Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

9/2024

30. 4. 2024

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie teenagerovských adaptací klasiky předvedl tvůrčí tandem Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček v plzeňské Alfě po Hamleteenovi a Ostře sledovaných vlacích Gazdinu robu. Venkovské drama Gabriely Preissové však „obrazoborečtí“ divadelníci značně zcivilnili a zbavili ho též tragického rozměru.

V popředí Blanka Josephová Luňáková a Josef Jelínek FOTO TOMÁŠ KILBERGR

Zápletka, v níž si Mánek Mešjaný (Petr Vydarený) vezme Maryšku Kotlibovou (Lenka Válková Lupínková) z ekonomických důvodů, i když ho všechno táhne k Evě (Andrea Ballayová), je převedena do profánní hospodské historky. V odpudivé krčmě s umělohmotnými omyvatelnými ubrusy na stolech hraje k tanci venkovský „big beat“ (a drásá k tomu nejohranější kousky Katapultu, Olympicu a Elánu), lid se po svém baví a hojně nasává. Energická Eva, o niž by jako sexuální objekt měli zájem snad všichni přítomní chlapi (také poněkud plonkový Jožin v nepřehlédnutelném podání Tomáše Jereše, technika Alfy), si dokonce poručí vodku ve větším „balení“: ne panáka, celú flašu. Při dámské volence a jiných společenských hrách Mánkovi Maryšku výrazně podstrkuje jeho matka (Blanka Josephová Luňáková). Eva, otrávená jeho nerozhodností, kývne na Samka (Josef Jelínek), který také hraje v kapele, a odchází s ním dveřmi, které vedou ven, ale také na toaletu. Střetává se totiž s nimi do hospody navracející se osoba, která hlásí, že došel papír. Čas se prudce posune, Eva se vrací už jako gravidní, a když Samkovi slíbí, že si ho vezme, ten se převlékne z černého „rockového“ do „slavnostní“ bílé košile a modrých džín.

Na jeviště se před interiér hospody vměstná ještě předporodní idyla u Samka a Evy s chystanou dětskou postýlkou, po potratu ovšem Eva dává najevo tetce (Marie Mrázková) a později i Samkovi, že se jí manžel hnusí. Odjíždí pak s Mánkem na motorce do Brna.

Dění na jevišti rámuje cesta dr. Vladimíra (Bob Holý) a dr. Jana (Petr Borovský) k folklorním kořenům. Oba byli též v „rockové“ krčmě, nyní jejich přítomnost před oponou i v hledišti překlene přestavbu, Vladimír pohovoří o hře Gabriely Preissové. Oba míří také do nové brněnské vinárny, kterou si Eva s Mánkem otevřeli, interiér vyveden v čisťounkém kvazifolklorním stylu. Nabito zrovna nemají, z okna je vidět brněnské panoráma, přesněji Petrov (…pořád se toho pohledu nemůžu nabažit, říká Eva). Když dorazí oba „doktoři“, z Jana se vyklube právník a Eva ho hned bombarduje dotazy stran rozvodu. Mánek ovšem nijak aktivní není. A přichází rozuzlení, dorazí celé venkovské osazenstvo v bílém ošacení s modrým zdobením, dokonce na jevišti připraví míchaná vajíčka a vícehlasem zazpívají folklorní motivy. Pro Mešjanovku i Maryšku je celkem snadné přemluvit Mánka k návratu domů, Samko ovšem téhož u Evy nedocílí. Ta navíc přichází o vinárnu. Starost o to, že by si Eva zoufala a chtěla spáchat sebevraždu, mít nemusíme, během inscenace jsme ji poznali jako energickou a vlastně dost „oprsklou“ děvu.

Podrobné vylíčení fabule nabízím vlastně proto, že posuny oproti originálu jsou docela vtipné a půvabné, ocení je především ti, kteří se s dílem Gabriely Preissové už setkali. Jde o divadelní tvar s fungujícím timingem, k němuž napomáhají především hudební čísla. Herecky nejvýraznější kreací zaujme představitelka Evy, ostatní předvádějí standard.

Moje pochybnost se ovšem váže k cílovému publiku inscenace. Získají teenageři nějakou představu o klasickém díle (kromě toho, že „tamta s tamtím, a ne s tamtím“), když základní zápletka tragédie, v této úpravě ovšem nepředvedená, je přece jenom dobově podmíněná?

Divadlo Alfa Plzeň – Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček (na motivy Gabriely Preissové): Gazdina roba. Režie Jakub Vašíček, výprava Tereza Venclová, hudba Daniel Čámský, dramaturgie Tomáš Jarkovský a Petr Kosová. Premiéra 24. února 2017.

• Publikováno: 20. března 2017