Kategorie článků:
Krvavé stopy
Žánrové a stylové experimenty jsou pro většinové publikum obtížně stravitelné, ale mají právo na existenci, protože přinejmenším vyvažují mainstream české kinematografie. Pozornost už jen svou výjimečností vzbuzuje filmový debut Miroslava Bambuška s názvem Lidi krve,...
Kdo uteče, vyhraje
Výpravné životopisné drama o československé běžecké legendě Emilu Zátopkovi je v naší kinematografii výjimečným počinem. Skoro pohádkový příběh továrního dělníka, který přišel ke sportu náhodně a dosáhl olympijských úspěchů, má šanci zaujmout i mezinárodní...
Divadelní soubor jako metafora společnosti
Přestože pro mladou generaci jsou normalizační časy vzdálenou historií a značná část té starší za nimi udělala tlustou čáru, trauma osmašedesátého roku v kolektivním nevědomí stále přežívá.
Poslední komentáře
- on REPORTÁŽ: Od kořínků (No. 1) Projekt Martiny Hajdyly Lacové, je odvážným vstupe…
- on Zemřela Hana Brejchová Tento údaj již na wikipedii není, původně ho tam p…
- on Zemřela Hana Brejchová Pane Shejbale, reagovali jsme na uvedení tohoto da…
- on Zemřela Hana Brejchová Hana Brejchová nezemřela 22. 4., ale před několika…
- on Radek Melša: Nacházet klid, milovat a přitom vášnivě hořet zajímavý týpek
- on Postřehy Divadla Kámen (No. 28) Mnohému z uvedeného (v článku i komentáři) rozumím…
- on Zemřel Miroslav Švejda R.I.P.
Unikátní spektákly plné hořkých výhrad
Americká filmová akademie, jež každoročně udílí Oscary, už podruhé za sebou překvapila. Zatímco loni vyhrála sošku za nejlepší film neanglicky mluvená korejská alegorie Parazit, letos figuruje v nominacích hned dvakrát rumunský dokument Kolektiv. Na prestižní ocenění...
Švankmajerova pec surrealistické alchymie
V pestré paletě našich loňských dokumentů, o nichž jsem psal podrobněji v loňských DN č. 22, stojí za zvláštní komentář film Alchymická pec. Toto tavicí zařízení bylo ve středověku označováno tajuplným slovem „athanor“. Význam tohoto termínu je ale dvojí: Athanor je...
Přelet nad českým dokumentárním hnízdem
22/2020 Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.
Život v absurdním divadle
15/2020 Scenárista a režisér Slávek Horák vstoupil do naší hrané kinematografie docela vehementně a zajímavě.
Běsi i úlevná vystřízlivění aneb Seriálová všehochuť z Netflixu
12/2020 Úvahy televizně-filmové
Hrané lahůdky z Netflixu
9/2020 V letošní oscarové ruletě měla několik kandidátů na ocenění úspěšná streamovací a producentská firma Netflix. Do klání o Ceny Akademie vstupoval s deseti nominacemi Scorseseho nejnovější opus Irčan, vyšel však naprázdno. Šest nominací mělo drama Manželská historie, jež...
Klusákovo alarmující panoptikum
7/2020 Čtrnáct dnů před vyhlášením mimořádných opatření, v jejichž rámci byla uzavřena česká kina, vstoupil do distribuce alarmující dokument V síti. Svědectví režisérů Víta Klusáka a Báry Chalupové o praktikách sexuálních „predátorů“, již prostřednictvím internetu...
Past na Johanku
6/2020 Není hned tak proměnlivé herečky na scéně, třebaže nijak podstatně se nepřetváří maskou. Zato jí její postava určí a ustanoví nějaký zvláštní doličný detail, obleče se do ní jako Svatá Johana do selských střevíčků.
Korejské paradoxy a hollywoodské zákulisí
5/2020 Dvaadevadesáté udílení amerických Oscarů, jež se konalo v noci z 9. na 10. února v losangeleském Dolby Theatre, znamenalo nevídaný průlom.
Mystická dálava a nadhled z dronů
4/2020 V desátém udílení Cen české filmové kritiky, jež proběhlo první únorovou sobotu v pražském Divadle Archa, dominovaly hrané filmy Staříci a Vlastníci. Protagonisté prvního snímku – herci Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička – získali o týden dřív i Ceny Trilobit udílené...
Těžce se smrtí se prát
17/2019 Zaznamenejme nejprve způsob, jak důstojně, nehystericky a „vyváženě“ se veřejnoprávní ČT na všech svých kanálech vyrovnala s oběma úmrtími významných uměleckých osobností, jaké se rodí jen párkrát za sto let, a také s humbukem, který se strhl kolem „státního“...
Společenství vstřícnosti a nenávisti
10/2019 Cítím tady negativní energii, konstatuje ve třetím díle seriálu Zkáza Dejvického divadla herečka Klára Melíšková. Scéna čtené zkoušky, kde tento výrok padne, vzápětí přeroste v její hysterický výlev. Hraju matky a babky už od školy. Já už chci hrát normální ženský...
Dobrodružství intimních poznání – Fenomenologie novodobých partnerství
9/2019 Producentka a současná pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková (nar. 1982) se poprvé představuje jako režisérka. Ve svém časosběrném dokumentu Manželské etudy: Nová generace pokračuje v impozantním díle své matky, režisérky Heleny Třeštíkové (nar. 1949), která se...
Mexická jízda po dlaždicích paměti
6/2019 Zatímco americký prezident umanutě trvá na stavbě pohraniční zdi mezi USA a Mexikem, v současném Hollywoodu dominují mexičtí tvůrci. Potvrdilo se to i při letošním jednadevadesátém udílení Oscarů, které se konalo 24. února v losangeleském Dolby Theatre: ceny za režii, kameru...