Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 22/2016

    Krotký dejvický rozhovor

    28. prosince 2016 diskutujte

    Ačkoli v programu k nejnovější inscenaci Dejvického divadla je autor předlohy, Nizozemec Theodor Holman (*1953), vylíčen jako velký provokatér a skandalista, zdejší Interview vyznívá konvenčně a krotce.

    Království za…?

    28. prosince 2016 diskutujte

    Richard III. v podání Lukáše Melníka vystoupí v elegantním, vypasovaném kostýmu na forbínu, jedním razantním gestem utne hudbu a začne pronášet úvodní monolog. Když mluví o svých tělesných vadách, zavěsí se tento ztepilý muž na železnou konstrukci tvořící scénu a dál promlouvá v náročných akrobatických pozicích.

    OST-RA-VAR ještě po dvaceti letech

    28. prosince 2016 diskutujte

    Kdo by se byl z nás, co jsme se na počátku roku 1997 sjeli na nultý ročník „Festivalu ostravských činoherních divadel“, nadál, že tu budeme sedět ještě za dvacet let?

    Učinili zvuk tělem

    28. prosince 2016 diskutujte

    Spitfire Company je nonkonformní skupina fyzického divadla, Orchestr Berg je otevřen experimentům, i těm s tanečníky – není to poprvé, co se jeho muzikanti za­plet­li s tancem. Jejich společné setkání se stalo příležitostí exkluzivně využitou.

    Učinili tělo zvukem

    28. prosince 2016 diskutujte

    Za provedením skladby Michala Nejtka Constellations I. Before I Say Yes je dirigent Peter Vrábel a Orchestr Berg v reakci na výzvu Petra Boháče a skupiny Spitfire Company.

    Divoká čertovská pohádka

    28. prosince 2016 diskutujte

    Již tři sezony má Národní divadlo Brno v čele ředitele Martina Glasera a je to znát. Divadlo se přestalo divákům podbízet a oslovuje ho dobře volenými tituly v promyšlených nastudováních. Opět se naplňuje prastaré poslání divadla – totiž možnost dívat se a očistit se.

    Malá mořská víla choreografa Jana Kodeta

    28. prosince 2016 diskutujte

    Jan Kodet je oblíbený choreograf režijní dvojice Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Tentokrát společně vytvořili pohádkovou taneční inscenaci Malá mořská víla podle H. Ch. Andersena pro baletní soubor Národního divadla.

    Všecka tráva už je spasena

    28. prosince 2016 diskutujte

    Brechtovský kabaret a dnešek? V Divadle v Dlouhé dokázali, že to jde. Tvůrci nazývají svůj pokus válečným kabaretem, já bych chtěl stále ještě věřit, že jde o kabaret politický.

    Bob Dylan: Jsou moje písně literatura?

    Bob Dylan: Jsou moje písně literatura?
    29. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Ve čtvrtek 13. října oznámila Švédská akademie věd, že Nobelovu cenu za literaturu získává letos americký písničkář Bob Dylan. Po zveřejnění této zprávy Dylan dlouho mlčel. Nezvedal telefony od nobelovského výboru a veřejnost spekulovala, jestli ocenění neodmítne jako Jean Paul Sartre roku 1964. Po dvoutýdenní pauze Dylan nakonec ze svého...

    Mlčeti stříbro aneb O kritice pohybového divadla

    29. prosince 2016 diskutujte

    Doba je komplikovaná a euroamerická společnost rozpolcená a křehká. I Česko žije svými problémy: rozhořčením desetitisíců nad desítkami uprchlíků, které zde hostíme, EET, Ortelem či servilitou vůči Číně. Ani mě tento vývoj nenechává chladným a někdy se zúčastním toho či onoho protestu, od sociální problematiky ale také rád utíkám k...

    Knihovnička – Překládat španělské zlaté divadlo

    29. prosince 2016 diskutujte

    David Johnston je známý překladatel klasických španělských her do anglič­tiny a mimo to se zabývá otázkami překladu pro divadlo i teoreticky. Loni vydal drobnou knížečku o Překládání divadla španělského zlatého věku, která je především osobní výpovědí matadora divadelního překladu a velkého propagátora klasických španělských her. Jeho...

    Burza /

    Kulturní centrum Cooltour, Ostrava

    Kulturní centrum Cooltour, Ostrava
    29. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Místa pro „nová“ divadla

    Tatíček (I)

    Tatíček (I)
    29. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Počátkem prosince bylo na seznam světového nehmotného dědictví UNESCO zařazeno také české a slovenské loutkářství. Byl by to nejkrásnější vánoční dárek pro dr. Jana Malíka (1904–1980), významného českého loutkáře, autora, režiséra, ředitele Ústředního loutkového divadla v Praze.

    Pět tváří Járy Cimrmana

    Pět tváří Járy Cimrmana
    29. prosince 2016 diskutujte

    Podoba českého génia Járy Cimrmana se, jak známo, nedochovala. Zato tváře herců Divadla Járy Cimrmana zná kde kdo. Jaké to je hrát půl století v divadle, jemuž i největší optimisté prorokovali sotva rok existence, jak jim Cimrman vstoupil do života a jak by se jejich život ubíral, kdyby ho nebylo, (Pokračování textu…)

    Zdeněk Svěrák: Karla Infelda Prácheňského bych si klidně dal i zadarmo!

    Zdeněk Svěrák: Karla Infelda Prácheňského  bych si klidně dal i zadarmo!
    29. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Zdeněk Svěrák je jedním z otců zakladatelů Divadla Járy Cimrmana a spolu s Ladislavem Smoljakem i autorem naprosté většiny jeho her. Ze začátku si ho lidé pletli se Smoljakem, dnes už si ho, i díky jeho filmovým rolím, nesplete nikdo. Kromě toho, že je oblíbeným protagonistou DJC, napsal řadu povídek a dalších scénářů. Psaní by se pravdě­podobně...

    Miloň Čepelka: Trvám na tom, že oslavujeme nezodpovědně předčasně

    Miloň Čepelka: Trvám na tom, že oslavujeme nezodpovědně předčasně
    29. prosince 2016 diskutujte

    I Miloň Čepelka je spoluzakladatelem a hercem Divadla Járy Cimrmana, září zejména v rolích žen a svůdců: mamka Žílová v Aktu, Matka v Poslu z Liptákova, Babička v Českém nebi, ale také šikovatel Vogeltanz v Záskoku, hrabě Zeppelin v Hospodě Na mýtince, princové Jasoň a Drsoň v Dlouhém, Širokém a (Pokračování textu…)

    Miroslav Táborský: Lákalo mě trefit žánr zvaný Cimrmani

    Miroslav Táborský: Lákalo mě trefit žánr zvaný Cimrmani
    29. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Miroslav Táborský je profesionálním hercem, jemuž se podařilo proniknout do souboru DJC. Už pátým rokem alternuje se Zdeňkem Svěrákem postavu Bystrozrakého v pohádce Dlouhý, Široký a Krátkozraký. A chystá se na další. Jaká divácká zkušenost s Divadlem Járy Cimrmana předcházela vstupu na jeho jeviště? A víte, že nijak velká? Cimrmany...

    Jaroslav Weigel: Mám rád vizionáře Hlavsu

    Jaroslav Weigel: Mám rád vizionáře Hlavsu
    29. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Vkládá svůj výtvarný názor do všech tiskovin spojených s tvorbou DJC, ať už jsou to programy, plakáty, anebo propagační materiály. A také tvoří krásné stránky knih. V jeho dekoracích se odehrává většina cimrmanovských her. A bez jeho charakteristického hlasu a poctivě starosvětského hereckého projevu s lišáckým úsměvem i ustaranýma očima...

    Liduschka

    28. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Liduschka (Baarová) není muzikál, jenom. Přestože nové dílo uvedl muzikálový soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla. Tvůrci Aleš Březina, Karel Steigerwald a Jiří Ornest to moc dobře vědí.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 207)

    31. prosince 2016 1 komentář

    Nejslušněji znějící větou se zdála být tato: "Dělám divadlo jenom pro to, abych nasíral..." aneb Mudrování nad inscenací Mrtvý pes v čistírně: Silní ve studentské Martě.

    Nagroda dla Tomka Svobody!

    29. prosince 2016 diskutujte

    Uwaga! Uwaga! Dzisiaj rano taka miła wiadomość do nas dotarła: Publiczność XVIII OBLICZY TEATRU przyznała swą nagrodę ZŁOTEGO MIEDZIAKA w kategorii Najlepsza Reżyseria - Tomasovi Svobodzie za spektakl Sarenki...

    Postřehy Divadla Kámen (No. 19)

    29. prosince 2016 diskutujte

    Kašle divadlo na diváka...? aneb Nesprávně strukturovaná reportáž z dalšího diskusního večera v pražském Divadle Kámen.

    Aktuality Petra Feyfara (No. 1)

    28. prosince 2016 diskutujte

    O Lizzie Doronové a jejím románu Kdo je to sakra Kafka, který u nás koncem roku vydalo nakladatelství Garamond a v Německu se již dočkal divadelní adaptace. (Autor Divadelních novin Petr Feyfar si na i-DN otevírá svůj blog.)

    Patrice Pavis cestou…

    27. prosince 2016 diskutujte

    S profesorem Patricem Pavisem jsem se setkala na podzim na festivalu Divadelná Nitra, na semináři určeném mladým, především východoevropským kritikům... Rozhovor s autorem Divadelního slovníku.

    Kráska a zvíře v Pardubicích nejoblíbenější

    01. ledna 2017 diskutujte

    Kráska a zvíře zvítězila v divácké anketě o nejoblíbenější inscenaci roku Východočeského divadla Pardubice. Nejnavštěvovanějším titulem VČD roku 2016 se stal Limonádový Joe.

    Digitální zálohování je nespolehlivé

    30. prosince 2016 diskutujte

    Filmoví producenti se obávají o své filmy a říkají: Digitální zálohování je nespolehlivé, ale na filmové kopie nemáme prostředky. O data uložená na digitálních nosičích a v cloudových úložištích můžeme snadno přijít. Jde tedy o problém, který by se měl začít co nejdříve řešit.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 209)

    08. ledna 2017 diskutujte

    Bylo mi, jako bych se v kolébce dětství ocitl… aneb Mudrování nad inscenováním opery Bohuslava Martinů Hry o Mari v Janáčkově divadle.

    Nanohach: Konec jedné kapitoly

    09. ledna 2017 diskutujte

    Soubor Nanohach vystoupí 14. ledna v pražském Studiu Alta naposledy v původní sestavě. Kromě tanečníků Nanohach se na přehlídce budou podílet i mnozí hostující tanečníci a tanečnice z minulosti souboru.

    Tip: Kamarád z ostrova Sindol

    09. ledna 2017 diskutujte

    Vystoupení korejského loutkového divadla Puzzle se uskuteční ve čtvrtek 12. ledna 2017 od 10:00 v Národním divadle marionet v Praze. Tvůrcem inscenace je loutkář, herec, scénograf a režisér Moon Suho.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 208)

    07. ledna 2017 diskutujte

    Příběh Domu napsaný na motivy Lorcovy hry dal prostor k tomu, že vynikla dovednost studentek ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící vrchovatě aneb Mudrování nad inscenací Dům studentů ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící v brněnské Martě.

    Ost-ra-var 2016: Up & Down Jana Grulicha

    30. prosince 2016 diskutujte

    Za Up pokládám představení Divoké kachny v Komorní scéně Aréna v režii Davida Šiktance, za Down inscenaci Veselých paniček windsorských v režii Petra Gábora a v podání NDM... O Ost-ra-varu více v aktuálních DN 22/2016.

    Petr Janyška vedoucím Českého literárního centra

    30. prosince 2016 diskutujte

    Na základě rozhodnutí ministra kultury České republiky o zřízení Českého literárního centra vyhlásila Moravská zemská knihovna výběrové řízení na pozici vedoucího ČLC. Její ředitel se rozhodl jmenovat do funkce Petra Janyšku.

    Martin Myšička uměleckým šéfem DD

    05. ledna 2017 diskutujte

    Ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková jmenovala od 1. ledna 2017 do funkce uměleckého šéfa Martina Myšičku, který je od roku 1997 členem hereckého souboru. V aktuálních DN 22/2016 si můžete s Martinem Myšičkou přečíst velký rozhovor.

    Jen tak cestou z divadla (No. 23)

    06. ledna 2017 diskutujte

    Hovory na útěku v Divadle v Dlouhé - konečně jednou přímočará odpověď na dnešní aktuální situaci.

    Praha rozdělí na jednoleté granty 133 milionů

    06. ledna 2017 1 komentář

    Nejvyšší podporu dostaly filmový festival Febiofest, Signal Festival a Divadlo Semafor. Celkem by peníze mělo dostat 420 žadatelů.

    ND Brno hlásí úspěšný rok 2016

    05. ledna 2017 diskutujte

    Národní divadlo Brno má za sebou mimořádně úspěšný rok.

    Martin Myšička: Mistr improvizace a humoru nejsem

    28. prosince 2016 diskutujte

    Herec Dejvického divadla Martin Myšička prožívá pestré období. Vedení jeho domovské scény mu umožnilo realizovat už druhou režii. V televizi nedávno uvedli nový seriál Kosmo, v němž ztvárnil jednu z hlavních rolí. Připravuje se také na roli moderátora. A mimo to je svědkem další změny ve vedení dejvické scény, tentokrát (Pokračování...

    Marek Pivovar: Jak si žijeme na severu

    28. prosince 2016 Komentáře zakazány

    Rozhovor s dramaturgem o festivalu OST-RA-VAR

    Dosáhne MK letos magického 1 procenta?

    04. ledna 2017 diskutujte

    Procentuální podíl rozpočtu kultury na státním rozpočtu se zvýšil z 0,76 procenta v roce 2013 na 0,96 procenta pro rok 2017, včetně výdajů dle zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi...



    Obsah,