Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2020

ročník 29
23. 6.–1. 9. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 2019

    Ceny Divadelních novin 2019

    Ceny Divadelních novin 2019
    09. listopadu 2019 Žádný komentář

    Po Tháliích přenesených do podzimního termínu jsou tu další ocenění. A to naše – domácí! Dne 11. listopadu byly v prostoru Divadla X10 vyhlášeny Ceny Divadelních novin za tento rok. Všichni ocenění získali grafiku Aleše Fulína, jehož práci znáte právě z DN. Už podruhé věnoval obrázky ze své volné tvorby. Okruh hlasujících se skládá ze...

    Kde končí školní projekt a začíná profesionální kariéra?

    Brněnské Divadlo na Orlí uvádí především školní projekty studentů Janáčkovy akademie múzických umění.

    Bez kytary si nepřipadám celý

    Bez kytary si nepřipadám celý
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Skladatel, zpěvák, muzikant s dlouhými vlasy a lennonkami – Ivan Hlas. A nová knížka z nakladatelství Maťa ve čtivém dialogickém formátu – Ivan Hlas: V náručí dejvický noci.

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    K třicátému výročí listopadových událostí roku 1989 vydává nakladatelství Galén výběr osmnácti písní z živé nahrávky legendárního koncertu písničkáře Jaroslava Hutky ve velkém sále pražské Lucerny 21. ledna 1990.

    Jaká je role diváka?

    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Nejdůležitější přínos newyorského divadla spočívá v avantgardě. Ta povzbuzuje tvorbu odvážných, kreativních produkcí v malých (ne)divadelních prostorech a kultivuje nové formy.

    Doug Wright: Jaká je naše odpovědnost?

    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Americký dramatik a scenárista Doug Wright (1962) navštívil Brno, aby se zúčastnil veřejné generálky a premiéry inscenace Pera markýze de Sade v Mahenově činohře Národního divadla Brno.

    Západočeské divadlo v Chebu

    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Do divadla zadním vchodem

    Petra Bílková

    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Festivaly

    Festivaly
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Byl to nějakej festival. Těch teď je! Určitě to bylo na východním Slovensku. Já měl to štěstí, že ve chvíli, kdy na mě přišla řada číst a žvanit, se elektrická instalácia celkom pojebala.

    Jednou větou

    Jednou větou
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Cenu Erik jako nejinspirativnější inscenace uplynulé sezony získala inscenace Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! z Naivního divadla Liberec, na druhém místě se umístila studentská inscenace Nejmenší ze Sámů a o třetí místo se podělily Buchty a loutky (inscenace Vítězné svině), Rámus (D + Š + B 2019) a Mízou do dřeva (Kdyby se ztratili…)....

    Burza /

    Připomenutí

    Připomenutí
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Zvláště v období kolem výročí sametové revoluce, které v té souvislosti říkáme také „něžná“, se rádi dojímáme nad vlastní dobrotou a připomínáme si solidaritu jednotně naladěného společenství, kterou jsme před třiceti lety zažívali.

    Výročí 16.−30. listopadu

    Výročí 16.−30. listopadu
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Hlaváček Jiří, dirigent (17. 11. 1944) △ Hlávka Zdeněk, sólista opery (17. 11. 1954) △ Krba Jiří, loutkoherec (17. 11. 1949) △ Hošťálková Libuše, sólistka opery △ (20. 11. 1939) △ Chalupová Jaroslava, dramaturgyně (20. 11. 1944) △ Petroušková Kristina, scénická výtvarnice (20. 11. 1969) △ Stolařík Tomáš, herec (20. 11. 1969) △ Novák...

    Německá moc-bezmoc

    Německá moc-bezmoc
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Podzimní smršť přehlídek vrcholí Pražským divadelním festivalem německého jazyka.

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Bombarďák: Čtvrtek CD, Indies Scope 36:47 min. V pořadí čtvrté CD kapely Bombarďák, která vyšla z hrátek Jiřího Jelínka a Michala Daleckého (původně členů Divadla Husa na provázku) připravovaných pro děti a občas zakódovaných do inscenačního tvaru (Svět podle Fagi, Idolls…). Tvoří ji – vedle Jelínka (autor všech textů, herec, režisér,...

    Zemřeli

    Zemřeli
    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Karel Malich (18. 10. 1924 Holice – 24. 10. 2019 Praha) Sochař, malíř a grafik. Novátor abstraktního umění známý svými drátěnými plastikami. Jitka Šuranská (2. 8. 1978 – 28. 10. 2019 Bělov) Zpěvačka a houslistka, držitelka tří cen Anděl, spolupracovnice Národního divadla Brno. Jana Drbohlavová (22. 11. 1940 Praha – 28. 10. 2019 Praha) Herečka,...

    Jan Kopecký: Milá Katko

    11. listopadu 2019 Žádný komentář

    Jan Kopecký (1919–1992) spoluzaložil DAMU, založil a vedl katedru dějin a teorie divadla, založil a vedl Divadelní noviny, publikoval články a knihy, přednášel, diskutoval. V době pražského jara byl náměstkem ministra kultury.

    Tenkrát v listopadu

    11. listopadu 2019 a 1 komentář

    Redakce požádala Evu Salzmannovou, účastnici listopadových událostí v roce 1989, o rozhovory s pamětníky prvních dnů sametové revoluce. Tedy o vzpomínky na dění od rozehnání studentského průvodu na Národní třídě 17. listopadu přes hektická jednání v sobotu a v neděli 18. a 19. listopadu na DAMU a v pražských divadlech, k nimž se souhrou...

    Po Altě potopa?

    Ročně poskytujeme v kanceláři Nové sítě desítky konzultací nezávislým umělcům. Většinou se týkají vzniku a provozování divadelních či tanečních projektů, týmového řízení, financování…

    Jana Patočková

    23. listopadu 2019 Žádný komentář

    Jana Patočková, první nositelka Ceny Karla Krause Novou divadelní Cenu Karla Krause 21. listopadu poprvé udělila Asociace českých divadelních kritiků, česká pobočka IACT/AICT. Jedná se o ocenění celoživotního díla osobnosti, která svou reflexí divadelní tvorby významně přispěla k udržování úrovně oboru, jeho kultivaci a prosazování etických...

    Jakub Matějka: Naše osobní zkušenost sahá až do San Francisca

    23. listopadu 2019 Žádný komentář

    Rozhovor s producentem sdružení Loutky v nemocnici

    Divadlo ožívá na místech nečekaných

    Divadlo ožívá na místech nečekaných
    23. listopadu 2019 Žádný komentář

    Zatímco na jedné straně vzbuzuje rozhořčené diskuse odborné veřejnosti blížící se zánik holešovické Alty i problémy týkající se prostor Jatek78, na druhé straně má divadelní a kulturní svět Prahy i důvody k radosti.

    Historie věčně mladá

    24. listopadu 2019 Žádný komentář

    Na úsvitu mé dráhy dramatika chtělo Divadlo československé armády (předtím i potom Divadlo na Vinohradech), abych přeložil a upravil vaudeville (lidová hra s popěvky) sovětského autora Gladkova – Davnym davno.

    Tramvají na Letnou

    Tramvají na Letnou
    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Rozhodl jsem se zajít na demonstraci na Letné, už proto, že nemám rád silácké vyhrožování a hloupé ostouzení Milionu chvilek pro demokracii. Z Modřan to budu mít snadné, myslel jsem si, sedmnáctkou až pod Letnou. Jenže už na třetí zastávce od konečné jsem se do narvané tramvaje sotva vecpal, a že bych si v klidu […]

    Kritický žebříček 20/2019 – Brněnská činohra doma i v Praze a Palm Off Fest

    Kritický žebříček 20/2019 – Brněnská činohra doma i v Praze a Palm Off Fest
    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Dita Dvořáková Vladimír Hulec Petr KlariN Klár J. P. Kříž Marcela Magdová Martin Macháček Luboš Mareček Vladimír Mikulka Marie Reslová Jana Soprová Veronika Štefanová Jaroslav Tuček Vít Závodský Divadlo Husa na provázku, Brno – […]

    Takoví jsme byli

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Ročník 89, tak pojmenoval Ondřej Kepka dokument, který natočil se svými spolužáky. Byl to ročník v několika směrech výjimečný, na činoherní katedře DAMU prožil přelom historické éry a byl prvním ročníkem, který vedl legendární herec Boris Rösner. Jeho studenti nastoupili na podzim 1988, kdy se začaly lámat ledy totality: Palachův týden, petice...

    Quijotovský mýtus v hledáčku televizních kamer

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Brněnské Divadlo Husa na provázku uvedlo páteřní titul letošní sezony, Dona Quijota. Namísto tradičního Cervantese nabízí formát zvrácené diskusní show, v jejíchž útrobách se rodí současný Quijote. Není to potulný rytíř, ale televizní moderátor, který zjišťuje, že kromě intelektuálních elit selhává i samotná skutečnost. Návrat Od...

    Západočeská invaze robotů

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Roboti k nerozeznání od lidí, kteří si jako zázrakem osvojí člověčí duši – téměř sto let od premiéry českého dramatického evergreenu R.U.R., v době pokročilého výzkumu umělé inteligence, se tato utopická představa jeví poněkud naivně. Přesto Čapkovo čítankové dílo letos uvedly dvě profesionální scény: Západočeské divadlo v Chebu v...

    Další raport o muzikálech

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Muzikálem Voda (a krev) nad vodou se v Divadle Kalich podruhé vrátili k písním skupiny Elán.

    S čechovovským pesimismem

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Do Klicperova divadla v Hradci Králové se po více než sedmnácti letech vrátila tvorba Antona Pavloviče Čechova.

    Jaké jsou sametové děti?

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Taneční divadlo Ponec uvedlo premiéru nového tanečního díla Michala Záhory Generace X. Tou je míněna generace těch, kteří byli dětmi v době sametové revoluce.

    Stezkou neznámou v krajinu romantickou

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Magickou inscenací povídky Pouť krkonošská vstoupilo liberecké Naivní divadlo do podzimní části jubilejního roku, v němž slaví sedmdesát let existence, a zároveň s předstihem připomnělo 210. výročí narození jednoho z největších českých básníků Karla Hynka Máchy.

    Palm Off Fest na rozcestí

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Mezinárodní festival divadel střední Evropy Palm Off Fest kroužil kolem tématu Hrdinové jako my.

    Norma vášnivá a inspirující

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    V Ostravě se 8. a 9. listopadu uskutečnil čtvrtý ročník mezinárodního festivalu Norma, pořádaného místní galerií PLATO a pražským Studiem Hrdinů.

    Jakub Albrecht: Divadlo už tolik neprožívám

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Herce Jakuba Albrechta dobře znají příznivci Divadla F. X. Kalby, ale také diváci letních pouličních produkcí chůdařů a klaunů. Už dva roky je v angažmá v pražském Divadle pod Palmovkou a titulní role v inscenaci Bezruký Frantík mu přinesla obdiv i respekt. Jakub ovšem vnímá úspěch s jemu vlastním nadhledem a humorem: V posledních letech hraju...

    Divadla k výročí listopadu

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Sotva by se našlo divadlo, které by neoslavilo výročí sametové revoluce výjimečným programem, premiérou, výstavou, diskusí, akcí pro veřejnost. Často v rámci Noci divadel den před vlastním výročím. Výběrově některé akce připomínáme fotoreportáží. Další fotografie naleznete na webu Divadelních novin.

    Radikální pomsta a neschopnost domluvy

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Jeden z nejzajímavějších českých filmů premiérovaných během letošního podzimu je paradoxně tím nejpomalejším. Řeč je o tragikomedii Staříci, kterou realizovali Martin Dušek a Ondřej Provazník – dva čtyřicátníci, kteří dosud natáčeli výhradně nekonfekční dokumenty.

    Vyznání, nebo sebestřednost?

    25. listopadu 2019 1 komentář

    V úvodu svého rozsáhlého doslovu – respektive autorského komentáře – k vlastnímu výboru ze své poezie Soukromá vernisáž se Zdena Bratršovská svěřuje se svým pocitem, že vázané formy v poezii ubývá stejně jako metafor a že je jisté, že dokonalost už není cílem a že současný svět je na štíru s dodržováním řádu.

    Jan Váňa: Do Česka se už asi nevrátím

    25. listopadu 2019 Žádný komentář

    Jan Váňa absolvoval Taneční konzervatoř hl. m. Prahy v roce 2006 a přijal angažmá v baletním souboru Národní opery Ukrajiny v Kyjevě, kde v současnosti působí na pozici vedoucího sólisty. Zatančil zde přes třicet hlavních rolí ve velkých klasických nebo neoklasických baletech tamějších choreografů a hostoval se souborem po Evropě, Asii i Americe. K...



    Obsah,