Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Obsah Divadelních novin 6/2017

    DN 6/2017 PDF

    Je čas uvést věci do pohybu

    20. března 2017 Žádný komentář

    Rozhovor s novými šéfy činohry a opery Slezského divadla v Opavě

    Smějící se bestie Tomáš Dianiška

    20. března 2017 1 komentář

    Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle Jana Friče. Bůh hlavně asi proto, že zvládá být hercem, režisérem i dramatikem a pořád se tvářit, že se „jen“ baví. Taky je to zřejmě jeden z mála autorů, kterým se poštěstí, aby dvě různá divadla uvedla dvě jeho hry v rozpětí pouhých dvanácti dní.

    Lidové divadlo podle Martinů

    20. března 2017 Žádný komentář

    Měl jsem v poslední době štěstí hned na tři inscenace, které přispěly do současných diskusí o našem světě: v opeře Arsilda ve Slovenském národním divadle postihl David Radok ztrátu základních hodnot ve společnosti, Vladimír Morávek předvedl Otce Ubu coby karikaturu vládnoucího patafyzického starce – nelze v tom nevidět Miloše Zemana, a Jan...

    Tam, kde včera znamená zítra

    20. března 2017 Žádný komentář

    Bolek Polívka (dále pro přehlednost jen Bolek), mim, herec, režisér, showman a dnes především principál, neuvádí autorských inscenací mnoho. A tak premiéra jeho nejnovějšího díla Šašek a syn vzbuzovala již od začátku silnou zvědavost.

    Klasika pro mládež?

    20. března 2017 Žádný komentář

    Jako třetí díl volné trilogie teenagerovských adaptací klasiky předvedl tvůrčí tandem Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček v plzeňské Alfě po Hamleteenovi a Ostře sledovaných vlacích Gazdinu robu. Venkovské drama Gabriely Preissové však „obrazoborečtí“ divadelníci značně zcivilnili a zbavili ho též tragického rozměru.

    Podzemní proces

    20. března 2017 Žádný komentář

    V legendárním pražském kině v Mostecké ulici se po letech probouzí kulturní život. Dnes se prostor jmenuje 64 U HRADEB a má sloužit jako místo pro prezentaci (multi)oborových projektů i přednášek.

    Ideál ženy v zrcadle

    20. března 2017 Žádný komentář

    Letošní sezona v Městském divadle v Mladé Boleslavi se zaměřuje na téma divadlo. Dramaturgický výběr se tak pochopitelně točí kolem největšího dramatika všech dob Williama Shakespeara. Mohlo by se tedy zdát, že do tohoto konceptu americká lehce bulvární, smutná komedie Krás(k)a na scéně nepatří. Ale je tomu právě naopak.

    Faustovo prokletí

    Faustovo prokletí
    20. března 2017 Žádný komentář

    Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v Evropě často uváděným dílem, a to nejen koncertně. Opera pražského Národního divadla se rozhodla setrvat u koncertního provedení, na němž se podílel orchestr ND a oba sbory ND i Státní opery. Jejich početní redukce se podepsala zejména na ženském sboru, který zněl vůči mužskému sboru, jehož podíl je pro...

    Činohra v cizí kůži

    Mají-li návštěvníci HaDivadla před představením Premiéryreprízyreprízyderniérypremiéry namířeno z kavárny do divadelního sálu, musejí se zastavit napůl cesty. Hraje se ve spojovacím tunelu. Rozpolcenost mezi „světem venku“ a prostorem vyhrazeným pro divadlo se zrcadlí i v dalších motivech.

    Nečitelná láska paní Stelly

    20. března 2017 1 komentář

    Jen několik měsíců po vydání překladu Počátku veškeré lásky, tedy prvního románu vynikající německé povídkářky Judith Hermannové (1970), přišla divadelní sekce pražské MeetFactory s adaptací této prózy. Dramatizátor a dramaturg v jedné osobě Matěj Samec využil i motivů z autorčiných povídek.

    Modernismus a avantgardismus v Brně L. P. 2017

    20. března 2017 Žádný komentář

    Když jsem vstoupil do provázkovského hracího prostoru, zjistil jsem, že jej spolutvoří některé prvky – jako například „jízdní“ sloni na indický způsob – z Morávkovy inscenace Dokonalé štěstí aneb 1789, kterou před časem režíroval v pražském Národním divadle. Brněnská inscenace se jmenuje Ubu králem: Svoboda!, neboť je vskutku především...

    Kulatý stůl Divadelních novin o operách Národního divadla

    21. března 2017 Žádný komentář

    Dlouhodobější polemiky o operních inscenacích dvou operních souborů působících pod hlavičkou Národního divadla se vyhrotily po posledních premiérách Tosky v provedení souboru Státní opery a Poprasku v opeře v provedení souboru opery Národního divadla. V diskusi u kulatého stolu se nad problémem sešli pravidelní recenzenti Divadelních novin Lenka...

    Maxim Didenko: Divadlo je dobrodružství

    21. března 2017 Žádný komentář

    Ruský režisér Maxim Didenko (1980) přijel do Prahy, aby tu společně s mezinárodní skupinou performerů vytvořil inscenaci na téma Kafkova Procesu. A to v bývalém legendárním kině 64 U Hradeb, které se pomalu probouzí k novému životu. Didenko během svého působení v uměleckém světě prošel nejrůznějšími obdobími. Po zkušenostech v různých...

    Burza /

    Divadlo Antonína Dvořáka Příbram

    21. března 2017 Žádný komentář

    Do divadla zadním vchodem

    Burza /

    Nejlepší herec nemusí hrát…

    Nejlepší herec nemusí hrát…
    21. března 2017 Žádný komentář

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    Výstavy – výstavy – výstavy

    Výstavy – výstavy – výstavy
    21. března 2017 Žádný komentář

    Národní muzeum informuje

    Jan Skopeček: Má poslední štace (IV)

    21. března 2017 Žádný komentář

    Zpět v Praze Zásadní zlom v mém (respektive našem – tedy mém a Věry) životě nastal v roce 1948. Tehdy byl Jan Strejček jmenován ředitelem divadla Akropolis na Žižkově. Do nového divadla přizval čtyři herce Horáckého divadla – Blanku Vikusovou, Miloše Williga, Věru a mne. Bylo mi 23 let. Do svého deníku jsem si tehdy […]

    Moderní vysoká škola s Janáčkem v erbu

    21. března 2017 Žádný komentář

    Vládním zákonem z 12. září 1947 byla ustavena Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Nová vysoká škola si dala do štítu jméno muže, který ve městě už dlouho před tím o vybudování uměleckého školství usiloval. Po sedmdesáti letech jde o moderní umělecké učiliště, které je i po světě zavedenou značkou a které vychovalo řadu...

    Kalendář akcí k oslavám / 2017

    21. března 2017 Žádný komentář

    24. března / Divadlo na Orlí Společné slavnostní zasedání uměleckých rad a akademických senátů JAMU i fakult a Správní rady JAMU za účasti čestných hostů a čestných doktorů JAMU; vystoupí Igor Ardašev, František Derfler a Jan Jiraský Zahájení výstavy o historii JAMU a jejích absolventech 28. března – 1. dubna Mezinárodní festival divadelních...

    Anketa s výraznými absolventy JAMU

    Anketa s výraznými absolventy JAMU
    21. března 2017 Žádný komentář

    1. Jak vzpomínáte na studia, co jste na něm oceňoval(a)? 2. Co byste akademii přál(a) k jejím sedmdesátinám? Blanka Bohdanová (absolventka oboru činoherní herectví roku 1951) 1. V roce 1948 zastřelili moji spolužačku při pokusu o útěk i s jejím přítelem. Můj první přítel se rozhodl stejně a skončil ve věznici na Borech v Plzni. […]

    Devět „nej“ brněnské akademie

    21. března 2017 Žádný komentář

    Janáčkova akademie múzických umění v Brně nabízí rozsáhlou řadu studijních oborů. Na Hudební fakultě JAMU nyní lze studovat více než pět desítek akreditovaných studijních programů, a to bakalářskou, navazující magisterskou a doktorskou formou studia. Divadelní fakulta JAMU potom nabízí v taktéž třístupňovém studijním programu bezmála tři...

    Doctores honoris causa JAMU

    21. března 2017 Žádný komentář

    Janáčkova akademie múzických umění v Brně uděluje od roku 1993 titul doctor honoris causa. Dosud jej obdrželo třináct zpravidla světově proslulých umělců.

    Události z historie školy

    Události z historie školy
    21. března 2017 Žádný komentář

    1945 d dekretem prezidenta republiky číslo 127 Sb. byla zřízena Akademie múzických umění (AMU) v Praze; téhož roku podávají profesoři brněnské konzervatoře memorandum – podpořené stanovisky moravských měst, vysokých škol i institucí – s žádostí o zřízení AMU také v Brně 12. září 1947 d byl schválen zákon č. 168/1947 Sb. o založení...

    Rozhlasová tvorba oceněna

    24. března 2017 Žádný komentář

    Na závěrečném večeru Prix Bohemia Radio v Arcibiskupském paláci v Olomouci byli vyhlášeni výherci ve třech soutěžních kategoriích. Rozhodla o nich odborná porota i studenti.

    Marcin Herich: Nahota je čistá forma humanismu

    23. března 2017 Žádný komentář

    V rámci festivalu Žižkovská noc vystoupí v sobotu 25. března v Divalde Ponec v Praze polský soubor fyzického divadla Teatr A Part. Nabízíme rozhovor s vedoucím souboru a režisérem inscenace Marcinem Herichem.

    Pojďme oslavit Světový den loutkářství

    21. března 2017 Žádný komentář

    Tři mezinárodní nevládní divadelní organizace: ASSITEJ (Asociace divadel pro děti a mládež), UNIMA (Mezinárodní unie loutkářů) a ITI (Mezinárodní divadelní ústav) se letos poprvé dohodly na společné oslavě svých „dnů“ a vyhlásily Světový týden divadla (20. – 27.3.).

    Jubilejní Ceny divadelní kritiky uděleny

    21. března 2017 Žádný komentář

    Výroční Ceny divadelní kritiky byly včera uděleny v prostoru Pomezí na pražské Florenci. Cenu za nejlepší inscenaci loňského roku si odnesl režisér David Radok za nastudování operních jednoaktovek – Modrovousova hradu Bély Bartóka a Očekávání Arnolda Schönberga v Národním divadle Brno.

    Čelákovické glosy (No. 8)

    30. března 2017 Žádný komentář

    Místo rautu s účastí takřka všech diváků i některých dalších osob se tentokrát konala recepce pro vybraný okruh nominovaných, laureátů a dalších notáblů aneb Divadelní ceny.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 231)

    26. března 2017 Žádný komentář

    Je to jako v životě. I to pěkné je vždycky jednou naposled. Aneb Mudrování nad derniérou dramatizace Čapkovy Dášeňky ve sklepení paní Husy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 230)

    25. března 2017 1 komentář

    Alenka se propadala do snového prostoru... aneb Mudrování o Alence v říši znaků v brněnském BuranTeatru

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 233)

    02. dubna 2017 1 komentář

    Ať se děje, co se děje, děje se. Jsme v pohádce… Aneb Mudrování nad bílým opojením Kouzelné flétny studentů v Divadle na Orlí.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

    01. dubna 2017 1 komentář

    Březnovým představením oslavilo divadlo Radost třetí výročí vzniku inscenace Kouzelná flétna. Byl jsem u toho, když se inscenace narodila, nemohl jsem nebýt u reprízy výroční. Mudrování nad reprízou Kouzelné flétny principála Vlastimila Pešky.

    Slovácký Oskar 2016

    28. března 2017 Žádný komentář

    Včera během speciální reprízy muzikálu Hra o pyžama byly ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti vyhlášeny výsledky anket o nejoblíbenější a nejlepší herecké osobnosti loňského roku. Umělci obdrželi divácké ceny Oskar, ceny odborné kritiky Největší z pierotů a sami udělili trofej Cena komediantů.

    Jihočeská Thálie za rok 2016

    28. března 2017 Žádný komentář

    V sobotu se v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích v rámci slavnostního večera již podvacáté rozdávaly tradiční ceny Jihočeská Thálie za nejlepší výkony umělců Jihočeského divadla v roce 2016.

    Vzpírá se času a prostoru

    27. března 2017 1 komentář

    Autorkou poselství k dnešnímu Mezinárodnímu dni divadla je francouzská herečka Isabelle Huppert.

    Tip: Dítě v Dlouhé

    24. března 2017 Žádný komentář

    Od 29. března do 2. dubna se bude v pražském Divadle v Dlouhé už podevatenácté konat festival Dítě v Dlouhé. Letošní ročník, stejně jako osmnáct předchozích, nabídne publiku výběr z nové tvorby mimopražských profesionálních divadel hrajících pro děti.

    Nastavovaná bramborová kaše

    24. března 2017 Žádný komentář

    Šotkův autorský projekt Lesk a bída zemských jablek pro Divadlo Viola s podtitulem Kabaretní bramboračka prozradil kromě opětovného příklonu k oblíbenému žánru kabaretu také inspiraci bramborovým divadlem.

    Čelákovické glosy (No. 9)

    03. dubna 2017 Žádný komentář

    Die Rache, pod tímto hrůzyplným názvem představil spolek Handa Gote Research&Development v pražském Studiu Alta další svoji práci, v podtitulu označenou jako psychedelický western z česko-německého pomezí.

    V Pardubicích vyhlašovali herce roku VČD

    04. dubna 2017 Žádný komentář

    Východočeské divadlo v Pardubicích vyhlásilo o víkendu nejoblíbenějsí herce a herečky roku 2016.

    Dítě v Dlouhé rozdalo ceny

    03. dubna 2017 Žádný komentář

    19. ročník festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé ocenil inscenace Batosnění a Bratři Lví srdce



    Obsah,