Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 9/2012

    Time Out Petra Pavlovského (No. 21)

    Time Out Petra Pavlovského (No. 21)
    14. května 2012 diskutujte

    K 64. výročí vyhlášení státu Izrael.

    Olomoucké spílání (No. 1)

    Olomoucké spílání (No. 1)
    13. května 2012 diskutujte

    Krásná pekla v Konviktu aneb Festival se rozjíždí za deště.

    Útroby ZLOMVAZu (No. 3)

    Útroby ZLOMVAZu (No. 3)
    11. května 2012 diskutujte

    Dvojice autorů o slovenské inscenaci...

    Útroby ZLOMVAZu (No. 2)

    Útroby ZLOMVAZu (No. 2)
    11. května 2012 diskutujte

    Pár slov o několika pouličních projektech ve Zlaté ulici.

    Útroby ZLOMVAZu (No. 1)

    Útroby ZLOMVAZu (No. 1)
    10. května 2012 diskutujte

    Jaká mají studenti od svého festivalu očekávání a jak se jim líbilo první představení?

    Zvěsti z Krytu (No. 6)

    Zvěsti z Krytu (No. 6)
    09. května 2012 1 komentář

    Je máj a já jsem plný něhy a smířlivosti, ale co je moc, to je moc.

    Time Out Petra Pavlovského (No. 19)

    Time Out Petra Pavlovského (No. 19)
    08. května 2012 diskutujte

    Volební právo jako zbytečný luxus? Sto páté výročí.

    Premiéry od 15. do 28. května 2012

    Premiéry od 15. do 28. května 2012
    07. května 2012 diskutujte

    Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.

    Burza /

    Fagi a divadlo

    Fagi a divadlo
    02. května 2012 diskutujte

    (Pokračování textu…)

    Time Out Petra Pavlovského (No. 20)

    Time Out Petra Pavlovského (No. 20)
    11. května 2012 2 komentářů

    Dnes začíná festival Dítě v Dlouhé. Jsem zvědav na reference o olomouckém Divadle Tramtárie.

    Co na sebe vím III

    Co na sebe vím III
    02. května 2012 diskutujte

    Jak jsem musel být statečný

    Burza /

    Sen o uskutečněném Setkání 2012

    Sen o uskutečněném Setkání 2012
    02. května 2012 diskutujte

    Ve dnech 10.–14. dubna se v Brně konal 22. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání / Encounter. Poslední večer byl tradičně věnován předávání cen.

    Burza /

    3MIS3

    3MIS3
    02. května 2012 diskutujte

    Politiky prozrazuje jazyk. Jak jazyk prozrazuje divadelníky a novináře?

    Burza /

    Deník Michala Dočekala

    Deník Michala Dočekala
    02. května 2012 diskutujte

    Dů jů hef kokain? aneb Národní divadlo v Bogotě

    Nina Mitrović: Kdo neumře, není člověk

    Nina Mitrović: <em>Kdo neumře, není člověk</em>
    02. května 2012 diskutujte

    Mladá chorvatská dramatička Nina Mitrović (1978) přijela do Prahy na českou premiéru své hry Tahle postel je krátká, kterou uvedli v Činoherním klubu. Při její návštěvě jsme si povídaly nejen o této hře a inscenaci, ale i tom, může-li být člověk šťastný.

    Burza /

    Španělská vesnice

    Španělská vesnice
    02. května 2012 diskutujte

    Přečetli jsme v Literárních novinách

    Kličky a kouzla bezelstného buranství

    Kličky a kouzla bezelstného buranství
    02. května 2012 diskutujte

    Bylo to trochu překvapení. Okresní přebor – Poslední zápas Pepika Hnátka není ještě blbější, než jsme čekali. Ba právě naopak. Komedie Jana Prušinovského, která vychází z populárního seriálu TV Nova, v kinech překvapila. Byť – fotbalovou terminologií řečeno – skóruje jen v rámci provinční ligy české kinematografie.

    Josef Kaluža: Jsem spíš Ježíš než Josef K.

    Josef Kaluža: <em>Jsem spíš Ježíš než Josef K.</em>
    02. května 2012 1 komentář

    Titulek tohoto rozhovoru je potřeba chápat s nadsázkou. Možná vypovídá něco málo o smyslu pro humor i ironii Josefa Kaluži. Jeho upřímnost a ohleduplnost se v něm ovšem neodráží. Navíc mírumilovný pohled jeho modrých očí je slovně nepřenositelný. Před rozhovorem mi nabídl zevrubnou prohlídku Komorní scény Aréna. S nelíčeným potěšením mě...

    Operní omalovánka

    Operní omalovánka
    02. května 2012 diskutujte

    Opera Gaetana Donizettiho Nápoj lásky se hraje často ve velkých i menších a malých operních domech. Není divu, je plná melodické hudby, obsahuje jeden tenorový šlágr, vyžaduje jen pět sólistů a menší sbor. Donizetti patřil mezi dokonalé operní praktiky.

    Prozpěvování v Pardubicích

    Prozpěvování v Pardubicích
    02. května 2012 diskutujte

    Současné nastudování muzikálu Zpívání v dešti ve Východočeském divadle v Pardubicích je v podstatě remake karlínské inscenace Petra Novotného z roku 2001, včetně pěkného překladu a úpravy textu. A včetně různých šikovných detailů, jimiž Novotný průběh muzikálového příběhu ozdobil. Ostatně i v jiných případech se Novotný vrací ke...

    Krvavý příběh ze života

    Krvavý příběh ze života
    02. května 2012 diskutujte

    Nedostatek finančních prostředků vedl ústecké divadlo k provedení Leoncavallových Komediantů bez obvykle hrávané druhé opery. Zřejmě potřeba vyvolat u publika dojem naplněného večera vedla k dodržení přestávky mezi dvěma dějstvími – ačkoli bylo dílo tak komponováno (a zpočátku i hráváno), dnes vzniká dojem nepatřičného přerušení.

    Alcest je skutečně nesnesitelný

    Alcest je skutečně nesnesitelný
    02. května 2012 diskutujte

    Ani moderní společnost se nedokáže vyhnout pokrytectví, falši a plytkosti. Molière tyto ne zrovna pěkné vlastnosti učinil částečně motivy svého Misantropa. Doprovázejí však a zvýrazňují ústřední téma, nesmiřitelný protiklad dvou názorů na to, jak žít. Bohužel renomovaný anglický dramatik Martin Crimp se právě tomuto tématu ve své verzi...

    Netečné divadlo bavlníkových polí

    Netečné divadlo bavlníkových polí
    02. května 2012 diskutujte

    Zdá se, že s hrami klasika moderního francouzského dramatu Bernarda-Marii Koltèse má české divadlo i bezmála čtvrtstoletí po jeho smrti jistý problém. S jednou nebo dvěma výjimkami se s výraznějším ohlasem nesetkal žádný z desítky pokusů uvést některý z jeho textů na jevišti – a celovečerní dialog V samotě bavlníkových polí, jeho patrně...

    Sympatický intrikán srší energií

    Sympatický intrikán srší energií
    02. května 2012 diskutujte

    Molièrova Scapinova šibalství (1671) vznikla už po vrcholných mistrových komediích a nebyla vlastně v době svého vzniku příliš úspěšná. I dnes stojí ve stínu děl s komplexnější uměleckou výpovědí, jakými jsou Tartuffe, Don Juan, Misantrop či Lakomec.

    Na scéně v opačném gardu

    Na scéně v opačném gardu
    01. května 2012 diskutujte

    Inscenací dramatizace románu Jules a Jim prodlužuje brněnská Reduta řadu scénických adaptací filmových či literárních děl, které zde měly v posledních letech premiéru – Valmont, Hvězda stříbrného plátna atd.

    Brněnský druhý velký pokus o Fausta

    Brněnský druhý velký pokus o Fausta
    01. května 2012 diskutujte

    V poměrně krátké době po Morávkově jevištní adaptaci největšího ruského faustovského románu (Maestro a Markétka) sáhla Husa na provázku po tématu podruhé, a zamířila do pater nejvyšších: k nejvýznamnějšímu německému zpracování faustovského mýtu po Goethovi, jímž je bezesporu

    Můj tým vzniká, říká Eliška Balzerová

    Můj tým vzniká, říká Eliška Balzerová
    30. dubna 2012 1 komentář

    Eliška Balzerová je od 1. května ředitelkou Divadla na Fidlovačce.

    Státní fond kultury obnoven

    Státní fond kultury obnoven
    30. dubna 2012 diskutujte

    Po šesti letech byla obnovena činnost Státního fondu kultury ČR, je možno předkládat žádosti.

    Premiéry od 1. do 14. května 2012

    Premiéry od 1. do 14. května 2012
    29. dubna 2012 diskutujte

    Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.

    Time Out Petra Pavlovského (No. 18)

    Time Out Petra Pavlovského (No. 18)
    29. dubna 2012 diskutujte

    Právě před 35 lety jsme s manželkou dvakrát přenocovali v komfortních celách na Starém Městě pražském aneb Memoárfejeton ze hřbitovních sedmdesátých.

    Olomoucká spílání (No. 0)

    Olomoucká spílání (No. 0)
    11. května 2012 2 komentářů

    V Olomouci začal 16. ročník Divadelní Flory. Na i-DN najdete od neděle 13. 5. denní zpravodajství.

    Bez prachu divadla velkých gest

    Bez prachu divadla velkých gest
    04. května 2012 diskutujte

    V Berlíně dnes začíná nejvýznamnější přehlídka německy mluvících divadel Theatertreffen. Výběrem deseti pozvaných inscenací se snaží aktuálně reflektovat současnou rychle se měnící divadelní scénu.

    Evropské operní dny budou i v ČR

    Evropské operní dny budou i v ČR
    04. května 2012 diskutujte

    O projektu, který bude probíhat ve dnech 12. a 13. května a zapojí se do něj Národní divadla v Praze, Brně a Ostravě.

    Igor Bareš: Být solitér mi vyhovuje

    Igor Bareš: Být solitér mi vyhovuje
    30. dubna 2012 1 komentář

    O cestách domů na jevišti i v životě s hercem Národního divadla Igorem Barešem.

    Dnes má svátek Tanec!

    Dnes má svátek Tanec!
    29. dubna 2012 diskutujte

    Mezinárodní den tance se již třicet let slaví 29. dubna.

    Útroby ZLOMVAZu (No. 0)

    Útroby ZLOMVAZu (No. 0)
    06. května 2012 diskutujte

    V úterý 8. května začne festival vysokých uměleckých škol ZLOMVAZ. Denní zpravodajství budeme přinášet v sekci blog-DN.

    Kritický žebříček 9/2012

    Kritický žebříček 9/2012
    02. května 2012 diskutujte

    Kritický žebříček muzikál 5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Ondřej Doubrava Josef Herman Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Pavel Košatka Luboš Mareček Jana Paterová Vítězslav Sladký Lenka Šaldová GoJa Music Hall Praha – Bídníci 3,5 (Pokračování textu…)

    Dědova mísa

    Dědova mísa
    02. května 2012 diskutujte

    Koho by nezaujala myšlenka (spíše jenom účelová slova – zaujmout, a zapadnout) omezit počet ministerstev. Někde jsem se dočetl, jak se za poslední dvacetiletí pod neoliberálním heslem: méně státu (s trpkostí se mu vysmál Václav Havel v Odcházení) zdvojnásobil státní aparát (možná více, ale kdo by to počítal). Hleděno jako na...



    Obsah,