Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2024

ročník 33
11. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Cirkusy u nového jezera… (No. 4)

    Na to našem dvoře, všechno krákoře…, tak by se dala charakterizovat show A ciel ouvert (Pod otevřeným nebem) francouzského Cirque Aïtal, jež se odehrává v prostoru jeho vlastního vozového parku na okraji festivalového prostoru Letní Letné. Nehraje ve stanu či šapitó, ale na trávě mezi čtyřmi obytnými přívěsy, se kterými francouzsko-finský kvartet a jeho ekipa do Prahy přijeli.

    Cirkusy bývaly a dodnes často jsou rodinnými podniky. A to od jejich vzniku a existence v dávných stoletích. Není divu. Kočovat od města k městu, ze země do země se jen velmi těžko dá bez rodinných či aspoň úzce komunitních vazeb. A taktto – jako rodinné podniky – existuje i řada menších a někdy i větších novocirkusových uskupení. Ve světě i u nás – vzpomeňme bratry Formany nebo i La Putyku. A právě takovým uskupením je i francouzsko-finský Cirque Aïtal. Založilo jej v roce 2004 manželské duo akrobatů Victor Cathala a Kati Pikkarainen, kteří se rozhodli zabývat především „ruční“ akrobacií, tedy fyzickými akrobatickými disciplínami bez pomoci vnějších prvků, jako jsou lana, závěsné šály, žonglérské předměty a podobně. A usídlili se v městečku Muret v jihofrancouzském departementu Haute-Garonne v regionu Midi-Pyrénées, kde tvoří a odkud vyjíždějí na svá turné.

    Aïtal znamená v okcitánštině (románský jazyk používaný právě v Muretu, tedy v jižní, pyrenejské části Francie, dále v Okcitánských údolích na severu Itálie, v Monaku a ve Val d’Aran v Katalánsku) je to tak, jak to je. A právě tak duo pracuje – jednoduše a přímočaře, bez efektních kostýmů či na odiv dávané dokonalosti. Victor & Kati vnímají svět – jak sami zdůrazňují – s lehkostí, klidem a nadhledem. Svou poetikou a životním stylem mají blízko k bratrům Formanovým, a tak není divu, že ti je v roce 2015 pozvali do Plzně, kde v rámci projektu Plzeň – hlavní evropské město kultury poprvé v Česku hostovali (24. 9. – 1. 10. 2015), a to s víceméně autobiografickou inscenací Pour le meilleur et pour le pire (V dobrém i ve zlém, prem. 2011), což byla jejich druhá celovečerní show (po La Piste là /Cesta tam/ z roku 2007). Na Letní Letné hostoval soubor poprvé v roce 2019 s poměrně opulentní show Saison du Cirque, v níž propojoval tradiční a nový cirkus (což je jeho základní doména) a v níž nechyběl – vedle řady klaunů, žonglérů a akrobatů – ani živý kůň.

    A právě zapojování živých zvířat je jedním z prvků, kterým se soubor od ostatních novocirkusových souborů výrazně odlišuje, což dokládá i jejich aktuální (z loňského roku) produkce, s níž dorazil na letošní Letní Letnou.

    Je to vlastně venkovská burleska, syrová rodinná crazy show tak trochu ve stylu chudé Addams Family žijící mezi slepicemi se spoustou divokých čísel a gagů. Odehrává se mezi karavany, jako by na venkovském dvorku, na kterém se setkávají prapodivné postavy z okraje společnosti, nomádové, obývající okolostojící karavany, z nichž vystupují a zase se do nich vracejí a odkud vylétají či jsou jimi vynášeny živé slepice, kohouti, holubi, husy či kachny, volně se prostorem pohybují a akrobaté je občas zapojují do svých čísel.

    Inscenace se odehrává mezi karavany, jako by na venkovském dvorku. Foto Vladimír Hulec

    Je to uzavřený svět sám pro sebe, v němž se zrcadlí rodina, komunita a vlastně i celý bláznivý svět. Postavy spěchají na záchod, který je obsazený, stříkají po sobě z hadic, podřizují se esoterikou posedlé „mámě“, která je ve snaze vychovat vede k mystickým cvičením a vnímání vesmíru, zmateně pobíhají sem a tam, hrají na různé hudební nástroje (kytara, basa, tuby, housle…), zapalují barevné ohně, vytvářejí show, ve kterých si hrají na pop zpěváky, vychovávají a nachávají kolem pobíhat zvířata i děti, různě blbnou.

    Zapalují barevné ohně, vytvářejí show, ve kterých si hrají na pop zpěváky. Foto František Ortmann

    A to vše na slámě či se slámou po těle a ve vlasech, v teplácích, huňatých svetrech na sobě a s peřím všude kolem, s vajíčky, která jim vypadávají z kapes, ležíce na podlaze či talířích, které někdy ze vzteku, někdy mimoděk rozbíjejí a z nichž na okraji dění roste hromada střepů.

    Z téměř každé situace vzniká navenek nenápadná, ale vždy formou a provedením atraktivní, neobvyklá fyzická akrobacie. Foto František Ortmann

    Z téměř každé situace vzniká nějaká navenek nenápadná, ale vždy formou a provedením atraktivní, neobvyklá fyzická akrobacie, divoký kousek, jehož hlavními aktéry jsou především duo Victor & Kati, kteří se specializují na ta nejnáročnější čísla a na konci bláznivé, omamné dění šperkují několika duety nejvyšší akrobatické dovednosti.

    Mluví-li se či píše v souvislosti s cirkusy o vůni pilin, jimiž bývá pokryta půda šapit, zde je to vůně či smrad venkovského dvorka provázený kouřem z hořící slámy, kterou postavy občas zapalují a nechají dohořet a v jehož dýmu se občas prezentují ve snaze být „jako z TV show“. A na konci jedna z postav mizí v nebi a dvorek i plachtovina nad ním jsou pokryty poletujícím peřím. Silný poetický obraz.

    Ovšem současně je to všechno sranda, prča, radost a syrovost. Syrovost života.. Foto František Ortmann

    Ovšem současně je to všechno sranda, prča, radost a syrovost. Syrovost života a lidského soužití s domácími zvířaty, jež vzniká a je založena na komunitním, rodinném venkovském myšlení a způsobu života a bytí někde na parkovišti mezi karavany. Vše žito a protkáno hrabalovsky pitoreskní, surreálnou poezií a prezentováno s obrovským nadhledem a akrobatickým kumštem. Tak nějak by dnes možná tvořili komici němé filmové éry. Chaplin, Keaton, Laurel s Hardym, Arbuckle…

    Je-li humanismus základním posláním umění, pak jsou Cirque Aïtal a tato produkce toho přímým dokladem. Foto František Ortmann

    Je-li humanismus základním posláním umění, pak jsou Cirque Aïtal a tato produkce toho přímým dokladem. Nenechejte si toto opojné setkání s potulnými komedianty a jejich dětmi ujít. Vhodné pro všechny věkové kategorie (snad jen kvůli bezpečí doporučeno pro 6+).

    Nenechejte si toto opojné setkání s potulnými komedianty a jejich dětmi ujít. Foto Vladimír Hulec (nahoře) / František Ortmann (dole)

    Cirque Aïtal, Muret, Francie – Victor Cathala a Kati Pikkarainen: A Ciel Ouvert. Námět a realizace: Victor Cathala a Kati Pikkarainen, hudba: Helmut Nunnïng a Hugo Piris, scénografie: Victor Cathala a Kati Pikkarainen, světelný design: Lucien Valle, zvuk: Olivier Planchard, kostýmy: Emmanuelle Grobet, scéna: Simon Rosant, Allan Wyon, Stéphane Duron, vedoucí scény: Stéphane Duron, Allan Wyon, Olivier Planchard, vedoucí dětské scény: Isabelle Dourny s dětmi Leevi a Oona. Umělecký šéf: Michel Cerda, manažerka: Bérangère Gros, komunikace: Lison Cautain. Účinkují: Victor Cathala, Kati Pikkarainen, Helmut Nunnïng, Hugo Piris a děti Leevi a Oona. Premiéra 22. září 2022 Agora Boulazac, Francie. Psáno z uvedení 21. srpna 2023 na Letní Letné.

    ///

    Více o letošní Letní Letné na i-DN:

    Cirque Alfonse se vrací na Letní Letnou

    Novocirkusový crème de la crème

    Letní Letná slaví dvacetiny

    Letní Letná ve čtvrtek začíná

    Cirkusy u nového jezera… (No. 1)

    Cirkusy u nového jezera… (No. 2)

    Cirkusy u nového jezera… (No. 3)


    Komentáře k článku: Cirkusy u nového jezera… (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,