Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 4/2017

    DN 4/2017 PDF

    Burza /

    Turecké prověrky

    Turecké prověrky
    20. února 2017 Žádný komentář

    Z Ankarské univerzity přišlo upozornění na čistky, které režim prezidenta Erdoğana rozpoutal v akademické obci.

    Shakespeare in Prague: Imagining the Bard in the Heart of Europe

    Shakespeare in Prague: Imagining the Bard in the Heart of Europe
    20. února 2017 Žádný komentář

    Rozhovor s Josephem Brandeským, Vlastou Koubskou a Barborou Diego Rivera Příhodovou

    Spalující strojenost

    Inscenovat Koltèsovy hry není jednoduché. Inscenovat (nejen) v Čechách Boj černocha se psy je úkol téměř heroický. A režiséru Michalu Skočovskému se v ústeckém Činoherním studiu povedl tak napůl.

    Když operní konvence popraskají ve švech…

    21. února 2017 Žádný komentář

    …je to ukrutná švanda. Angažování Radima Vizváryho slibovalo nové inscenaci opery Gaetana Donizettiho Poprask v opeře minimálně nekonvenčnost, ne-li dokonce umělecké kvality.

    Kašpar, bezvadné fóry a prvotřídní kuplety

    21. února 2017 Žádný komentář

    Jako „uctivý remake“ charakterizuje reklamní slogan na plakátu novinku divadla Kašpar. Jde o čerstvou jevištní podobu legendárního semaforského titulu Jonáš a tingl-tangl.

    Tosca z Barťáku aneb Jsou všude

    21. února 2017 Žádný komentář

    Francouzský režisér Arnaud Bernard, jemuž Národní divadlo svěřilo inscenaci Tosca, se rozhodl pojmout „ten největší z operních krváků“ jako studii policejní moci, bezbřehé, všepronikající a všeovládající.

    Krvaví medvídci

    Macbeth Michala Háby v Divadle D21 mi silně připomněl Macbetha Jürgena Gosche z Schauspielhaus Düsseldorf (premiéra 2005). Jeden z mých největších divadelních zážitků.

    Vzestup a pád cara Samozvance

    21. února 2017 1 komentář

    Uvedení historické hry Car Samozvanec polského autora Adolfa Nowaczyńského v Národním divadle moravskoslezském lze považovat za odvážný dramaturgický počin. Dala by se totiž očekávat spíše na repertoáru některé alternativnější scény.

    Sen o říši snu

    21. února 2017 Žádný komentář

    Tato hra nejlépe byla by provozována štíhlými, krásnými jinochy, někde za růžového večera, plného bezu, kde člověk touží vzdáti svou žádost nejsladším vzdechům a nejhlubším očím, píše v úvodu své pohádkové hry Sen o říši krásy Jiří Karásek ze Lvovic (1871–1951), vůdčí osobnost české dekadence.

    Věcný koktavý král

    Králova řeč ve Slováckém divadle je teprve pátým uvedením textu Davida Seidlera na českých jevištích. Je to trochu s podivem. Divadelní hru proslavila filmová oscarová verze, ale především – text slibuje kvalitní měšťanskou zábavu v podobě dobře napsané hry a pochopitelně minimálně dvě vděčné herecké příležitosti.

    Symbol silných časů Mahenovy činohry

    Františákova Paní z moře v Národním divadle Brno je pronikavým a promyšleným dílem, které Ibsenovo drama citlivě vymaňuje z doby svého vzniku a s úctou přenáší jeho symbolistní poselství, aby bylo blízké dnešnímu člověku.

    Antické zatmění

    21. února 2017 Žádný komentář

    Jestliže přicházíme do A Studia Rubín na Sofokla ve spojení se jmény dvou režisérů s velmi svérázným viděním – tedy Janem Fričem a Lucií Ferenzovou (která je tentokrát autorka textu), můžeme očekávat inscenaci neobvyklou.

    Smíchu a potlesku bylo dost, výjimečných inscenací méně

    22. února 2017 Žádný komentář

    Jako porotce i recenzent sleduji pardubický GRAND Festival smíchu od jeho skromných počátků a mohu říct, že v průběhu posledních deseti let dosáhl statusu jedinečné divadelní přehlídky.

    Mýty kritiky pohybového divadla

    Mýty kritiky pohybového divadla
    22. února 2017 Žádný komentář

    V posledním loňském čísle Divadelních novin (22/2016) jsem byl citován, aniž bylo uvedeno moje jméno. To je, myslím, potřeba napravit. Došlo k tomu v článku Alexeje Byčka Mlčeti stříbro aneb O kritice pohybového divadla a jednalo se o citát vytržený z mého profilu na sociální síti reagující na jeho reflexi inscenace Constellations I. (Before I Say...

    Burza /

    Pražská deklarace

    Pražská deklarace

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    Švandovo divadlo na Smíchově

    Švandovo divadlo na Smíchově
    22. února 2017 3 komentáře

    Do divadla zadním vchodem

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 222)

    25. února 2017 Žádný komentář

    Bylo to spíše varieté než cirkus aneb Mudrování o premiéře Cirkus Unikum v brněnské Polárce.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 223)

    26. února 2017 Žádný komentář

    Vladimír Morávek inscenuje Jarryho hru Ubu králem jako hlasitě křičící obrazovou surrealistickou báseň aneb Mudrování nad premiérou Ubu králem: Svoboda! v Huse na provázku.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 225)

    05. března 2017 Žádný komentář

    Kdyby v tu ránu začalo v tunelu pršet, nedivil bych se aneb Mudrování nad tajenkou projektu Romana Štětiny v HaDivadle.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 224)

    04. března 2017 Žádný komentář

    Autorská pohybová i loutková koláž těží z toho nejlepšího z české poezie pro děti aneb Mudrování nad inscenací Zoji Mikotové Od maličkých k velkým.

    Tip: Venušiny dny ve Švehlovce

    06. března 2017 Žádný komentář

    Žižkovská sluj Venuše ve Švehlovce otevírá ve dnech 8. - 11. 3. své lůno rozpustilému mikrofestivalu o ženách, od žen, s ženami i proti nim. Druhý ročník festivalu Venušiny dny, Bitch! Tam nesmíš chybět!!

    Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 9)

    02. března 2017 Žádný komentář

    S festivalem Malá inventura jsem se rozloučila středečním představením Od Madlenky k Madle, určeným publiku od dvanácti let. Za sebe musím přiznat, že moje závěrečná návštěva mi přinesla spíše zklamání.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 8)

    Fyzickým jednáním vytvářené emoce, ztrhaná vizáž herců a jejich špinavé oblečení společně s atakem na smysly diváků prostřednictvím těžce dýchatelného prachu a strachu z padajících tříštících se jablek, to vše má za úkol přimět diváky vystoupit z bubliny netečného bezpečí,.. O představení Mir Vam (Mír s vámi) bulharského souboru VOX...

    Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 7)

    01. března 2017 Žádný komentář

    Úterní inscenace festivalu Malá inventura mě oslovily minimalismem a střídmým, avšak silně významotvorným nakládáním s rekvizitami a jinými jevištními znaky.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 6)

    Hlava je kulatá krychle. S tím pocitem jsem opouštěla pojízdný Autobuf po nedělním představení Unhappy Happy. Na putování myšlenkovou krajinou Svatého Vincenta, bojujícího s rakovinou mozku, jsme se přesunuli z MeetFactory. Smíchovský večer totiž zahájila inscenace Hoří, která vznikla podle románu německé spisovatelky Sudabeh Mohafez.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 5)

    27. února 2017 Žádný komentář

    Víkendovou část festivalu zakončila dvě představení se společným motivem životní etapy. V případě Švihly jsme pomocí rytmizovaného odbíjení lana o podlahu naskakovali do krátkých úryvků ze života ženy neustále plnící očekávání. Druhý projekt s názvem Resolution představil okamžik životní změny pomocí analýzy.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 4)

    26. února 2017 Žádný komentář

    Sobotní festivalový den začal a končil hravě. Poněkud drsnou odbočku představovalo Martyrium aneb Umění trpět Depresivních dětí toužících po penězích.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 3)

    Z pátečního festivalového programu Malé inventury jsem absolvovala tři představení: Tisíc tuctů ve Studiu Alta, Jana je panna ve Venuši ve Švehlovce a BuskingUn/Limited v Divadle Archa. Ve všech třech byla výrazným komponentem hudba.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 1)

    Jubilejní 15. ročník festivalu nového divadla Malá inventura, který má letos motto Divadlo je dnes hlavně o lásce!, zahájil včera epos Rostislavů Nováků Black Black Woods.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 2)

    24. února 2017 Žádný komentář

    Druhý festivalový den byl pro mě zklamáním. Čtvrteční program zahájila akce Give me 10 minutes ve Studiu Alta, poté následovala post-internetová impro-opera Eleusis v Alfredu ve dvoře.

    Postřehy Divadla Kámen (No. 20)

    Nejistý běh s drůbeží v náručí aneb O nejnovější inscenaci Divadla Kámen Přibližně dvaatřicet zubů vzniklé na motivy tří stran románu Svatá kniha vlkodlaka současného ruského spisovatele Viktora Pelevina. Premiéru měla ve čtvrtek.

    Anděl v bistru

    Autorská inscenace Halky Třešňákové V oku smyčky vypraví s nadhledem i humorem o smrti – či spíše sebevraždách.

    Poděkování

    21. února 2017 Žádný komentář

    Nestává se často, aby do redakce přišel e-mail oznamující dar deseti tisíc korun od známého umělce, který si nepřeje být jmenován

    Dabing dabing dabing (No. 4)

    01. března 2017 2 komentáře

    Kladu si otázku, co komu udělali čeští diváci, že se musí v příznivém čase 21.35 hod. dívat v televizi na filmy předpokládající nižší duševní úroveň, než je u nás (zatím) obvyklé.

    Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 1)

    Jsem novinářka a publicistka zabývající se dlouhodobě kulturou, především divadlem a klasickou hudbou. Prostor pro články je v tištěných mediích samozřejmě rozsahově limitován. Proto vítám zdejší blog, který tímto textem o plzeňské premiéře Madama Butterfly otevírám.

    Ve Wilma Theater (No. 2)

    05. března 2017 Žádný komentář

    Jsem v Philadelphii už čtvrtý týden. Intenzivně probíhá zkoušení. Každý den kromě pondělí je kompletní herecká sestava připravena pracovat na inscenaci - celý den!!!

    Muzikál Srdcový král zvítězil v anketě i-divadla

    03. března 2017 Žádný komentář

    Muzikál Srdcový král pražského Divadla Kalich se ve výroční anketě serveru i-divadlo.cz stal nejlepší inscenací roku 2016. Nejoblíbenějším divadlem zvolili hlasující již poosmé Městské divadlo Brno. Z hereček nejvíce zaujala Pavlína Štorková, která obsadila hned dvě medailové pozice, a v mužské kategorii uspěl Stanislav Majer.

    Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 10)

    Zrecyklovat a za rok na viděnou! Jubilejní 15. ročník pražské Malé inventury se uzavřel na Popeleční středu nikoli v masopustním, ale v komiksovém duchu.

    Maxim Didenko: V podzemí pracuju rád

    27. února 2017 Žádný komentář

    Prostřednictvím literatury poznávám svět autora i atmosféru města. Rozhovor s petrohradským režisérem mezinárodního projektu The Trial, který má dnes a zítra premiéru v prostorech bývalého Kina 64 U Hradeb v Mostecké ulici v Praze na Malé Straně.

    Dabing dabing dabing (No. 5)

    07. března 2017 Žádný komentář

    Koukaje v ČT na dabing Mladého Montalbana měl jsem převážně pocit radosti. A pocit radosti nese v sobě i uspokojení z kvalitního dabingu, tentokrát z dílny České televize.



    Obsah,