8/2024

16. 4. 2024

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v Evropě často uváděným dílem, a to nejen koncertně.

Opera pražského Národního divadla se rozhodla setrvat u koncertního provedení, na němž se podílel orchestr ND a oba sbory ND i Státní opery. Jejich početní redukce se podepsala zejména na ženském sboru, který zněl vůči mužskému sboru, jehož podíl je pro dílo zásadní, slabě, zvuk celého sboru pak, alespoň pro diváky v přízemí, zanikal za mohutným orchestrem. Ten přivedl Jaroslav Kyzlink k velmi dobrému výkonu, vychutnal si barevné detaily, dramatické kontrasty i kvalitně zahraná sóla, výkon orchestru byl ve srovnání s operními premiérami příjemným překvapením.

Pro Pavla Černocha není Faust novým úkolem. Lyrický part jeho hlasu sluší, Černoch jej zpíval téměř celý zpaměti, se zažitými intonačními i výrazovými jistotami. K dokonalosti scházelo jen větší dynamické propracování. Stanislava Jirků zpívala Markétku poprvé. Některé části, například píseň o králi z Thule, jí vyšly krásně, se znělými spodními polohami i v nižší dynamice, jinak ale její hlas výrazově postrádal Markétčinu prostotu a něhu. Suverénní výkon co do barevného a objemného hlasu, výslovnosti i prožitku podal v Mefistovi slovenský barytonista Daniel Čapkovič. Pochvalu zaslouží i z galerie čistě zpívající Kühnův dětský sbor. A také obsáhlá a fundovaná stať Ondřeje Hučína v programu.

V čem spočívala režijní spolupráce, těžko říct. Světelné proměny (maďarská trikolora při Rákoczyho pochodu, rudá pro „pekelné“výjevy, slunce při spasení Markétky) jen naivně ilustrovaly Berliozovu hudbu. Sečteno a podtrženo: Faustovo prokletí je příjemným oživením repertoáru ND s otazníkem, zda se objem vynaložené práce vyplatí při pouze dvojím koncertním provedení.

Opera Národního divadla Praha – Hector Berlioz: Faustovo prokletí. Hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, sbormistři Pavel Vaněk, Adolf Melichar a Jiří Chvála, režijní spolupráce Petr Jirsa, světelný design Jan Dörner. Koncertní provedení 9. a 12. března 2017 v Národním divadle.