Obsah Divadelních novin 16/2019
Kritický žebříček 16/2019 – Mezinárodní festival Divadlo Plzeň
Steve Capra (US) Georg Dox (A) Géza Hizsnyan (SK-H) AndriejMoskwin (PL) Klára Nagy (H) Malgorzata Semil (PL) PinoTierno (I) Boris Tuch (EST) Anežka Berčíková Vladimír Hulec Jiří P. Kříž Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Marie Reslová Vlasta Smoláková Jana Soprová Veronika Štefanová Milan Uhde Adéla Vondráková Petra Zachatá Ivan Žáček Škola...
Těžká váha
Překvapení z toho, kdo po mnohaměsíční přetahované dostal za úkol starat se z ministerského postu o resort kultury, vystřídal v kulturní obci pozitivně laděný pocit očekávání věcí příštích. Do ministerského křesla usedla po dlouhých letech personální beznaděje těžká váha.
Sukces festivalu Divadlo Plzeň
Martin Huba v roli Mathiase Clausena (Gerhart Hauptmann: Před západem slunce, r. Michal Vajdička, Slovenské národní divadlo, Bratislava, Slovensko) Krystyna Janda v monodramatu Zápisky z vyhnanství (předloha Sabina Baral, r. Magda Umer, Teatr Polonia, Varšava, Polsko) Letošní ročník festivalu Divadlo Plzeň lze – v nejlepším slova smyslu – označit za...
Matyáš Dlab: Nad volbou prostoru uvažujeme jako nad dramaturgickým gestem
s uměleckým šéfem platformy Terén
Evropské unii chybí komisař pro kulturu
Nově zvolená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen představila 10. září 2019 složení svého týmu komisařů. Přestože se tento krok setkal zejména s pozitivními ohlasy, a to převážně díky zaměření komise na klimatické změny a téměř vyrovnanému počtu žen a mužů v ní, kulturní organizace bijí na poplach. Žádný eurokomisař nemá...
Baletka
Učení malou Jitku moc nebavilo. Místo školy zamířila často do lesa za městem, aby mohla vnímat jeho ostrou vůni. Nejraději ovšem chodila do rytmiky.
Naděje pro kulturu?
Po dlouhých měsících nejistoty a handrkování máme nového ministra kultury Lubomíra Zaorálka. Podle jeho prvních kroků se zdá, že by konečně mohl uvést živou kulturu do správného kontextu, jak ekonomicky, tak významem. Jeho návštěva Mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni naznačila (ať už náhodou, či úmyslně) přinejmenším tři informace: že...
Zápisky z vyhnanství
Ze tří polských představení, která se letos v Plzni objevila, považuji za nejucelenější a nejpřesvědčivější scénickou adaptaci Zápisků z vyhnanství Sabiny Baral, kterou v roce 1968 komunistický režim přinutil spolu s patnácti tisíci dalších „sionistů“ opustit rodnou zemi.
Před západem slunce
Hra z roku 1932 sice není považována za vrchol tvorby čelného představitele německého naturalismu Gerharta Hauptmanna, nicméně vždy sloužila jako základ pro výjimečné herecké příležitosti.
Když divadlo volá SOS aneb Mezinárodní festival Divadlo 2019
Žeň, již v Plzni předložil prestižní Mezinárodní festival Divadlo svým 27. ročníkem (11.–19. září 2019), obsahovala takovou míru až drásavé sebereflexe, že nemohla nikoho nechat chladným. Zřejmě přituhuje.
Jiní lidé
Festival zakončila hiphopově rozevlátá inscenace jednoho z nejznámějších polských režisérů, Grzegorze Jarzyny.
Bez věna
Festival zahájila moskevská inscenace Ostrovského hry Bez věna v nastudování režiséra a především scénografa Dmitrije Krymova.
Americký císař
Slovenská koprodukční inscenace Štúdia 12 a Divadla Pôtoň je nekompromisní sondou do světa haličských židů, kteří na konci 19. století odcházeli za vidinou lepších podmínek za oceán.
Hymnus na lásku
Na jevišti osm chlapců a mužů a sedmnáct dívek a žen nejrůznějšího věku a vzrůstu, mezi nimi výrazné a vysoké děvče tmavé pleti, kostýmy vyvedené v duchu oblečení, jaké se porůznu u nás nosí, podlaha z prken, troje housle a řada plyšáků uložené po straně – tak se pod nápisem Hymn do miłości.
Je těžké být bohem
Maďarský režisér Kornél Mundruczó svou tvorbu v Plzni prezentoval již popáté. A každá inscenace byla událostí, jež vyvolala kontroverze, vzbuzovala vyhraněné reakce.
Ostravské dny s Mortonem Feldmanem
Bienále nové hudby v Ostravě, jež se střídá s přehlídkou nové opery, uvedlo letos také spektakulární Dlouhou noc (trvala 18 hodin), zahrnující prvky teatralizace hudby i site-specific.
Kritika /
Stará dáma opět navštívila Vinohrady
Ta hra má v Čechách trochu smůlu. Nejprve Návštěvu staré dámy koncem padesátých let odmítlo Národní divadlo. Pak kvůli ní dostalo od české kritiky přes prsty Werichovo a Horníčkovo ABC za to, že si k nám vůbec dovolilo uvést švýcarského dramatika právě touto nihilistickou hrou, černou, zlou, antihumanistickou, cizí socialisticky myslícímu...
Kritika /
Divadlo jako agora
Diváci vcházejí na jeviště Nové scény a rozsazují se do neúplného kruhu, jakoby kolem chystajícího se ohně. Nebo jako by přicházeli na náměstí nebo náves či do antické agory. Tedy na místa, kde se odehrává veřejný život, lidé tam hovoří o podstatných i nepodstatných věcech, vyprávějí si příběhy, vidí si do tváří.
Rozhovor /
Jan Burian: Na Národní divadlo má každý Čech názor
Do našeho setkávání v ředitelně Národního divadla na jaře tohoto roku jsem netušil, že Jan Burian (1959) je o rok mladší než já. Vždy jsem ho považoval za konzervativního člověka, který se v saku cítí až příliš dobře, než aby se ho v nádechu života dotkla idealistická léta lásky a míru, která nasměrovala většinu mé generace.
Jaroslav Weigel
(2. ledna 1931 Rychnov nad Kněžnou – 5. září 2019 Praha)
Kontext /
Anketa exministrů kultury (II)
Ilja Šmíd (nestraník za ANO), ministr kultury v první vládě Andreje Babiše 13. 12. 2017 – 27. 6. 2018
Step v České republice – zejména soutěžní
Tanečník, pedagog a zejména publicista Milan Degen (1945) nám zaslal ostře kritické vyjádření k současnému stavu stepu na příkladu posledního stepařského mistrovství České republiky.
Krystyna Janda: Divadlo je vášeň
Charismatická umělkyně, herečka, režisérka, držitelka mnoha ocenění Krystyna Janda (1952) se poprvé na jevišti – a současně před televizní kamerou – objevila ještě během divadelních studií v roli Máši v Čechovových Třech sestrách (1974).
Martin Huba: Nežijeme dnes dobrodružně
Se slovenským hercem Martinem Hubou jsem se sešla asi hodinu po jeho náročném hereckém výkonu v pátečním festivalovém uvedení inscenace Před západem slunce, kterou do Plzně přivezlo Slovenské národní divadlo.
Koukání na ženský
V některých oblastech se to zapovídá ve smyslu až zákazu.
Burza /
Připomenutí
Stávka 1919 V srpnu 1919 se v Divadle na Vinohradech vzbouřil zpěvoherní soubor proti správě divadla a hlavně proti místořediteli Karlu Hugu Hilarovi, který usiloval učinit z vinohradského divadla pouze činoherní scénu, jakkoli zde sám úspěšně režíroval operety, a inscenacemi Smetanových oper na této scéně dokonce významně přispěl k základům...
Burza /
Pražské křižovatky
Ve dnech 30. 9. – 6. 10. zabydlí pražskou Novou scénu a okolí 3. ročník (včetně nultého jsou už čtyři!) mezinárodního festivalu Pražské křižovatky. Jako by tematicky svíral motiv hlasu, naslouchání, slyšení. Hlas zábavy v politicky komplikované době v inscenaci Jiřího Havelky; ve Fantasii Anny Karasińske promlouvá herec a jeho (Pokračování...
Došlo do redakce
Zdeněk Petr: Hudba přítelkyně, Padesát let za redakčním, režijním a i psacím stolem 2. rozšířené vydání, Radioservis, Praha 2019, 215 stran. Hudebnímu skladateli Zdeňku Petrovi by letos bylo sto let, k tomu uplynulo čtvrtstoletí od jeho úmrtí (21. září 1919 – 5. prosince 1994), je tedy nanejvýš namístě trochu pozapomenutého (Pokračování...
Zemřeli
Radomil Eliška (6. 4. 1931 Podbořany – 1. 9. 2019 Praha) Český dirigent a pedagog. Jana Pešková, roz. Tvrzská (19. 2. 1937 Písek – 4. 9. 2019 Praha) Tanečnice, zakládající členka pantomimické skupiny Ladislava Fialky. Nekrology najdete na i-DN (Pokračování textu…)
Burza /
Škatulata, hejbejte se!
Sezona 2019/2020 začala poměrně mohutnými změnami. Jak ve vedení jednotlivých divadel, tak v hereckých souborech.
Jednou větou
Ceny Františka Filipovského za dabing získali 21. září v Přelouči David Novotný a Tereza Bebarová. Umělecké seskupení Depresivní děti touží po penězích oslaví ve Venuši ve Švehlovce ve dnech 1.–7. října patnáct let existence přehlídkou svých inscenací 120 dní Sodomy, Naši furianti, Milostný dopis ženě, Martýrium aneb Umění trpět, Zánik...
Divadlo je věc veřejná (III)
Tendence nazývat sedmdesátá a osmdesátá léta českého divadla šedou zónou, v níž se nic podstatného neudálo, popírají inscenace jako Macháčkovi Naši furianti v Národním divadle, Schormovy inscenace Hamleta, Bratří Karamazových a Confortésova Maratónu v Divadle Na zábradlí či Shafferův Amadeus Karla Kříže v Městských divadlech pražských (MDP)....
Výročí 1.−15. října
Molínová Ludmila, herečka (1. 10. 1949) △ Němeček Jiří, sólista baletu (1. 10. 1949) △ Šiktancová Jaroslava, režisérka (2. 10. 1954) △ Vašinka Marcel, herec (2. 10. 1954) △ Kasper Zdeněk, herec (3. 10. 1959) △ Szotek-Stonawska Barbara, herečka (3. 10. 1969) △ Dvořák Zdeněk, herec (4. 10. 1949) △ (Pokračování textu…)
Můj život je už tak dávno…
Kdo znal herečku Květu Fialovou, vnímal její zvláštní, paradoxy naplněný svět s obdivem i nedůvěrou. A často se ptal, je ta image krásné dámy s neustálým zasněným úsměvem na tváři a s tvrzením, že stáří je nejkrásnější část života, skutečná? Nebo je to jen hra?