8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Švandovo divadlo na Smíchově

V objektu na zahradě domu U Libuše v dnešní Štefánikově ulici v Praze zahájila roku 1881 svůj pravidelný divadelní provoz kočovná společnost Pavla Švandy ze Semčic. Úspěch této scény, uvádějící jak divácky vděčné tituly, tak skandální modernistické autory, umožnil v desátých letech minulého století poměrně velkorysou přestavbu průčelí domu v kubistickém slohu podle návrhu architekta Ladislava Machoně.

Kulisárna FOTO JARO DUFEK

Průhled kancelářemi v administrativní části divadla FOTO JARO DUFEK

Zázemí pro herce FOTO JARO DUFEK

Dámská šatna FOTO JARO DUFEK

Po druhé světové válce se divadlo Pavla Švandy ze Semčic stalo sídlem Realistického divadla Zdeňka Nejedlého, na počátku devadesátých let přejmenovaného na Labyrint. Již tehdy se uvažovalo o zásadní rekonstrukci objektu, uskutečnila se až s příchodem nového vedení divadla v roce 1999, režisérů Daniela Hrbka a Michala Langa. Hlavním architektem rekonstrukce divadla je David Vávra, který ke spolupráci přizval mimo jiné scénografy Luboše Hrůzu a Jan Duška. Tvůrci nové tváře divadla vycházeli z kubistických kořenů budovy a interiér prodchnuli nostalgickou atmosférou avantgardy minulého století. Jak vzpomíná asistentka ředitele divadla Daniela Hrbka Hana Štulcová, v této době se objevilo i několik studií tvrdících, že prostor je naprosto nevhodný pro provozování divadla a výborně by se sem hodily kupříkladu garáže. Roku 2002 byla rekonstruovaná scéna, nesoucí nyní název Švandovo divadlo na Smíchově, slavnostně otevřena. Hlavní sál pojme okolo tří set diváků, podzemní prostor Studia Švandova divadla určený ke komorním představením má kapacitu osmdesát diváků. Divadlo má také vlastní profesionální nahrávací studio a pronajímatelnou zkušebnu.