Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Jurij Alschitz: The Vertical of the Role

    Titulů, které mě v souvislosti s divadlem nějak ovlivnily, bude nejspíš více. Ovšem jeden z nejzásadnějších zážitků mi zprostředkovala právě tato kniha, kterou jsem četla a studovala zároveň s Rackem A. P. Čechova.

    Alschitzova kniha se mi dostala do rukou na workshopu s Christine Schmalor, jeho dlouholetou žačkou. Bylo to na konci prázdnin mezi prvním a druhým ročníkem na DAMU, takže Racka jsem rozhodně četla už někdy dříve. Ale díky knize Jurije Alschitze jsem Čechovův text najednou vnímala z úplně jiné perspektivy. Jako bych jej četla novýma očima.

    Alschitz ve své knize popisuje metodu samostatné herecké práce na roli. Vytváření tzv. vertikálního života postavy. Vede herce k větší samostatnosti a nezávislosti na režisérovi, vnímá jej téměř jako autora. „Herec je tvůrcem role, na jevišti je za ni zodpovědný jen on.“ To pro mě tehdy bylo zásadní zjištění.

    Na workshopu jsme pracovali právě s textem Racka a já najednou při jeho čtení zažívala dobrodružství, o jakém se mi dřív ani nesnilo. Alschitz totiž klade důraz na domácí přípravu. Práci na roli podle něj tvoří z jedné třetiny divadelní zkouška a ze dvou třetin domácí příprava. A ačkoli text je dán, slova vnímá jako zámky, které potřebují otevřít. Navíc „mezi řádky“ je prostor jen a jen pro nás… herce. Byla jsem překvapená, co všechno lze z textu vyčíst a jak velký ten prostor „mezi řádky“ může být. Lze se v něm doslova ztratit. A tak jsem tehdy odemykala jako zběsilá a hledala „vertikální“, duševní život postavy.

    Nejsem schopna s jistotou tvrdit, že všechny četbou nabyté poznatky uplatňuju dodnes. Ovšem způsob práce s textem a hledání hlavního tématu postavy je něco, k čemu se stále vracím. Snad právě díky tomu nad každým dalším textem, byť notoricky známým, zažívám radostné vzrušení z možnosti objevit něco, co dosud objeveno nebylo.

    (herečka, od roku 2017 členka souboru Švandova divadla v Praze)


    Komentáře k článku: Jurij Alschitz: The Vertical of the Role

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,