Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2019

ročník 25
19. 2.–4. 3. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 2/2019

    Nový rok – nový začátek?

    Nový rok – nový začátek?

    Jeden starý moudrý muž, se kterým jsem se setkala před patnácti lety na duchovních cvičeních, nakreslil na tabuli kruh. To je lidský život, řekl a jel křídou po kruhu odspodu doleva, na vrcholu kruhu se v pohybu na chvíli zastavil a pak začal křídou klesat po jeho pravé straně dolů, až se setkal s bodem, […]

    Janek Lesák, Natálie Preslová a kol.: FANTASY!

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Režie Janek Lesák, Experimentální prostor NOD Roxy Praha, premiéra 16. ledna 2019. Tvůrčí tým NOD Roxy přináší do pražského kulturního prostoru nové barvy. Se zaujatou hravostí experimentuje, zkouší nejrůznější nové prostředky, využívá různých technických i technologických kouzel. Tematicky prochází jejich představeními hledání hrdinů...

    Po česku aneb Druhá půle činoherní sezony 2018/2019

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Osmičková výročí byla sice záležitostí minulého roku, ale i v roce 2019 budou divadla pokračovat v oslavách. Zvýšenou pozornost věnují především domácí dramatické a šířeji literární tvorbě. Zásadní roli samozřejmě sehraje kulaté výročí sametové revoluce, ale nepůjde o jediné jubileum: Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích a...

    CAMPQ: Český pavilon PQ 2019

    CAMPQ: Český pavilon PQ 2019

    V červnu 2019 se po čtyřech letech v Praze opět odehraje událost unikátního charakteru: Pražské Quadriennale, mezinárodní výstava scénografie, divadelní architektury, prostoru, kostýmů a spřízněných projektů. Po dvanácti letech se ústřední soutěžní Výstava zemí a regionů (spolu s taktéž soutěžními Studentskou výstavou a Výstavou...

    eMet neboli Pravda, Met neboli Mrtvý

    eMet neboli Pravda, Met neboli Mrtvý
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Po oživení se na čele Golema objevilo slovo eMet neboli Pravda. Pro jeho znehybnění stačilo smazat první písmeno, čímž vzniklo slovo Met, jehož význam je Mrtvý. Golem byl tedy ve středověku stvořen, oživen a po vykonání požadovaného úkolu znehybněn, odstaven. Symbol a téma Golema nás provází a musíme se s ním naučit žít a pracovat […]

    Kritický žebříček 2/2019 – činohra

    Kritický žebříček 2/2019 – činohra
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr J. P. Kříž Kateřina Kykalová Luboš Mareček Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda Petra Zachatá Vít Závodský Ivan Žáček ND Praha – […]

    Svět v mé hlavě aneb Co je binaurální zvuk

    Svět v mé hlavě aneb Co je binaurální zvuk

    Je možné vnímat divadelní představení se zavřenýma očima? My to zkoušíme pomocí tzv. binaurálního zvuku. Je to technologie prostorového zvuku, kterou lze označit za zvukovou virtuální realitu. Obyčejně je binaurální zvuk zaznamenáván mikrofonem ve tvaru lidské hlavy, která má v každém uchu zabudovaný směrový mikrofon. Její tvar i materiál jsou...

    Tvůj čin měl smysl?

    Tvůj čin měl smysl?
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Film Jan Palach se Robertu Sedláčkovi povedl. Konečně dobře napsané situace a repliky, holt Eva Kantůrková…

    Ingmar Bergman je hodně tvrdý partner

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Mezi loňskými celosvětově vzpomínanými stými výročími náleželo nejpřednější místo konci první světové války, která změnila mapu Evropy a dala mimo jiné vzniknout Československu. V kulturní oblasti nešlo přehlédnout sté výročí narození švédského scenáristy, spisovatele, divadelního a filmového režiséra Ingmara Bergmana. U nás se...

    Modrovous staví dům

    Identita člověka je jedním z podstatných traumatických témat současnosti, včetně řady uměleckých děl. Jeho archetypálním symbolem je uzavřený prostor.

    Já, ty a temnota. Ich, du und Dunkelheit.

    Režisérka Katharina Schmitt provádí v nové inscenaci Molyneuxova otázka výzkum imaginace, jejíž kontury jsou pro člověka zvyklého naplno vnímat svět zrakem stěží pochopitelné: zabývá se sněním nevidomých.

    Maloměšťáci umírají zaživa… a za okny mizí příroda

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Když experimentální scéna HaDivadlo uvádí v režii čerstvého třicátníka Ivana Buraje Gorkého Maloměšťáky, vyvolá to dnes – přinejmenším u mé generace – zvědavost i pochybnosti zároveň.

    Zaplevelená Zahrada

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    V autorském týmu rodinné inscenace Zahrada na Nové scéně Národního divadla se k nim navíc druží další, také již osvědčená jména: Pavel Knolle a Lukáš Trpišovský.

    Vzpomínat na časy šťastné

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Šéfdirigent opery Divadla F. X. Šaldy miluje romantické kusy, pozapomenuté nebo vůbec nehrané. Režisérka Linda Keprtová je pravidelně převádí do strohé jevištní podoby a ubírá tím rozevlátým partiturám přehnané emoce, které soustředí do často drsných jevištních obrazů, konfliktů.

    Are we human or are we dancer? aneb Mladá progresivní vlna u Bezručů

    S OST-RA-VARem mám sedmiletou zkušenost a dosud jsem se z něj vracela především s bezbřehým obdivem k tvorbě Komorní scény Aréna. Dvacátý druhý ročník festivalu ostravských činoherních divadel ovšem síly jednotlivých scén vyrovnal.

    Let do světa fantazie

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho patří do zlatého fondu světové literatury a pro mnohé i k zásadním knihám života. Takto silné a osobní texty se ovšem jen velmi obtížně převádějí na jeviště, ačkoli se o to tvůrci po celém světě stále pokoušejí; u nás nejnověji tvůrčí tým Studia DVA v čele s režisérem Šimonem Cabanem. […]

    Jakub Maksymov: Poslušnost je v divadle neproduktivní

    20. ledna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Dějiny – paměť – retro

    20. ledna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Bilance zvaná Trilobit

    Bilance zvaná Trilobit
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Každoroční udělování cen Trilobit může být příležitostí zamyslet se nad stavem našich televizí.

    Humor z dob normalizace

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Supraphon mapuje tvorbu Semaforu pečlivě. Po velkorysých kompletech věnovaných Jiřímu Suchému se už potřetí stejně pečlivě vrátil k tvorbě Miloslava Šimka na deseti kompaktech pod názvem Šimek & Sobota komplet 1977–1983. Z nabízeného výběru, sestaveného Janem Richterem, Lukášem Sýkorou, Jakubem Kamberským a Oldřichem Zámostným, lze vyčíst...

    Operní Evropou

    20. ledna 2019, a Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Divadlo na Orlí Brno

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Brněnská JAMU vybudovala v letech 2010–2012 v centru moravské metropole moderní divadelní scénu (respektive hudebně-dramatickou laboratoř), která múzami prodchnutým studentům k jejich prvním uměleckým pokusům nabízí velkorysé zkušební prostory a špičkovou technologii.

    Věra Mašková

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    aneb Vyhlížení divadelního času

    Bezvědomí bez vědomí

    Bezvědomí bez vědomí
    20. ledna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

    Burza /

    Připomenutí

    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Theatregraph Emila Františka Buriana Theatregraphem označoval E. F. Burian (EFB) propojování reálného i reprodukovaného zvuku a fotografického i filmového obrazu s děním na jevišti. V rozmezí let 1936–1938 tím způsobem stvořil čtyři legendární inscenace (Frank Wedekind: Procitnutí jara – premiéra 3. 3. 1936, A. S. Puškin: Eugen Oněgin – premiéra...

    Osobnost roku podle Ruské asociace divadelních kritiků

    Osobnost roku podle Ruské asociace divadelních kritiků
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Na základě hlasování byl Ruskou asociací divadelních kritiků osobností roku 2018 zvolen režisér Kirill Serebrennikov za „bezprecedentní oddanost divadlu v podmínkách domácího vězení“. Divadelní a filmový režisér Serebrennikov je v domácím vězení od srpna 2017 poté, co byl vyšetřován pod záminkou špatného hospodaření v souvislosti s...

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Trojka Zuzany Homolovej: Keď vojáčik narukoval CD Slnko records 54:42 min. Slovenská písničkářka Zuzana Homolová (voc, g) vydala koncem minulého roku po čtyřech letech další (celkově ve své kariéře sedmé) album. Po čistě autorském Medzi dvomi prázdnotami (2014) se vrátila k sestavě v trojici s Milošem Železňákem (g, cello, drumble, buzuki, voc…) a...

    Zemřeli

    Zemřeli
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    RALPH KOLTAI (31. 7. 1924 Berlín, Německo – 15. 12. 2018 Châtellerault, Francie) Scénograf a kostýmní výtvarník, sochař, průkopník britského divadelního designu a zakladatel Společnosti britských divadelních designérů (SBTD). GALT MACDERMOT (19. 12. 1928 Montréal, Québec, Kanada – 17. 12. 2018 Staten Island, New York, USA) Hudební skladatel, klavírista...

    Výročí 1.−15. února

    Výročí 1.−15. února
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Havlíková Vladimíra, herečka (1. 2. 1954) △ Popelka Milan, scénický výtvarník (1. 2. 1959) △ Chocholatá Marie, herečka (2. 2. 1929) △ Mrkvička Ladislav, herec (2. 2. 1939) △ Holý Bob, loutkoherec (3. 2. 1954) △ Vanýsek Jiří, režisér (3. 2. 1944) △ Drlík Vojen, dramaturg (4. 2. 1944) △ Jarošová Zdenka, kostýmní výtvarnice (4. […]

    K smíchu, nebo k pláči?

    K smíchu, nebo k pláči?
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Letos jsem viděla kolem padesáti komedií. Jestli platí, že smích prodlužuje život, můžu se těšit (či děsit), že se dožiju nejméně sta let! Ovšem ne všechny inscenace označované jako komedie jsou k smíchu. Chytrý a kvalitní humor není u komedií samozřejmostí, i když se o něj jistě všichni tvůrci snaží. Devatenáct let jezdíme s kolegy...

    Burza /

    Jubilejní rok libereckého Naivního

    Jubilejní rok libereckého Naivního
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Dvojí oslavy čekají letos Naivní divadlo Liberec. Na podzim zavzpomínají na 70. výročí založení a v červnu si připomenou 25 let konání mezinárodního festivalu Mateřinka. Pro letošní rok připravuje divadlo tři nové inscenace a plánuje řadu tuzemských i zahraničních zájezdů – vystoupí v Německu, Belgii a ve Slovinsku; a na jaře se vypraví s...

    Jednou větou

    Jednou větou
    20. ledna 2019 Žádný komentář

    Autorský projekt Šašek a syn Divadla Bolka Polívky reprezentoval to nejlepší ze současného českého divadla v Londýně, v londýnském Shaw Theatre představení zhlédlo 800 diváků; pro příští rok Divadlo Bolka Polívky plánuje další dva zahraniční výjezdy do Bruselu a Austrálie. Divácky nejúspěšnější inscenací Východočeského divadla v roce...

    Příliš krátké životy (II)

    20. ledna 2019 Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.

    Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.



    Obsah,