Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Festival obnažených a vyvržených (No. 9)

    My Own Private Picture česko-norského souboru T.I.T.S. byl posledním titulem, uvedeným v rámci programu pražské části festivalu …příští vlna/next wave… Festival den poté uzavřela derniéra inscenace Miroslava Bambuška Země – rolnickej nářez (recenzi přineseme v tištěných DN).

    Provokativní Nela H. Kornetová na hebkém plyši FOTO ARCHIV SOUBORU

    Provokativní Nela H. Kornetová na hebkém plyši FOTO ARCHIV SOUBORU

    Při první scéně s kitchen show o šlehání smetany se zdálo, že se multimediální projekt My Own Private Picture stane sladkou tečkou programové nabídky. Tento dojem se záhy rozplynul jako šlehačka na jazyku. Inscenace koresponduje spíše s vizuálem letošního ročníku Nextky, i když výstižněji než heslo Obnažení & vyvržení by ji charakterizovalo motto: Sex, média, alkohol. Servírováno na bílém plyši za výrazné podpory audiovizuální techniky a světelných efektů. Chlupatý běhoun, zavěšený na černém pozadí scény, plní funkci projekčního plátna, kterou mu v závěru přebere nahé tělo protagonistky. Právě na tom, co a kam je projektováno a jakým způsobem je manifestován kontakt mezi tělem a technikou, vzniká třecí plocha. Upozorňuje na fakt, že moderní média neovlivňují jen naše postoje, schopnost socializace a komunikaci, ale vedou také k technokratizaci sexu. Pronikají do nejintimnější sféry našich životů, manipulují naši pudovost a ohrožují tak existenci lidstva v samé podstatě.

    Zvětšené záběry detailů kůže, ochlupení a sliznic z oblasti obličeje, které snímá Nela H. Kornetová mikrokamerou, nesou stejnou výpověď, jako odstup mezi performerkou a dvěma techniky. Dvojice mužů v černém řídí představení přímo od stolů na jevišti. Technici mají zároveň i úlohu stafáže, vrcholící v hudebně-tanečním výstupu, jehož choreografie napodobuje styl koncertních čísel Madonny. Celebrity a pornografie, dva produkty mediálního prostředí, tvoří základ myšlenkové mapy ženské postavy. Kornetová se stylizuje do barbínovské sexy blondýnky. Nejde tu o lásku, rodinu a děti, ale o odtabuizování tématu sexu, podněcované prozkoumáváním ženského těla coby dalšího zdroje zábavy, další z mnoha atrakcí života ve společnosti, preferující zážitky před cíli. Když hrdinka mluví otevřeně a bez servítek o sexu a intimních partiích stejným neosobním tónem jako o postupu při výrobě šlehačky, je v tom značná dávka frigidity, z níž se však vyloupne obsedantní touha po neobvyklém prožitku. Stavidla samozřejmě spouští alkohol a jak to v takových případech bývá, dostaví se kocovina z obojího, vtipně vystižená výstupem na houpačce ze záchodového sedátka.

    Střídání provokace s nadsázkou probíhá hned na několika úrovních a zdánlivě nevinné zvuky a úkony (například čištění zubů nebo rytmus kuchařských úkonů) povzbuzují diváky k dvojsmyslným výkladům. Kornetová se k nim obrací i přímočarými monology, obnažuje se obrazně i doslova stále více a v určité chvíli se pokouší rozpoutat diskuzi. Na velké scéně divadla Alfred ve dvoře se to ovšem nepodařilo, český divák obvykle nereaguje ani na mnohem běžnější témata, natož aby vyprávěl, které sexuální praktiky má nejraději. Zapojení publika by mohlo performanci zajímavě rozvinout, ale Kornetová ví, na jak tenké hraně se pohybuje. Nenuceně hostí diváky buchtičkami se šlehačkou, svěří se jim jako první a chvíli vyčkává, a pak pokračuje dál podle scénáře.

    Prezentace fyzické intimity rozhodně není prvoplánová. Protagonistka se nesnaží šokovat. Pohybová hra s jazykem a jejím vlastním tělem ho oslavuje a poukazuje na něj jako na přirozený zdroj libých pocitů. Videoprojekce sebeuspokojování v závěru je natolik uměleckým aktem, nakolik to jen interpretační záměr dovoluje. My Own Private Picture láká hebkostí plyše a nadýchaností smetanové pěny. Pod nevinným zevnějškem je však „na ostro“.

    Více informací naleznete na stránkách: www.nextwave.cz

    ///

    O pražské části festivalu …příští vlna/next wave… na i-DN:

    Festival obnažených a vyvržených (No. 1)

    Festival obnažených a vyvržených (No. 2)

    Festival obnažených a vyvržených (No. 3)

    Festival obnažených a vyvržených (No. 4)

    Festival obnažených a vyvržených (No. 5)

    Festival obnažených a vyvržených (No. 6)

    Festival obnažených a vyvržených (No. 7)

    Festival obnažených a vyvržených (No. 8)

    ///

    Více o festivalu …příští vlna/next wave… na i-DN:

    Země a nahota ve všech pádech

    Oslzlý, Klíma, Maryško, Nytra, Pomezí a Menteatrál obdrželi Pocty


    Komentáře k článku: Festival obnažených a vyvržených (No. 9)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,