Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Cirkus v záři reflektorů (No. 4)
V jednoduchosti je krása a v aktivní nehybnosti celý svět. Zastavení se, pohled či gesto a hluboký nádech charakterizovaly souostroví pantomimických etud sjednocených pod názvem Čekání na… Zoji Mikotové a Tondy Novotného. Puristický melancholismus a křehce nasládlý černý humor zaplnily malé šapitó.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2021/08/Cekani_na_Frantisek_Ortmann_Letni_Letna-1-460x306.jpg)
Oba herci rozvíjeli akce v tichu ve škále od napjatého či zvídavého očekávání po dusné chvilky či něžné vyčkávání. Foto František Ortmann
Na jevišti stál dřevěný stůl a dvě obyčejné židle, které – proměnami pozic – naznačovaly jednak prostor pro každou situaci, tak především vztah dvou jednajících osob. Oba herci rozvíjeli akce v tichu ve škále od napjatého či zvídavého očekávání po dusné chvilky či něžné vyčkávání a podobně. Jednotlivé etudy, jichž bylo při této – jak tvůrci po představení prozradili – premiéře této inscenace asi čtrnáct, působily jako samostatné celky. Protagonisté je spíše než dramatickou linií propojovali hereckým přístupem, formou, stylem – především úsporně gestickým rukopisem a objektovou střídmostí. Jejich setkávání tak vyznívala jako záblesky reality, na kterou oba pohlíželi jakoby odkudsi mimo prostor. Anebo – naopak – zcela niterně. Někdy dokonce herecké jednání absentovalo úplně. Každý výstup by vypointován nějakou absurditou, mnohdy nečekané vyústění předešlo patetickému zakolísání. Dva lidé s životními zkušenostmi vepsanými do tváře i pohybového výrazu se například setkali, aby vypili šálek čaje/kávy. Každodenní situaci vdechli nevšední křehkou atmosféru, kdy postupně zhasínalo jevištní osvětlení, až – v úplné tmě – osvětloval jejich tváře miniaturní světelný zdroj umístěný uvnitř hrnečku. Anebo se vzájemně vyhlíželi, spěchali k sobě i od sebe, těkali pohledem…
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2021/08/Cekani_na_Frantisek_Ortmann_Letni_Letna-2-460x306.jpg)
Dva lidé s životními zkušenostmi vepsanými do tváře i pohybového výrazu… Foto František Ortmann
Komorní představení Čekání na…, v němž se na jednom jevišti scházejí dvě legendy českého pohybového divadla, by se mohlo jevit jako kus pro artového diváka, ale svou nonverbální „prostštinou“ – vycizelovaným fyzickým minimalismem s mnoha symbolickými odstíny – vyzařovalo zároveň potenciál divácké srozumitelnosti, a to jak v emoční, tak obsahové rovině. Potvrdily to i názory některých diváků v krátké diskusi s tvůrci po předstzavení.
…
Hotel v oblacích
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2021/08/Hotel_Laputa_promo_foto-460x307.jpg)
Laputa, to je představa o existenci zázračného vzdušného zámku. Promo foto soubor
Laputa, to je literaturou (Jonathan Swift, Gulliverovy cesty) i filmem (např. režisér Hajo Mijazaki, Laputa: Zámek v oblacích) podpořená představa o existenci zázračného vzdušného zámku. AirGym Art Company inspirován touto představou vystavěl svůj Hotel Laputa a do jeho imaginárních oken či pater vsadil špičková artistní čísla. Představení s lákavě znějícím názvem vytěžilo – zejména ze vzdušné akrobacie – vizuálně atraktivní obrazy. Uskupení sportovců a artistů se totiž oproti předchozím inscenacím, jako např. vloni na Letné poprvé uvedené Wendigo, vydalo cestou přehlídky vysoce artistních a estetických formací a rezignovalo na explicitní narativ. Díky tomuto posunu se sice inscneace odvíjí od jednoho výstupu k dalšímu číslu pouze přes technické „spojováky“ a minihry mezi Jaroslavem Dolejším a principálem Tomášem Pintérem, ale nezabředává do dějových linek, které by vyžadovaly i jiné výrazové prostředky než jen kvalitní artistiku.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2021/08/Hotel-Laputa_3-460x307.jpg)
Prostor českého stanu definovalo v Hotelu Laputa jen náčiní a systémy pro závěsnou akrobacii. Foto archiv souboru
Prostor českého stanu definovalo v Hotelu Laputa jen náčiní a systémy pro závěsnou akrobacii. Ostatně, již první obraz napověděl, že se divácký pohled neodtrhne od výšek. Show zahajovala akrobatka v kovové kouli-glóbu, volně připomínajícím část zázračné budovy nebo prostředek k letu, ale také jen abstraktní asociace při pohledu na symbiózu a dialog těla performera se scénografickým objektem. Publikum aplaudovalo různorodosti zpracování vzdušných čísel, inovativním přístupům k visení na šálách či provazech a samozřejmě skvělým artistickým výkonům. Ve vyrovnané řadě výstupů se objevila například Pavlína Podzimková „levitující“ na pivních barelech či Martina Illichová excelující na šále zkombinované s hula hoop obručí a podobně. Sóla doplňovaly duety. Tomáš Pintér s Bárou Bartoňovou se tentokrát nesetkali na strapsech, ale dokázali ohromit na hrazdě, a to především díky partnerské souhře a citlivému načasování uvnitř pohybové partitury. A závěrečný obraz doslova roztočil triptych vzdušných „akvabel“ na strapsech ukotvených na kruhovém základu. Před očima tak symbolicky vrcholil „hotelový“ kolotoč pomíjivých kouzel akrobatických výstupů.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2021/08/Hotel-Laputa_solo-460x307.jpg)
Hotel Laputa otevíral „pokojíčky“ bez racionální předvídatelnosti. Foto archiv souboru
Hotel Laputa otevíral „pokojíčky“ bez racionální předvídatelnosti, zato s přesností a vkusem zkušených kabaretiérů. Ostatně, při snaze či touze najít v představení příběh se fantazie zastavila u představy opuštěného hotelu, v němž se nadšení majitelé snaží navrátit lesk tradičního varieté…
Zoja Mikotová & Tonda Novotný, Brno&Praha – Čekání na… Námět, režie, hrají: Zoja Mikotová & Tonda Novotný. Premiéra 19. 8. 2021, festival Letní Letná.
AirGym Art Company, Praha – Jaroslav Dolejší a Bára Bartoňová: Hotel Laputa. Režie Ondřej Holba, light design Vojtěch Brtnický, technika a rigging Tomáš Pintér. Akrobaté: Bára Bartoňová, Martina Illichová, Adéla Míšková, Pavlína Podzimková, Jaroslav Dolejší, Tomáš Pintér, Tomáš Pražák. Pražská premiéra 25.8.2021, festival Letní Letná (inscenace byla vytvořena speciálně pro Letní Letnou 2021).
///
Více na i-DN:
Cirkus v záři reflektorů (No. 1)
Cirkus v záři reflektorů (No. 2)
Cirkus v záři reflektorů (No. 3)
…
Projekt vydávání letních reportáží, recenzí a denních zpravodajství na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK. Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.
Komentáře k článku: Cirkus v záři reflektorů (No. 4)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)