Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    eMet neboli Pravda, Met neboli Mrtvý

    Po oživení se na čele Golema objevilo slovo eMet neboli Pravda. Pro jeho znehybnění stačilo smazat první písmeno, čímž vzniklo slovo Met, jehož význam je Mrtvý. Golem byl tedy ve středověku stvořen, oživen a po vykonání požadovaného úkolu znehybněn, odstaven. Symbol a téma Golema nás provází a musíme se s ním naučit žít a pracovat dodnes… V pátek 28. prosince se v Praze konala neobvyklá filmová premiéra. Za účasti autorů a asi třiceti pozvaných diváků (plus náhodných kolemjdoucích) se na zadní stěnu Nové libeňské synagogy promítl zhruba půlhodinový cine-dance (filmový taneční či spíše pohybový) snímek nazvaný ESC (eMet). Autor Michal Hór Horáček (režie, střih, kamera) v něm použil princip vícenásobné obrazové expozice, aby zdůraznil mnohovrstevnatost vědomí a podvědomí ústřední postavy, již ve výrazně stylizovaném výtvarném snímku interpretuje tanečník Jiří Bartovanec. Název ESC znamená označení klávesy na běžné počítačové klávesnici, jež umožňuje vystoupit z daného programu, a současně odkazuje k jejímu anglickému významu escape/únik; v tomto případě únik z reality do světa vnitřních emocí, bolestí, fobií, snů a podvědomí. Bartovancova choreografie – či spíše pohybová kompozice – vznikala a natáčela se ve dvou odlišných prostředích: ve výstavních prostorech Českého centra v New Yorku (evokujících vnitřní svět postavy) a v exteriéru newyorského Central Parku na břehu jezera Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir (vnější svět, v němž se postava ocitá). Snímek je první částí projektu obou autorů, který by na konci tohoto roku měl vyvrcholit taneční inscenací nazvanou eMet. Ústředním symbolem je postava Golema a otázky, které jsou s její existencí spojené: kdo dávný Golem byl, proč vznikl a kdo Golemem může být či je dnes. Autoři mají v úmyslu ohledávat témata nenaplněných očekávání a ambicí vložených do námi zvolených ikon a nutnost zbavení se jejich vlivu a moci, nastolení osobní odpovědnosti za své činy. FOTO DITA DVOŘÁKOVÁ

    • Autor:
    • Publikováno: 20. ledna 2019

    Komentáře k článku: eMet neboli Pravda, Met neboli Mrtvý

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,