Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 6/2024

    Nekonečný oceán života

    Nekonečný oceán života
    17. března 2024 Komentáře zakazány

    Byl jsem požádán napsat pár slov do úvodníku Divadelních novin. Téma: MUZIKÁL. Rozumím této prosbě, ale neumím ji splnit jinak, než že budu psát o sobě. V tomto roce je to totiž přesně padesát let, co se pohybuji v divadelní branži. Svůj „první“ muzikál jsem na vlastní oči viděl v roce 1975. Byla to (dnes už legendární) Balada pro banditu v...

    Smetanovský cyklus v Ostravě

    17. března 2024 diskutujte

    Ve dnech 2. března (dvousté výročí narození Bedřicha Smetany) až 10. března se v Národním divadle moravskoslezském uskutečnil Smetanovský operní cyklus 2024. S jedním dnem volna se v chronologickém pořadí (čtvrtá Libuše cyklus zakončila) odehrálo všech osm dokončených Smetanových oper. Cyklus se zopakuje od 4. do 12. května (úmrtní den...

    Tereza Marečková, Miloslav König: Myšlenka zdravého konce převážila

    Tereza Marečková, Miloslav König: Myšlenka zdravého konce převážila
    17. března 2024 Komentáře zakazány

    Rozhovor se šéfem a s dramaturgyní Divadelní společnosti Masopust

    O hororech a úhlu pohledu

    O hororech a úhlu pohledu
    17. března 2024 Komentáře zakazány

    Čas od času zajíždím do vesnice, v níž jsem prodal matčin rodný dům. Prohlížím si stavení a zahradu a s hrůzou vzpomínám na oněch patnáct let dřiny, kdy jsem budovu dával do obyvatelného stavu. Říkal jsem tenkrát všem, kdo mě litovali, že to dělám místo sportu.

    Obnovená krása divadelních kostýmů Smetanových oper

    18. března 2024 diskutujte

    V Muzeu Bedřicha Smetany vystavují od 1. března čtyři původní kostýmy z inscenací Smetanových oper v Národním divadle do roku 1900: nejstarší je z roku 1888 kabát s kloboukem z kostýmu Kecala do Prodané nevěsty (na snímku). Pocházejí z 54 kostýmů, které muzeu předalo Národní divadlo v roce 1934, čtrnáct (Pokračování textu…)

    Poselství ke Světovému dni divadla 27. března 2024

    Poselství ke Světovému dni divadla 27. března 2024
    18. března 2024 diskutujte

    Každý člověk je jedinečný a zároveň stejný jako všichni ostatní lidé. Jedinečnost je vnější a lze ji vidět, jistě, ale v každém člověku je také něco, co mu přináleží, co je právě jen tímto člověkem. Můžeme tomu říkat duše nebo duch – nebo tomu nemusíme říkat nijak, pouze to můžeme vzít na vědomí.

    Pár poznámek k muzikálu

    18. března 2024 diskutujte

    Jednou za čas je dobré přehlédnout současnou muzikálovou produkci z obecnější perspektivy. Začnu na podzim loňského roku v Plzni a skončím právě teď v Ostravě. Vezmeme to přes Prahu a Brno po veřejnoprávních dotovaných divadlech a moc mě mrzí, že jsem nestihl ve Východočeském divadle v Pardubicích muzikál Do nebe!

    Strach po pětačtyřiceti letech

    18. března 2024 diskutujte

    Film Karla Kachyni podle námětu Jana Procházky Ucho se i mezi těmi zakázanými v minulém režimu těší výsadnímu postavení. Nejen že míří k meritu věci, tedy demaskování profízlovaného normalizačního režimu, ale navíc nabízí vynikající hereckou kreaci Jiřiny Bohdalové, která vždy byla vnímána především coby komediální herečka.

    Návrat krále?

    18. března 2024 diskutujte

    David Drábek se po delším čase vrací do hradeckého Klicperova divadla, jemuž kdysi neohroženě vládl coby diváckými davy velebený dramatik, režisér i umělecký šéf. Jeho aktuální mise přitom rozhodně není z nejjednodušších, protože bodrý služebník múzy Thálie pečlivě vycídil staré brnění a vyrazil završit rodinnou ságu vyklenutou hrami...

    Vojcek jako novodobý otrok

    18. března 2024 diskutujte

    Irituje či naopak povznáší publikum napříč českými scénami nekompromisní systémovou kritikou, již dokáže vykřesat i z politicky netečných, leckdy historických textů. Nepoužívá přitom zanícený křik z barikád ani jiné schematické agitační nástroje, byť je z toho odpůrci často obviňován.

    Ještě chvilku snít

    18. března 2024 diskutujte

    Inscenace nazvaná Ještě chvilku, jejíž textovou předlohu na objednávku pražského Národního divadla připravila polská autorka Maria Wojtyszko, představuje v repertoáru Činohry ND pokus inscenovat ne zcela pravidelný dramatický text, vztahující se k divadlu jako fenoménu a ke Stavovskému divadlu jako k místu, které ukrývá nejstarší stopy divadelní...

    Kolik váží prasklina?

    18. března 2024 diskutujte

    Tak zněla otázka na kartičce, kterou jsem si vylosovala po jednom z představení festivalu Malá inventura. Od 20. do 28. února 2024 se v Praze konal již 22. ročník této retrospektivy nejvýraznějších premiér uplynulého roku v oblasti nového divadla, pořádané servisní kulturní organizací Nová síť, a právě prasklinu ustanovili její programoví...

    Kristýna Daňhelová: Herectví je jen jedno

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Temperamentní žena – a zároveň jedna z nejtalentovanějších bytostí na středoevropské (nejen!) muzikálové scéně – je ryzí nezmar a díky její enormní vytíženosti není jednoduché se s ní setkat. Když už ale takový okamžik nastane, jedná se takřka vždy o událost radostnou i vtipnou. Následující rozhovor je toho důkazem.

    Když o ni budete pečovat

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Rok 1884, myslivna v Jabkenicích… Ač leden, nastala obleva. Země se paří, veškerý sníh je pryč. Vlahý oceánský vítr zanáší z nedalekých polí hnilobný pach nesklizené řepné natě. Až sem, do lesů, na něž padá soumrak. Tmí se stále víc. V prvním patře jde Mistr k oknům, otevírá je dokořán.

    Poskytnout hlas krajině

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Bohdan Sláma, respektovaný autorský režisér sociálních dramat z venkovského prostředí, v aktuálním snímku Sucho zobrazuje vzájemné zrcadlení mezilidských vztahů a vztahu ke krajině. Příběh se shakespearovským odkazem slouží sice bohulibé, ale tezovitě podané myšlence environmentální zodpovědnosti.

    Sto lahví coca-coly

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    S některými lidmi má člověk dojem, že se zná snad odjakživa. To je i případ mého přítele Andrzeje Jagodzińského. Bude to určitě dáno i jistou intenzitou, až výživností každého našeho setkání. Jako bychom za den či noc museli odžít tolik, co jiní nestihnou za celý život.

    Střet kultur v Londýně

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    V bohaté nabídce londýnských divadel se začátkem letošního roku objevily revivaly dvou muzikálů od legend hudebního divadla, které úzce spojovalo téma pronikání západních vlivů do Asie v polovině 19. století. V přístupu k nevšednímu tématu se ovšem zásadně lišily.

    Starý dobrý West End

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Stížnosti, že Anglie už není tím, čím bývala, slýchávám čas od času z různých stran. Kverulanti spojují konec starého dobrého Albionu s úmrtím Alžběty I. (nebo Shakespeara?), se zánikem viktoriánského období, s druhou světovou, s rozpadem impéria, a někteří dokonce s šedesátými lety (s nástupem Beatles a spol. však začala nová, ještě...

    Operetní svět Mirka Bukovského

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XXVI)

    Jitka Čechová

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Říká se

    Říká se
    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Že život začíná, když děti ve třiceti konečně opustí hnízdo, žena odejde, pes chcípne a dům je prodanej… a pak – život začíná.

    Milan Uhde / Miloš Štědroň: Balada pro banditu

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Začnu obligátní větou, že těch osvícení bylo samozřejmě hned několik, a dodám, že přímo nesouvisela s divadlem.

    O jedné nezávislé ženě

    O jedné nezávislé ženě
    18. března 2024 diskutujte

    Pod tajemným názvem Istyklāl příležitostně uvádějí Jana Plodková a Roman Zach v pražském Ateliéru 22 pozoruhodné scénické čtení ze hry Lenky Jungmannové. Je o polozapomenuté prvorepublikové lékařce Vlastě Kálalové.

    Marečka v Brně neberou

    Marečka v Brně neberou
    18. března 2024 diskutujte

    V mém věku se člověk ocitá v určité izolaci.

    Výročí 1.−15. dubna

    Výročí 1.−15. dubna
    18. března 2024 diskutujte

    Saic Jakub, herec (1. 4. 1969) △ Brozman Josef, loutkoherec (2. 4. 1949) △ Hnátek Michal, sólista baletu (2. 4. 1974) △ Krejzová Květa, rekvizitářka a herečka (2. 4. 1944) △ Severinová Vlasta, herečka (2. 4. 1929) △ Staňková Eva, kostýmní výtvarnice (2. 4. 1964) △ Thorovský Jan, korepetitor (2. (Pokračování textu…)

    Zemřeli

    Zemřeli
    18. března 2024 diskutujte

    John Ashford (6. 7. 1944 Guildford, Surrey, Velká Británie – 17. 12. 2023 Londýn, Velká Británie) Britský režisér a divadelní a taneční kritik, bývalý ředitel The Place Theatre v Londýně, zakladatel sítě Aerowaves a klíčový propagátor současného britského tance, častý účastník (porotce) České taneční platformy. Blumfeld S. M. (Čaroděj OZ)...

    Kdo vybírá ředitele?

    Kdo vybírá ředitele?
    18. března 2024 2 komentářů

    Brněnská radnice oznámila podmínky dvou výběrových řízení na ředitele městských kulturních organizací. Informace jsou otevřené, víc než jindy bývají, se jmény uchazečů i se složením výběrových komisí.

    Ten musel jít z kola ven (III)

    18. března 2024 a Komentáře zakazány

    Ve Státním divadle v Ostravě jsem měl hodně příležitostí.

    Fagi a divadlo

    Fagi a divadlo
    18. března 2024 diskutujte

    (Pokračování textu…)

    Kritický žebříček – muzikál

    Kritický žebříček – muzikál
    18. března 2024 diskutujte

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Milan Bátor Lukáš Dubský Lukáš Helcelet Josef Herman Radmila Hrdinová Petr KlariN Klár Jiří P. Kříž Jiří Landa Luboš Mareček Vítězslav Sladký Lenka Šaldová Vít Závodský Hudební divadlo (Pokračování textu…)

    Ludvík Kavín: Dramolet číslo 2

    18. března 2024 Komentáře zakazány

    Scéna je tmavá, ne-li černá: jevištní prkna, zadní stěna, boční scény i nepříliš přesahující závěsy z boků a seshora nad forbínou. Všechno je černé. Když vcházejí diváci do sálu, vidí na scéně jen úsporně nasvícenou velkou, až nadměrnou suchou haluz a zbytky jednoho okenního rámu (někde v prostoru, spíš v zadní části scény).



    Obsah,