Obsah Divadelních novin 12/2021
A mimo Prahu se jako něco zajímavýho děje?
Loni touto dobou jsem dávala nějaký rozhovor, kde se mě mimo jiné ptali, jaké nové výzvy teď po pandemii čekají divadelní svět. Z dnešního pohledu je komické, že jsme něco takového hodnotili takříkajíc po předehře, než se vůbec odehrálo alespoň první dějství toho dramatu. Teď jsme o něco moudřejší, ale stejně netušíme, které dějství...
Herecký výkon Veroniky Korytářové v roli Vlasty Buriana
(Divadlo F. X. Šaldy Liberec – Tomáš Dianiška: Burian, režie T. Dianiška, premiéra 27. května 2021)
Zuzana Burdová: Pracujeme s příběhy pamětníků
Rozhovor s koordinátorkou Paměti národa
O Facebooku a smrti
Když nám před šesti lety umřela kočka Růženka, byli jsme celá rodina velmi smutní. Plakali jsme a chovali jsme se, jako by nám odešel blízký rodinný příslušník. Ale vždyť taky jo! Růženka byla pátým členem smečky a její názory na život a svět jsme všichni respektovali. Všecko zoufalství časem přešlo, ale ten všeobecný smutek s námi...
V krabici
Už ani nevím jak. Nevím, jak se to stalo. Nevšiml jsem si. Jak jsem tam tu krabici. Nevím, jak se tam ta krabice tak najednou. Seděl jsem. Díval se. Publikum.
Kateřina Kněžíková v Glyndebourne
Sopranistka Kateřina Kněžíková oslnila publikum i kritiku jako Janáčkova Káťa Kabanová na respektovaném operním festivalu v britském Glyndebourne. Roli získala před dvěma lety konkurzem. Provedení diriguje Robin Ticciati, režisér Damiano Michieletto uzavřel Káťu toužící po svobodě do ptačích klecí a zatížil balvanem jejího provinění. Jsem...
Kritický žebříček – Divadelní svět Brno, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Josef Herman Vladimír Hulec Dita Dvořáková J. P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Luboš Mareček Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Vít Závodský Národní divadlo Brno – Majitelé klíčů (Pokračování textu…)
Spočítej si testy aneb Jak zruinovat divadelníky
Jak nadšení jsme byli, když divadla konečně mohla začít hrát! Jenže neuplynulo ani čtrnáct dní a vláda ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami hodila divadelníkům další klacek pod nohy: nově jsou z veřejného zdravotního pojištění hrazeny pouze čtyři antigenní testy měsíčně s frekvencí jednou za sedm dní.
Majitelé klíčů
Zůstanu-li u Kunderovy metafory, pak se brněnskému Národnímu divadlu podařilo pomocí klíčů režie, dramaturgie, herectví, scénografie i hudby Majitele klíčů v něčem pozoruhodně odemknout, v něčem ale hru spíše uzamklo.
Doktorka
Brněnská Reduta se už léta se záslužnou umanutostí věnuje importu nové dramatiky z divadelně výbojnějších zemí, jako je Německo nebo Británie.
Setkání spiklenců
Když skončila premiéra Setkání spiklenců na alžbětinském nádvoří Divadla Husa na provázku, otočil jsem se na vedle sedícího Miroslava Donutila se slovy: To byla ale čurina! Donutil se spokojeně usmál a souhlasil.
Hilsner a ti druzí
Brněnské Divadlo Feste pod vedením Jiřího Honzírka podrobuje kritické reflexi problematické aspekty české společnosti a historie. Tentokrát upřelo pozornost na kauzu notoricky známou, hilsneriádu. O procesu s údajným vrahem Leopoldem Hilsnerem se učí snad už na základní škole (zdůrazňován bývá zejména Masarykův odmítavý postoj k antisemitskému...
Divadelní svět opět ožívá!
První velkou událostí po květovém znovuotevření divadel byl Divadelní svět Brno (20.–25. května 2021).
Kritika /
Proč hrát opery?
Bylo lepší počkat s recenzí inscenace opery Giuseppe Verdiho Nabucco v Janáčkově opeře na živé provedení? Inscenace nazkoušená v době koronaviru se k divákům dostala online 19. května, živé provedení 29. června je nyní na stránkách divadla znovu označeno za premiéru.
Kritika /
Vlasta Burian se cyranovským nosem
Inscenace české dramatické novinky Tomáše Dianišky Burian, jejíž premiéra byla původně plánována na říjen minulého roku, se konečně dočkala diváků. A to přímo v rodišti titulní postavy, v Liberci, přesněji na Malé scéně Divadla F. X. Šaldy.
Kritika /
Zeptej se mušle
Režisér Tomáš Loužný a dramaturg Ondřej Novotný spolu napsali a v Divadle X10 posléze inscenovali divadelní text Druzí lidé.
Kritika /
Smíchovský vampýr
Vítej zpátky, živá kulturo! šeptnu si vzrušeně v ledva zšeřelém sále Švandova divadla, i když mě čeká spíš ponor do nemrtvých sfér. Pražská scéna totiž do (post?)pandemické tvůrčí éry vstoupila scénickou adaptací proslulého románu Johna Ajvideho Lindqvista Ať vejde ten pravý z roku 2004.
Kritika /
Zachrání láska k hmyzu planetu?
Okrajový efekt, sobecký gen, entomofágie, používání pesticidů, včelí paraziti, kůrovcová kalamita, koncept fysis a jeho proměna… To jsou jen některé z jevů, které se režisérka Barbara Herz snaží obsáhnout ve své dokumentární inscenaci Mezní stav, uváděné v Divadle X10.
Rozhovor /
Jiří Böhm: Divadlo nechci dělat za každou cenu
V pátém stupni protiepidemického systému bylo oříškem najít i místo setkání k rozhovoru. Kavárny a restaurace byly zavřené, zimní sychravé období nepřálo ani procházkám s diktafonem v ruce. Naštěstí Jiří Böhm (1987) vyjednal s vedením VILY Štvanice poskytnutí „rozhovorového azylu“ v jedné ze svých hereckých šaten. Tím nás zachránil...
Kontext /
Kritik versus divadelník
Vraťme se po delším čase k příběhu z historie divadla. Který by nás poučil a poukázal na shody a rozdíly událostí tehdy a dnes. Tentokrát ke střetům divadelníků se svými kritiky. Jsou věčné, řešily a řeší se ručně, vyhazovem z divadla, dokonce u soudu. Dnes se nejčastěji urážíme na internetu. (Pokračování textu…)
Bez ruptur a zamlžeností
aneb Skutečná historie slovenského divadla
Bez konce teď, znova a znova
O tom, že herec Vladimír Matějček (1947) vydal sbírku básní a próz Domů, jsem se dozvěděla náhodou. A začala přemítat, kolik herců píšících poezii vlastně znám.
Kontext /
Podcasty, které znamenají divadlo (II)
V minulém čísle jsme se věnovali Rádiu Kašpar, projektu, který je výjimečný komplexním přístupem ke zvukové tvorbě. Ve druhé a třetí části se pokusíme shrnout tendence typické pro podcasty menšího rozsahu a rozdělit je podle základního přístupu do dvou skupin. Vzhledem k množství aktivit, které se v krátké době objevily, (Pokračování...
okno do světa
Stávkující umělci nechtějí opustit francouzská divadla Od března okupují řadu divadel po celé Francii nezávislí umělci, studenti i bezdomovci. S podporou SNAM CGT (Union Nationale des Syndicats d’Artistes Musiciens de France) žádají o druhý Bílý rok. Ten vyhlásil prezident Macron v květnu 2020 jakožto nárok na kompenzaci do konce srpna (Pokračování...
Divadlo K. H. Máchy, Litoměřice
Do divadla zadním vchodem
Nedělní ráno
Putnu jsem zaspal. To se dalo čekat, když ještě v pět jsem četl detektivku.
Zdeněk Hedbávný: Divadlo Větrník
Na mé cestě k divadlu nebyly určující knihy, ale lidé. Profesor Milan Lukeš, drsný a kousavý, provokující k přemýšlení v kontextech.
Burza /
Život jako smršť
Jsou výtvarníci, se kterými si režiséři po letech společné práce rozumějí bez mrknutí oka. S kostýmní výtvarnicí Ivanou Brádkovou mne před dvaceti pěti lety seznámil scénograf Ivo Žídek.
Došlo do redakce
CD Phidylé Supraphon 2021 Shodou okolností v době, kdy Kateřina Kněžíková zažívá sukces v titulní roli Janáčkovy Káti Kabanové na Glyndebourne Festival Opera v Sussexu, vydává Supraphon její první album složené z písní Bohuslava Martinů, Henriho Duparca, Maurice Ravela a Karola Szymanowského. Pojmenovala ho podle písně Henriho Duparca, prostého...
Výročí 1.−15. července
Doležal Vladimír, sólista opery (1. 7. 1951) △ Froyda Tomáš, loutkoherec (1. 7. 1971) △ Klos Vladimír, tanečník (1. 7. 1946) △ Kocmich Miloslav, výtvarník loutek (2. 7. 1966) △ Krátký Jaroslav, korepetitor (2. 7. 1956) △ Princová Zuzana, herečka (2. 7. 1946) △ Vejsada Igor, choreograf (2. 7. 1956) (Pokračování textu…)
Zemřeli
Ivana Brádková (27. 2. 1965 Slaný – 24. 5. 2021 Praha)Scénografka, kostýmní výtvarnice, kurátorka a architektka výstav a vysokoškolská pedagožka. Carla Fracci (20. 8. 1936 Milán, Itálie – 27. 5. 2021 Milán, Itálie) Světoznámá balerína přezdívaná Královna La Scaly. The New York Times ji tituloval Prima ballerina assoluta. Působila i (Pokračování...
Nebe peklo ráj (XVII)
Ve dnech, kdy škrtám a škrtám ve svém textu – a škrtat je jednou ze zbraní režiséra… –, hledá prastaré město Jeruzalém cestu ze spirály nenávisti. To je odvěká bolest člověčenství. Dokázat smířit se s jinakostí.
Příloha /
Kulatý stůl o tanečním divadle a novém cirkusu v Praze
Cílem Kulatého stolu je zmapovat situaci tanečního divadla a nového cirkusu v Praze v rámci diskusí, jimiž radní pro kulturu Hana Třeštíková spolu s ředitelem odboru umění Jiřím Sulženkem zjišťují podklady pro chystanou kulturní politiku města. Nedalo se jinak než diskutovat ve sdíleném souboru, text tedy není záznamem živé vzrušené debaty,...