Obsah Divadelních novin 13/2022
Zkrátili jsme Divadelky
Na výšku, o necelý centimetr. Pozornější čtenáři si toho mohli všimnout už v minulém čísle. Proč krátíme? Když jsem Slovem v lednu otevíral letošní ročník Divadelek, zmínil jsem potíže s dodávkou speciálního papíru, který naše tiskárna dovážela ze Slovinska.
Angélica Liddell: Liebestod
Nová scéna, Praha, 9. a 10. června 2022
Alžběta Nováková: Bylo by škoda nechat maringotku chátrat na zahradě
Rozhovor s režisérkou a herečkou souboru Budenebude kůň
O vepřích na vinici
Jsme se ženou na dovolené v Provence. Bydlíme v nóbl rezidenci pro střední třídu. Ale francouzská střední, to je něco jiného než česká.
Angélica Liddell: Liebestod
Posraná společnost imbecilů s právy. Svoje práva vykrmují, jako se vykrmuje prase. A současně vykrmují sami sebe samým hltáním práv. Nechtějí umělce. Chtějí komparsisty.
Kritický žebříček – Premiéry, Setkání Stretnutie
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Petr Klarin Klár J. P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Vladimír Mikulka Josef Mlejnek Jana Paterová Kateřina Rathouská Marcel Sladkowski Jana (Pokračování textu…)
Art Casino: Hra o budoucnost
Z pražského Paláce Akropolis se v polovině června stalo na sedm dnů casino. Pod mottem Roztočte ruletu, zachraňte planetu se hrálo o budoucnost Země. V průběhu rulety, blackjacku, pokeru a kostek se diváci/hráči skrze divadelní akce a výstupy ve formách stand-upu, rozpohybovaného storytellingu, stylizovaných přednášek nebo hudebních čísel krupiérů...
Prazdroj loutkářských tradic
Nucená covidová pauza učinila z bienále kvadrienále. Skupova Plzeň se konala po dlouhých čtyřech letech, což se vepsalo jak do jejího programu, který byl mimořádně bohatý na inspirativní inscenace s vysokou výpovědní hodnotou, tak do její atmosféry plné radostných setkání a výměn názorů i nápadů.
Kritika /
Bloudění neprostupnou (Knihou) džunglí
Mně by nevadilo, že je to dlouhý, klidně bych vydržel čtyři hodiny, kdyby to bylo plodný! zanadával si asi osmiletý chlapeček, sotva opustil šapitó Azyl78 na pražském Výstavišti.
Kritika /
Operní mýty
Dějí se na konci sezony v divadlech věci, sotva stíháme referovat. Opernímu divadlu vévodí uvedení opery Ervína Schulhoffa Plameny na jevišti Státní opery a původní premiéra nové kompozice Sylvie Bodorové Quo vadis. Obě spojuje jedno – nejsou to opery v tradičním slova smyslu.
Kritika /
Jeruzalém a Moskva v jednom paláci
V září tomu bude devět let od premiéry inscenace Golem, uváděné ve štvanické vile, v níž pražský soubor Tygr v tísni českému publiku poprvé představil tzv. imerzivní divadlo, netradiční, ale stále oblíbenější typ scénické tvorby akcentující interaktivní rozměr diváckého zážitku. Příchozí se stávají součástí členitého fikčního...
Kritika /
A nyní Marta
V Museu Kampa, na jeho letní scéně, se již po třetí sešel tým kolem autorky Daniely Sodomové a režisérky Adély Laštovkové Stodolové a po Medě (2019) a Werichovi (2021) připravil pod názvem Marta inscenaci o další výrazné osobnosti české kultury 20. století, zpěvačce Martě Kubišové. Medu jsem neviděl, Wericha ano (Pokračování textu…)
Kritika /
Nesu, nesu koledu, ty vole
Poslední premiérou Činohry pražského Národního divadla v sezoně je inscenace hry nové autorky, Elišky Říhové – ta vlastní práci také režíruje.
Kritika /
Bylo nebylo, co se to tu stalo?
Liberecké divadlo F. X. Šaldy se rozhodlo nadělit svému diváctvu velkorysý dar v podobě výpravné produkce pro rodinné publikum, v níž spojily síly všechny tři jeho soubory. Inscenace Legenda z Mlžných hor se hlásí k široce oblíbenému žánru fantasy a zároveň – jak napovídá již svým titulem – mocně hraje na regionální notu, nadto vzývá...
Kritika /
Zanechali jsme vám tu milý singspiel
Inscenace Mozartovy a Schikanederovy Kouzelné flétny bude velmi pravděpodobně v Divadle v Dlouhé náležet k divácky vděčným titulům, spojujícím školní osvětu a vkusnou zábavu. Právě takové budou tuzemské scény potřebovat v nejbližších letech nejspíš naléhavěji než za celé předchozí čtvrtstoletí.
Rozhovor /
Martin Klásek: Nikdy mě nezlákala jiná cesta
Narodil se ve stejném roce, kdy zemřel Josef Skupa. Zatímco si letos připomínáme Skupovo 130. výročí, Martin Klásek nedávno oslavil 65. narozeniny. A při té příležitosti se rozloučil s Divadlem Spejbla a Hurvínka (třebaže s ním stále externě spolupracuje), v němž strávil bezmála půl století. Jeho rodiče, otec činoherec a matka baletka, ho v...
Kontext /
Tvorba a vzdělávání pod jednou střechou
Na nedávné tiskové konferenci představilo pražské Divadlo Archa koncepci nově založeného Centra dokumentárního a sociálně-specifického divadla. O důvodech jeho založení a náplni jeho činnosti jsem rozmlouvala s ředitelem divadla Ondřejem Hrabem a dramaturgyní a režisérkou Janou Svobodovou.
Kontext /
Kanadská léta Arnošta Wagnera
Devětačtyřicet let, rozvedený intelektuál bez závazků, přes váhu, kuřák, s málo penězi, ale s velikou knihovnou a sbírkou umění, hledá finančně zabezpečenou ženu, která netančí, necestuje, nesportuje a nemiluje jenom přírodu. Může mít ráda psa.
Nový Hamlet v nové shakespearovské řadě
Krátce po dubnové premiéře na půdní scéně Jihočeského divadla v Českých Budějovicích v režii Jakuba Čermáka (viz DN 10/2022) se nový překlad Shakespearova Hamleta od Filipa Krajníka dočkává knižního vydání, a to hned ve dvou podobách.
Angélica Liddell: Chci spojit erotiku se smrtí
Prahu v červnu navštívila jedna z nejvýznamnějších současných divadelních umělkyň světa – španělská dramatička, režisérka a performerka, umělecká vizionářka Angélica Liddell (1966).
Třikrát z vídeňského Burgtheateru
Výška nad jevištěm je ve vídeňském Burgtheateru vskutku nebeská. V Shakespearově Bouři se celá scéna s nebetyčnými prospekty točí za doprovodu hudby a divadelní mlha skrývá herce – postavy, gesta i tváře.
Vídeňská festivalová traumata
Letos na přelomu května a června jsem mohl poprvé po delší dobu sledovat program Wiener Festwochen, jednoho z největších a nejlépe dotovaných evropských divadelních festivalů. Různé způsoby práce s prostorem a tématem pro mě byly inspirativní, ale mnohdy jsem byl i zklamán. České divadlo je s tím, které jsem ve Vídni viděl, ve všech ohledech...
Burza /
Budiž světlo žárové (XII) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Brněnský stavitel Josef Arnold a vídeňský architekt Josef Nebehosteny, pověřený stavebním dozorem, předají městu na klíč hotové divadlo za neuvěřitelných šestnáct měsíců.
Lvi
Vypadám jako berberskej lev, tedy rád bych vypadal jak ten lev, o kterým víte, že není úplně berbersky čistej.
William Saroyan: Tracyho tygr
Tracyho tygra jsem četl poprvé kolem svých šestnácti let.
Zemřeli
Vladimír Břichnáč (2. 1. 1962 Opava – 29. 5. 2022 Opava)Loutkoherec, herec, výtvarník, dramatik a režisér. Nejdéle působil v Divadle loutek v Ostravě, ve Slezském divadle v Opavě a v Malém divadle v Českých Budějovicích. Eva Čurdová (3. 12. 1938 Trnava – 8. 6. 2022 Jihlava)Herečka, jedna z nejvýraznějších osobností (Pokračování textu…)
Výročí 16. července − 31. srpna
Novák Josef, režisér (16. 7. 1942) △ Rázlová Regina, herečka (16. 7. 1947) △ Rösslerová Milena, herečka (16. 7. 1952) △ Kříž Vratislav, sólista opery (17. 7. 1957) △ Palánová Jana, tanečnice (17. 7. 1972) △ Hamanová Klára, teatroložka (18. 7. 1972) △ Holeva Ferdinand, tanečník (19. 7. 1972) △ (Pokračování textu…)
Marie Kinsky: Hlavně aby festival neztratil lidskou atmosféru
Rozhovor s ředitelkou festivalu KoresponDance
O Vinohradech kdysi královských (XXII)
Jiřina prožila s Jardou Jakoubkem jedenáct krásných a současně nesnadných let. Nesnadných nejen proto, že za totality neměl na růžích ustláno, ale stále častěji hledal útěchu na dně sklínek všeho druhu, jak o tom sám trefně napsal v písni, která je věnovaná Josefu Kainarovi, k jehož vlivu se hrdě hlásil.
Pozvánka do prvomájového průvodu (23. dubna 1955)
Dopis ředitele Národního divadla v Praze Drahoše Želenského (1896–1959) herci Karlu Högerovi (1909–1977).
Příloha /
Barevné črty Jitky Molavcové
Na konci minulého ročníku zpovídal Jan Kolář Jiřího Suchého (DN 22/2021). S kým jiným si povídat na konci současného půlročníku než s Jitkou Molavcovou? Jiří Suchý v minulém rozhovoru zaváhal, jak ji charakterizovat: Jitka je velmi složitá bytost a jako divadelní partnerka je výjimečná. Když jsem si to začal uvědomovat, pasoval jsem ji po Jiřím...
Příloha /
Kulatý stůl k návrhu zákona o veřejnoprávní kulturní instituci
Asociace profesionálních divadel ve spolupráci s Divadelními novinami svolala na 6. prosince loňského roku online jednání k návrhu zákona o veřejnoprávní kulturní instituci.