Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2018

ročník 25
16. 10.–29. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 5/2017

    DN 5/2017 PDF

    Šťastná setkání

    Šťastná setkání
    07. března 2017 Žádný komentář

    Dobrá operní inscenace vznikne jen souhrou mnoha různých uměleckých siločar, to samozřejmě dávno víme. Stejně tak není nic objevného na konstatování, že souhru siločar lze uvést do chodu cíleně jen zčásti, že se žádné dílo neobejde bez souhry okolností, které naplánovat prostě nelze. Zkrátka bez šťastné náhody. Jen se jí musí vyjít...

    Alternativa pro školu a veřejnost

    07. března 2017 Žádný komentář

    Téměř přesně po dvou letech se do brněnské Reduty vrací spolu se svým tvůrčím týmem režisér Braňo Holiček. Jeho nová inscenace Kmeny, inspirovaná stejnojmennou knihou Vladimira 518 a Karla Veselého o současných městských subkulturách, v podstatě recykluje principy použité už v předcházející Černé labuti.

    Čarovné liberecké ostrovy

    07. března 2017 Žádný komentář

    Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, takový tajemně poetický a v podstatě nezapamatovatelný titul přináší novinka libereckého Naivního divadla. Je to ovšem jediný problém, který s magickou inscenací Filipa Homoly mám.

    Ples upírů po dvaceti letech

    07. března 2017 Žádný komentář

    Rozumějme od prvního provedení dnes světového hitu Tanz der Vampire v Raimundově divadle ve Vídni 4. října 1997. Vznikl podle hollywoodského filmu z roku 1967 (další kulaté výročí) Romana Polanského, který vtiskl jevištní podobu i muzikálové verzi.

    Bez dětské radosti

    07. března 2017 Žádný komentář

    Zamíří-li někdo na Vajdičkovy–Čechovovy Tři sestry do plzeňského Divadla J. K. Tyla s nadějí, že uvidí inscenaci podobnou režisérovu dejvickému Rackovi, bude překvapený už při vstupu do hlediště.

    Gilmorky bez servítků

    Ve své nejnovější inscenaci se Divadlo LETÍ v mnohém opírá o známý seriál Gilmorova děvčata. Není divu, hra A pak přišla Mirna německé autorky střední generace Sibylle Berg pojednává o vztahu matky a dcery. Inscenace je protkána hudebním motivem ze seriálu a průpovídkami: v minulých dílech jste viděli. Taktéž v programu diváci najdou dvě...

    Svobodomyslné divadlo

    07. března 2017 Žádný komentář

    Co také může v divadelním světě znamenat slovo nezávislý, osvětlily čtyři zahraniční produkce festivalu Cirkopolis. Taival, Autour du domaine, Aneckxander a Marée Basse jsou precizně nazkoušené inscenace. Ale jistá míra odchylky, úchylky a svobody je jejich hlavní předností.

    Lesk a bída Bohémy – Poznámky inspirované seriálem Roberta Sedláčka a Terezy Brdečkové

    07. března 2017 Žádný komentář

    Historie, zdá se, přichází na Kavčích horách do módy: ať už jako atraktivní kulisa ke kostýmní retro podívané, anebo jako vážný pokus vyslovit se v historických kulisách výsostně dramatickou formou k současnosti. Česká televize vyprodukovala v posledních letech minimálně dva opusy, které aspirovaly na to být „historickým seriálem“...

    Každý sám ve své buňce

    07. března 2017 Žádný komentář

    Úvahy rozhlasové

    Burza /

    Městské divadlo Jablonec nad Nisou

    07. března 2017 Žádný komentář

    Do divadla zadním vchodem

    Burza /

    Burza /

    Nominace na Ceny divadelní kritiky za rok 2016

    Nominace na Ceny divadelní kritiky za rok 2016
    07. března 2017 Žádný komentář

    INSCENACE ROKU Béla Bartók, Arnold Schönberg: MODROVOUSŮV HRAD / OČEKÁVÁNÍ (režie David Radok, hudební nastudování Marko Ivanović, Národní divadlo Brno ve spolupráci s GöteborgsOperan) Daniel Doubt: VZKŘÍŠENÍ (režie Michal Vajdička, Dejvické divadlo, Praha) Anna Saavedra: OLGA (Horrory z Hrádečku; režie Martina Schlegelová, Divadlo LETÍ – VILA...

    Jan Skopeček – Má poslední štace (III)

    07. března 2017 Žádný komentář

    V dubnu 1945 se Američané dostali asi pět kilometrů od tábora. Tak byl rychle rozpuštěn. Cesta domů byla dramatická, několikrát mi šlo o život.

    Konec poprav na oblasti

    07. března 2017 Žádný komentář

    Nejnovější hra Martina McDonagha Kati (světová premiéra se konala v září 2015 v londýnském Royal Court Theatre, česká v prosinci 2015 v Činoherním klubu) doputovala v únoru i do dvou oblastních divadel. V rozmezí několika dní byly uvedeny inscenace v Jihočeském a Klicperově divadle.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 227)

    12. března 2017 Žádný komentář

    Mistr v podání Jaroslava Kuneše se stal symbolem inscenace. Mluvil do všeho, unikalo mi však občas co… Aneb Mudrování nad inscenací Kámen a bolest.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 226)

    11. března 2017 2 komentáře

    Divadlo Facka je bludnou stálicí na oběžné dráze brněnské galaxie. Dlouhá léta hledá vlastní střechu nad hlavou. Aneb Mudrování nad Fackou v Divadle Polárka

    Víc než národ!

    10. března 2017 Žádný komentář

    Od pátku do neděle 17. – 19. března 2017 se bude v Praze již potřetí konat festival Bazaar, který se zaměřuje na nezávislou divadelní a taneční tvorbu ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku zní Víc než národ.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 229)

    19. března 2017 Žádný komentář

    Bylo mi jako v muzeu voskových figur aneb Mudrování nad Polskou krví, operetou, co ještě nezhynula, ale v Brně má namále.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 228)

    18. března 2017 Žádný komentář

    Mocnářství i jeho císaře pána odvál čas. Ve vzduchu je cítit jaro. Na Provázku si připomínali druhé výročí premiéry inscenace Mein Švejk. Byl jsem u toho. Aneb Mudrování nad Švejkovým válečným peklem v Huse.

    Michaela Homolová královnou

    20. března 2017 Žádný komentář

    Režisérka a herečka Naivního divadla Liberec Michaela Homolová převzala včera v pražském Divadle Minor Cenu Českého centra ASSITEJ, jež je každoročně udělována v rámci Světového dne divadla pro děti a mládež české osobnosti, která se zasloužila o rozvoj tohoto směru divadla u nás.

    Nahlédnout pod povrch

    20. března 2017 Žádný komentář

    Autorem poselství k dnešnímu Světovému dni divadla pro děti a mláděž je přední mexický spisovatel Francesco Hijonosa.

    Jarní Prix Bohemia Radio

    18. března 2017 Žádný komentář

    Mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio představí to nejlepší z rozhlasového dokumentu, dramatu a reportáže. Dějištěm 33. ročníku bude Olomouc, přehlídka se uskuteční ve dnech 20. až 23. března 2017. Návštěvníci se mohou těšit na bohatý kulturní program, po celou dobu festivalu bude Český rozhlas informovat posluchače přímo z...

    Tip: Přehlídka ke dni divadla pro děti a mládež

    15. března 2017 Žádný komentář

    17. ročník Přehlídky ke světovému dni divadla pro děti a mládež se bude konat od soboty 18. března do středy 22. března 2017 v Divadle v Celetné, na Malé scéně Divadla Minor a v Klubu Mlejn v Praze .

    Před sebou neutečeš

    Česká premiéra komorního psychodramatu Nic ze mě proběhla 18. prosince 2016 ještě na hostitelské malé scéně Studia Hrdinů. Od poloviny března 2017 se s ní Masopust (opět dočasně) přesouvá do Divadla Komedie.

    Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 2)

    Offenbachův Pařížský život se v Plzni uvádí ve velmi zkrácené a zhuštěné verzi, což vyznění díla škodí.

    Škaredá chvíle

    08. března 2017 Žádný komentář

    Období druhé světové války, holocaustu, perzekuce Židů, mnichovské dohody a protektorátu stále podněcuje autory k uměleckým interpretacím. Autorská inscenace Ticho, nahrává se souboru Tygr v tísni je o (ne)ústupnosti z morálních zásad ve vyhrocené době.

    Jiří Seydler uměleckým šéfem Slezského divadla

    08. března 2017 Žádný komentář

    V pondělí 6. března byl na pozici šéfa činohry Slezského divadla Opava jmenován Mgr. Jiří Seydler.

    Souboj pohlaví bez vášně

    Umělecký šéf BuranTeatru Juraj Augustína vytvořil inscenaci Něžná (pohybové sólo pro dva). Dílo trpí přemírou pokusů vyjádřit se originálně a uměle stupňovat atmosféru, což nakonec překryje i několik příjemných momentů.

    Preslová + Lesák: Pro všechny nebudeme, nejsme pizza

    07. března 2017 Žádný komentář

    ROZHOVOR S novým uměleckým vedením ExperimeNTálního prostoru NoD

    Hana Tomáš Briešťanská: Štěpka byla láska na první pohled

    07. března 2017 Žádný komentář

    S Hanou T. Briešťanskou (1979) jsme se sešli v kavárně brněnského Divadla Husa na provázku. Bylo to první osobní setkání. Překvapilo mě. Herečka, která dokáže, je-li třeba, zvláštním, až magickým způsobem vyplnit scénický prostor, je ve skutečnosti křehká, drobnější postavy. Zdaleka ne všem hercům je něco podobného dáno. Chtěl jsem se jí...

    Literární čtvrtky ve Studiu Paměť

    20. března 2017 Žádný komentář

    Multižánrový prostor Studio Paměť rozšíří své dosavadní aktivity na poli divadla, hudby a výstavních projektů o literární čtení. Každý poslední čtvrtek v měsíci bude věnován jednomu tématu, jež naplní čtení dvou autorů proložené tematickým hudebním vystoupením.

    Zázraky v Londýně

    07. března 2017 Žádný komentář

    Bezpochyby největší událostí zimní části divadelní sezony v Londýně je inscenace Národního divadla v Lyttelton Theatre Hedda Gabler, jejímž režisérem je Belgičan Ivo van Hove.

    Heiner Goebbels: Profesi měním každých sedm let

    07. března 2017 Žádný komentář

    Na podzim loňského roku uvedl pražský festival Akcent v rámci mezinárodního programu Create to Connect v Malém sále Divadla Archa přednášku předního divadelního režiséra, reformátora hudebního divadla, skladatele, tvůrce instalací a pedagoga Heinera Goebbelse s názvem Nic nevysvětluj. Dej to tam. Řekni to. Odejdi. – Divadlo jako zkušenost. Goebbels v...

    V Olomouci vzniká nové kulturní centrum

    09. března 2017 Žádný komentář

    Olomoucké Dolní náměstí bude mít nové kulturní centrum, přispět může veřejnost.

    Jumping Hamada Forever

    Jumping Hamada Forever
    07. března 2017 Žádný komentář

    V Klubu 29 v Pardubicích se v sobotu 18. února konala vernisáž výstavy fotografií a artefaktů z tvorby pardubické skupiny fyzického divadla Jumping Hamada, konané při příležitosti znovunalezení jejího fotografického archivu. Skupina existovala v letech 1990–1999. Patřila do okruhu Artaudovým krutým a Brookovým a Grotowského svatým divadlem, především...

    O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich

    O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich
    07. března 2017 1 komentář

    Sedláčkův seriál zvedá uměleckou kvalitu – nazvala Jana Machalická v Lidových novinách z 22. února svůj článek o televizním seriálu Bohéma. A píše: …seriál přináší uměleckou kvalitu, na kterou v České televizi nejsme zvyklí. Já bych spíš řekl, že na takovou „nekvalitu“ v ČT zvyklí jsme – viz čistokrevné výpravné kýče Já,...

    Roztrháno na kusy

    Roztrháno na kusy
    07. března 2017 Žádný komentář

    Nevím, čím to je, ale blaničtí rytíři spící v poslaneckých lavicích se probudí k boji vždy, když se projednává novela autorského zákona. Druhdy nudné jednání o nezáživných předpisech vystřídá estráda hodná sama o sobě autorskoprávní ochrany. U většiny poslanců panuje zřejmě přesvědčení, že autorskému právu rozumí, protože každý...

    Kritický žebříček 5/2017 – Festival Cirkopolis / činohra

    Kritický žebříček 5/2017 – Festival Cirkopolis / činohra
    07. března 2017 Žádný komentář

      5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Tatiana Brederová Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Otto Linhart Vladimír Mikulka Michal Novák Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin J. Švejda Nuua – Jouni Ihalainen, Olli Vuorinen: Taival (FIN) 4,5 3 […]



    Obsah,