Obsah Divadelních novin 7/2022
Narodila jsem se v Rusku
Velmi si vážím nabídky promluvit veřejně. Při současné protiruské rétorice je to pro mě vzácná a cenná příležitost. Má rodná zem je Rusko, můj domov je v Rusku, kořeny mám na Bajkalu, narodila jsem se a vyrostla v Západní Sibiři, studovala jsem v Petrohradě.
Poselství ke Světovému dni divadla 27. března 2022
Světový den divadla se letos slaví po šedesáté v gesci Mezinárodního divadelního ústavu, nevládní organizace UNESCO. Pokaždé se nad smyslem divadla a společnosti v poselství zamýšlí významná světová osobnost, poprvé v roce 1962 Jean Cocteau, letos Peter Sellars, americký operní a divadelní režisér.
Eva Blažíčková: Vzdělávání by mělo obzory dětí rozšiřovat
Rozhovor s taneční pedagožkou
Nebylo by špatné
Chtěl jsem napsat něco aktuálního k situaci, ale nejde mi to. Líp to neumím, než jsem se vyjádřil před lety.
Michal Šanda: Zubák
Robert si vytrhal všechny zuby sám! Dovedete si to představit? Začalo to opatrným kroužením špičky jazyka kolem špičky zubu.
Světlo pro Mariupol
Rusové bombardovali divadlo v Mariupolu s více než tisíci civilisty, přestože budova byla označena výraznými nápisy DĚTI. Válečný zločin teroristů. Iniciativa Stojíme za Ukrajinou vyzvala česká divadla k happeningu Světlo pro Mariupol. Výzvu vyslyšelo mnoho divadelníků a 22. března večer vytvořili před svými divadly nápis DĚTI z pietně...
Kritický žebříček – Jižní spojka, Bezruči v Praze, Bazaar, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Josef Herman Vladimír Hulec Jan Kerbr Jan Kolář Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Marcela Magdová Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Jihočeské divadlo, České Budějovice (Pokračování textu…)
Narodil jsem se v Čechách
Nemohu začít jinak vzhledem ke Slovu Ingy Zotovy-Mikshiny a k eseji Vladimira Benderského v tomto čísle DN.
Kritika /
Morávkův Marat/Sade: vakcína proti strachu?
Na tu premiéru jsem šel s obavami. Vladimíra Morávka jsem si po celá desetiletí nesmírně vážil, snad nejvíce z domácí scény, už od dob jeho velké hradecké éry čechovovských cyklů v devadesátých i nultých letech i od prvých provázkovských cyklů (Dostojevského Století kobry – tehdy se u Morávka podle varovných (Pokračování textu…)
Kritika /
Běžte pryč, nebo budu křičet
Francouzský spisovatel Édouard Louis (nar. 1992), autor čtyř autobiografických románů a editor sborníku esejů o sociologovi Pierru Bourdieuovi, patří ve své zemi k nejoceňovanějším prozaikům své generace a výrazně promlouvá i mimo hranice Francie, o čemž svědčí překlady jeho děl do více než dvaceti světových jazyků.
Kritika /
Náves, nebo Aréna?
Ostravská Komorní scéna Aréna odpradávna stála na tradičních činoherních základech. V pečlivém hoblování starých trámů pokračuje i v jedné ze svých nejčerstvějších inscenací, kdy vůbec poprvé zalovila ve vodách zlatého fondu domácí dramatické klasiky, z nichž vytáhla Stroupežnického Naše furianty.
O svobodě a manipulaci
V rámci Jižní spojky uvedl balet Jihočeského divadla dvě konceptuálně podobné inscenace: obě ztvárňují známou literární předlohu a pracují s citacemi z ní, v obou dominuje jedna postava a spíše než o balet se v obou případech jedná o moderní taneční divadlo. Surreální taneční groteska Mechanický pomeranč vychází z kontroverzního...
Kouzlo neviditelnosti
Režisér Janek Lesák a dramaturgyně Natálie Preslová, umělečtí vedoucí pražského Divadla NoD a pravidelní spolupracovníci Malého divadla v Českých Budějovicích (Lesák zde působí coby kmenový režisér), tentokrát pro scénu Jihočeského divadla zaměřenou na divadlo pro děti a mládež připravili inscenaci Invisible Man. Na počátku stál...
Jižní spojka 2022
Jihočeské divadlo z Českých Budějovic v březnu opět zavítalo do Prahy, tentokrát se sedmi inscenacemi. Zastoupeny byly počiny činoherního, baletního i operního souboru a také Malého divadla.
Kritika /
Válka se psy
Román Jacka Londona Volání divočiny patří do rodiny těch děl, v nichž se vinou lidského konání něco nebo někdo vymkne svým tvůrcům z kontroly a začne ohrožovat lidstvo.
Kritika /
My jsme jedna rodina
Padouch, nebo hrdina. Každý ten slogan z Limonádového Joea dnes zná a vždycky znovu si říkám, jak se v něm poznává česká společnost.
Rozhovor /
Saša Myšková: Vždycky jsem se ptala proč
Herečka, režisérka a profesorka herecké výchovy Alexandra Myšková se narodila 4. dubna 1922 v Praze. Divadelní konzervatoř absolvovala v roce 1941. Následovalo angažmá v Divadélku pro 99, ve Studiu Národního divadla pod vedením Jindřicha Honzla, v Realistickém divadle (1948–1950) a v Městských divadlech pražských (1950–1970). Působila jako pedagožka...
Kontext /
Narodil jsem se na Ukrajině
V Oděse. Nejsem Ukrajinec ani Rus. Jsem Žid a občan Izraele trvale žijící v Čechách. V roce 1973 se mně a mým rodičům podařilo za cenu velkých trápení emigrovat do Izraele. Byli jsme považováni za zrádce a tak se k nám chovaly jak úřady, tak obyčejní lidé. Pro mě to (Pokračování textu…)
Kontext /
Z pomezí dvou světů
Režisér Václav Kadrnka má odvahu tvořit okrajové, obtížně srozumitelné filmy. Důsledně se drží stylové čistoty minimalismu a ze svých vizí nic neslevuje. I v nejnovějším snímku lze jasně rozeznat jeho nezaměnitelný rukopis. Tři dosavadní Kadrnkovy opusy spojuje téma absence milovaného člověka. V Osmdesáti dopisech (2010) syn teskní po otci...
Panychida za lidské vztahy
Za téměř půlstoletí kritické a recenzní práce jsem si vytyčil jako pravidlo, že člověk nemá do hodnocení posuzovaného díla vnášet vlastní resentimenty a animozity, natož rovnou osobní mindráky či momentální nálady. A irituje mě dodnes, když občas z kritických výkonů jiných právě tohle cítím.
Burza /
Budiž světlo žárové (VI)
Počátky elektrického osvětlení v divadle
Došlo do redakce
Blondýna: Nevolej mi do nebe! Galén, 38:59 min Nechtěj mě v undergroundu / prý jsem moc hezká / dělám moc něžnou srandu / moc se mi tleská… Pedagožka literárně-dramatického oboru na ZUŠ Rakovník a divadelní lektorka amatérských festivalů Eva Suková vystupuje od roku 2016 jako osobitá básnířka a písničkářka pod (Pokračování textu…)
Mince
Stalo se, nebo by se to mohlo stát, že do dobře utajený podzemní školy, třeba filozofický až teologický, je nasazenej kádr, naprosto spolehlivej, důvěryhodnej, oddanej nějaký jednoduchý poučce, který jeho nadřízený (nikdy je neviděl) říkají doktrína.
Ingmar Bergman: Laterna magica
Memoáry umělců patří ke čtenářsky oblíbeným žánrům, i když je přísní historikové považují za doplňkové, ne-li okrajové čtivo, faktograficky sice užitečné, pokud pamětník udrží na uzdě staromileckou fabulaci. O to vzácnější jsou výpovědi, které v ohlédnutí za životem přesahují nostalgické vzpomínání a předkládají sumu zralého...
Vzpomínka na Jirku
Odešel Jirka Vondráček, spolužák z katedry divadelní a filmové vědy na Filozofické fakultě UK, kde se nás tehdy – v osmdesátých letech na dálkovém studiu – sešla docela zajímavá sestava lidí.
Burza /
Výročí 16.−30. dubna
Kluka Zdeněk, skladatel (16. 4. 1947) △ Plívová Lenka, dramaturgyně (16. 4. 1947) △ Pýcha Petr, dramatik (16. 4. 1972) △ Smutná Jitka, herečka (16. 4. 1952) △ Štěpnička Jiří, herec (16. 4. 1947) △ Belanová Květa, sólistka opery (17. 4. 1927) △ Brázda Tomáš, sólista opery (17. 4. 1972) (Pokračování textu…)
K rozhovoru s náměstkem Petrem Orieščíkem
Překvapilo mě, že koncepce nebyla součástí výběrového řízení na ředitele divadla.
Zemřeli
Ľubo Roman (12. 4. 1944 Malacky, Slovenský stát – 13. 3. 2022 Bratislava, Slovensko)Slovenský herec, divadelní pedagog a politik, ministr kultury ve vládě Jozefa Moravčíka (1994). Oksana Švec (10. 2. 1955 SSSR – 17. 3. 2022 Kyjev, Ukrajina) Ukrajinská herečka, od roku 1996 zasloužilá umělkyně Ukrajiny. Zemřela při raketovém útoku (Pokračování...
O Vinohradech kdysi královských (XVI)
Ve dvoře domu v Římské ulici naproti Hasičskému domu mělo Divadlo S + H svou dílnu. Tam hned u okna stál pečlivě uklizený ponk nemluvného a puntičkářského řezbáře pan Rubeše a vedle v truhlárně pracoval „děda“ Kovář. U šicího stroje seděla ve svém šedivém pracovním plášti droboučká hodná „matička“ Písařová, která loutky...
Listy z archivu
Jan Neruda píše Františku Ladislavu Čížkovi. Dopis Jana Nerudy (1834–1891) divadelnímu řediteli F. L. Čížkovi (1820–1887) z července 1880 byl psán dvěma rukopisy. Lze se domnívat, že písař rukou nevypsanou připravoval běžnou redakční korespondenci pasážemi, které mu někdo diktoval do pera, a Mistr další místa doplňoval. Praxe z doby těsně...
Mládí vpřed!
Do divadla chodím dvě desetiletí a vlastně mě nikdy nenapadlo, že mě s novou životní rolí matky čeká i zakoušení nových diváckých zážitků. Se synem jsem se vypravila na jeho první operní a pohybové představení. Mimi opera, určená nejmenším divákům od tří měsíců, hostovala v Praze v rámci festivalu Jižní spojka, o den později jsme...
Morvarid Ramezani: Čeští divadelníci mezi sebe nepouštějí cizince snadno
Divadelní herečka a režisérka z Íránu Morvarid Ramezani žije už sedm let v České republice. Za tu dobu se naučila česky a v naší zemi získala dokonce trvalý pobyt.