Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 16/2019

    Kritický žebříček 16/2019 – Mezinárodní festival Divadlo Plzeň

    Kritický žebříček 16/2019 – Mezinárodní festival Divadlo Plzeň
    28. září 2019 Žádný komentář

    Steve Capra (US) Georg Dox (A) Géza Hizsnyan (SK-H) AndriejMoskwin (PL) Klára Nagy (H) Malgorzata Semil (PL) PinoTierno (I) Boris Tuch (EST) Anežka Berčíková Vladimír Hulec Jiří P. Kříž Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Marie Reslová Vlasta Smoláková Jana Soprová Veronika Štefanová Milan Uhde Adéla Vondráková Petra Zachatá Ivan Žáček Škola...

    Těžká váha

    Těžká váha
    28. září 2019 Žádný komentář

    Překvapení z toho, kdo po mnohaměsíční přetahované dostal za úkol starat se z ministerského postu o resort kultury, vystřídal v kulturní obci pozitivně laděný pocit očekávání věcí příštích. Do ministerského křesla usedla po dlouhých letech personální beznaděje těžká váha.

    Sukces festivalu Divadlo Plzeň

    Sukces festivalu Divadlo Plzeň
    28. září 2019 Žádný komentář

    Martin Huba v roli Mathiase Clausena (Gerhart Hauptmann: Před západem slunce, r. Michal Vajdička, Slovenské národní divadlo, Bratislava, Slovensko) Krystyna Janda v monodramatu Zápisky z vyhnanství (předloha Sabina Baral, r. Magda Umer, Teatr Polonia, Varšava, Polsko) Letošní ročník festivalu Divadlo Plzeň lze – v nejlepším slova smyslu – označit za...

    Evropské unii chybí komisař pro kulturu

    Nově zvolená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen představila 10. září 2019 složení svého týmu komisařů. Přestože se tento krok setkal zejména s pozitivními ohlasy, a to převážně díky zaměření komise na klimatické změny a téměř vyrovnanému počtu žen a mužů v ní, kulturní organizace bijí na poplach. Žádný eurokomisař nemá...

    Baletka

    Učení malou Jitku moc nebavilo. Místo školy zamířila často do lesa za městem, aby mohla vnímat jeho ostrou vůni. Nejraději ovšem chodila do rytmiky.

    Naděje pro kulturu?

    Naděje pro kulturu?
    28. září 2019 Žádný komentář

    Po dlouhých měsících nejistoty a handrkování máme nového ministra kultury Lubomíra Zaorálka. Podle jeho prvních kroků se zdá, že by konečně mohl uvést živou kulturu do správného kontextu, jak ekonomicky, tak významem. Jeho návštěva Mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni naznačila (ať už náhodou, či úmyslně) přinejmenším tři informace: že...

    Zápisky z vyhnanství

    Zápisky z vyhnanství
    28. září 2019 Žádný komentář

    Ze tří polských představení, která se letos v Plzni objevila, považuji za nejucelenější a nejpřesvědčivější scénickou adaptaci Zápisků z vyhnanství Sabiny Baral, kterou v roce 1968 komunistický režim přinutil spolu s patnácti tisíci dalších „sionistů“ opustit rodnou zemi.

    Před západem slunce

    Před západem slunce
    28. září 2019 Žádný komentář

    Hra z roku 1932 sice není považována za vrchol tvorby čelného představitele německého naturalismu Gerharta Hauptmanna, nicméně vždy sloužila jako základ pro výjimečné herecké příležitosti.

    Když divadlo volá SOS aneb Mezinárodní festival Divadlo 2019

    28. září 2019 Žádný komentář

    Žeň, již v Plzni předložil prestižní Mezinárodní festival Divadlo svým 27. ročníkem (11.–19. září 2019), obsahovala takovou míru až drásavé sebereflexe, že nemohla nikoho nechat chladným. Zřejmě přituhuje.

    Jiní lidé

    28. září 2019 Žádný komentář

    Festival zakončila hiphopově rozevlátá inscenace jednoho z nejznámějších polských režisérů, Grzegorze Jarzyny.

    Bez věna

    28. září 2019 Žádný komentář

    Festival zahájila moskevská inscenace Ostrovského hry Bez věna v nastudování režiséra a především scénografa Dmitrije Krymova.

    Americký císař

    Slovenská koprodukční inscenace Štúdia 12 a Divadla Pôtoň je nekompromisní sondou do světa haličských židů, kteří na konci 19. století odcházeli za vidinou lepších podmínek za oceán.

    Hymnus na lásku

    28. září 2019 Žádný komentář

    Na jevišti osm chlapců a mužů a sedmnáct dívek a žen nejrůznějšího věku a vzrůstu, mezi nimi výrazné a vysoké děvče tmavé pleti, kostýmy vyvedené v duchu oblečení, jaké se porůznu u nás nosí, podlaha z prken, troje housle a řada plyšáků uložené po straně – tak se pod nápisem Hymn do miłości.

    Je těžké být bohem

    28. září 2019 Žádný komentář

    Maďarský režisér Kornél Mundruczó svou tvorbu v Plzni prezentoval již popáté. A každá inscenace byla událostí, jež vyvolala kontroverze, vzbuzovala vyhraněné reakce.

    Ostravské dny s Mortonem Feldmanem

    28. září 2019 Žádný komentář

    Bienále nové hudby v Ostravě, jež se střídá s přehlídkou nové opery, uvedlo letos také spektakulární Dlouhou noc (trvala 18 hodin), zahrnující prvky teatralizace hudby i site-specific.

    Stará dáma opět navštívila Vinohrady

    28. září 2019 Žádný komentář

    Ta hra má v Čechách trochu smůlu. Nejprve Návštěvu staré dámy koncem padesátých let odmítlo Národní divadlo. Pak kvůli ní dostalo od české kritiky přes prsty Werichovo a Horníčkovo ABC za to, že si k nám vůbec dovolilo uvést švýcarského dramatika právě touto nihilistickou hrou, černou, zlou, antihumanistickou, cizí socialisticky myslícímu...

    Divadlo jako agora

    28. září 2019 Žádný komentář

    Diváci vcházejí na jeviště Nové scény a rozsazují se do neúplného kruhu, jakoby kolem chystajícího se ohně. Nebo jako by přicházeli na náměstí nebo náves či do antické agory. Tedy na místa, kde se odehrává veřejný život, lidé tam hovoří o podstatných i nepodstatných věcech, vyprávějí si příběhy, vidí si do tváří.

    Jan Burian: Na Národní divadlo má každý Čech názor

    28. září 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Jaroslav Weigel

    28. září 2019 Žádný komentář

    (2. ledna 1931 Rychnov nad Kněžnou – 5. září 2019 Praha)

    Anketa exministrů kultury (II)

    28. září 2019 Žádný komentář

    Ilja Šmíd (nestraník za ANO), ministr kultury v první vládě Andreje Babiše 13. 12. 2017 – 27. 6. 2018

    Step v České republice – zejména soutěžní

    28. září 2019 Žádný komentář

    Tanečník, pedagog a zejména publicista Milan Degen (1945) nám zaslal ostře kritické vyjádření k současnému stavu stepu na příkladu posledního stepařského mistrovství České republiky.

    Krystyna Janda: Divadlo je vášeň

    28. září 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Martin Huba: Nežijeme dnes dobrodružně

    28. září 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Koukání na ženský

    Koukání na ženský
    28. září 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Burza /

    Připomenutí

    28. září 2019 Žádný komentář

    Stávka 1919 V srpnu 1919 se v Divadle na Vinohradech vzbouřil zpěvoherní soubor proti správě divadla a hlavně proti místořediteli Karlu Hugu Hilarovi, který usiloval učinit z vinohradského divadla pouze činoherní scénu, jakkoli zde sám úspěšně režíroval operety, a inscenacemi Smetanových oper na této scéně dokonce významně přispěl k základům...

    Burza /

    Pražské křižovatky

    Pražské křižovatky
    28. září 2019 Žádný komentář

    Ve dnech 30. 9. – 6. 10. zabydlí pražskou Novou scénu a okolí 3. ročník (včetně nultého jsou už čtyři!) mezinárodního festivalu Pražské křižovatky. Jako by tematicky svíral motiv hlasu, naslouchání, slyšení. Hlas zábavy v politicky komplikované době v inscenaci Jiřího Havelky; ve Fantasii Anny Karasińske promlouvá herec a jeho postava; Building...

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    28. září 2019 Žádný komentář

    Zdeněk Petr: Hudba přítelkyně, Padesát let za redakčním, režijním a i psacím stolem 2. rozšířené vydání, Radioservis, Praha 2019, 215 stran. Hudebnímu skladateli Zdeňku Petrovi by letos bylo sto let, k tomu uplynulo čtvrtstoletí od jeho úmrtí (21. září 1919 – 5. prosince 1994), je tedy nanejvýš namístě trochu pozapomenutého mistra připomenout....

    Zemřeli

    Zemřeli
    28. září 2019 Žádný komentář

    Radomil Eliška (6. 4. 1931 Podbořany – 1. 9. 2019 Praha) Český dirigent a pedagog. Jana Pešková, roz. Tvrzská (19. 2. 1937 Písek – 4. 9. 2019 Praha) Tanečnice, zakládající členka pantomimické skupiny Ladislava Fialky. Nekrology najdete na i-DN

    Burza /

    Škatulata, hejbejte se!

    Škatulata, hejbejte se!
    28. září 2019 Žádný komentář

    Sezona 2019/2020 začala poměrně mohutnými změnami. Jak ve vedení jednotlivých divadel, tak v hereckých souborech.

    Jednou větou

    Jednou větou
    28. září 2019 Žádný komentář

    Ceny Františka Filipovského za dabing získali 21. září v Přelouči David Novotný a Tereza Bebarová. Umělecké seskupení Depresivní děti touží po penězích oslaví ve Venuši ve Švehlovce ve dnech 1.–7. října patnáct let existence přehlídkou svých inscenací 120 dní Sodomy, Naši furianti, Milostný dopis ženě, Martýrium aneb Umění trpět, Zánik...

    Divadlo je věc veřejná (III)

    28. září 2019, a Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Martin Hodoň

    28. září 2019 Žádný komentář

    aneb Vyhlížení divadelního času

    Výročí 1.−15. října

    Výročí 1.−15. října
    28. září 2019 Žádný komentář

    Molínová Ludmila, herečka (1. 10. 1949) △ Němeček Jiří, sólista baletu (1. 10. 1949) △ Šiktancová Jaroslava, režisérka (2. 10. 1954) △ Vašinka Marcel, herec (2. 10. 1954) △ Kasper Zdeněk, herec (3. 10. 1959) △ Szotek-Stonawska Barbara, herečka (3. 10. 1969) △ Dvořák Zdeněk, herec (4. 10. 1949) △ Dynka Jiří, básník (4. 10. […]

    Můj život je už tak dávno…

    28. září 2019 Žádný komentář

    Kdo znal herečku Květu Fialovou, vnímal její zvláštní, paradoxy naplněný svět s obdivem i nedůvěrou. A často se ptal, je ta image krásné dámy s neustálým zasněným úsměvem na tváři a s tvrzením, že stáří je nejkrásnější část života, skutečná? Nebo je to jen hra?



    Obsah,