8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Festivaly Názory – Glosy

31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 5)

Up

Jelikož mě Havelkovo Vykouření uchvátilo už na olomoucké Divadelní Floře a Klatovy Trójanky se vzhledem k ostudným okolnostem nedohrály, největší plzeňský zážitek jsem si letos odvezla ze sobotního programu: z hravé feministické variace Erbenovy pohádky Dlouhý, Široký a Bystrozraký z Divadla Minor se sympaticky věcným herectvím Antonie Formanové a rozmanitými loutkami Roberta Smolíka a z hyperrealistické divadelní adaptace povídek Boženy Slančíkové Timravy Děti v režii Michala Vajdičky, dramaturgii Daniela Majlinga a brilantním hereckém podání souboru Slovenského národního divadla, jež v první půlce odzbrojilo publikum komediální nadsázkou, aby v té druhé zaťalo do živého a odhalilo krutost, s jakou se dokážeme chovat ke svým nejbližším.

Down

Slabých článků měl letošní program bohužel celou řadu. Vyloženě mě ale nakrkly dvě inscenace, které sice v porovnání s jinými vábily publikum řemeslnou zdatností a nákladnou scénografií, na rozdíl od Dětí jsem však absolutně nepochopila jejich smysl, což mě vzhledem k tomu, kolik jejich výroba a převoz musely stát, trápí o to víc. Celý život nestačí hradeckého Klicperova divadla, pracující s naprosto vyšinutou logikou všech postav, nemohu od Jana Friče a René Levínského – i s ohledem na Fričovo rozhodnutí skončit s divadlem – vnímat jinak než jako naschvál. Podobně tak Krymovův Fragment redukující Čechovovy postavy na absolutní vypatlance, kteří neumějí ani zmáčknout tlačítko od výtahu, natož aby věděly, jak se hasí požár. Vybrat si ze Tří sester zrovna scénu požáru a na jejím „realistickém“ ztvárnění postavit divadelní inscenaci, mi přijde asi tak hloupé jako škrtnout Shakespearovy brilantní dialogy a pokoušet se na jevišti o autentickou rekonstrukci bitvy.

///

Více o letošním Mezinárodním festivalu DIVADLO v Plzni na iDN:

Proklatá Plzeň (No. 1)