Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Slovo, slovo, slovo (No. 8)

Den české státnosti diváky …příští vlny/next wave… zastihl v divadle Alfred ve dvoře na premiéře nového projektu nezávislého dua Ufftenživot tvořeného Sárou Arnstein a Jiřím Šimkem. Nedávní absolventi herectví na DAMU v KEEP CALM ukázali, že i generace českých mileniálů se umí zhodnotit s kritickým nadhledem. Alespoň na divadle. A publikum, většinou tvořené lidmi podobného věku, jejich generační výpověď velmi bavila.

Sára Arnstein disponuje velikým pohybovým nadáním. Každodenní gesta a pohyby dokáže nevídaně stylizovat či zveličit, čímž dosahuje komického účinku FOTO KAMIL KOŠUN

Pod inscenací není podepsán žádný režisér, jedná se o ryze autorský projekt dvou mladých aktérů, posílený dramaturgickou spoluprací s Martou Ljubkovou. Oba herci na DAMU vystudovali Katedru alternativního a loutkového divadla, a možná i proto jejich inscenace neotřele kombinuje (zřejmě pevněji zafixovanou) stand-up komedii, tanec, loutky, ale například také rap.

A o čem že se vlastně hraje? Tvůrci tematizují životní pocity své generace; inscenace vypráví o obtížném hledání místa ve světě, který mladým lidem nabízí nepřeberné možnosti. Jak Sára Arnstein posléze demonstruje měňavkovitým stylizovaným pobíháním prostorem, člověk, který se v sobě neumí vyznat, pak snadno promarní život bezcílným shromažďováním co nejvíce (nyní cituji, domyslete si přehnaně dokonalou anglickou výslovnost) „experiences“. Hlavně všechno vidět a všechno vyzkoušet!

Jiří Šimek v roli mladého nesnesitelně sebevědomého intelektuála v hipsterských brýlích si vytyčil jasný životní cíl: oplodnit co nejvíce žen a spasit tak svět FOTO KAMIL KOŠUN

Jenže to je přesně to, co jiní mileniálové nechtějí: utopit se v povrchnosti. Vzhůru za naplněným životem! Zajímají se o světové problémy, chtějí se vzdělávat a díky internetu mají rychlý přístup k informacím. Tento druhý pól ilustruje Jiří Šimek v roli mladého nesnesitelně sebevědomého intelektuála v hipsterských brýlích, který si vytyčil jasný životní cíl: oplodnit co nejvíce žen a spasit tak svět; zeměkoule se díky jeho prudce inteligentnímu konání zaplní jeho mladšími kopiemi, které budou přece stejně geniální a dokonalí jako on… Pozor: matkou jeho dětí však nemůže být každá, musíte splňovat pečlivě vybraná kritéria. A proč že to všechno vymyslel? Protože už se nemůže dívat na to, jak homo sapiens sapiens ničí světovou faunu a flóru, a svět tak žene do záhuby.

Abychom to pochopili, nejdříve nám ve formě přednášky ilustruje komicky zkratkovité (a tudíž lehce překroucené) dějiny vývoje našeho druhu od Velkého třesku. Z opice vzešel člověk, aby se uživil, vypaloval lesy, protože potřeboval prostor na pole, a tak zeleň postupně eliminoval na minimum, takže si ji nyní musí vysazovat na střechách mrakodrapů, kvůli jejichž stavbě vykácel lesy… a tak dále a tak dále. Šimkovo ekologicky zabarvené líčení světových dějin je neskutečně humorné, jenže: neměli bychom si připustit, že něco pravdy na tom bude?

V druhé půli inscenace pak slov ubývá a na řadu se dostává loutkové divadlo, stylizovaný pohyb a také rap. Inscenace nicméně postupně trochu ztrácí drive. Tvůrci znovu recyklují Šimkův monolog o vývoji světa, tentokrát nonverbálně pomocí loutek a stínohry. Ostentativní ilustrace již vyřčeného podbarvená sugestivnímu zvuky je místy humorná (křížením různých zvířecích druhů například nakonec vzniká dvouocasý lev z českého státního znaku), ale ke konci spíše nudí. Ani Šimkova dlouhá rapová píseň už nepřinese nic nového, spíše nešťastně uzemní svižné tempo kusu.

Tvůrci recyklují Šimkův monolog o vývoji světa, tentokrát nonverbálně pomocí loutek a stínohry FOTO KAMIL KOŠUN

Oba aktéři v průběhu celého představení prokazují hereckou všestrannost; Sára Arnstein navíc disponuje velikým pohybovým nadáním. Každodenní gesta a pohyby dokáže nevídaně stylizovat či zveličit, čímž dosahuje komického účinku. Dvojice herců rovněž umí skvěle pracovat s publikem; dokážou ho získat na svou stranu, vytvořit atmosféru přátelského sdílení. Důmyslnou sebestylizací vytvářejí portrét excentrických mileniálů, kteří by rádi zanechali na světě svůj nezapomenutelný otisk. Jenže stát se hrdinou není tak jednoduché. Opravdu je jediné řešení přidat se k Armádě spásy? Vzdorovitě egoističtí, tak trochu blázniví hrdinové inscenace KEPP CALM posedlí touhou najít smysl života diváka chvíli štvou, vzápětí se v nich však poznává a sympatizuje s nimi. A podobné je to i s celou inscenací: někoho bude zaručeně rozčilovat, možná mu bude připadat povrchní a málo objevná. Ostatní snad ocení její jemnou ironii, neotřelou komiku a um obou herců. Ano, KEEP CALM je tak trochu mileniálsky zahleděna sama do sebe, ale přesto dokáže pobavit; někoho možná ještě navíc dokonce dokáže uštěpačně popíchnout.

Ufftenživot – KEEP CALM: Tvůrčí tým Ufftenživot / Sára Arnstein, Jiří Šimek, dramaturgická spolupráce Marta Ljubková, light design Tomáš Morávek, Štěpán Hejzlar, scénografická spolupráce Marie Gourdain, hudba Tomáš Vtípil, ruchy/zvuky/audionahrávky Jiří Šimek, Sára Arnstein, produkce Marianna Slováková, fotografie plakátu Marek Bartoš.

///

Více na i-DN:

Alternativa sobě IV.

Slovo je umění, umění je slovo

Alternativa poctila a slavila

///

Zpravodajství z festivalu:

Slovo, slovo, slovo (No. 1)

Slovo, slovo, slovo (No. 2)

Slovo, slovo, slovo (No. 3)

Slovo, slovo, slovo (No. 4)

Slovo, slovo, slovo (No. 5)

Slovo, slovo, slovo (No. 6)

Slovo, slovo, slovo (No. 7)

Slovo, slovo, slovo (No. 9)

Slovo, slovo, slovo (No. 10)

 

  • Autor: Petra Zachatá
  • Publikováno: 03. října 2017

Komentáře k článku: Slovo, slovo, slovo (No. 8)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,