Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2024

ročník 33
11. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Duka neuspěl u Ústavního soudu

    Ústavní soud zamítl stížnost kardinála Dominika Duky a právníka Ronalda Němce, kteří se domáhali omluvy od brněnských divadel. Justice jim nevyhověla, poukazovala na svobodu slova a uměleckého projevu. Podle Ústavního soudu by soudci neměli být strážci morálky. Zamítnutím stížnosti kauza před českými soudy definitivně končí.

    Před uvedením hry Naše násilí a vaše násilí se u divadla shromáždily stovky protestujících. Foto: archiv festivalu

    Obě hry sledovaly legitimní cíl, směřující k vyvolání veřejné diskuse o náboženském násilí a sexuálních incidentech uvnitř jedné z církví. Učinily tak prostředky sice zčásti blasfemickými, ve svém celku však nepotlačujícími základní sdělení. S podstatou obsahu her včetně kontroverzních scén byla veřejnost předem seznámena a bylo svobodným rozhodnutím každého, zda se představení zúčastní, uvedl soudce zpravodaj Ludvík David. Pojem blasfemie označuje rouhání. Duka ani Němec se uvedení sporných inscenací jako diváci nezúčastnili.

    Respektujeme nález Ústavního soudu. A děkujeme mu, že naši stížnost neodmítl, ale zaobíral se jí, o čemž svědčí právě to, že rozhodl nálezem, a nikoliv pouhým usnesením, napsal médiím za sebe i za Duku advokát. Není pravda, že bychom chtěli cokoliv / kohokoliv cenzurovat. Pokud však má existovat demokracie, musí existovat i tolerance a hranice. Válka na Ukrajině nám ukazuje, že netolerance a hrubé hanobení druhých vede k velkému zlu. Ústavní soud řekl, že by se v zásadě soudci, a to ani ústavní, neměli stát strážci veřejné morálky. Otázka je, kdo je dnes strážce morálky? Občanský zákoník přímo odkazuje na morálku. Máme za to, že právě nezávislý soud by se měl na tvorbě morálky podílet, protože pokud ani soud nestráží morálku, pak by měl pravdu (Vladimir) Putin s válkou na Ukrajině. Morálku pak určuje ten, kdo má více hrubosti a peněz. A s tím nesouhlasíme, dodal Němec.

    Skutečným vítězstvím by byl dialog, nikoliv hádání se o to, kdo má pravdu, reagoval dnes na nález Ústavního soudu v „divadelní kauze“ ředitel Centra experimentálního divadla v Brně (CED) Miroslav Oščatka. Jsem rád, jak Ústavní soud rozhodl, ale nevnímám to jako vítězství. Jsem do hloubi srdce přesvědčen, že nikdy nešlo o rozdílnost hodnot jako spíš o nedorozumění, uvedl Oščatka. Dialog, nikoli hádání se o to, kdo má pravdu. To by bylo vítězství, doplnil.

    Také ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser i přes radost z výsledku zmiňuje přetrvávající pocit hořkosti. Kauzu považuje za zbytečnou a rozdělující už tak polarizovanou společnost. Velmi bych si přál, aby tímto celá kauza, která z mého pohledu nemá vítězů ani poražených, konečně skončila, napsal Glaser.

    Domnívá se, že uvedení obou inscenací nikomu nebránilo praktikovat víru a otevřeně se k ní hlásit. O to silněji se ale nejen v politické rovině diskutovalo, co a jak může umění v naší zemi zobrazovat. A zda mají politici – jako volení zástupci občanů – oprávnění uměleckou tvorbu omezovat, třeba ne přímo direktivním zákazem, ale cenzurou ekonomickou. Přitom právo na svobodnou uměleckou tvorbu je stejně silným a nezadatelným ústavním právem, doplnil Glaser.

    Hry režiséra Olivera Frljiće v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět. Podle pravomocného rozsudku, potvrzeného Nejvyšším soudem, však nešlo o diskriminaci křesťanů ani zásah do práva na svobodu vyznání. Žaloba se konkrétně týkala her Prokletí a Naše násilí a vaše násilí uvedených v Brně v květnu 2018.

    Před uvedením hry Naše násilí a vaše násilí se u divadla shromáždily stovky protestujících. Asi dvacet lidí pak představení přerušilo vstupem na jeviště, odešli až po intervenci policie. Divadelníci hru dohráli za podpory diváků, kteří v hledišti zbyli.

    Žalobu na Národní divadlo Brno, které festival pořádalo, a Centrum experimentálního divadla (CED), na jehož scéně se představení hrála, nejprve zamítl Městský soud v Brně, Duka s Němcem neuspěli ani s odvoláním ke Krajskému soudu v Brně. Oba soudy zdůrazňovaly svobodu slova a uměleckého projevu, stejně jako to, že obě představení nastolovala důležitá témata.

    Divadlo Husa na provázku, součást CED, se k událostem roku 2018 a vpádu na jeviště vrátí v připravované inscenaci Vykouření režiséra Jiřího Havelky. Inscenace má provázkovské jeviště prostřednictvím osvobodivé síly humoru „vykouřit“ ve smyslu očistit.

    ///

    Více o této kauze na i-DN:

    Naše svoboda a vaše svoboda

    Arcibiskup Duka podal trestní oznámení na CED

    Kardinál Duka rozšířil žalobu

    Zločinu rušení náboženství…

    Soud zamítl Dukovo odvolání

    Více o celé kauze na i-DN:

    Snad jen malé děti

    Ježíš znásilňuje muslimku?

    Platíme vás, budete poslouchat

    Fauly

    Brněnská Svoboda?! (No. 2)

    Mudrování nad DSB (No. 3)

    Dvojí divadlo Olivera Frljiće

    Stručná videozpráva z Našeho násilí v Brně

    Protestno pismo

    Odmítáme, aby skupiny spojené s fašismem…

    Odcházím z Umělecké rady DIFA JAMU

    Podívejte se, v jak šíleném světě žijeme!

    ČC AICT/IATC s hlubokým znepokojením sleduje

    Aktuality Petra Feyfara (No. 3)

    Je současné divadlo nebezpečné?

    Slušní lidé pokuty neplatí

    • Autor:
    • Publikováno: 12. října 2022

    Komentáře k článku: Duka neuspěl u Ústavního soudu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,