Obsah Divadelních novin 20/2020
Ohlédnutí za sto lety českého divadla
Pokora a úcta. Nechybí nám obojí? Dne 11. září 1937 píše E. F. Burian členu Osvobozeného divadla a otci sedmnáctiletého Rudolfa...
Hymna v 17 hodin 11 minut k výročí listopadové revoluce
Divadla v České republice zahrála k připomenutí událostí 17. listopadu státní hymnu. Od trig Národního divadla nad Národní třídou zazpívala Aneta Langerová i hymnu sametové revoluce Motlitbu pro Martu. Další snímky najdete na straně 10. FOTO HANA SMEJKALOVÁ (Pokračování textu…)
Dost bylo přetvářky!
Konečně jsem dospěl do věku, kdy divadelní kritici bez rozpaků nominují na opravdový dospělácký ceny sem tam i mě a moje kamarády.
Ve Vídni máme podzim
Zatím je docela teplo. Každou chvilku poprchává. A sluníčko se objevuje a prosvěcuje naše dny spíš úsporně.
Diesmal digital
Letošní jubilejní 25. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka proběhne vzhledem k okolnostem kompletně digitálně – od 1. do 9. prosince 2020.
Mysterium vtělení a těla
Činoherní klub uvedl (zatím alespoň v předpremiéře) inscenaci dramatu Equus od britského dramatika Petera Shaffera.
Kritika /
Maria Pecka
Kočky prý mají devět životů, stejně jako Dagmar Pecková těch profesních. Začala, což už se teď asi málo ví, jako muzikálová Líza v karlínském nastudování My Fair Lady, pak neuspěla ve snaze dostat se „od operety do opery“ Národního divadla, odešla se učit zpívat do Drážďan a pak se rozlétla do především německého světa, kde nakonec...
Kritika /
Kdo je bez viny?
Nord-Ost by v dějinách (ruského) divadla patrně zůstal jen položkou na seznamu úspěšných muzikálů ze začátku 21. století, kdyby do jeho reprízování nezasáhli čečenští teroristé.
Virtuální Bazaar superhrdinek
Šestý ročník pražské přehlídky experimentální divadelní a taneční tvorby Bazaar Festival se kvůli koronavirové pandemii nemohl uskutečnit v plánovaném březnovém termínu a byl přeložen na podzim.
Kritika /
With a Little Help from My Friends
Britský dramatik Peter Quilter (nar. 1965) se v Divadle Ungelt představil poprvé v roce 2017 s „dramedií“ 4000 dnů, o dva roky později následovala česká premiéra hry stejného žánru Trhni si, otče v komorním přepracování.
Okno do světa
Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.
Ceny Thálie 2020
Dvacáté sedmé vyhlášené laureátů Cen Thálie moderoval prezident Herecké asociace Ondřej Kepka.
Zemřeli
Ivan Kříž (12. 11. 1922 Osová Bítýška – 19. 9. 2020 Brno) Prozaik, novinář a scenárista. Zdeněk Smejkal (12. 1. 1927 Veselí na Moravě – 29. 9. 2020 Powel River, Kanada)Filmový teoretik, historik a pedagog, zakladatel filmové vědy na Masarykově univerzitě v Brně. Jelena Timofejevna Kovalevská (13. 5. 1934 Moskva, (Pokračování textu…)
Výročí 1.−15. prosince
Kolář Ladislav, herec (1. 12. 1950) △ Micka Vít, hudebník (1. 12. 1935) △ Krůl Petr, tanečník (3. 12. 1970) △ Pithartová Jana, dramaturgyně (4. 12. 1965) △ Ritterová Waldtraut, loutkoherečka (4. 12. 1955) △ Šebor Michal, sólista baletu (4. 12. 1950) △ Zavrták Ivan, loutkoherec (4. 12. 1960) △ (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Marie Poledňáková: Jak vytrhnout velrybě stoličku 1 CD mp3, Supraphon, 4 hod. 18 min. Populární příběh Jak vytrhnout velrybě stoličku o malém rošťákovi Vaškovi, známý ze stejnojmenného filmu režisérky a autorky námětu Marie Poledňákové, není nutné představovat. První část televizní minisérie se objevila na obrazovkách o Štědrém dni v roce...
Jednou větou
Od 1. listopadu jmenovala ředitelka Divadla F. X. Šaldy Liberec Jarmila Levko uměleckou šéfkou opery zdejší dramaturgyni a režisérku Lindu Keprtovou, ta vystřídala dirigenta Martina Doubravského, který zůstává v pozici šéfdirigenta. Divadelní ústav Bratislava zveřejnil internetový Slovník divadelných kritikov a publicistov – zatím zahrnuje historické...
Příloha /
Kulatý stůl o pražských festivalech
U kulatého stolu, který iniciovala radní pro kulturu hl. m. Prahy paní Hana Třeštíková, virtuálně zasedli: redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec, umělecký ředitel festivalu Malá inventura a místopředseda kulturní neziskovky Nová síť Petr Pola, ředitel festivalu Dream Factory Ostrava a manažer Divadla Petra Bezruče Tomáš Suchánek, dramaturg...
Jurij Alschitz: The Vertical of the Role
Titulů, které mě v souvislosti s divadlem nějak ovlivnily, bude nejspíš více. Ovšem jeden z nejzásadnějších zážitků mi zprostředkovala právě tato kniha, kterou jsem četla a studovala zároveň s Rackem A. P. Čechova.
Vztahy
Pozoruju různý vztahy už padesát let. Ty horoucí dost často brzy vyhasnou nebo se promění ve štvanici. Vzájemnou. Není to samozřejmě pravidlo.
Bernard Lagier: Nepíšu pro svůj balkon
Hlas Bernarda Lagiera je jedním z nejpronikavějších v současné karibské dramatice. Narodil se v roce 1958 na Martiniku.
Polsko v době pandemie
V říjnu, v hodině dvanácté před uzavřením téměř všech institucí, se mi ještě na tři dny podařilo navštívit Polsko, konkrétně Varšavu. Mimo jiných návštěv knihkupectví, galerií a restaurací jsem pochopitelně zhlédl také dvě představení.
Vyhnáni do odsunu?
Na trojdílnou televizní sérii Herec jsem se docela těšil. Ani ne tak kvůli autorům Petru Bokovi a Pavlu Gotthardovi (prvý je podepsán mimo jiné pod Četníky z Luhačovic, druhý pod velkokýčem První republika) nebo kvůli režiséru Peteru Bebjakovi (jeho opusy Kriminálka Anděl a Případy 1. oddělení představují typický standard, ničím (Pokračování...
Překladatel na cestě k Shakespearovi
Rok po předčasné smrti Jiřího Joska mu vyšla drobná knížka Na cestě k Shakespearovi. Jejím jádrem je habilitiční práce z roku 2007, kterou autor v následujících letech rozšiřoval jako samostatnou publikaci, ale nedokončil k vydání.
Herče, bav nás, ale neškemrej!
Udělala jsem jeden z mnoha rozhovorů v době koronavirové. Pětatřicetiletý otec rodiny v něm mluví o tom, že on i jeho manželka přišli o práci, a to v situaci, kdy se jim narodilo druhé dítě a splácejí hypotéku na dům.
Kontext /
Divadelní obohacování duší
Z Městského divadla Zlín vysílá od 9. listopadu Hladový Kašpárek, podcastový pořad na sedm dní v týdnu, slyšitelný na www.hladovykasparek.com a na Soundcloud kanálu divadla.
Rozhovor /
Jan Hnyk: Nejhezčími operami jsou pro mě Prodanka a Rusalka
Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.
Nebe peklo ráj (III)
Nikdy nevíme, kdy a jak se nás to, co právě prožíváme, dotkne. A – často – navždy ovlivní náš život.