Obsah Divadelních novin 20/2024
Čo sa deje na Slovensku?
Jedna časť ľudí je výsostne nahnevaná, pretože sa siaha na erbové inštitúcie a ich svojbytnosť, odbornosť prestáva byť rozhodujúca, prijímajú sa zákony, ktoré budú škodiť, zdierať, prípadne umožnia prepúšťať zločincov, diskriminuje sa časť kultúrnej obce.
David Gerneš: Chceme mít silnou, stabilní instituci
Rozhovor s ředitelem Moravského divadla a Moravské filharmonie
O Polańském
Za jedné noci na výjezdovém semináři FAMU jsme se bavili se studenty o filmech Romana Polańského. Jeden z nich pravil, že si cení jeho tvorby, nicméně že Polański pro něj je a zůstane především mocným mužem, který znásilnil nezletilou.
Kritika /
Kritický žebříček – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Daniel Jäger Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Národní divadlo, Praha – Zdeněk Fibich: Šárka 1,5 3 1 2 2,5 (Pokračování textu…)
Kritika /
Janáááček!!!
Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno se odehrál ve dnech 1. až 24. listopadu podeváté. Letos s mottem Bez hranic a propojený s Rokem české hudby.
Kritika /
Teorie velkého třesku: Atomová edice
Režisér Jakub Čermák byl dlouho spjat především s nezávislou divadelní skupinou Depresivní děti touží po penězích, kterou v roce 2004 spoluzaložil a jejímž domovem se v posledním desetiletí stala pražská „kulturní sluj“ Venuše ve Švehlovce.
Kritika /
Pan Frisch se ztratil
Specifická próza Člověk se objevuje v holocénu náleží k pozdním dílům Maxe Frische, klasika švýcarského písemnictví 20. století. Publikoval ji v roce 1979 (česky vyšla 1995) a podal v ní zdánlivě objektivistickou, v podstatě ovšem niternou sondu do mysli třiasedmdesátiletého vdovce, který žije v Ticinském údolí Alp.
Kritika /
Duchové v kavárně Nona
Činohra pražského Národního divadla se rozhodla uvést titul nejhranějšího současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga 100 songů, inspirovaný teroristickými útoky na vlakových stanicích v Madridu 11. března 2004.
Kritika /
Kdo se bojí genderu?
Materiály k novince divadla Komedie Orlando podle románu Virginie Woolf ve mně vzbudily příslib aktuálního dramaturgického výkladu tohoto klíčového textu queer literatury. Naznačovaly propojení se současnou diskusí o genderové identitě i ambici vést v těchto otázkách k otevřenosti a pochopení. Jak inscenace snahám dostává?
Kritika /
Dukla hraje power play
Horácké divadlo Jihlava již řadu let zdárně pečuje o mapování regionálních osobností a dávných i nedávných krajových jevů, dějů a příběhů. Vznikly tak inscenace o Bohuslavu Reynkovi a Suzanne Renaud, o dceři K. H. Borovského Zdeňce Havlíčkové, o Josefu Florianovi, Bohuslavu Martinů, Janu Zahradníčkovi, či dokonce o osudu jedné jihlavské ulice...
Kritika /
Pod sprškou nové krve
Podzim kromě sběračů lysohlávek a vlezlých mlh každoročně zvěstuje i bujaré ožívání muzikálových scén, které finišují s pečlivě připravovanými premiérami svých chystaných repertoárových perel, tak aby se (před)vánoční kasy šťastně tetelily pod závějemi diváckého zlata. S novými projekty tak do sezonního kvasu přispěchali i dva...
Rozhovor /
Filip Březina: Bojím se dělat chyby
Devětadvacetiletý Filip Březina dokázal oslovit diváky už během absolventských inscenací na DAMU. Ne náhodou dostal ve čtvrtém ročníku nabídky na angažmá hned od tří pražských divadel. Nakonec svůj počáteční profesní život spojil s Městskými divadly pražskými, kde strávil čtyři sezony. Kvůli natáčení seriálu České televize Smysl pro...
Kontext /
Režie na kraji propasti
Někdy na přelomu devadesátých a nultých let nám technicky schopný známý na rodinný počítač nainstaloval pár her. Šlo asi o beta verze, daly se hrát, ale moc smyslu nedávaly. V jedné se útočilo z tanku na jiné tanky. Když hráč vystřelil, objevil se vtipný citát.
Došlo do redakce
Leo Rosten: Pan Kaplan má stále třídu rád Radioservis, mp3, 4 hodiny 12 minut Rostenova hrdinu Hymana Kaplana znají generace čtenářů. V překladu Pavla Eisnera vyšlo převyprávění humoristického románu z roku 1937 hned po válce u nakladatele Jaroslava Podroužka. Eisner jazykové problémy studentů angličtiny na newyorské večerní jazykové škole pro...
Marný česko-americký sen
Viktor Tauš mnoho let nemohl najít producenta pro svůj zamýšlený film Amerikánka, a tak námět realizoval nejprve v divadle. Inscenace proslavená Eliškou Křenkovou a Terezou Ramba se hraje na Jatkách78 od roku 2018, v době covidu se stala součástí projektu Film naživo a její úspěch konečně umožnil natočení snímku. Doprovází (Pokračování...
O světě, který voněl
První kapitola opulentní publikace Jiří Šlitr – Doktor Klavír, kterou k jeho stému výročí narození sepsal a mnoha unikátními fotografiemi doplnil Lukáš Berný, dlouholetý semaforský příznivec a editor zvukových nahrávek tvorby Semaforu, nese název Jazzman z Podkrkonoší.
Curyšský „Happy End“
Začátkem června tohoto roku se ve švýcarském divadle Schauspielhaus Zürich konal týdenní festival s názvem Happy End – Abschlussfestival. Byl velkolepým loučením obou ko-intendantů ve vedení divadla, Nicolase Stemanna a Benjamina von Blomberga, a všech tvůrců, kteří v posledních pěti letech utvářeli tvář divadla. Festival plný odcházení se stal...
Výlet do podsvětí a tvář v davu
Ač se snažím navštěvovat londýnský West End dvakrát ročně, neustále je z čeho vybírat. Při své podzimní návštěvě jsem se vypravil na léty prověřenou muzikálovou komedii The Book of Mormon od tvůrců seriálu South Park a na dvě adaptace filmových hitů Mrs. Doubtfire a Back to the Future, o nichž psal v DN 6/2024 Zdenek Merta. Z novějších...
Snídaně ta
Ne kterákoli. Snídaně ta, ta právě teď, nebo… může jít jen o úvahu o té které snídani. Slovní žongl. je přípustný. SNÍ ZA NĚ. Už jako epitaf. Jestli marmeláda na něčem dožene člověka k večernímu jam session, bude řeč vágní – zřejmě o jazzmanovi. Máslo? Má máslo na hlavě, přeci. (Pokračování textu…)
Andrew Lloyd Webber: Jesus Christ Superstar
(režie Petr Novotný, premiéra 22. července 1994, divadlo Spirála, Praha)
Bulvár o Smetanovi?
O našem hudebním velikánovi se učí v hodinách hudební výchovy, asi ještě o Antonínu Dvořákovi a snad Leoši Janáčkovi, pochybuji, že se žáci dozvědí o Bohuslavu Martinů, natož třeba o Josefu Sukovi a dalších.
Výročí 1.−15. prosince
Dvořáková Jarmila, loutkoherečka (1. 12. 1959) △ Kuča Libor, inspicient (1. 12. 1944) △ Ščekaleva Anna, sólistka baletu (1. 12. 1974) △ Čiháková Blanka, herečka (2. 12. 1944) △ Charvátová Eva, sólistka operety (2. 12. 1969) △ Štefanová Gabriela, herečka (2. 12. 1969) △ Bárta Martin, loutkoherec (3. 12. 1974) (Pokračování textu…)
Burza /
Na pravou míru
V recenzi vinohradské publikace Vyvětráváme (DN 17/2024) jsem Barboru Maškovou přejmenoval na Věru Maškovou a Edgara Dutku na Dudka. A do neologismu jetřebismus se mi překlepem vloudilo písmenko s. Sypu si popel na hlavu a uvádím na pravou míru. Jan Kolář I já musím uvést jedno jméno ve svém textu (Pokračování textu…)
Burza /
Ceny Divadelních novin 2024
Slavnostní předávání se konalo 21. listopadu v Divadle D21 v Praze.
Zemřeli
Soňa Šimková (29. 5. 1944 Bratislava, Slovenský stát – 16. 10. 2024 Bratislava, Slovensko) Teatroložka, kritička, překladatelka, pedagožka, profesorka Divadelní fakulty VŠMU, dlouholetá předsedkyně Asociace Divadelná Nitra, od roku 1992 členka redakční rady SaDu. Stanislav „Stašek“ Slavický (21. 11. 1944 Frýdek-Místek – 14. 11. 2024 Praha)...
Některé příběhy
Petr Oslzlý: Od performance k revoluci… (VII)
Milo Rau: Po konci dějin
Zahajovací projev festivalu Pražské křižovatky na Nové scéně Národního divadla v Praze 6. listopadu 2024
Sedmý ročník festivalu Pražské křižovatky
Pražské křižovatky prokázaly, že jsou festivalem progresivních divadelních proudů a tendencí nejvyšší evropské kvality.
Prach v očích mých…
Autoportrét herce, režiséra a dramatika Huberta Krejčího ze srpna 1962.