Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2025
Můj profil

Obsah Divadelních novin 10/2012

Zlínské tripy (No. 3)

Zlínské tripy (No. 3)
27. května 2012 diskutujte

Páteční program přinesl tři zážitky dobré a jeden otřesný...

Zlínské tripy (No. 4)

Zlínské tripy (No. 4)
28. května 2012 diskutujte

Čas 17. ročníku divadelního festivalu Setkání 2012 Stretnutie se sobotním dnem 26. května definitivně naplnil. A nutno dodat, že s prvotřídní grácií.

Zlínské tripy (No. 2)

Zlínské tripy (No. 2)
25. května 2012 diskutujte

Čtvrteční den prozářila místní produkce - Blanche a Marie v režii Anny Petrželkové.

Olomoucké spílání (No. 4)

Olomoucké spílání (No. 4)
24. května 2012 diskutujte

Sekce Konec Komedie na festivalu Divadelní Flora 2012.

Zvěsti z Krytu (No. 7)

Zvěsti z Krytu (No. 7)
19. května 2012 4 komentářů

Tak se nám to umění pěkně svobodně rozvíjí...

Clown Bilbo bloguje (No. 14)

Clown Bilbo bloguje (No. 14)
19. května 2012 diskutujte

Ptačí cínová srdéčka aneb Zázrak, a my u toho!

Olomoucké spílání (No. 3)

Olomoucké spílání (No. 3)
17. května 2012 diskutujte

Pohľad do seba i do minulosti alebo DF deň piaty a šiesty

Útroby ZLOMVAZu (No. 5)

Útroby ZLOMVAZu (No. 5)
17. května 2012 diskutujte

Inscenaci Hosté Štěpána Pácla recenzovaly dvě slovenské studentky a Posledný oheň, který režírovala Katarína Burdová, reflektovala Češka. Porozuměli si? aneb Česko-slovenské vztahy.

Premiéry od 29. května do 10. června 2012

Premiéry od 29. května do 10. června 2012
16. května 2012 diskutujte

Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.

Olomoucké spílání (No. 2)

Olomoucké spílání (No. 2)
16. května 2012 diskutujte

Nedělní den 13. května byl na Floře zejména ve znamení dvou Mikuláškových inscenací.

Divadlo Portland (No. 3)

Divadlo Portland (No. 3)
15. května 2012 1 komentář

Americký sen a evropská iluze. Naše americká dopisovatelka po delším čase pokračuje ve svém blogu.

Útroby ZLOMVAZu (No. 4)

Útroby ZLOMVAZu (No. 4)
14. května 2012 diskutujte

Tři recenzenzentky o třech studentských inscenacích z Brna, Bratislavy a Wroclawi.

Co na sebe vím IV

Co na sebe vím IV
14. května 2012 diskutujte

Přesné datum toho setkání si už nepamatuji. Vím jen, že k němu došlo na chalupě Jiřího Gruši poblíž Jičína někdy v podletí roku 1980. Kromě loučení s hostitelem, který odjížděl do zahraničí, jsme se zabývali peticí, aby byla Jaroslavu Seifertovi udělena Nobelova cena. Velký básník představoval mezi chartisty jednu z nejvýznamnějších...

Burza /

Fagi a divadlo

Fagi a divadlo
14. května 2012 diskutujte

(Pokračování textu…)

Burza /

Poděbradské dny poezie

Poděbradské dny poezie
14. května 2012 1 komentář

V neděli 22. dubna večer porota v Poděbradech vyhlásila výsledky letošního Fóra přednesu. V 1. kategorii se Laureátem ceny Vladimíra Justla stal teprve šestnáctiletý Kryštof Grygar, který studuje brněnskou konzervatoř. Zaujal svým přednesem povídky Zdeňka Svěráka Betlémské světlo. V druhé kategorii starších soutěžících bodovala na prvním...

Burza /

Ladronka 518

Ladronka 518
14. května 2012 1 komentář

Dva skladatelé, dva Magoři

Burza /

3MIS3

3MIS3
14. května 2012 diskutujte

Skoro všichni herci si přivydělávají účinkováním v reklamách a nekonečných televizních seriálech. Zpochybňuje tato existenční nutnost jejich existenci na jevišti?

Kudy jsme se ubírali

Kudy jsme se ubírali
14. května 2012 diskutujte

Kdybych sbíral knihy, jejichž obálky se mě snaží navnadit na známé tváře herců, zpěváků, hvězd a hvězdiček šoubyznysu, zabraly by mezi knihami dost místa. Někdy se mi zdá, jako by herci byli pro průměrné žurnalisty lovná zvěř: odchytit ty nejznámější, někdy lhostejné, že odchyt už předtím mnohokrát vykonán, jenom když tvář známá...

Vězení, kůň a divočák aneb Třikrát z operního Berlína

Vězení, kůň a divočák <em>aneb Třikrát z operního Berlína</em>
14. května 2012 diskutujte

Do operního Berlína mě přilákalo nové nastudování Jenůfy (Její pastorkyně) Leoše Janáčka v Německé opeře. Nenadchlo.

Racek za polárním kruhem

Racek za polárním kruhem
14. května 2012 diskutujte

David Drábek inscenoval Racka ve Slovenském národním divadle. Na rozdíl od velkolepého „tradičního“ psychologicko-realistického Racka režiséra Luca Bondyho a extrémně stylizovaného, ironického a parodického Racka „homo ludens“ Petra Lébla je David Drábek jen konstruktérem zdánlivě...

Vysněné bestsellery

Vysněné bestsellery
14. května 2012 diskutujte

Přečetli jsme v Literárních novinách

Dokument, hodný toho jména

Dokument, hodný toho jména
14. května 2012 diskutujte

Dnešní dokumenty můžeme rozdělit zhruba na dva neostře oddělené typy. První je standardní dokument, jemuž dominuje předmět zobrazení – téma. Druhý se oklikou vrací k posílení autorova subjektu: nad dokumentovaným tématem dominuje dokumentární zobrazení cesty, způsobu a okolností, jak se tvůrci ke svému předmětu a jeho...

Groteskní humor, »obnažená« absurdita

Groteskní humor, »obnažená« absurdita
14. května 2012 diskutujte

Jiří Suchý je muž mnoha řemesel a povídky patří spíš na okraj jeho tvorby. Příležitostně je však píše už od počátku své umělecké kariéry v pražské Redutě koncem 50. let – snad inspirován Ivanem Vyskočilem, svým druhem z legendárních text-appealů, které vzešly právě z Reduty.

Burza /

V zoologické zahradě byl každý

V zoologické zahradě byl každý
14. května 2012 2 komentářů

Jak známo, i sebedůmyslnější umělecké dílo lze zesměšnit banálním převyprávěním děje. Zasedání magistrátního výboru pro kulturu naštěstí mezi umělecké výkony řadit nemusíme, i tak působí zápis z jeho jednání (15. dubna 2012) kouzlem nechtěného. Než se budeme věnovat dubnové kauze Divadla Na zábradlí a Studia Ypsilon, poslechněme si,...

Aleš Procházka: O roli jsme se rvali jako o kost

Aleš Procházka: <em>O roli jsme se rvali jako o kost</em>
14. května 2012 1 komentář

Viděl jsem jej snad ve všech rolích v Divadle pod Palmovkou, kde mi dříve neunikla žádná premiéra. Pokaždé spolehlivé, technicky přesné výkony, nad kterými Aleš jakoby nikdy neztrácel kontrolu. Avšak jednou v klubu, po své negativní recenzi na Jakuba a jeho pána, jsem se ocitl v epicentru jeho emotivního výbuchu:

V teplákách za šlechtictvím

V teplákách za šlechtictvím
14. května 2012 diskutujte

Jedním z autorů, kterému činohra Národního divadla v Brně věnuje soustavnou pozornost, je Molière: nejnovější inscenace Měšťák šlechticem je na této scéně už pátým titulem francouzského komediografa během dvanácti let. Po originálně vyložených Lakomci (2009) a Scapinových šibalstvích (2011) měl být Měšťák...

Ušetřená opera

Ušetřená opera
14. května 2012 diskutujte

Opera Slezského divadla v Opavě najela na úsporný režim proměnou dramaturgického plánu zacíleného jednoznačně na kasovní kusy, neboť přízeň diváků považují opavští v těžké chvíli za zvlášť potřebnou. Připomíná to těsně polistopadovou situaci, kdy novými poměry vystrašené operní soubory přehrály v několika sezonách...

Na šikmé ploše

Na šikmé ploše
14. května 2012 diskutujte

V pruhu rašeliny stojí téměř suchý ovocný keř. Na prázdné, mírné šikmě se Ivanov snaží poskládat na sebe hromádku rozházených knih. Po špičkách přichází Borkin s puškou v ruce, zamíří na hlavu Ivanova a čeká, až se Ivanov lekne. Tak začíná inscenace Čechovova Ivanova v Národním...

Jak to bylo s básníky a jejich aférkami?

Jak to bylo s básníky a jejich aférkami?
14. května 2012 diskutujte

Arkádie Toma Stopparda patří k hravým textům jen na první pohled. Jde o náročnou, byť lehce komediální intelektuální detektivku, kde se operuje s poznatky literární historie, matematiky i přírodních věd. Hrou prostupují dvě dějové roviny, jedna z počátku devatenáctého století, druhá ze současnosti,...

Ostrovní thriller o temných vášních

Ostrovní thriller o temných vášních
14. května 2012 diskutujte

Titul Černí býci současného norského dramatika Juliana Garnera poskytuje příležitost pro vyklenutí dramatu a výrazné herecké výkony. V inscenaci Městského divadla v Mostě (režíruje Věra Herajtová, která hru už nastudovala před lety ve Zlíně) nevidíme znásilnění a vraždu, které jsou pro příběh...

Všichni za jednoho

Všichni za jednoho
14. května 2012 diskutujte

Režisérka Hana Burešová (spolu s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem) zpracovala jeden z nejpopulárnějších literárních výkonů francouzského espritu, Dumasovy Tři mušketýry, jako velmi osobní téma. V dětském věku byla zasažena dobrodružstvími okouzlujících kumpánů stejně jako písničkami jiné nesmrtelné...

Skutky a cesty České taneční platformy

Skutky a cesty České taneční platformy
14. května 2012 diskutujte

Zdá se, že úroveň moderního tance v Čechách jde nahoru. Zejména je potěšitelné vystoupení z bludného kruhu monotematičnosti. Scéna se rozrůzňuje. Stále je zde ale neobsazené místo pro středně velké soubory, bez nichž je organismus tanečního života neúplný.

Všichni za jednoho…

Všichni za jednoho…
14. května 2012 4 komentářů

Režisérka Hana Burešová inscenovala po Městském divadle Brno i ve svém domácím Divadle v Dlouhé v Praze Dumasovy Tři mušketýry.

Na šikmé ploše

Na šikmé ploše
14. května 2012 diskutujte

Režisér Štěpán Pácl nastudoval v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Čechovova Ivanova.

Jak je důležité míti Filipa

Jak je důležité míti Filipa
14. května 2012 diskutujte

úvahy posttelevizní

Mluvící krávy v páternosteru

Mluvící krávy v páternosteru
14. května 2012 diskutujte

Premiérové uvedení dvou her polského dramatika Helmuta Kajzara (1941–1982) stihla v jednom večeru Komorní scéna Aréna. Kajzar není u nás příliš známý autor, pouze v pražské MeetFactory byla loni uvedena inscenace s názvem KaDeWe – režisérka Magda Stojowska adaptovala jeho text ze 70. let: Další díl (KaDeWe); Operní...

Time Out Petra Pavlovského (No. 22)

Time Out Petra Pavlovského (No. 22)
20. května 2012 diskutujte

Národní socialismus – ideologie XX. století (ke 115. výročí založení České strany národně sociální – s měsíčním zpožděním).

Mezi ploty po dvacáté prvé!

Mezi ploty po dvacáté prvé!
25. května 2012 diskutujte

Pražský festival proběhně již tento víkend.

Je v tom něco sympatického i ubohého

Je v tom něco sympatického i ubohého
25. května 2012 diskutujte

Rozhovor se scénografem Markem Cpinem, nejbližším spolupracovníkem režiséra Jana Mikuláška.

Elektra – událost v rámci možností (kritické teze)

Elektra – událost v rámci možností (kritické teze)
24. května 2012 diskutujte

Zahrát u nás Elektru Richarda Strausse je věc takřka nevídaná. Jenže inscenovat opery jako je tato by mělo vyplynout z logiky dramaturgického a interpretačního směřování souboru.



Obsah,