Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Slovo, slovo, slovo (No. 8)

Den české státnosti diváky …příští vlny/next wave… zastihl v divadle Alfred ve dvoře na premiéře nového projektu nezávislého dua Ufftenživot tvořeného Sárou Arnstein a Jiřím Šimkem. Nedávní absolventi herectví na DAMU v KEEP CALM ukázali, že i generace českých mileniálů se umí zhodnotit s kritickým nadhledem. Alespoň na divadle. A publikum, většinou tvořené lidmi podobného věku, jejich generační výpověď velmi bavila.

Sára Arnstein disponuje velikým pohybovým nadáním. Každodenní gesta a pohyby dokáže nevídaně stylizovat či zveličit, čímž dosahuje komického účinku FOTO KAMIL KOŠUN

Pod inscenací není podepsán žádný režisér, jedná se o ryze autorský projekt dvou mladých aktérů, posílený dramaturgickou spoluprací s Martou Ljubkovou. Oba herci na DAMU vystudovali Katedru alternativního a loutkového divadla, a možná i proto jejich inscenace neotřele kombinuje (zřejmě pevněji zafixovanou) stand-up komedii, tanec, loutky, ale například také rap.

A o čem že se vlastně hraje? Tvůrci tematizují životní pocity své generace; inscenace vypráví o obtížném hledání místa ve světě, který mladým lidem nabízí nepřeberné možnosti. Jak Sára Arnstein posléze demonstruje měňavkovitým stylizovaným pobíháním prostorem, člověk, který se v sobě neumí vyznat, pak snadno promarní život bezcílným shromažďováním co nejvíce (nyní cituji, domyslete si přehnaně dokonalou anglickou výslovnost) „experiences“. Hlavně všechno vidět a všechno vyzkoušet!

Jiří Šimek v roli mladého nesnesitelně sebevědomého intelektuála v hipsterských brýlích si vytyčil jasný životní cíl: oplodnit co nejvíce žen a spasit tak svět FOTO KAMIL KOŠUN

Jenže to je přesně to, co jiní mileniálové nechtějí: utopit se v povrchnosti. Vzhůru za naplněným životem! Zajímají se o světové problémy, chtějí se vzdělávat a díky internetu mají rychlý přístup k informacím. Tento druhý pól ilustruje Jiří Šimek v roli mladého nesnesitelně sebevědomého intelektuála v hipsterských brýlích, který si vytyčil jasný životní cíl: oplodnit co nejvíce žen a spasit tak svět; zeměkoule se díky jeho prudce inteligentnímu konání zaplní jeho mladšími kopiemi, které budou přece stejně geniální a dokonalí jako on… Pozor: matkou jeho dětí však nemůže být každá, musíte splňovat pečlivě vybraná kritéria. A proč že to všechno vymyslel? Protože už se nemůže dívat na to, jak homo sapiens sapiens ničí světovou faunu a flóru, a svět tak žene do záhuby.

Abychom to pochopili, nejdříve nám ve formě přednášky ilustruje komicky zkratkovité (a tudíž lehce překroucené) dějiny vývoje našeho druhu od Velkého třesku. Z opice vzešel člověk, aby se uživil, vypaloval lesy, protože potřeboval prostor na pole, a tak zeleň postupně eliminoval na minimum, takže si ji nyní musí vysazovat na střechách mrakodrapů, kvůli jejichž stavbě vykácel lesy… a tak dále a tak dále. Šimkovo ekologicky zabarvené líčení světových dějin je neskutečně humorné, jenže: neměli bychom si připustit, že něco pravdy na tom bude?

V druhé půli inscenace pak slov ubývá a na řadu se dostává loutkové divadlo, stylizovaný pohyb a také rap. Inscenace nicméně postupně trochu ztrácí drive. Tvůrci znovu recyklují Šimkův monolog o vývoji světa, tentokrát nonverbálně pomocí loutek a stínohry. Ostentativní ilustrace již vyřčeného podbarvená sugestivnímu zvuky je místy humorná (křížením různých zvířecích druhů například nakonec vzniká dvouocasý lev z českého státního znaku), ale ke konci spíše nudí. Ani Šimkova dlouhá rapová píseň už nepřinese nic nového, spíše nešťastně uzemní svižné tempo kusu.

Tvůrci recyklují Šimkův monolog o vývoji světa, tentokrát nonverbálně pomocí loutek a stínohry FOTO KAMIL KOŠUN

Oba aktéři v průběhu celého představení prokazují hereckou všestrannost; Sára Arnstein navíc disponuje velikým pohybovým nadáním. Každodenní gesta a pohyby dokáže nevídaně stylizovat či zveličit, čímž dosahuje komického účinku. Dvojice herců rovněž umí skvěle pracovat s publikem; dokážou ho získat na svou stranu, vytvořit atmosféru přátelského sdílení. Důmyslnou sebestylizací vytvářejí portrét excentrických mileniálů, kteří by rádi zanechali na světě svůj nezapomenutelný otisk. Jenže stát se hrdinou není tak jednoduché. Opravdu je jediné řešení přidat se k Armádě spásy? Vzdorovitě egoističtí, tak trochu blázniví hrdinové inscenace KEPP CALM posedlí touhou najít smysl života diváka chvíli štvou, vzápětí se v nich však poznává a sympatizuje s nimi. A podobné je to i s celou inscenací: někoho bude zaručeně rozčilovat, možná mu bude připadat povrchní a málo objevná. Ostatní snad ocení její jemnou ironii, neotřelou komiku a um obou herců. Ano, KEEP CALM je tak trochu mileniálsky zahleděna sama do sebe, ale přesto dokáže pobavit; někoho možná ještě navíc dokonce dokáže uštěpačně popíchnout.

Ufftenživot – KEEP CALM: Tvůrčí tým Ufftenživot / Sára Arnstein, Jiří Šimek, dramaturgická spolupráce Marta Ljubková, light design Tomáš Morávek, Štěpán Hejzlar, scénografická spolupráce Marie Gourdain, hudba Tomáš Vtípil, ruchy/zvuky/audionahrávky Jiří Šimek, Sára Arnstein, produkce Marianna Slováková, fotografie plakátu Marek Bartoš.

///

Více na i-DN:

Alternativa sobě IV.

Slovo je umění, umění je slovo

Alternativa poctila a slavila

///

Zpravodajství z festivalu:

Slovo, slovo, slovo (No. 1)

Slovo, slovo, slovo (No. 2)

Slovo, slovo, slovo (No. 3)

Slovo, slovo, slovo (No. 4)

Slovo, slovo, slovo (No. 5)

Slovo, slovo, slovo (No. 6)

Slovo, slovo, slovo (No. 7)

Slovo, slovo, slovo (No. 9)

Slovo, slovo, slovo (No. 10)

 

  • Autor: Petra Zachatá
  • Publikováno: 03. října 2017

Komentáře k článku: Slovo, slovo, slovo (No. 8)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,