Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 20/2021

    Nerůstová sezona HaDivadla

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    HaDivadlo se ve své 47. sezoně zabývá tématem nerůstu. Nerůst je politicko-ekonomické hnutí reagující na neudržitelnost našeho současného společenského nastavení organizujícího se kolem růstu HDP jako nejdůležitější a nezpochybnitelné hodnoty.

    Arrigo Boito: Mefistofeles

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Arrigo Boito: Mefistofeles, opera na libreto skladatele, hudební nastudování Mario De Rose, režie Tomáš Ondřej Pilař, scéna Petr Vítek, kostýmy Aleš Valášek, dramaturgie Tomáš Studený, premiéra v Jihočeském divadle 5. listopadu 2021. Mefistofeles se v Českých Budějovicích hraje vůbec poprvé, neboť množstvím uměleckého personálu i sólistickými...

    Ilja Racek: Za nás opera nesmí zaniknout!

    Ilja Racek: Za nás opera nesmí zaniknout!
    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Rozhovor s ředitelem Slezského divadla v Opavě

    Roztoky, Neruda a třicet šest let v totalitě

    Roztoky, Neruda a třicet šest let v totalitě
    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Ve středu 17. listopadu jsem hrál v Roztokách. Plánovali jsme si ten koncert s tamními pořadateli dva roky, ale pokaždé nám ho čínský virus pokazil. Letos jsme to, zdá se, stihli jen tak tak, bavorský model už číhal za dveřmi.

    Bíta Malakutí: Noční popáleniny

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Istanbul Trocha nahého ramene na začátku vyprávění hotel bez hvězdičky uprostřed rušné ulice krátké vlasy bez deštníku a trocha místního vinohradu v tvé posteli Mezi liškou a pšeničným polem vsedě sis mě prohlížel Trocha karantény tvé náruče vůně papíru mlhy a šafránu trocha mlhavých vzpomínek a trocha poslední letní noci (Pokračování...

    Fresh Air v Divadle Bolka Polívky

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Do Noci divadel se v sobotu 20. listopadu zapojilo také Divadlo Bolka Polívky v Brně.

    Kritický žebříček – Premiéry podzim 2021

    Kritický žebříček – Premiéry podzim 2021
    28. listopadu 2021 diskutujte

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Marcela Magdová Martin Macháček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin J. Švejda Petra Zachatá Městská divadla pražská (Pokračování textu…)

    Činohra Národního divadla zná nové vedení

    Činohra Národního divadla  zná nové vedení
    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Podle sdělení Tomáše Staňka do vedení Činohry Národního divadla, kterou opouští Daniel Špinar, jmenoval ředitel Národního divadla Jan Burian od nové sezony na šest let (do roku 2028) Lukáše Trpišovského a Martina Kukučku, tedy režijní duo SKUTR.

    Zpátky ke kořenům – forever!

    28. listopadu 2021 diskutujte

    Jedním z „top“ loutkových divadel u nás je liberecké Naivní. Daří se mu i po odchodu dlouholetého ředitele Stanislava Doubravy, kdy na jeho místo nastoupila Kateřina Pavlů a uměleckou šéfkou se stala Michaela Homolová.

    Co s andělíčky? aneb Rokoko 2021

    28. listopadu 2021 diskutujte

    Rokoko je mezi scénami Městských divadel pražských tak trochu popelkou. Co s nehlubokým kabaretním jevištěm a andělíčky na zdech, při poslední rekonstrukci přemalovanými na tmavě rudou?

    Pilát v oslabení

    28. listopadu 2021 diskutujte

    Co činí Bulgakovův román Mistr a Markétka tak strhující četbou? Autorův pozorovací talent, humor a smysl pro grotesku. A způsob, jak je to napsáno, literární mistrovství. Na tom, že je to tak i v češtině, má zásluhu v tomto roce Státní cenou za překladatelské dílo odměněná Alena Morávková. V románu (Pokračování textu…)

    Mami, kdy jsem se stal monstrem?

    28. listopadu 2021 diskutujte

    Román-horor Mary Shelley Frankenstein měl podtitul Moderní Prométheus. Po více než dvou stech letech od jeho vydání (1818) už je umělý člověk neboli – jak jej autorka charakterizuje – monstrum ohyzdné podoby s nadlidskou silou, které v románu stvořil vědec Viktor Frankenstein, skutečně mytologickou postavou moderního světa. Mnohokrát zfilmovaný,...

    Grandiózní plán

    Grandiózní plán
    28. listopadu 2021 diskutujte

    Po energickém Konkurzu z prostředí výběrových řízení soubor Losers Cirque Company opustil svou tradiční poetiku a vrhl se, či doslova ponořil, do experimentu s širokým spektrem žánrů. Nejnovější projekt Grandiózní je fúzí komorního kabaretu, divadla na divadle a absurdní poetiky, ale také oslavou kutilství i příležitostí k letmému vhledu do...

    Nadějný Přelet – loutky, zvuk a světlo

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Mezi festivaly, které se v posledních letech (a letos na podzim obzvlášť!) vyrojily, patří Přelet nad loutkářským hnízdem k těm léty prověřeným a zralým. Letos se v divadle Minor odehrál už jeho 31. ročník!

    Ježíšek hvězdička

    28. listopadu 2021 diskutujte

    Ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti hrávají i velké světové muzikály. Ale přece jen ohlásit nastudování rockové opery Tima Rice a Andrewa Lloyda Webbera Jesus Christ Superstar mi přišlo troufalé. Protože klasické muzikály lze dobře nastudovat v zásadě rozšířenými činoherními prostředky, které na provedení rockové opery nestačí.

    David Janošek: Snažím se nebýt pro druhé iluzí

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Ještě nedospěl do Kristových let, ale když se ohlédne, je za ním řada úspěchů hned v několika uměleckých oborech. Studoval Střední školu umění a designu v Brně, následovalo studium Vyšší odborné školy restaurátorské, pak herectví a scénografie na JAMU.

    Stanislavskij a já

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Poslední nepublikovaný text pro Divadelní noviny zaslal pan profesor Jan Císař zcela výjimečně bez předchozí domluvy se stručným zdůvodněním

    Jak (ne)obcovat s fanziny

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Pokud už se vědecká nebo poučená obec pouští do interpretace období tzv. normalizace ve vztahu k umění nebo publicistice, prakticky vždy skončí u opozice „oficiální“ a „neoficiální“ scéna, případně doplní „šedou zónu“ jakožto zvláštní hybrid, v němž se oba hraniční póly slévaly.

    Jubilejní slovenská Divadelní Nitra

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Na rozdíl od loňska, kdy bylo uvedeno jen jakési torzo, měl letošní třicátý ročník Mezinárodního festivalu Divadelní Nitra normálnější průběh, i když živé divadlo představil pouze ze Slovenska a zahraničí prezentoval online. Spíše bychom jej tedy mohli nazvat slovenským showcasem. Protiepidemická opatření přitom byla snad ještě přísnější...

    Divadlo v Lidovém domě, Vsetín

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Do divadla zadním vchodem

    Eliška Soukupová

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Se vzpomínkama si…

    Vratislav Brabenec
    29. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    … můžeš pohrát. Zahrát, aby to nedalo zas tak moc zabrat.

    Bertolt Brecht: Myšlenky

    29. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Zcela rozdrbané brožované vydání Brechtových Myšlenek v překladu Ludvíka Kundery se z poličky v mé knihovně ztratilo a putuje někde po studentech.

    Burza /

    Cena Václava Königsmarka

    Cena Václava Königsmarka
    29. listopadu 2021 diskutujte

    Na brněnské katedře vyhlásila komise ve složení David Drozd, Andrea Jochmanová, Lenka Jungmanová, Alena Sarkissian, Honza Petružela a Jan Šotkovský vítěze 11. ročníku soutěže, kterou vyhlašuje Teatrologická společnost.

    Zemřeli

    Zemřeli
    29. listopadu 2021 diskutujte

    Milica Gedeonová (7. 11. 1943 Niedzica, Polsko – 9. 11. 2021 Nové Strašecí) Scénografka, kostýmní výtvarnice a pedagožka spjatá především s kladenskými divadly. Matka režiséra Saši Gedeona. Miroslav „Meky“ Žbirka (21. 10. 1952 Bratislava – 10. 11. 2021 Praha) Slovenský zpěvák pop music, kytarista a skladatel, spoluzakladatel skupin Modus a...

    Výročí 1.−15. prosince

    Výročí 1.−15. prosince
    29. listopadu 2021 diskutujte

    Fečo Stanislav, sólista baletu (1. 12. 1971) △ Šmaus Petr, tanečník (2. 12. 1966) △ Brabec Zbyněk, dramaturg opery (3. 12. 1956) △ Daňhelová-Andertová Milada, tanečnice (3. 12. 1936) △ Haldová Jarmila, ilustrátorka a řezbářka loutek (3. 12. 1951) △ Mlejnek Josef, básník, divadelní kritik a překladatel (3. 12. 1946) (Pokračování textu…)

    Burza /

    Když hvězdy září

    29. listopadu 2021 a diskutujte

    Divadelní oddělení Národního muzea informuje

    Burza /

    Polemika – To snad ne, pánové

    Polemika – To snad ne, pánové
    29. listopadu 2021 2 komentářů

    V posledním čísle Divadelních novin jsem si na straně 3 přečetl s údivem glosu Josefa Hermana s názvem Pravda v umění? Napadl v ní letitého autora Divadelek Vladimíra Justa, že svůj estetický soud nadřazuje nad mínění těch s jiným názorem a navíc podle Šaldova vzoru vnucuje své pozoruhodné argumenty jiným. (Pokračování textu…)

    O Vinohradech kdysi královských (VII)

    29. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Intimní divadlo hrálo nejen v Praze. Na zájezdy – a to třeba i týdenní šňůry – spolu s dospělými herci, kteří hrávali večer Klicperova Hadriána z Římsů, nás jezdilo jen pár. Ti, kteří vystupovali v hlavních dětských rolích.

    Fagi a divadlo

    Fagi a divadlo
    29. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    (Pokračování textu…)

    Ostrůvky pozitivní deviace

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Mohl bych samozřejmě donekonečna psát, i v souvislosti s Českou televizí a Českým rozhlasem, o setrvalé tradici mediálně-ekologické negramotnosti, kterou kdysi v tomto státě založil Václav Klaus a jeho lidé, dodnes zastrčení v médiích a jejich mediálních sovětech.

    Agata Siniarska: K čemu nám jsou plastové květiny?

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Agata Siniarska se zaměřuje na ekologické, eko-feministické a emancipační projekty. Ve své tvorbě balancuje mezi realitou a fikcí a vytváří módy tzv. tekuté identity. V současné době působí jako choreografka v Berlíně, je součástí feministických kolektivů FemaleTrouble a antipatriarchálního VULVA CLUB.



    Obsah,