli 11. června a jedinou reprízu ve čtvrtek 15. června vždy od 20 hodin.

    Identity, Furianti a Válečná vřava

    07. června 2017 Žádný komentář

    Třetí ročník anonymní soutěže o nejlepší původní divadelní hru, kterou vyhlásila divadelní a literární agentura Aura-Pont v návaznosti na 22 ročníků soutěže o Cenu Alfréda Radoka, zná své vítěze.

    Ostravská továrna na sny (No. 6)

    06. června 2017 Žádný komentář

    Šestý den Dream Factory nabídl z pohledu festivalové dramaturgie program nejucelenější a pro diváka, který zhlédl všechna tři představení, také nejnáročnější.

    Čelákovické glosy (No. 13)

    06. června 2017 Žádný komentář

    Silný nárůst publika, včetně mladé „hipsterské generace“, jak se o tom píše v programu, nemusí být potvrzením kvality prezentovaného aneb Thriller Figarova svatba v pražské Venuši ve Švehlovce.

    Kritické teze Josefa Hermana: Dvě připomínky z Drážďan

    05. června 2017 Žádný komentář

    V přetlaku textů do tištěných Divadelních novin se nedostalo na dvě operní inscenace drážďanské Semperovy opery: na Hoffmannovy povídky Jacquesa Offenbacha a Otella Giuseppa Verdiho, které by bylo škoda, i když už z odstupu, nekomentovat.

    Dabing dabing dabing (No. 8)

    04. června 2017 Žádný komentář

    Uvalil na mne ten ušlechtilý rodinný film Kdybych měl křídla a jeho dabing nesnadnou otázku: Cože to vlastně člověk dělá, když recenzuje dabing zahraničního díla?

    Pojídání žáby

    03. června 2017 1 komentář

    Malý závan Avignonu, avignonského OFF, jsme měli příležitost zažít minulý víkend v pražském Studiu Alta na 3. ročníku festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu.

    Malostranské okraje 2017 (No.4)

    05. června 2017 Žádný komentář

    Je fajn, že se i tímto festivalem stává Praha součástí evropského společenství alternativních divadelníků aneb Naposledy z Prague Fringe 2017.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 253)

    11. června 2017 Žádný komentář

    Mimořádné a vynikající představení o životních selháních a schizofrenním údělu moderních žen v éře dvoukariérových manželství aneb Mudrování nad premiérou inscenace Kamily Polívkové Macocha v HaDivadle.

    Ovčáček čtveráček na YouTube!

    10. června 2017 Žádný komentář

    Od 30. května je na YouTube Městského divadla Zlín volně k vidění záznam celého nekorektního kabaretu Ovčáček čtveráček!

    Text vycházející z tradice Geneta, Sartra a Havla

    09. června 2017 Žádný komentář

    Porota mezinárodní dramatické soutěže, kterou loni na podzim vypsalo Státní divadlo v Norimberku ve spolupráci s činohrou Divadla F. X. Šaldy v Liberci, vyhlásila vítěze. Na prvním místě se umístila hra Romana Sikory Zámek na Loiře.



    Obsah,