Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 25
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Po česku aneb Druhá půle činoherní sezony 2018/2019

    Osmičková výročí byla sice záležitostí minulého roku, ale i v roce 2019 budou divadla pokračovat v oslavách. Zvýšenou pozornost věnují především domácí dramatické a šířeji literární tvorbě. Zásadní roli samozřejmě sehraje kulaté výročí sametové revoluce, ale nepůjde o jediné jubileum: Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích a Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě oslaví sto let od založení, Naivní divadlo v Liberci sedmdesát, Semafor šedesát, Ypsilonka pětapadesát a Cabaret Calembour deset. Zatímco první půle sezony byla s tituly jako Plukovník Švec, Konec masopustu, Svatý Václav, Masaryk/Štefánik či Dopisy Olze alespoň co do výběru textů či námětů (nikoli co se vlastního jevištního zpracování týče) spíše vzpomínková, neřkuli historizující, letos dojde i na velice aktuální problémy české společnosti a dosud opomíjené osobnosti a události.

    Někteří tvůrci se dokonce budou snažit bilancovat a vsazovat významné historické okamžiky do vzájemných souvislostí. Divadlo na Vinohradech například v rámci dlouhodobého cyklu Česká (a slovenská) komorní hra uvede novinku Za dveřmi, v níž Barbora Hančilová prostřednictvím osudů tří generací jedné rodiny reflektuje tuzemské poměry za německé okupace, za totality a v současnosti. V Národním divadle Brno se trojice mladých režisérů naopak pokusí nahlédnout do budoucnosti v komponovaném večeru Zemský ráj to na dohled?, Divadlo v Dlouhé zase zorganizuje několik debatních večerů Dlouhá cesta ke svobodě inspirovaných významnými výročími našeho státu. První setkání proběhne 6. února v rámci Festivalu 13+. Hana Burešová a Štěpán Otčenášek zde navíc zinscenují adaptaci novely Jana Otčenáška Romeo, Julie a tma.

    Symbolem české identity je ale především pražské Národní divadlo, což se v roce 2019 odrazí na jeho repertoáru. Realitu české pohraniční vesnice během vpádu vojsk zemí Varšavské smlouvy zobrazí inscenace Kouzelná země, kterou na základě románu Noční práce Jáchyma Topola zrežíruje Jan Mikulášek. Režisérské duo SKUTR zpracuje českou literární klasiku, Erbenovu Kytici, a Daniel Špinar složí poctu významnému režisérovi a někdejšímu šéfovi činohry K. H. Hilarovi inscenací Za krásu.

    Ve výlučně české dramaturgické linii zaměřené na dosud neuvedené tituly bude pokračovat pražské Švandovo divadlo. V březnu zde bude mít premiéru hra Hladová země mladého autora Davida Košťáka v režii Štěpána Pácla. Text inspirovaný pověstmi o mizejících důlních městech se vyrovnává s aktuálním tématem nesmazatelných lidských zásahů do okolní přírody. Ředitel Daniel Hrbek zrežíruje svou komedii Barel a Bob reflektující nešvary divadelního prostředí a sezonu uzavře studiová inscenace o Vladimíru Holanovi a Janu Werichovi, již vytvoří nový umělecký šéf divadla Martin Františák.

    Do období dramatizací současných českých autorů vstoupilo s novým rokem Jihočeské divadlo: po lednové inscenaci Pod sněhem podle románu Petry Soukupové vyprávějícím o vztahu tří sester se představí adaptace historické detektivky Vlastimila Vondrušky Ďáblův sluha. Závěrečným titulem bude Rybí krev, requiem za zbourané vesnice. Románová předloha Jiřího Hájíčka oceněná Magnesií Literou se zabývá osudy Jihočechů, kteří byli nuceni opustit své domovy kvůli stavbě elektrárny Temelín. Městská divadla pražská rovněž přispějí třemi adaptacemi domácích prozaických děl: románů Honzlová od Zdeny Salivarové a Neviditelný Jaroslava Havlíčka i dystopie Stručné dějiny Hnutí současné autorky Petry Hůlové, a to v koprodukci se Státním divadlem Norimberk.

    V Městském divadle Kladno se k české sezoně připojí Miroslav Hanuš s autorskou inscenací Jak umřít na rokenrol na motivy životního příběhu Mikiho Volka a od konce června se na nádvoří Muzea Kampa bude hrát inscenace o Medě Mládkové, která oslaví neuvěřitelné sté narozeniny. Českých her ovšem bude do konce sezony uvedeno mnohem víc. Například Horácké divadlo Jihlava v březnu připomene osobnost Václava Havla uvedením jeho Žebrácké opery v režii Michala Langa.


    Komentáře k článku: Po česku aneb Druhá půle činoherní sezony 2018/2019

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,