Obsah Divadelních novin 6/2022
Malý princ a Ukrajina
Před třemi týdny vstoupila do našich životů válka a převrátila všechny dosavadní životní jistoty a stereotypy. Je to hnusné a kruté, duševně zdravému člověku to nemůže imponovat, žádná dobrá perspektiva z toho neplyne. Při pohledu na ty hrůzy pláčeme u televizních reportáží, už se na to ani dívat nemůžeme, a (Pokračování textu…)
Solidarita divadelníků s napadenými Ukrajinci
Po celém světě lidé pomáhají Ukrajincům napadeným putinovskými teroristy. Česká kultura zareagovala na válku a především utečence spontánně, těžko najít instituci, která by se do dění nějak nezapojila. Pořádají benefiční koncerty a představení, organizují sbírky, ozřejmují význam slov solidarita a evropská vzájemnost. A že je u nás...
Barbora-Anna Lebánková: Neznamená, že co není vidět, neexistuje
Rozhovor se studentskou koordinátorkou festivalu
O školní i jiné šikaně
Za mých školních časů se slovo šikana moc často nepoužívalo, dokonce ani sama skutečnost se příliš vážně nebrala. Silnější děti odjakživa ubližovaly slabším, stejně jako v armádě mazáci trápili bažanty.
Zdeněk Vřešťál: Cela (texty z doby covidové)
Tajemný tajemník Hrával jsi s Náhodou A Štěstí letmo míjel Potkával prázdný tváře A v očích nenacházel Světlo Ten sladkej dým Co plazí se kolem Kolem tvý šíje Po Mléčný dráze Hrál jsi všem nýmandům A štěstí letmo míjel Klaněl se šilhavým zrádcům A v očích nenacházel Světlo Ten sladkej (Pokračování textu…)
Putin lyžuje (hra o zrození vraha)
Divadlo Líšeň zahrálo inscenaci Putin lyžuje od roku 2009 víc než stopadesátkrát. V reakci na ruskou agresi jsme změnili závěr inscenace a název hry doplnili o podtitul „hra o zrození vraha“, prohlásila autorka inscenace Pavla Dombrovská. A dodala: Hrajeme na počest Anny Politkovské, ruské novinářky, která zrození vraha přesně pojmenovala...
Kritický žebříček Malá inventura
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Natálie Bulvasová Dana Hlaváčová Vladimír Hulec Kateřina Kykalová Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin J. Švejda Petra Zachatá Divadlo X10, Praha – Y: We Are Not Alone [Slow TV (Pokračování textu…)
Ředitel na záskok
Ředitelka libereckého Divadla F. X. Šaldy Jarmila Levko (STAN), jak je asi známo, vystřídala v Poslanecké sněmovně stranického kolegu Jana Farského, který se vzdal mandátu, aby mohl pobývat ve Fulbrightově nadaci v USA.
Čelit nevyslovitelnému
Letošní jubilejní dvacátý ročník festivalu nového divadla Malá inventura provázelo místo typického kresleného kuřete poněkud vyspělejší logo, a sice přídomek aspirativní. Nešlo přitom o pouhý planý slib na upomínkových předmětech, tato proklamace se otiskla i do bohatého programu, čítajícího více než třicet titulů na sedmnácti scénách.
Kritika /
Pozor, vyletí kivi!
Takto upozorní plzeňský malíř a fotograf Bohumír (Gottfried) Lindauer domorodého maorského „protinožce“ před pořízením snímku po svém příjezdu na Nový Zéland.
Kritika /
„Homo sovieticus“ věčně živý
Pár dnů po začátku invaze Ruska na Ukrajinu měla v Divadle v Dlouhé premiéru inscenace Konec rudého člověka, a ačkoli tak nebyla zamýšlena, stala se v těch přízračných okolnostech žhavou aktualitou.
Kritika /
Všichni jsme slátanina
Člověk je klubko nervů, ale hlavně neuróz. Ve vypjatých situacích reaguje zkratkovitě a převážně selhává. Nad řídicím principem, který lidstvo soustavně žene do dokonalé záhuby, se zamýšlejí nejen psychologové, ale také tým dramaturgyně Dory Viceníkové, režiséra Jana Mikuláška a herců Divadla Na zábradlí.
Kritika /
Fata morgana za sklem
Mám rád Arnošta Goldflama jako člověka i autora a jeho hry, například U Hitlerů v kuchyni či Vratká prkna, považuji za možná vůbec nejoriginálnější texty v řadě současného českého dramatu.
Kritika /
V Rusku z šíleností nevyjdeš
Iracionální ruskou duši najdeme v drtivé většině ruského umění, které od konce 19. století rezonovalo Evropou a u nás vedlo k chimérám o panslavismu.
Kritika /
ABC – divadlo jako prostřený stůl?
Fabrika na umění jménem Městská divadla pražská se pod ředitelskou knutou Daniela Přibyla a za uměleckého vedení Michala Dočekala sebevědomě prezentuje coby moderní umělecká instituce, široce otevřená nejen všem věkovým vrstvám publika, ale i řadě tvůrčích stylů a společenských témat. Lehko je zjevně v PR proklamacích, jaká je situace...
Rozhovor /
Denisa Barešová: Snažím se najít balanc
Má na kontě dvacet divadelních rolí, téměř stejný počet rolí filmových a televizních a několik profesních ocenění: Cenu Evalda Schorma, Cenu Jiřího Adamíry a nejnověji Cenu Thálie pro umělce do 33 let. Povídaly jsme si nejen o minulosti, současnosti a budoucnosti mladé herečky, ale také o pochybnostech, které tuto profesi provázejí.
V jednom okamžení snad život můj zhyne (Za Hubertem Krejčím)
Už brzy zemřeme, zvolával často Hubert Krejčí na potkání, nehledě na okolnosti: při vstupu do divadla, do redakce časopisu nebo na úřadě. A tak se i stalo: ve čtvrtek 10. března ho našli v jeho vinohradském bytě mrtvého ve věku 77 let.
Samorost
Huberta Krejčího jsem coby režiséra poznal už někdy v první polovině roku 1973, když jsem navštěvoval představení v Divadelním studiu Marta Janáčkovy akademie múzických umění.
Po nás Vltava
aneb Co je blbějšího než divadlo? (Dvě divadla)
Kontext /
Nejen o těch devadesátkách – Úvahy nad domácí seriálovou bilancí 2021/2022
Upřímně řečeno, přecitlivěnému chování vedení České televize na počátku tohoto roku ve věci kritiky nadprodukce kriminálních námětů v dramatické tvorbě nerozumím. Mám na mysli pobouření, které na Kavčích horách způsobilo jednomyslné rozhodnutí sedmičlenné odborné poroty Filmového a televizního svazu upozornit kritickou cenou Citrón v...
Ohlédnutí pro budoucnost
Před několika dny uplynuly dva roky od mé účasti na zahájení výstavy Divadelné storočie, kterou na Bratislavském hradě ke stému výročí Slovenského národního divadla (1. března 1920) připravily Divadelní ústav a Slovenské národní muzeum.
Okno do světa
Whatsonstage Awards Organizátoři Whatsonstage Awards letos nahradili tradiční kategorie herec a herečka kategoriemi účinkujících v mužské a ženské roli (doslova účinkujících v roli identifikující se jako mužská/ženská). Navázali tak na hudební ceny BRIT Awards, které rovněž zrušily genderové kategorie. Důvodem mohla být nominace Emmy Corrin,...
Burza /
Budiž světlo žárové (V) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Vědecká práce badatelů spojovaných na začátku 19. století s pokusy s nažhaveným vláknem se prokazatelně ubírala mimo „svítící válec“, ani Skot James Bowman Lindsay nebyl průkopníkem žárovky, jeho světlo uložené v zapečetěných skleněných nádobách z roku 1835 bylo nepochybně obloukové. Kdo tedy vynalezl žárovku?
Janka Ryšánek Schmiedtová
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času
22. 02. 2022
Kdy se zase stane takový pěkný datum. Už nikdy, nebo… Člověk ku konci nebejvá úplně připravenej. Sledoval jsem to. Můj fotr se mnou moc nemluvil, ale když už mu bylo fakt šoufl, říkal: To je poslední cigáro. Byl čtvrtek. A v neděli to zabalil. Von, hypochondr, vodešel. Byl sem u (Pokračování textu…)
Central European Avant-Gardes: Exchange and Transformation 1910–1930
(Středoevropské avantgardy: proměny a transformace 1910–1930), Cambridge, USA, The MIT Press, 1. vydání 2002.
Zemřeli
Hubert Krejčí (11. 11. 1944 Pardubice – 10. 2. 2022 Praha) Dramatik, režisér, herec, mim, překladatel a specialista na pohybové techniky asijského divadla a pantomimy. Rudolf Růžička (29. 10. 1943 Brno – 4. 3. 2022)Filmový a televizní režisér, scenárista a dramaturg, po roce 1989 analytik prezidentské kanceláře Václava Havla, později (Pokračování...
Výročí 1.−15. dubna
Máčal Jaroslav, scénický výtvarník (1. 4. 1972) △ Palyová Gabriela, dramaturgyně (1. 4. 1972) △ Smutný Jiří, skladatel (1. 4. 1932) △ Matásek Lukáš, produkční (2. 4. 1972) △ Mollíková Zdenka, sólistka opery (2. 4. 1957) △ Kocián Vojtěch, sólista opery (3. 4. 1937) △ Bazgerová Anna, herečka (4. 4. (Pokračování textu…)
Burza /
Komu (ne)hoří koudel u zadku
ad Josef Chuchma: Úvahy filmové – Nehoří, má panenko, DN 04/11
Smrt divadlu!
Huberta Krejčího znal snad každý. Každý nějak. Každý jinak. Byl to ten nesmiřitelný podivín, který se toulal českou divadelní kotlinou a vykřikoval: Smrt divadlu!
O Vinohradech kdysi královských (XV)
Fenomén Spejbla a Hurvínka je snad jediný případ, kdy dialogy dvou loutek obstojí samy o sobě i bez loutek a posluchač si vystačí jen s představou jejich všeobecně známé podoby. V komickém, až dadaistickém dialogu s nimi mohli soutěžit jen Voskovec a Werich.
Burza /
Listy z archivu
Ředitel Schmoranz píše režiséru Šmahovi (1904).