Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Slovo je umění, umění je slovo

Letošní 24. ročník festivalu …příští vlna/nextwave…, který se bude konat ve dnech 19. září – 1. října v Praze, má jednoduché, avšak všeříkající motto. Je jím SLOVO (a to se italsky řekne právě „motto“).

Dramaturgyně Lenka Dombrovská o letošním výběru prozradila: Hodně inscenací, které v rámci festivalu uvedeme, je dramatizací nebo koláží významných literárních děl. Samozřejmě zde základ – tedy slovo – doprovází vizuální a zvuková složka, ale podstatné je to, co je vysloveno. Na programu najdete divadelní poezii: například scénickou báseň s živou malbou Kniha jedů, která vychází z veršů Antonia Gamonedy a textů Václava Havla, souboru Masakr Elsinor nebo poctu poezii I. M. Jirouse s názvem Člověku nad tím rozum i čurák zůstává stát – tuto premiéru připravují Lenka Havlíková, Jiří Pokorný, Jana Hauskrechtová a Vojtěch Hrabák. Režisérka Apolena Vanišová uvede v MeetFactory premiéru inscenace, která vzniká na základě experimentální prózy Fernanda Arrabala Pohřeb sardinky. Autorský projekt Šumava láska Chemického divadla a režiséra Vojtěcha Bárty se inspiruje texty, dřevoryty a životními osudy Josefa Váchala. Z brněnského HaDivadla přivezeme divadelní esej Náměsíčníci (imitace a tušení), který podle rozsáhlého románu Hermanna Brocha režíroval tamní umělecký šéf Ivan Buraj. René Levínský dramatizuje ikonickou sci-fi Solaris Stanislava Lema a premiéru bude mít stejnojmenná inscenace v režii Ewy Zembok ve velkolepém prostoru DUP39. A v neposlední řadě na stejném místě uvedou Jiří Honzírek a Divadlo Feste site-specific manifest s výraznou hudební složkou Moc bezmocných, vznikající na základě eseje Václava Havla.

Festival uzavře inscenace Náměsíčníci FOTO archiv HaDivadla

Součástí festivalu bude také několik debat s tvůrci, kde se pokusíme verbalizovat proces tvorby i směřování alternativního či progresivního divadla.

Pravidelnou festivalovou linií je objevování nových kulturních prostor. A letos nebude pouze jeden! Prvním z nich je již zmíněný DUP39 na Národní třídě. Lenka Dombrovská o něm prozradila: Když jsem víceméně náhodou vstoupila do rozlehlého podzemního antikvariátu, věděla jsem, že by se zde letošní ročník měl odehrávat. A nejen proto, že je prostor tajemný a má bohatou historii, ale především proto, že pro naše motto SLOVO nemůžeme najít lepší místo. Shoda šťastných náhod, nebo řízení osudu, spolupráci dovršila a my divákům nepředstavíme pouze prostor kulturní, ale ukážeme místo, které bude od této sezony divadelní. Druhou scénu zde otevírá Divadlo X10, které nyní působí ve Strašnickém divadle. A svou činnost tady započne 20. září premiérou Solaris v rámci našeho festivalu.

Dalším prostorem, kde strávíme druhý festivalový víkend, respektive pátek 29. a sobotu 30. září, je DriveHouse na Vinohradech. Tři patra činžovního domu rozžijeme divadlem pro děti i dospělé, site-specific projekty Jany Orlové a Antonína Brindy, které připravují pouze pro festival a prostor, i koncerty – vystoupí například kapela Fekete Seretlek a zpěvačka Vladivojna La Chia v doprovodu svého dvorního kytaristy Aleše Bajgera a šansonové zpěvačky Sylvie Bee.

Zpěvačka Vladivojna La Chia FOTO ARCHIV

Od roku 2003 je vrcholem festivalu …příští vlna/nextwave… Udílení Poct významným osobnostem a projektům alternativního divadla. Letošní Pocty předá loňská Osobnost roku a festivalu Jiří Maryško a divadlo Demago. Podle všech očekávání to bude improvizované a dramaticky vtipné. Po slavnostním udílení následuje šansonový koncert Markéty Burešové a Petry Bílkové. Slavnostní Udílení Poct se bude konat v Divadle Komedie 24. září.

Letošní pražský program čítá dvacítku představení, z toho devět premiér, osm koncertů a jednu vernisáž. Nemůžeme tedy vyjmenovat vše, co se na festivalu odehraje, ale ještě alespoň tři zastavení – festival neopomíjí ani umělce nejmladší generace, a tak už tradičně ve spolupráci s Alfredem ve dvoře můžeme širšímu publiku představit novinky souboru Ufftenživot a Kláry Hutečkové. Naopak někteří tvůrci se na náš festival vrací téměř pravidelně – jsme rádi, že svou nejnovější inscenaci Nature zde v premiéře opět uvede Miroslav Bambušek. A především, že můžeme zprostředkovat divadlo, které vytvořili a hrají divadelní kritici – jmenovitě Vladimír Mikulka, Jakub Škorpil a Martin Švejda. Pod hlavičkou spolku Antonín Puchmajer D.S. uvedou premiéru inscenace Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami. Svou moderující divadelní konferenci budou hrát na nečekaném místě, v sále Divadelního ústavu.

Po skončení pražské části se festival …příští vlna/nextwave… přesune do Brna. Od pátku 13. do neděle 15. října jej bude v brněnské Alfa pasáži hostit HaDivadlo.

Více informací naleznete na stránkách festivalu: www.nextwave.cz

  • Autor: DN
  • Publikováno: 07. září 2017

Komentáře k článku: Slovo je umění, umění je slovo

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,