Obsah Divadelních novin 5/2022
Otakar Zich píše operní pěvkyni Věře Pivoňkové (1922).
Sté výročí prvního uvedení opery Vina od Otakara Zicha (1879–1934) v Národním divadle připomínáme poděkováním autora hudby představitelce hlavní role Věře Pivoňkové (1866–1939) za všechnu lásku a péči, kterou v té době šestapadesátiletá umělkyně věnovala roli paní Mařákové. Připomeňme, že inscenace dirigovaná Otakarem Ostrčilem...
O Vinohradech kdysi královských (XIV)
V plzeňském Divadélku feriálních osad Skupa mluvil a vodil hlavně Kašpárka, což byl nejvýraznější charakter mnoha představení a také „opovědník“ – loutkový konferenciér většiny kusů i varietních loutkářských kreací. V této roli mohl Skupa rozvinout styk s publikem i svoji schopnost pohotové improvizace.
Zemřeli
Jaroslav Těšitel (4. 4. 1941 – 10. 2. 2022) Herec malých rolí, jak ve filmu a v televizi, tak v divadle (Komorní činohra Praha, Činoherní klub). Petra Březina Vašková (1987 – 18. 2. 2022) Muzikálová zpěvačka a herečka. Otakar Kosek (14. 10. 1944 Brno – 21. 2. 2022 Praha)Filmový, televizní (Pokračování textu…)
William Shakespeare: První foliové vydání her (1623)
Mou divadelní biblí je jednoznačně první foliové vydání Shakespearových her z roku 1623.
Cirkopolis: komorní a kreativní
Mezinárodní festival komorního nového cirkusu Cirkopolis se letos uskutečnil po deváté. Po loňském atypickém formátu, rozděleném na zimní část za sklem kobek na pražské náplavce a letní realizovanou pod širým nebem v areálu Kasárna Karlín, se vrátil k tradičním scénám (Palác Akropolis, PONEC) a díky rozvolnění hygienických restrikcí zažil i...
Kritika /
Chlapi sobě?
Na podzim 2018 měla na Nové scéně pražského Národního divadla premiéru inscenace Návštěva, v únoru 2022 inscenace Otec hlídá dceru.
Rozhovor /
Pavel Nový: Neodbytný jako stáří
Hned v úvodu rozhovoru mě Pavel Nový upozornil, že v posledních letech trpí takzvanou méno-pauzou a že si budu muset při zpracovávání našeho povídání pořádně „zagooglit“, abych většinu jmen lidí a názvů inscenací, o nichž budeme hovořit, dohledal. Přiznávám, párkrát jsem se do tohoto tajemného pátrání pustil, ale nebylo to nutné až tak...
Bez společenského apelu není divadlo divadlem
Olomoucké Divadlo na cucky vzniklo v roce 2003 z iniciativy studentů zejména Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, ale teprve v roce 2017 se pod záštitou DW7, o. p. s., usadilo jakožto nezávislá scéna na Dolním náměstí. Jeho umělecká šéfka, režisérka Silvia Vollmann, zformovala koncepci založenou na společenském aktivismu, kterou dále...
Obsáhnout život silným tahem
aneb Morální a etické otázky v umění
Současný český román jako každý jiný
Čeští herci obvykle píší paměti, píší-li vůbec něco, a snad ani ve snu je nenapadne psát prózu. Výjimkou je Matěj Dadák, jemuž po knize Horowitz o podivném pátrání po svérázném spisovateli vydalo nakladatelství Host román Muž bez jazyka.
Okno na východ
Rezignace ředitelky moskevského divadla Více než 1 800 lidí bylo v noci ze čtvrtka 24. února zatčeno během shromáždění po celém Rusku a prominentní Rusové ze světa showbyznysu, obchodu a žurnalistiky promluvili navzdory osobním a profesním rizikům na obranu Ukrajiny a vyjádřili svůj odpor k válce. Mezi nimi i ředitelka (Pokračování textu…)
Wes Peden: Žonglování je nekonečný tvůrčí proces
Jeden z nejpopulárnějších žonglérů světa zavítal do Prahy na komorní festival nového cirkusu Cirkopolis. Američan Wes Peden, absolvent stockholmské University of Dance and Circus, držitel mnoha světových rekordů v žonglování, představitel ultramoderního poppunkového stylu a kreativec s dokonalým řemeslem, uvedl v Paláci Akropolis mezinárodní...
Burza /
Budiž světlo žárové (IV) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Koncem 19. století vyhoří v tehdejším světě průmyslové revoluce – Evropa, USA – každý měsíc do základů nejméně jedno divadlo: „nasvětleno“ plynovými hořáky do trosek a popela.
Burza /
Ad: Shakespearova Anglie, portrét doby DN 4/11
Jak jsem superlativně předeslal ve své recenzi, uznávám jedinečné zásluhy Martina Hilského o českého Shakespeara. To neznamená, že je jeho kniha mimo kritiku. A ano, chyby dělá Martin Hilský a chyby dělá i Pavel Drábek. Za přehlédnutí pasáže o kalendáři a cenách potravin se omlouvám. To byla má chyba. Stojím (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Jan Kučera: Perníková chaloupka CD, Radioservis, 43:37 min. Dětská opera Praha má vedle svého divadelního působení na svém kontě řadu CD nahrávek. Nejnovějším přírůstkem do její diskografie je pohádková opera na motivy Boženy Němcové, jíž na objednávku Jiřiny Markové Krystlíkové, zakladatelky a ředitelky souboru, zkomponoval všestranný...
Hrdlička (Hrdličák)
Časově zařadit ten příběh se mi často nedaří.
Kritika /
Cesta do pekel…
Taneční inscenace Srdce je specifickým projektem nejen v rámci plzeňského divadla.
Kritika /
Hořkosladký příběh jedné (ne)lásky
Můj romantický příběh skotského dramatika D. C. Jacksona (*1980) vtipně, i když s trochou hořkosti konfrontuje reálný život a iluze třicátníků, kteří se (ne)snaží najít partnera pro život.
Kritika /
Ztížené Havlovy možnosti v Brně
Brněnské divadlo Reduta do programové nabídky přidalo hru Václava Havla Ztížená možnost soustředění. Světovou premiéru měla v režii Václava Hudečka na jaře 1968 v Divadle Na zábradlí, kde Havla v legendárních i poněkud romantizovaných „sixties“ proslavily zejména Zahradní slavnost (1963) a Vyrozumění (1965).
Kritika /
Bolestně krásná Alcina v Brně
V Händlově opeře seria z roku 1735 kouzelnice Alcina svede každého rytíře, který přistane na jejím ostrově – a když ji milenci omrzí, zakleje je do kamenů, rostlin, zvířat.
Kritika /
Balet Národního divadla opět zacouval. Tentokrát s Romeem a Julií
Na scénu pražského Národního divadla se vrátil Prokofjevův balet Romeo a Julie. Už v sedmé verzi. Že by se bohatá česká tradice v inscenování tohoto titulu, který měl světovou premiéru v roce 1938 v Brně, rozšířila o nový pohled, zajímavý výklad? Ale kdeže. Balet Národního divadla pokračuje v couvající dramaturgii.
Kritika /
Bezruči mezi filmem a literaturou
Za uměleckého vedení Jana Holce, jenž se kormidla chopil se startem sezony 2019/2020, v ostravském Divadle Petra Bezruče po letech podstatně konvenčnějšího kralování Janky Ryšánek Schmiedtové konečně opět začínají rašit popínavé šlahouny scénické progrese i odvahy.
Přišel mi k svátku gratulovat Olda…
… a přinesl mi žlutej tulipán. Proslulý semaforský protiválečný song – a vzápětí ještě jeden, Jó, to jsem ještě žil, zazpíval Jiří Suchý, otevíraje tak improvizovaný text-appeal Tulipán vadne.
Pro Ukrajinu
Krátce po barbarském útoku ruské armády se zvedla spontánní vlna solidarity s napadenou Ukrajinou. Divadla zareagovala vyvěšením ukrajinských vlajek, na piazzetě Národního divadla u symbolického srdce Václava Havla se hned 24. února hrála ukrajinská hymna, na Václavském náměstí ji zpíval sbor Opery Národního divadla na závěr benefičního koncertu...
Kritický žebříček – Cirkopolis, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Marcela Magdová Luboš Mareček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Hana Strejčková Šárka Švábová Petra (Pokračování textu…)
Ruská válečná lodi, jdi do prdele!
Je úterý 1. března 2022. Šestý den od šíleného a podlého útoku Putinova Ruska na Ukrajinu.
O tvůrčím psaní, mladé generaci a plané sebevraždě
Někdy se mi zdá neuvěřitelné, že já, který jsem nikdy neměl žádné pedagogické ambice a vždycky jsem spíš tíhl ke rčení „Kdo umí, umí, kdo neumí, učí“, už pomalu dvacátý rok učím.
Petr Orieščík: Nový ředitel má předložit koncepci
Rozhovor s náměstkem primátora
20. ročník festivalu nového divadla Malá inventura
(Praha, 18.–26. února 2022)
Milí divadelní přátelé,
když jsem nastupoval do čela ministerstva kultury, zvolil jsem si pro své působení jednoduché, ale vypovídající heslo: Kultura spojuje.