Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 21/2022

    Play Havel

    11. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Divadlo X10, Praha 28. listopadu 2022

    Zviditelnit, co není vidět

    11. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Rozhovor s režisérkou Eliškou Říhovou

    O nekorektnosti, Buckinghamu a chcíplém psu

    11. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Je mi upřímně líto oné buckinghamské dvorní dámy, která se tak dlouho zvědavě vyptávala nějaké Afroangličanky na původ, až z toho učinila mezinárodní skandál a nechala se vyloučit ze společnosti přicucnuté na královský palác. Úplně tu starou paní vidím.

    Petr Nikl: Soupravy

    11. prosince 2022 Komentáře zakazány

    V dopravních prostředcích platí nepsaná domluva o nezírání. Neumím však být netečný, neprohlédnout si, s kým sedím, a jen vpíjet očima mobil, obklopen zvláštními okolnostmi. Mezi zíráním a pozorováním je rozdíl. Mohu sledovat neznámého déle a bloudit jeho vnitřním světem, o němž nic nevím? Práh pohledu je všude rozdílný. Zírání...

    Abychom si rozuměli

    Abychom si rozuměli
    11. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Spolu s vedením Pražského divadelního festivalu německého jazyka jsem předával v La Fabrice Cenu Josefa Balvína Kamile Polívkové za režii vítězné inscenace Zeď brněnského HaDivadla.

    Kritický žebříček – OST-RA-VAR, premiéry

    Kritický žebříček – OST-RA-VAR, premiéry
    11. prosince 2022 3 komentářů

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Natálie Bulvasová David Drozd Lukáš Dubský Jan Grulich Iva Heribanová Josef Herman Radmila Hrdinová Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Tatjana Lazorčáková Iva Mikulová Národní (Pokračování textu…)

    Cesta do Vánoc

    Cesta do Vánoc
    11. prosince 2022 diskutujte

    Soubor Loutky v nemocnici zpříjemňuje pobyt dětem ve zdravotnických zařízeních, zvláště v adventním a vánočním čase nechtějí nechat malé pacienty jejich osudu – a jak lze z fotografie vyčíst, děti i rodiče jsou za to vděčni.

    Národní divadlo zamířilo do operní „ligy mistrů“

    11. prosince 2022 diskutujte

    Norský manažer Per Boye Hansen sliboval při svém nástupu do pozice uměleckého ředitele pražských oper, že bude spolupracovat s renomovanými zahraničními osobnostmi. A konečně je to tu. Andreas Homoki, intendant curyšské opery, adaptoval pro Prahu svou berlínskou inscenaci Straussova Růžového kavalíra.

    Nic menšího než otázka: Jak dnes žít?

    11. prosince 2022 diskutujte

    Humanismus 2022 je pro mě osobně jednou z letošních českých inscenací roku – vzdor výtkám, které vůči této inscenaci HaDivadla mám. Ale jde o počin, který se poctivě snaží nahmátnout aktuální nálady, strachy, bezradnost, přelomovost přítomnosti.

    Neadekvátní inscenace pro adekvátní dobu

    11. prosince 2022 diskutujte

    Inscenace Lukáše Brutovského Iokasté, uváděná v Komedii, na základě režisérova stejnojmenného dramatického textu představuje antický mýtus coby základ evropské civilizace a zdůrazňuje, že byl vždy – byť třeba o ženách – vyprávěný muži mužům.

    Klasika pro pokročilé

    11. prosince 2022 diskutujte

    Do Ostravy už podruhé během necelého půl roku dorazila zbrusu nová jevištní adaptace nejhranější Shakespearovy komedie. Po letně rozjařené plenérové verzi Adély Laštovkové Stodolové, hrané v tradiční jazykové verzi Martina Hilského, tentokrát vstupuje na scénu Divadla Petra Bezruče v úpravě dramaturgyně Anny Smrčkové a režiséra Michala Háby,...

    Jazz je vzduch, který dýchám…

    11. prosince 2022 diskutujte

    … píše Jitka Molavcová v programu k představení Devatenáct tváří jazzu v pražském Semaforu. A jak napovídá jeho titul, hlavní roli tu má hudba, která tak výrazně poznamenala kulturu světa ve 20. století. Od tradicionálu přes spirituál, ragtime, dixieland, blues, boogie woogie ke swingu.

    Ocelové srdce nerezaví

    11. prosince 2022 diskutujte

    Ocelové srdce Evropy, nebo Prdel plná uhlí? Dvěma diametrálně odlišnými přezdívkami častuje Ostravu Ota Filip v románu Nanebevstoupení Lojzka Lapáčka ze Slezské Ostravy, jehož divadelní adaptaci připravil pro Národní divadlo moravskoslezské ostravský dramatik Tomáš Vůjtek.

    David Švehlík: V sebevyjádření nalézám svobodu

    11. prosince 2022 Komentáře zakazány

    David Švehlík (1972) má herectví částečně v genech (v rodinné konstelaci profesi reprezentují také otec Alois a strýc Jaroslav), sám ovšem nepatří k těm, pro něž by byla popularita, často spojovaná s touto uměleckou disciplínou, hnací silou. Hraje rád, ale dalo by se říci, že s mírou. Mediálně je známý hlavně díky hlavním rolím v několika...

    Žena, život, svoboda

    12. prosince 2022 a Komentáře zakazány

    Na čtrnáctém ročníku festivalu kultur Blízkého východu Nad Prahou půlměsíc (23.–29. listopadu 2022) bylo uvedeno hned několik představení vztahujících se k Íránu a jeho kultuře. Vzhledem k probíhajícímu protestnímu hnutí, které v této zemi pokračuje již třetí měsíc, se letošní program věnoval i reflexi aktuálních událostí. Zaznělo mimo...

    Ve Vídni holdují Janáčkovi

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Těsně před zahájením brněnského janáčkovského festivalu zněly Janáčkovy opery také Vídní. Ve Vídeňské státní opeře pětkrát (9. až 23. října) provedli Jenufu (jak ve světě nazývají Její pastorkyni). A ředitel nově ustaveného Hudebního divadla na Vídeňce (MusikTheater an der Wien, MTAW) Stefan Herheim Příhodami lišky Bystroušky novou...

    Romeo, Hácha a ženy z Lidic

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Zdálo by se, že stále vzdálenější druhá světová válka nemůže současné autory už příliš inspirovat, ale vznikající tituly svědčí o opaku. Rozhlas nedávno uvedl tři nové hry, které spojuje válečné téma protektorátu, heydrichiády a vyhlazení dvou českých vesnic. Značně vytěžená materie nutí současné autory hledat nové cesty....

    Došlo do redakce

    12. prosince 2022 a diskutujte

    Beno Blachut: Giuseppe Verdi – Richard Wagner Radioservis / Společnost B. Blachuta 2022, 2 CD, 158:23 minut DvojCD s nahrávkami dosud nevydaných pěvcových árií z děl Giuseppa Verdiho a Richarda Wagnera zásadně doplňuje dnes již klasická a rozebraná CD z produkce Českého rozhlasu a Supraphonu vydaná v roce 1999. Zpěvák (Pokračování textu…)

    Design jako všepožírající guláš

    Design jako všepožírající guláš
    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Výtvarné umění, architektura, divadlo, film a tanec jsou vizuální obory umění, které ve svých vrcholných formách nesou lidskou kulturu. Mají vlastní specifika, ale jsou vzájemně interaktivně propojeny a doplňují se možnostmi vyjádření. Jejich společným rysem je schopnost existovat jako viditelná forma vytvářející novou skutečnost a nabízet...

    Slovan Slovanovi krvi nepreleje! aneb Husák s Mečiarem v jednom svazku

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Bratislavský Divadelní ústav vydal sbírku dramatických textů 9 hier o slobode předního slovenského dramatika Viliama Klimáčka. V předmluvě nazvané Humor a politické divadlo píše autor (ročník 1958) s elegancí i neodolatelným nadhledem o sobě i vlivech, které působily na jeho umělecký vývoj.

    Kam kráčíš, Polsko?

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Koncem října jsem strávil několik dní v Polsku a navštívil divadla v Krakově a Varšavě, abych zjistil, co je nového u našich sousedů.

    Česká identita v polském provedení

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    V úterý 24. května 2022 usedám do hlediště divadla Jerzyho Szaniawského v polském Płocku, abych zhlédl derniéru inscenace Bambini di Praga. Po každé straně vedle sebe nechávám volné sedadlo, abych mohl naprosto nerušeně vnímat hloubku režijní invence ředitele płockého divadla, režiséra Marka Mokrowieckého.

    Jubileum Růženy Naskové

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (I)

    Oskar Hes

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Burza /

    Lékařům

    Lékařům
    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    Lékařům, kteří vám řeknou pravdu, poděkujeme a těm, co to zatlučou či jinak ukryjí skutečný váš stav, poděkujeme taky.

    Jorge Luis Borges: Podvedený čaroděj

    12. prosince 2022 Komentáře zakazány

    (povídka ze sbírky Obecné dějiny hanebnosti / Historia universal de la infamia, poprvé ve španělštině 1935, česky v překladu Víta Urbana 1990)

    Zemřeli

    Zemřeli
    12. prosince 2022 diskutujte

    Jaromír Vavroš (28. 2. 1932 Brno – 16. 11. 2022 Brno)Dramaturg, režisér, překladatel a divadelní publicista, v letech 1961–1991 člen Státního (Zemského) divadla v Brně (dnes Národní divadlo Brno). Markéta Vojtěchová- -Ambrožová (14. 6. 1957 Praha – 18. 11. 2022 Praha)Knihovnice, v letech 1996–2020 vedoucí knihovny FAMU, zpěvačka a spoluzakladatelka...

    Výročí 16.−31. prosince

    Výročí 16.−31. prosince
    12. prosince 2022 diskutujte

    Roszkopfová Marta, scénická výtvarnice (16. 12. 1947) △ Marečková Emilie, loutkoherečka (17. 12. 1947) △ Megová Něva, sólistka opery (17. 12. 1947) △ Primová Leona, asistentka režie (17. 12. 1952) △ Bambušek Tomáš, scénický výtvarník (18. 12. 1972) △ Eben Marek, herec (18. 12. 1957) △ Knorr Miloš, bavič (18. (Pokračování textu…)

    Otakar Ostrčil píše Františku Kyselovi (1935)

    12. prosince 2022 diskutujte

    Krátce po premiéře děkuje autor opery Honzovo království Otakar Ostrčil (1879–1935) výtvarníkovi scény Františku Kyselovi (1881–1941) za vynikající spolupráci a za to, jak jeho dílo „dotvořil“. Připomeňme, že Ostrčilova opera v režii Hanuše Theina (1904–1974) a ve výpravě Františka Kysely sice mnohokrát reprízována nebyla, zato se dočkala...

    Fagi a divadlo

    12. prosince 2022 diskutujte

    (Pokračování textu…)

    Smrt dokumentárního divadla aneb Feeling Blue

    11. prosince 2022 diskutujte

    Dokumentární divadlo, politické divadlo, sociální divadlo, komunitní divadlo, imerzivní divadlo, divadelní instalace, performativní přednáška… to jsou termíny, jež dnes obcházejí české – a nejen české – divadlo... O 12. ročníku festivalu Akcent.

    Roztáhnout křídla a letět (III)

    12. prosince 2022 a Komentáře zakazány

    Pak přišel zásadní rok 1968. Zásadní z uměleckého hlediska, protože v roce 1968 jsem se setkal s Bread and Puppet a bunraku, politickým loutkářstvím a tradičním uměním na nejvyšší úrovni.

    Malé mlčení k OST-RA-VARU

    12. prosince 2022 diskutujte

    Neomylným varovným příznakem oslepujícího vlivu kterékoli sebehumánnější ideologie na kritický úsudek je ztráta smyslu pro humor, nadsázku a ironii.



    Obsah,